Header - Personeelskrant DNO

1974-12 – Personeelskrant Dennenoord – 2e Jrg. No. December

blz. 2 – Inhoud – Redactioneel – Bibliotheek

Redactioneel

In de maand november is de nota ‘arbeids- en bezigheidstherapie’ onderwerp van gesprek geweest op een reeks vrijdagmiddag-bijeenkomsten van de betreffende medewerkers.
Middels kop op pag. 1 en een toelichting van koördinator Ponte, vragen we aandacht voor een sektor in beweging.

Met de regelmaat van de personeelskrant, krijgen we iedere maand de bekende strook. Er zijn er die hem moeilijker vinden te lezen, dan zijn medereiziger in de bruine enveloppe.
We zijn blij in dit nummer een duidelijke toelichting te kunnen plaatsen. Een puzzel op zich met de oplossing erbij.
Mijnheer Meijer bedankt.

Januari met zijn nieuwjaarsfeestavonden komt in zicht. Op pag. 13 vindt u bijzonderheden!

In de hobby-rubriek het vervolg van de vogelpraat van de heer Visser, en een afscheid van één van de hobby-rubriek schrijvers van het begin, de heer Zijlstra, met de fijne tekeningen van mevrouw (bedankt beiden).
Wie gaat er verder in de rij van hobby-vertellers?

Veel deze keer van ondernemingsraad (2 vergaderingen) en jongerencommissie (1 vergadering).
U vindt het hier bij elkaar.

Op pag. 16 een bericht over een nieuwe afdeling van radio ‘Dennenoord’, een soort aktualiteitenrubriek voor de patiënten van ‘Dennenoord’, maar het personeel luistert mee!
Wij wensen onze kollega’s van de radio veel sukses.

Hetzelfde voor de mensen van de examens. De krant valt er deze week middenin.

Het volgende nummer verschijnt een week vroeger, vlak voor de kerst.
Kopy-inzenders – onthoudt het.
Zakelijke mededelingen verschuiven we zoveel mogelijk naar dit nummer en het nummer van eind januari.

Nieuwe aanwinsten
UIT DE BIBLIOTHEEK

blz. 3 & 4 & 5 – Mededelingen – Ondernemingsraad – Jongerencommissie

RESUMÉ ONDERNEMINGSRAADVERGADERING
31 OKTOBER 1974

  1. Opening.
    • Afwezig zijn Van den Berg, Nieuwland en Oving.
    • De voorzitter memoreert in zijn openingswoord het overlijden van de voorzitter van het stichtingsbestuur, de heer Smallenbroek.  Er is in hem een bijzondere goede voorzitter heengegaan, welke mede door zijn kontakten elders voor ‘Dennenoord’ veel heeft betekent. Het werk van de ondernemingsraad had zijin grote belangstelling.
  2. Notulen en resumé van de vergadering van 26 september 1974.
    • Bouma vraagt of de direktie iets heeft ondernomen om te komen tot verbetering van de situatie in het personeelscentrum. Als antwoord hierop heeft de voorzitter een brief, geschreven door de heer Flach, waaruit blijkt dat de vrijheid en de mogelijkheid te bepalen van wat wel en niet kan in het personeelscentrum wordt gegarandeerd binnen het kader van de doelstelling. Bergsma is van mening, dat hiermee wat al te gemakkelijk wordt voorbijgegaan aan de wezenlijke problemen, die er zijn in het personeelscentrum. Met name de vraag: wie bepaalt het beleid in het personeelscentrum? Is voor hem een vraag waarop antwoord gevonden moet worden. Is dat de beheerder of het hoofd interne dienst? Zolang deze vraag niet duidelijk beantwoord is, zullen er moeilijkheden blijven. Afgezien daarvan zal een gesprek tussen betrokkenen ook al veel kunnen oplossen.
    • De voorzitter merkt naar aanleiding van de notulen verder op, dat de in de vorige vergadering genoemde overbruggingsregeling voor therapiepersoneel ook geldt voor verplegend personeel.
  3. Mededelingen van de direktie.
    • 3.1, 3.2, 3.3 en 3.4 worden voor kennisgeving aangenomen.
    • 3.5 aangaande de centrale verwarming. Veenstra attendeert op de hoge advieskosten, in rekening gebracht door het adviesbureau Valstar, betreffende het ombouwen van een aantal olie-gestookte installaties. Bovendien, zo merkt Veenstra op, is onze relatie met genoemd bureau niet bepaald ‘het einde’. Volgens de voorzitter echter is men elders binnen de vereniging wel zeer ingenomen met de adviezen van dit bureau, hoge adviesprijzen daargelaten.
    • 3.6 en 3.7 voor kennisgeving aangenomen.
    • 3.8 over de brandweerregeling. De voorzitter antwoordt op vragen van de heer Rutgers, dat de bedragen, genoemd in deze regeling, zullen worden uitbetaald aan diegenen, die hier krachtens een behaald diploma òf krachtens een uitgevoerde funktie voor in aanmerking komen. Ten tweede, het tijdstip van oefening behoeft niet per sé in vrije tijd te zijn en ten derde, de verzekeringspolis, welke door het centraal kantoor kollektief is afgesloten voor al het brandweerpersoneel zal ook aan alle betrokkenen worden uitgereikt. Als mondelinge mededelingen van de direktie voegt de voorzitter hier nog aan toe:
      • a. de bevestiging van Ds. Polman en Ds. Vlaanderen tot predikant van de Gereformeerde kerk te Zuidlaren;
      • b. het feit, dat per 1 november a.s. 2 telefonisten in dienst zullen treden om in hoofdzaak ’s nachts de telefooncentrale te bedienen;
      • c. het feit, dat er werkgroepen ter uitvoering van de nota medisch beleid zijn ingesteld;
      • d. dat er een kommissie plaatsing patiënten wordt ingesteld;
      • e. dat binnen het stichtingsbestuur de heer Postema tot voorzitter is benoemd en de heer Van den Bout tot secretaris.

        Brandweer onderweg

  4. Ingekomen stukken.
    • 4.1 notulen Jongerencommissie.
      • De jongerencommissie heeft gevraagd om de notulen van de O.R. te mogen ontvangen. Na stemming blijkt een meerderheid hier vóór te zijn, onder voorwaarde, dat de J.C. het vertrouwelijk karakter van deze toezending zal begrijpen.
      • De in haar notulen genoemde moeite met het krijgen van vrije tijd voor vergaderingen van de J.C. blijkt in de meeste gevallen te ontstaan doordat men die vrije tijd niet vroegtijdig heeft aangevraagd.
      • Verder bepleit de J.C. vrij entree voor stagiaires. Deze deze vraag enigszins onduidelijk overkwam, met name de vraag: welke stagiaires, en bij welke aktiviteiten zouden ze dan vrij entree moeten hebben?, zal hierop nog een nadere toelichting aan de J.C. moeten worden gevraagd.
      • Het derde punt uit de notulen van de J.C. was, dat eten voor de wachten in de paviljoenen wel eens moeilijkheden oplevert. Zr. Riseeuw zegt: de wachten moeten naar de eetzaal; heet personeel eet nl. niet in de afdeling. Daar, waar dat dus moeilijkheden oplevert, is het niet goed georganiseerd.
    • 4.2 Rapport van de heer Zijlstra over het beleid in de Technische Dienst. Een reeds lang bestaand probleem is op deze wijze aan de orde gekomen. Twee mensen kunnen het samen niet vinden. Het resultaat daarvan staat in dit rapport vermeld. Desgevraagd nemen de heren Veenstra en Bergsma op zich om in deze zaak nadere gegevens te verzamelen, opdat op die wijze ’n juist inzicht wordt verkregen in de problematiek die hier ligt.
    • Aangezien de bespreking van dit rapport zoveel tijd heeft gevergd, komt de raad niet meer toe aan de verdere afhandeling van z’n agenda, behalve het punt voorziening vakature Timmer. Daarin wordt besloten om, waar er in deze vakature slechts één kandidate zou zijn, die evenwel ziek is, deze vakature te laten bestaan tot de verkiezing in het voorjaar 1975. De voorzitter stelt aan de orde punt:
    • 8 Rondvraag:
      • De heer Kram vraagt of het periodiek plaatsvindende schermbeeldonderzoek niet zou kunnen worden uitgebreid met andere onderzoeken, b.v. hart, urine, etc. De voorzitter zegt dat dit niet mogelijk is, omdat er in wezen maar twee mogelijkheden zijn, nl. of half en dan heeft het geen waarde of erg uitgebreid, en dan is de vraag: wie moet dat doen, wie moet dan betalen?8 Rondvraag:

De volgende vergadering, waarop dus de rest van deze agenda zal worden behandeld, is bepaald op donderdag 14 november a.s. om 8.30 uur v.m. in de koffiekamer van het hoofdgebouw.
Niets meer aan de orde zijnde, sluit de voorzitter deze vergadering.

H. Zuidersma

Bestuursfuncties

Als nieuwe voorzitter hebben de bestuursleden uit hun midden aangewezen:

  • Mr. H. Postema, A. van Schenellaan 2, Assen

Als secretaris wordt de heer Postema opgevolgd door:

  • Ir. R. v.d. Bout, Slinge 24, Assen

RESUMÉ ONDERNEMINGSRAADVERGADERING
14 NOVEMBER 1974

  • Opening.
    • Afwezig: Mej. J.H. Drost.
    • Daar dit een voortzetting is van de vergadering d.d. 31 oktober, worden geen notulen, resumé etc. behandeld.
  • 4. De voorzitter stelt aan de orde punt:
    • 4.3 van de agenda, nl. het schrijven van de heer De Wacht, over het funktioneren van de bedrijfsbrandweer. De in deze brief genoemde punten betreffende arbeidsvoorwaarden, zullen worden doorverwezen naar de kommissie ‘Arbeids- en dienstvoorwaarden’. Wat de ‘beleidszaken’ betreft, zegt de voorzitter toe, dat de direktie zich hiermee bezig zal houden, terwijl de resultaten van dit alles t.z.t. aan de leden van de bedrijfsbrandweer zullen worden meegedeeld.
    • 4.4 Schrijven van de heer Prins over zaken welke buiten de bevoegdheden van de O.R. zouden vallen. De heer Prins heeft doen weten, dat hij bij nader inzien, zijn brief liever niet in de O.R. behandeld wil zien.
    • 4.5 Schrijven van de O.R. ‘Vogelenzang’ betreffende suggestie tot vervanging van art. 3.12a van het Reglement. In de gehele behandeling van het te vernieuwen reglement, zal ook dit schrijven worden betrokken.
    • 4.6 Agenda C.O.R. d.d. 18 oktober 1974 voor kennisgeving aangenomen.
  • 5. Verslag kommissie verkiezing O.R. 1975. De kommissie heeft een draaiboek ontworpen, wat echter niet geheel juist is. Voorgesteld wordt enkele wijzigingen aan te brengen.
  • 6. Voorziening in de vakature Timmer.
    • Dit punt was reeds in de vorige vergadering besproken.
    • 6a Een verpleegafdeling heeft de direktie gevraagd een weekend te mogen organiseren, met de bedoeling om gezamenlijk, en in vrije tijd de problemen van de afdeling te bespreken. Naast de waardering voor dit initiatief, is de Raad met de direktie van mening, dat vrije tijd bedoeld is om ‘op adem te komen’ en als zodanig niet mag worden aangetast. Bovendien zal bij een uitbouw van deze overlegvorm de arbeidsinspektie zeker bezwaar maken.

      Weekendje uit?

  • 7. Het ‘Masterplan’. Rutgers vraagt of dit ‘Masterplan’ ook buiten Dennenoord bekend is; m.a.w. als met dit plan de grondgedachte bouwplannen worden gerealiseerd, is die realisatie dan afgestemd op de planning in de regio? De voorzitter zegt, dat dit ter sprake gebracht moet worden in de Vereniging Ziekenhuizen in Groningen en Drenthe en dat via dat overleg overlappingen wel kunnen worden voorkomen. Overigens staan in het ‘Masterplan’ nogal rigoreuze afbraakplannen vermeld, m.n. afbraak van het hoofdgebouw blijkt een moeilijk te accepteren plan. Over nieuwbouw centrale keuken en installatiebedrijf is momenteel nog niets bekend. Verder geeft het ‘Masterplan’ weinig reden tot diskussie.

    Masterplan…

  • 7a. Nota ‘Communicatie en overlegstruktuur’.
    • Daar bij het vaststellen van de agenda de nota nog niet klaar was, werd dit punt later aan de agenda toegevoegd. De diskussie hierover, splitst zich vnl. toe op bijlage 2b, handelend over het direktie-orgaan. De Raad vreest, bij monde van de heer Nieuwland, dat op deze wijze een tweede O.R. wordt ingesteld. Hetgeen door de voorzitter wordt ontkend. Bergsma heeft vooral moeite met gebrek aan informatie en stelt dat de O.R. voor informatie is aangewezen op de bereidwilligheid van de direktie. De voorzitter zegt toe dit nog eens in de direktie te zullen bespreken.
    • Verder rijst de vraag wat de bijlage 3a voorgestelde funktie van de geestelijke verzorging in het paviljoensteam is.
  • 8. Rondvraag.
    • De heer Rutgers vraagt of de direktie bekend is met de inhoud van de programma’s van het vormingswerk. Dit naar aanleiding van een programma over een zijn inziens politiek gekleurde voorlichtingsavond, bestemd voor patiënten uit Zuiderpaviljoen, Noorder Sanatorium, Paviljoen 9 en het Witte Huis. Met name het feit, dat een zgn. werkgroep uit Groningen aanwezig was voor diskussie, lijkt op z’n minst diskutabel. De voorzitter was hier niet mee bekend en wil dit nader onderzoeken.
    • De heer Oving vraagt tenslotte als lid van de voorbereidingscommissie voor de verkiezing van de O.R. in 1975, wie van de zittende leden zich voor een komende periode weer herkiesbaar zullen stellen. Desgevraagd deelt Bouma mee, dat hij zich wel weer herkiesbaar stelt. De heer v.d Berg wil, hoewel niet namens de leerlingen, wel weer een verkiezing aanvaarden. De overige aanwezigen geven te kennen, dat ze zich niet opnieuw voor het O.R.-lidmaatschap beschikbaar zullen stellen.

Zuidlaren, 14 november 1974
H. Zuidersma

Verloren:

Een zilverkleurige schakel armband.
Tegen beloning terug.
Afd. bewegingstherapie, toestel 237.

Resumé Jongeren Commissievergadering

  1. Opening. Onze voorzitter, Tjepko Langius, was met kennisgeving afwezig. Harry Hartel opende in zijn plaats de vergadering.
  2. Huisvesting. Jos Egberts heeft geïnformeerd naar het doen en laten van Huur- en Woningbeleid Zuidlaren. Huur- en Woningbeleid zal in de 1e plaats op Zuidlaren georiënteerd zijn. Ze hebben zondag 3 nov. ’74 een vergadering gehad waarvan Jos het verslag krijgt. De volgende vergaderingen zullen we er meer van horen.
  3. Notulen vergadering O.R. De O.R. heeft toegestemd dat de J.C. de notulen van haar vergaderingen krijgt.
  4. Vakature dhr. Timmer. De vakature in de J.C. die ontstaan is door het vertrek van dhr. Timmer, zal eerst niet opgevuld worden, omdat volgend voorjaar de verkiezingen voor de nieuwe O.R. zijn.
  5. Stukje personeelskrant. Het stukje over de J.C. in de Personeelskrant, zal 1 maal in de 2 maanden herhaald worden.
  6. Informatie J.V. informatie-uur opl. groepen. Dhr. Nieuwland merkt op dat de groep waar hij bij was naderhand een beetje negatief reageerde op de informatie. Gerard Heersmink echter zegt dat het bij zijn groep wel mee viel en dat er zelfs wel enkele dingen naar voren waren gekomen. Het voorstel om een enquête te houden om erachter te komen hoe de jongeren over de J.C. dachten werd verworpen.
  7. Vrij entree stagiaires. Het was de O.R. niet helemaal duidelijk welke stagiaires precies werden bedoeld. Door de J.C. werden alleen de Inas-stagiaires en de O.V.B.-ers bedoeld. Nieuwland zegt dat de S.O.P. wel veel dingen organiseert die gratis zijn. Alleen als men lid wil worden van een club moet men natuurlijk kontributie betalen.
  8. Kontaktgroepen. Dhr. Nieuwland meldt dat de O.R. het jammer zou vinden als de J.C. de kontaktgroepen zou verwaarlozen, juist omdat de J.C. er veel nut van kan hebben. De O.R. stelt voor dat de J.C. zelf bijhoudt wie overgeplaatst is en waarheen. We hebben de verpl. adjunkt direkteur om de overplaatsingslijsten gevraagd.

Ingekomen stukken informatie-uur opleidingsgroepen.
Er zijn jammer genoeg nog steeds geen reakties van de jongeren binnengekomen. Wel kwamen er enkele punten naar voren bij Gerard Heersmink in het informatie-uur.

  1. Sollicitatie. Veel mensen zeiden dat ze bij de sollicitatie erg weinig voorlichting kregen over Dennenoord. Wij dachten dat de komst van de adj. direkteur personeelszaken dat ten goede had veranderd. Mochten er toch nog klachten komen, dan kunnen we er altijd nog op doorgaan. Ook werd door Esther Drenth gevraagd of er bij sollicitaties voor de Huish. dienst geen duidelijker taakomschrijving kon worden gegeven. Zij had van mensen gehoord dat die heel ander werk moesten doen, dan waarvoor ze waren aangenomen. Het lijkt de J.C. het beste dat mensen die het niet eens zijn met het werk wat ze moeten doen, naar de adj. direkteur personeelszaken gaan.
  2. Achterstand vrije dagen. Eerst volgend punt was dat men soms zijn vrije dagen niet kan opnemen. Jos Egberts zegt dat de mensen soms van vakantie worden teruggeroepen. Dit komt natuurlijk ook door het personeelstekort. Dhr. Nieuwland zegt dat er volgend jaar verandering in komt.
  3. Verpleegstudies. Ook een punt was dat de leerlingen die in het 2e jaar zakken hun verpleegstudie die weer over moeten moeten maken. Men vroeg of dit niet veranderd kan worden, omdat men in tijdnood kwam te zitten. Dhr. Nieuwland zegt dat ook hierin verandering komt.
  4. Beoordelingslijsten. Er werd gevraagd of er geen vaste regels kunnen komen om de beoordelingslijsten te maken van de leerlingen. Het schijnt dat dit niet altijd door de juiste personen gebeurt. Dhr. Nieuwland merkt op dat hij dit onderwerp wel wil aanroeren in de opleidingscommissie.
  5. Huisvesting en eten. Huisvesting en eten voor de internen op Dennenoord scheiden was een van de volgende punten. We hebben de O.R. gevraagd hoe zij hierover denkt.
  • Op een vraag van Anneke Meulman waarom op het diploma van de therapie niet staat Bezigheidstherapie, werd door dhr. Nieuwland geantwoord dat er Bezigheidstherapie op komt te staan in plaats van Arbeidstherapie.
  • Jos Egberts kwam nog met een klacht n.l. deze: dat men overdag soms niet kan slapen in de flats vanwege het lawaai veroorzaakt door grasmaaiers enz. De vraag was of dit niet veranderd kan worden zodat men b.v. ’s middags gaat maaien in plaats van ’s morgens. Ook schijnen er zomaar glazenwassers de kamers binnen te komen, om de zonneschermen omhoog te doen. Het lijkt de J.C. beter om deze klachten voor te leggen aan mej. Bulthuis. We zullen mej. Bulthuis hierover een brief schrijven.

Hebben jullie klachten of ideeën, laat het ons horen!!!
Volgende vergadering, vrijdag 20 december om 2 uur in de koffiekamer van het Hoofdgebouw.

Ineke Maris (secr)
Boekhouding, tst. 443

Zuidlaren, 6 november 1974

blz. 6 – ‘Spring er eens uit’

SPRING ER EENS UIT!!! (vervolg mei nr.)

Van den Elzen,
Fazant 309

Staande v.l.n.r.: Clara Messchendorp, Dirk Achter, Giel Holland (Instructeur): Knielend: Joop v.d. Elzen en Han Jonkers (Barkeeper Enting)

blz. 7 – Commissie aktievere therapie

Kommissie Aktievere Therapie

Deze commissie is in april geïnstalleerd en heeft als doelstelling duidelijkheid te scheppen op het gebied van de aktievere therapieën (arbeids-, bezigheids-, kreatieve en bewegingstherapie en het vormingswerk); de aktiviteiten van deze sektor onderling op elkaar af te stemmen en deze verder uit te bouwen. Als zodanig doet de kommissie voorstellen aan de direktie.
Behalve de hoofden van de genoemde afdelingen zitten in de kommissie ook vertegenwoordigers van de medische kommissie en de hoofdvergadering.

(Nota) arbeids- en bezigheidstherapie
Het eerste terrein waar de kommissie zich mee beziggehouden heeft is dat van de arbeids- en bezigheidstherapie. Er waren hier grote problemen ontstaan, die verschillende oorzaken hadden. Ten eerste maakten de nieuwe medicinale ontwikkelingen van de laatste jaren ’t mogelijk veel tot dan toe chronische patiënten te ontslaan. Hierdoor ontstond de behoefte om de doelstelling van de arbeidstherapie aan te passen, omdat achterblijvers niet de kwaliteit konden behalen van de ontslagenen.
Een andere oorzaak was de komst van de bewegingstherapie, de kreatieve therapie, de groepstherapieën, enz., die uren van de arbeidstherapie gingen afknabbelen. Wat blijft er na dit alles nog van de arbeidstherapie over?
Er was dus behoefte om te zoeken naar het eigene van de arbeidstherapie, naar wat het van de andere therapieën onderscheidde. Om deze vraag te beantwoorden, heeft de kommissie aktievere therapie een nota betreffende de arbeids- en bezigheidstherapie samengesteld.

Eisen stellende en niet eisen stellende sfeer
Hierin is de faktor ‘arbeid’ omschreven als een aktiviteit, die plaatsvindt in een eidenstellende sfeer. Deze eisen hebben o.a. betrekking op de aanwezigheid van de betrokkenen tijdens de afgesproken tijden, de regelmaat van het werk, de kwantiteit en de kwaliteit van het werk.
Betreffende deze eisen moeten afspraken gemaakt worden, afhankelijk van de toestand van de patiënt. Worden deze eisen niet gesteld en vindt de aktiviteit op vrijwillige basis plaats, dan spreken we van bezig-zijn in het kader van de bezigheidstherapie.

Vier afdelingen
Op deze manier worden er 4 afdelingen gekreëerd die successievelijk een toename laten zien in de eisenstellende sfeer.
Als eerste is genoemd de bezigheidstherapie, waar op een vrijblijvende manier voortdurend gestimuleerd wordt om gebruik te maken van de aangeboden mogelijkheden, die kunnen variëren van allerlei vormen van handenarbeid tot wandelen, etc.
Bij de volgende te noemen afdelingen is deze vrijblijvendheid niet aanwezig. De faktor arbeid doet hier zijn intrede en daarom vallen deze afdelingen onder de arbeidstherapie.
De tweede afdeling is de arbeidstherapie-afdeling. Een ongelukkige naam, maar deze geeft precies weer wat ermee bedoeld wordt, n.l. het verrichten van arbeid of het maken van een werkstuk in het kader van een behandelingsplan, dus duidelijk therapeutisch gericht. De te stellen eisen variëren per patiënt, afhankelijk van het behandelingsplan op dat moment en kunnen dus alle variaties aannemen.
De derde afdeling is de arbeidsafdeling. Het verrichten van zinvolle arbeid staat hier centraal. Het is moeilijk om dit soort werk steeds beschikbaar te hebben; wij proberen dit werk te verkrijgen bij ondernemingen, particulieren en Dennenoord zelf.
De eisenstellende sfeer wordt hier bepaald door de kontinuïteit van het te verrichten werk. Er is sprake van een werkdag, aangepast aan de situatie van de patiënten. Dit betekent dat de overige aktiviteiten, niet te storend mogen werken op het te verrichten werk.
Als laatse afdeling wordt genoemd de nog te kreëren arbeidstraining. Het betreft hier een training in de eisenstellende sfeer, om de kloof naar de maatschappij te overbruggen. Het is dan ook de bedoeling dat uiteindelijk dezelfde eisen gesteld kunnen worden als in de maatschappij. Alle overige aktiviteiten zullen in principe in de vrije tijd moeten plaatsvinden.
Deze afdeling bestaat nog niet, maar zal binnen niet al te lange tijd gerealiseerd worden.

Westerarbeidstherapiegebouw

Doelbewuste plaatsing patiënten
Nu er verschillende afdelingen komen met elk een eigen doelstelling, is het de bedoeling dat de patiënten, doelbewust op een bepaalde afdeling worden geplaatst, omdat de keuze voor een bepaalde afdeling konsekwenties heeft voor de overige aktievere therapieën. De besprekingen hierover zullen dan ook met alle betrokkenen gevoerd moeten worden.
Bekeken zal b.v. moeten worden of het gewenst is dat iemand een werkdag heeft op een arbeidsafdeling, of dat het wenselijk is dat iemand een gevarieerd programma heeft binnen het geheel van de aktievere therapieën. Uiteraard is de medewerking van de patiënt zelf de doorslaggevende faktor voor het slagen van de doelstelling.

B. Ponte
(koördinator aktievere therapieën)

blz. 8 & 9 & 11 – Toelichting salarisstrook

Deze kennen we allemaal…………
maar kunnen we hem ook lezen?

Beschikking
inzake
Loonbelasting en
Premieheffing

Zogezegd

Artsen maken zich veel drukker over de unieke arts-patiënt-relatie dan de patiënt zelf. Die voelt zich niet uniek. Hij is alleen maar ziek.

Dr. R.F. Westerman

blz. 10 – ‘Vogelpraat’ – Hunter

Vogelpraat

De huisvesting

 

blz. 12 – Wist U – ‘Gosjemijne’

Gosjemijne

Kees Zuiderveen

Wist u het?

  • dat ons personeelscentrum beschikt over een werkplaats met smeerkuil voor autoprutsers?
  • dat Football Club Dennenoord popelt van ‘dribbeldrang’?
  • dat ons dierenkamp bij het vormingscentrum is verrijkt met een ezeltje?
  • dat er voor dit ‘Ezeltje van Dennenoord’ nog een naam wordt gezocht?
  • dat liefde vaak door de maag gaat?
  • dat de heren Bosch en de Vries daarom ook erg geliefd zijn?
  • dat zuster Risseeuw enkele afspraakjes heeft gemaakt met Sinterklaas?
  • dat het Opleidingsgebouw weer dienst gedaan als kraamcentrum voor zwarte kruisen?
  • dat mijnheer Nieuwland blikvanger is voor 242 leerlingen?
  • dat de koffie-automaat in het Opleidingscentrum zeer populair is?
  • dat er tijdens de cursusuren wel eens wordt gespijbeld?
  • dat één onzer psychiaters tijdens neurosenleer het ‘Hans Wiegelsydroom’ doceert?
  • dat menukaarten voor onze kerstmaaltijden in de Friese- en Nederlandse taal zullen worden gedrukt?

ZigZag

Vervolg
Vogelpraat

KINDEREN OPGELET!

 

 

blz. 13 – Nieuwjaarsfeestavonden

Nieuwjaarsfeestavonden ’75

Data: 24 januari en 7 februari 1975
Plaats: Vormingscentrum
Artiest: Henk Elsink + 5 pers. orkest
Daarna: Feestvieren (op z’n Dennenoords)
Einde: ± 0.100 uur (’s morgens)
Entree: gratis
Drinks: Zelf betalen met consumptiebonnen
Bittergarnituur: gratis
Wie zijn welkom: Alle personeelsleden van Dennenoord + vrouwen/mannen/verloofdes
Muziek: Orkest Wim Wolthuis (N.F.O.)
– Weinstube
Orkest: Viocta Kwinted
Op 24 januari: Green Apple music band
– Beatkelder
Op 7 februari: Zig-Zag trio
– Beatkelder
Verzorging: Hotel Braams te Gieten
Organisatie + alg. leiding: S.O.P. (u wel bekend)
Aangeboden door: Direktie Psychiatrisch Ziekenhuis Dennenoord
Dit is dan in het kort de aankondiging voor de nieuwjaarsfeestavonden 1975.
U hebt het goed gelezen, Henk Elsink komt.
U weet wat dit betekent, n.l. volle zalen.
Zorg ervoor dat U één van deze avonden vrij bent zodat u kunt komen.
De uitnodiging, met vermelding op welke avond wij u verwachten ontvangt u eind december, met het volgend nummer van de personeelskrant.

Daarin kunt u dan lezen wanneer en op welke tijden u de toegangsbewijzen kunt afhalen. De consumptiebonnen kunt u vanaf half januari in voorverkoop uit het Personeelscentrum en de Cantine halen en tijdens de uitgifte van de toegangsbewijzen.
De prijs van de consumptiebonnen: 5 stuks voor f 6,75.
Hierop kunt u alles krijgen, van sinas tot jonge en van jus tot cognac, bier enz. enz.

De koffie is de gehele avond gratis, alsmede het bittergarnituur zoals slaatjes, hartige hapjes etc.
Het S.O.P. rekent op uitverkochte zalen (max. 500 personen). Wees er dus als de kippen bij om de toegangsbewijzen te halen op de betreffende zittingen.

U bent allen hartelijk welkom, van hoog tot laag, van dik tot dun, van jong tot oud, kortom: Iedereen. Zelfs rangen en standen zijn dan niet in tel.
Kun je nagaan, wat een feest.
Ten leste: in het volgend nummer meer over dit onderwerp! Vooral de uitgiftedata van toegangsbewijzen. Hou het in de peiling!

Namens het S.O.P.
P. Mijnheer

Henk Elsink

Zig-Zag

Green Apple Music Band

Het Viocta Kwintet

blz. 14 – Puzzel – Diversen

Kruiswoordpuzzel

Oplossing vorige puzzel

Functioneren telefoondienst/receptie

Per 1 november jl. zijn de heren Boelens en Frieling de gelederen van Dennenoord komen versterken in de resp. functie van telefonist/receptionist.
Daarmee is het personeelsbestand in deze dienst op totaal vijf personen gebracht en kan per 1 december a.s. de volgende functionele wijziging van de dienst worden ingevoerd.
Vanaf laatstgenoemde datum zal de telefoon/receptie gedurende 24 uur per dag ‘bemand’ zijn. E.e.a. biedt u de mogelijkheid, afhankelijk van uw functie in Dennenoord, na laatstgenoemde datum vanaf ’s avonds 10.00 uur tot ’s morgens 07.00 uur telefonisch contact op te nemen met de centrale en indien gewenst, gebruik te maken van het thans in gebruik zijnde oproepsysteem. Voor het overige houdt de wijziging een verbetering van de brandsignalering in.

J.W. Flach

blz. 15 – Mutaties

Mutaties

In dienst gekomen:

Uit dienst:

Adreswijzigingen:

Gehuwd:

Geboren:

blz. 16 – Kerkdiensten – Vormingswerk – Advertenties

Kerkdiensten

  • 1 december 1974 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, viering van het Heilig Avondmaal, kollekte voor ‘Kleine Geluiden’ + avondsmaalkollekte, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 8 december 1974 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor de Leprabestrijding, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.
  • 15 december 1974 9.45 uur: Ds. M.J. Tang, kollekte voor de Dennenoordgemeente, 19.00 uur: Ds. M.J. Tang.
  • 22 december 1974 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen.
  • 25 december 1974 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden (preek), Ds. J.W. Vlaanderen (liturgie), kollekte voor Evangelieverkondiging Israël.
  • 26 december 1974 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, Ds. J.W. Vlaanderen, m.m.v. de ‘Sound of Salvation’, Zuidlaren.
  • 29 december 1974 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, kollekte voor het P.I.T., 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 31 december 1974 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 1 januari 1975 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman

De laatste kerkdienst in de ‘Dennenoord-kerk’ is op zondag 1 december 1974, daarna worden de diensten gehouden in het Vormingscentrum.
Over de kerstdagen volgen nog nadere mededelingen.

Mededelingen van het Vormingswerk

  • De jaarlijkse Sinterklaasfeest-viering zal dit jaar plaatsvinden op woensdagavond 4 december. Het programma wordt verzorgd door de Toneelgroep Amsterdam, met de musical-klucht ‘Karnaval in Oetel‘: doldwaze gebeurtenissen rond iemand die van zijn vrouw geen karnaval mag vieren, maar toch overgehaald wordt door zijn vrienden. Aanvang: zeven uur. In de pauze koffie met traktatie!
  • Zoals gebruikelijk zal ook dit jaar Sinterklaas met zijn knechten weer een rondgang maken over het terrein van ‘Dennenoord’ en de afdelingen bezoeken. Deze rondgang zal zijn op donderdag 5 december. De afdelingen zullen nog een tijdsindeling ontvangen.
  • Zaterdagmorgen 14 december is er weer een filmvoorstelling in de grote zaal van het vormingscentrum. Vertoond zullen worden twee kleurenfilms, waarvan de titels nog nader bekend zullen worden gemaakt. Aanvang 10.00 uur. S.v.p. vooraf koffie drinken op de afdeling.
  • Woensdagavond 18 december zal de bekende zanggroep ‘HUIZINGA’S ZANGKLASSEN‘ uit Groningen hun jaarlijkse kerstkonsert bij ons komen uitvoeren in de grote zaal van het vormingscentrum. Het programma bestaat uit kerstliederen, afgewisseld met deklamaties. Aanvang: half acht.  In de pauze koffie.
  • Over de programma’s tijdens de kerstdagen, die samengesteld worden in samenwerking met de Geestelijke Verzorging, wordt u nog nader over geïnformeerd.

De pillendoos

Dinsdag 5 november, half 10, is de Pillendoos gestart. De Pillendoos is de naam van het nieuwe, tweede, programma van Radio Dennenoord.
De naam van het programma is tevoorschijn gekomen bij een ‘wedstrijd’ onder de patiënten. Hopelijk komt de veelkleurigheid, de veelsoortigheid van de inhoud van het programma overeen met die van vele pillen’dozen’ op Dennenoord.
Wat willen we met dit programma?
We willen er geen verzoekplatenprogramma van maken, dat is er iedere donderdagmiddag al. Wel proberen we om er een zeer gevarieerd programma van te maken met als belangrijke elementen: aktualiteiten, informatie, interviews, klassieke muziek, nieuwe en oude populaire muziek.
Op dit moment zijn er enkele uitzendingen achter de rug waarin o.a. verslagen van sport- en spelwedstrijden met ‘Filadelfia’ in Vries, een gesprek met de heer Zoodsma over de ezelin, de restauratie van de kerk en de bevestiging van de dominees Polman en Vlaanderen. Op het programma staan voor de komende tijden o.a. de verbouw van de oude sportzaal, een interview met St. Nicolaas, de start van de restauratie van de kerk. Daarnaast zullen zich allerlei aktualiteiten voordoen. Om op de hoogte te komen van aktualiteiten hebben we een aantal mensen gevraagd om als ’tipgever’ op te treden. Zodra zij iets horen of weten van zaken, die wellicht geschikt zijn voor de Pillendoos, bellen zij ons.
Het bestaan van ’tipgevers’ wil niet zeggen, dat andere mensen ons dus niet zouden ogen bellen! Hoe meer informatie, hoe beter. U kunt ons bellen op toestel 224 of 225.
Ondanks het feit, dat de grote lijn van dit programma vaststaat, is de inhoud, ook voor ons, steeds weer een verrassing.
Hopelijk slagen we er in om, ook op de lange duur, een voor iedereen aantrekkelijker programma te maken.

Namens de radiokommissie,
Casper van Oosten

ADVERTENTIES

Te koop:

Te huur:

Wist u…..

  • dat dhr. De Vries de archieven van de eetzaal achter zijn bretels bewaart.
  • dat hij momenteel op zoek is naar een kogelvrij vest.

B. Vermeer
de Enk-C

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.