Header - Personeelskrant DNO

1975-02 – Personeelskrant Dennenoord – 2e Jrg. No. 2

Een bloemetje voor de grieppatiënten

blz. 2 – Redactioneel – Dank mej. Ubels – Bibliotheek

Bij de voorpagina

Wat zal er deze keer op de voorpagina prijken: het oog wil ook wat. Deze keer bloemen, zomaar bloemen, omdat we dachten aan al degenen die in bed liggen omdat de griep hen te pakken heeft en aan allen die de werkzaamheden van de grieppatiënten en van de overige zieken moeten waarnemen.

Afscheid

In het vorig nummer werd reeds mijn afscheid vermeld. Door de direktie is mij een mooie dag ten afscheid aangeboden d.d. 20 december.
In prettige en gezellige sfeer en onder veel belangstelling, attenties en kado’s die mij werden aangeboden, is het mij tot een onvergetelijke dag geworden. Hartelijk dank aan direktie en allen die hieraan hebben meegewerkt.

E. Ubels

Mej. Ubels

Redactioneel

We zijn er weer.
En die ‘we’ dat zijn opnieuw niet alleen de mensen van de redactie. Als vanzelf kwam weer van verschillende kanten copie, en dat is een plezierige ervaring. We denken aan rapportages van verschillende kanten, in het bijzonder ook aan de bijdrage van de heer Tadema.

Zeg maar. ‘grote gebeurtenissen (nou ja, toch niet klein….) werpen hun schaduw vooruit. Eerst de nieuwjaarsfeesten, waarover in de vorige nummers uitvoerig is bericht, en die in het volgende nummer stellig zullen terugkeren. Nu ook de reünie van personeelsleden, die in het najaar op het programma staat, ter gelegenheid van het eerste lustrum na het grote feest van 1970.
(de nieuwjaarsfeestavonden zijn daar trouwens ook van overgebleven). De redactie vond de heer Tadema bereid a.h.w. ter inleiding op die reünie, iets van zijn vele herinneringen aan het ‘Dennenoord’ van de laatste halve eeuw op papier te zetten.
Zo wordt ook iets van mondelinge overlevering vastgelegd in deze krant. We danken de heer Tadema voor zijn medewerking en zien uit naar zijn volgende artikelen.
Verder in dit nummer diverse kleinere reportages, vier pagina’s vol, een interview met de heer Garst, die deze maand jubileert, diverse directie mededelingen, Sociale uitkijkpost, ondernemingsraad, in meer dan één gestalte. En dat is nog niet alles, maar U moet er ook nog wat aan doen…. lezen, kijken, en misschien wel eens schrijven!
Tot ziens!

blz. 3 – Directiemededelingen

Directiemededelingen

Enk-A.

Wegens het gaan volgen van de A-opleiding, vertrekt per 1 februari zr. J.E. Lijnema als hoofd van de afd. Enk-A. Op haar verzoek is in deze vacature benoemd per 16 januari zr. W.K. Buist.

BRANDWEER

In de vacature van waarnemend commandant brandweer, die is ontstaan door het vertrek van de heer H.G. Zijlstra, is per 1 januari 1975 de heer S.J. Wacht benoemd.

Commissie plaatsing patiënten

In de directievergadering van 28 november 1974 is een nieuwe commissie geïnstalleerd, namelijk de commissie plaatsing patiënten.
Het doel van deze commissie is, het bevorderen van de uitvoering van de nota medisch beleid, waarin wordt gesteld, dat elke afdeling een eigen bejegeningsklimaat moet krijgen. Bij plaatsing en overplaatsing moet worden getracht, de patiënt op de meest juiste plaats te krijgen.
Tevens moet de commissie trachten, de theorie van de elk jaar in de begroting neergelegde patiëntenbezetting per afdeling en de werkelijke bezetting steeds weer op elkaar af te stemmen.
De commissie kan bemiddelen bij overplaatsingen, feed back geven betreffende het opnamebeleid en adviezen geven aan de directie over knelpunten in de nota medisch beleid. Bij problemen betreffende overplaatsingen van patiënten zal de commissie uiteindelijk de beslissing nemen. Het dagelijks adres van de commissie is ze. Pijl, die natuurlijk de meeste overplaatsingen zonder meer zal kunnen regelen.
Leden van de commissie zijn de dames Botter en Pijl en de heren Mars, Stuitje, Schroor en Zuiderveen.

Reunie

Ter gelegenheid van het eerste lustrum na het 75-jarig bestaan van ‘Dennenoord’ wordt voor na de zomer een reunie georganiseerd voor oud personeelsleden.
Nadere mededelingen volgen nog.

Afdeling Inkoop

In de personeelskrant van mei 1974 (nr. 5) hebt u kunnen lezen over ons voornemen over te gaan tot ’t instellen van een afdeling Inkoop in Dennenoord. Door bijzondere omstandigheden waren wij genoodzaakt het effectueren van genoemd voornemen uit te stellen tot het begin van dit jaar (zie personeelskrant juni 1974, nr. 6).

Welnu, om met de deur in huis te vallen: 1 april a.s. is het zover en zal in het ziekenhuis met een inkoopafdeling kunnen worden begonnen. De heer G. Hamstra, thans werkzaam op de afdeling boekhouding, zal als inkoper de leiding voeren over de nieuwe afdeling.

Voor velen van u is de heer Hamstra geen onbekende. Als medewerker in de administratieve dienst, blijkt hij reeds gedurende een reeks van jaren een belangrijke en verdienstelijke rol te hebben gespeeld met betrekking tot vele en veelsoortige inkoopaktiviteiten. Wij prijzen ons gelukkig, dat hij zich bereid heeft verklaard de inkoopafdeling ‘op poten’ te willen zetten!

In de personeelskrant (nr. 5) is een beschouwing gegeven over de met een en ander samenhangende problematiek en zijn tevens de belangrijkste overwegingen genoemd, die tot de aanstaande daadstelling hebben geleid.

Deze waren en zijn:

  • a. een mogelijk meer doelmatige beoordeling van de inkoopaktiviteiten;
  • b. een meer inzichtelijk administratief-organisatorische begeleiding van de inkoopaktiviteiten en
  • c. een betere funktionele taakverdeling van de personeelsleden.

Voor het overige zij hier opgemerkt, dat slechts de procedure m.b.t. de inkoopaktiviteiten fundamenteel veranderd zal worden – niet de inkoopaktiviteit (en) zelve. Immers, het zal u duidelijk zijn, dat er tot op heden dergelijke aktiviteiten door velen met groot enthousiasme zijn en worden bedreven. Maar daar zit hem nu juist de kneep. Want in tegenstelling tot de interpretatie van het gezegde dat vele handen licht werk maken, blijks zulks t.a.v. de inkoopaktiviteiten, zijnde het verwerven van goederen en diensten op de voor het ziekenhuis meest doelmatige en voordelige wijze, slechts in beperkte mate het geval te zijn.

Zeer recentelijk werd met een aantal medewerkers uit verschillende diensten een door ons ontworpen inkoop-spel gespeeld. Als nabootsing van de werkelijkheid op een verkleinde schaal (simulatie), had dit spel, dat in een aantal ronden werd gespeeld, tot doel de procedures, zoals die straks zullen worden toegepast met betrekking tot het inkoopgebeuren, te toetsen op hun juistheid en op hun aktuele waarde. Tijdens het spel konden geconstateerde oneffenheden worden gladgestreken. Gebleken is ook, dat er slechts weinig aan bijgesleuteld behoefde te worden. Derhalve zien wij de toekomst na 1 april a.s. voor de inkoopafdeling (hoofdgebouw, kamer 104) met vertrouwen tegemoet.
Als slotopmerking nog het volgende. Het spreekt vanzelf, dat een funktionele wijziging als hier aan de orde zijnde, niet van de ene op de andere dag vlekkeloos geëffectueerd kan worden. Daarvoor hebben de thans gangbare procedures te lang bestaan – met alle ingeslopen gewoonten van dien.
Derhalve zal van U, de inkoper, de administratieve medewerkers, e.a., de nodige souplesse worden gevraagd om de perikelen, die zich gedurende de overgangstijd van het oude naar het nieuwe systeem ongetwijfeld zullen voordoen, het hoofd te kunnen bieden. Wel verwachten wij van u, dat u zult willen meewerken die overgangstijd zo beperkt mogelijk te houden. Dit ten voordele van uzelf en van de inkoper! Spoedig daarna zult u dan beseffen, dat inkopen méér is dan weten hoe je moet inkopen.
(wordt vervolgd)

J.W. Flach

Dhr. G. Hamstra

blz. 4 & 5 – Ondernemingsraad – Jongeren-commissie

ONDERNEMINGSRAADVERGADERING

Resumé van de ondernemingsraadvergadering op donderdag 19 december 1974 in de koffiekamer van het hoofdgebouw.

Afwezig: de heer Bergsma

Namens het stichtingsbestuur is aanwezig de heer Mr. Tj. de Jong.

  1. Opening. De voorzitter heet allen hartelijk welkom.
  2. Notulen en resumé van de vergadering van 31 oktober en 14 november 1974. Naar aanleiding van de notulen vraagt Van den Berg of het niet de hoogste tijd wordt de brief van het personeelscentrum af te handelen. De voorzitter zegt toe op korte termijn een gesprek te zullen arrangeren tussen betrokkenen in aanwezigheid van een O.R.-lid. Verder leveren resumé en notulen geen noemenswaardige wijzigingen op, zodat beide kunnen worden goedgekeurd.
  3. Mededelingen van de direktie.
    • 3.1 commissie plaatsing patiënten;
    • 3.2 jaarverslag 1973. Beide worden zonder veel diskussie voor kennisgeving aangenomen. Verder doe de voorzitter mededeling van:
      • a. de brand in paviljoen 16 en de gevolgen daarvan;
      • b. het feit dat ‘Dennenoord’ per 15 december 1974 erkend is voor dagbehandeling;
      • c. dat de gehouden examens nogal wat teleurstelling te zien gaven;
      • d. 5 mei 1975 als een vrije dag zal worden beschouwd;
      • e. de heer De Graaf is benoemd als lid van de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg (C.C.G.O.);
      • f. de bewoonsters van ‘De Bosrand’ en ‘De Heuvel’ in verband met nieuwe bouwplannen elders woonruimte zullen moeten zoeken;
      • g. dat er per 1 februari a.s. een fysiotherapeut in dienst treedt.
  4. Ingekomen stukken.
    • 4.1 agenda C.O.R. Rutgers spreekt uit dat hij graag gezien had dat de bij de agenda van de C.O.R. gevoegde begroting voor heel de vereniging voor wat betreft het onderdeel ‘Dennenoord’ plaatselijk was besproken, om er dan in de C.O.R. zinvol over te kunnen spreken.
    • 4.2 notulen Jongerencommissie. In de notulen staan enkele niet juist weergegeven konclusies. De heer Nieuwland zal dit in de eerstvolgende vergadering van de J.C. bespreken.
    • 4.3 notulen commissie arbeids- en dienstvoorwaarden. De per 1 januari 1975 aftredende heer J.J. Bouma wordt herkozen.
    • 4.4 draaiboek verkiezing ondernemingsraad. Voor kennisgeving aangenomen.
  5. Verslag van het gevoerde overleg tissen direktie en N.C.B.O. aangaande het aftreden van nagenoeg alle N.C.B.O.-O.R.-leden per 15 maart 1975. Door 5 leden, t.w. Nieuwland, Rutgers, Van der Sloot, Veenstra en Zuidersma is na genoemd overleg het hieronder volgende gekonkludeerd, op grond waarvan zij zich ook voor een komende zittingsperiode weer herkiesbaar zullen stellen.
    • a. Als antwoord op de vraag wat het doel van de ondernemingsraad is zal de in het reglement omschreven doelstelling als basis dienen, zoals omschreven in artikel 1-1-2 nl.: de ondernemingsraad is ingesteld ten behoeve van het overleg met en de vertegenwoordiging van de aan het ziekenhuis verbonden werknemers in het belang van het ziekenhuis in al zijn doelstellingen.
    • b. aangaande het verder funktioneren van de O.R. is als basis geaksepteerd het totale, nu nog voorlopige, reglement voor de ondernemingsraad; zowel de daarin gegeven bevoegdheden als ook de besprekingen zullen door alle betrokkenen moeten worden geaksepteerd en naar de letter van de geest moeten worden uitgevoerd.
  6. Uitvoering art. 5-3-1 en 5-8-2 van het O.R.-reglement. (de algemene gang van zaken in het ziekenhuis). Wegens vakantie van de voorzitter kon dit agendapunt niet voldoende worden voorbereid. Desondanks geeft de voorzitter een uiteenzetting over de algemene gang van zaken met daarnaast enkele rechtlijnen voor wat betreft het gevoerde beleid in het afgelopen jaar aangaande aanstelling, ontslag, promotie etc.
  7. Procedure jaarverslag 1974. Besloten wordt dat de sekretaris overeenkomstig het voorgestelde in het nieuwe reglement niet meer aan het eind van een kalenderjaar, maar aan het eind van een zittingsperiode, dat wil zeggen per 15 maart van ieder jaar, een jaarverslag zal schrijven.
  8. Rondvraag.
    • Zr. Van der Sloot vraagt of de heer Van Duinen te Ermelo vergaande bevoegdheden heeft voor wat betreft het toewijzen van woningen aan personeelsleden. De voorzitter zegt dat dit, als het goed is, altijd gaat in overleg met de direktie, doch helaas is het ook in dit geval zo, dat uitzonderingen de regel bevestigen.
    • Dhr. De Jong zegt, met veel interesse deze vergadering te hebben gevolgd. ‘Toen ik een jaar geleden ook een vergadering heb bijgewoond, was dat in vele opzichten niet wat het nu is. Ik konstateer, dat u veel ervaring hebt gekregen en bent getroffen door de intensie waarmee u de zaken benadert. Ik spreek er tenslotte mijn vreugde over uit, dat het grootste gedeelte van degenen, die van plan waren af te treden, toch weer een weg hebben weten te vinden om verder te gaan. Ik wens u daarbij veel sukses’, aldus de heer De Jong.
  9. Sluiting. Niets meer aan de orde zijnde, sluit de voorzitter deze vergadering. De volgende vergadering zal worden gehouden op donderdag 6 februari 1975.

Zuidlaren, 23 december 1974
H. Zuidersma

Jongeren
commissie

Resumé Jongerencommissie vergadering van 20 december 1974

Afwezig met kennisgeving: Esther Drenth.

  1. De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom. Verslag en resumé vergadering 1 november 1974.
  2. Rectificatie: Achterstand vrije dagen: hier werd niet bedoeld vakantie maar vrije dagen; ook dat er in de vrije dagen- en vakantieregeling verandering komt is niet waar.
  3. Verpleegstudies. Ook dit is verkeerd begrepen. Dhr. Nieuwland heeft gezegd dat er geen verandering komt. Verduidelijking aan de O.R. betreffende het standpunt van Harry Hartel over de ontevredenheid van de jongeren op Dennenoord.
    1. Beoordelingslijsten. Dhr. Nieuwland zegt dat het inderdaad zo is dat 3 mensen de leerling moeten beoordelen. Jos Egberts stelt voor of het niet mogelijk zou zijn iedereen mee te laten beoordelen. (geen patiënten). Dhr. Nieuwland vraagt zich af of er wel ontevredenheid bestaat.
    2. Huisvesting en eten scheiden. De O.R. was het er niet mee eens dat huisvesting en eten voor de internen op Dennenoord gescheiden wordt. De technische dienst was bang voor zelf koken i.v.m. kookplaatjes waarop de leidingen n iet waren berekend. Ook krijgen de verplegers/sters aan het eind van het jaar een vergoeding voor de ‘niet eetdagen’. Tenslotte nog, dat op het diploma arbeidstherapie komt te staan: arbeidstherapie en bezigheidstherapie.
  4. Ingekomen stukken:
    1. Van het ziekenhuis in Franeker en het ziekenhuis Rosenburg een verzoek om informatie over de Jongerencommissie waaraan inmiddels is voldaan.
    2. Een brief van mej. Bulthuis als antwoord op de brief aan haar geschreven over het lawaai overdag bij de flats, zodat mensen die uit de nachtdienst komen niet kunnen slapen. Deze klacht was haar bekend, maar het probleem is moeilijk op te lossen, omdat een deel ’s morgens en een deel ’s middags slaapt. De klacht dat de glazenwassers zomaar de kamers binnekomen was haar niet bekend. Wanneer in de toekomst hierover weer klachten komen, moet de betreffende persoon kontakt opnemen met mej. Bulthuis.
    3. Een verslag van de vergadering van de Huuradviscommissie Zuidlaren waarbij Tjepko Langius en Anneke Meulman aanwezig waren. Er werd besloten dat er een blijvend overleg zal plaatsvinden met de Huuradviescommissie Zuidlaren. Men dacht dat dit wel nuttig was, omdat veel mensen van Dennenoord op kamers in Zuidlaren zitten. In aansluiting hierop werd het plan geopperd om op Dennenoord een soort kamerverhuur organisatie te stichten. (los van de J.C.). Dit zal nog verder uitgewerkt moeten worden om tot een konkreet voorstel te komen.
  5. Volgende vergadering 14 februari om 2 uur in de koffiekamer van het Hoofdgebouw.

Zuidlaren, 15 januari 1975
Ineke Maris (secr.)

Centrale
ondernemingsraad

Resumé van de vergadering van de Centrale Ondernemingsraad,
vrijdag 20 december 1974 te Ermelo

  1. Opening.
  2. Resumé en verslag. Resumé en verslag van de vergaderingen d.d. 27 september 1974 en 18 oktober 1974 worden goedgekeurd, vastgesteld en ondertekend.
  3. Vergaderschema 1975. Als volgt vastgesteld:
    • vrijdag 21 februari 1975
    • vrijdag 18 april 1975
    • vrijdag 13 juni 1975
    • vrijdag 29 augustus 1975
    •  vrijdag 17 oktober 1975
    • vrijdag 19 december 1975
      • Alle vergaderingen te houden in Ermelo met aanvangstijdstip 14.00 uur.
  4. Mededelingen/ter kennisgeving.
    1. Op advies van de Nationale Ziekenhuisraad besloot het centraal bestuur om voor de Vereniging per 1 april 1975 een arbeidstijdverkorting door te voeren van 41-¼ tot 40 uur per week. De raad wil gaarne te zijner tijd worden geïnformeerd over de wijze waarop deze arbeidstijdverkorting is gerealiseerd.
    2. Beschikbaar voor circulatie was een exemplaar van het jaarverslag van de Bedrijfskommissie over 1973.
    3. Ontvangen is een briefafschrift van de voorzitter van de kommissie Ethische Vraagstukken aan het centraal bestuur inzake opheffing der kommissie. Dr. de Lange (voorzitter van de kommissie) en de heren Essink en Vixseboxse geven een uitvoerige toelichting bij deze zaak. De raad betreurt het dat de kommissie is opgeheven en besluit om een tweetal werkstukken van de kommissie, te weten de nota’s over ‘Suïcide’ en ‘De rechten van de patiënt’, te agenderen voor de volgende vergadering.
    4. De heer Vixseboxse deelt mede dat het centraal bestuur besloten heeft om een nader aan te wijzen organisatiebureau een opdracht te verlenen tot het uitbrengen van een advies voor een eventueel wenselijke reorganisatie van de topstruktuur van de Vereniging. De overwegingen daartoe zijn:
      • de bestaande afwijkingen tussen de formele en de feitelijke organisatie;
      • het ontbreken van een passende juridische struktuur voor een doelorgaan als de Vereniging;
      • de reorganisatie die in de gezondheidszorg zal worden doorgevoerd;
      • het inpassen van de demokratiserende maatregelen in de formele organisatie
        • De organen die in het onderzoek een rol zullen spelen zijn:
      • algemene ledenvergadering;
      • centraal bestuur;
      • dagelijks bestuur;
      • stichtingsbestuur;
      • direkties van de ziekenhuizen en het centraal bureau.
        • De heer Vixseboxse deelt verder mede dat het in de bedoeling ligt om de centrale ondernemingsraad in een vroegtijdiger stadium in te schekelen bij het onderzoek dan in het reglement is voorgeschreven.
  5. Begroting. De vergadering heeft met belangstelling kennisgenomen van het bij de agenda gevoegde rapport inzake de begrotingen voor 1975. In een langdurige en geanimeerde diskussie komen o.a. de volgende zaken aan de orde:
          1. werkwijze Centraal Orgaan Ziekenhuistarieven;
          2. dalende patiëntenbezetting/groeiende personeelsbezetting;
          3. het belang van multidisciplinaire aanpak via poliklinieken, etc.;
          4. de lage polikliniektarieven;
          5. afwijkingen tussen begroting en werkelijkheid;
          6. openbaarheid begrotingen;
          7. arbeidstherapiebeloningen/aanvullend zakgeld Wolfheze;
          8. dalende doorstroming Vogelenzang;
          9. personeelsvoorziening Valeriuskliniek;
          10. begroting centraal bureau;
          11. tarieven Valeriuskliniek ten opzichte van de ziekenhuizen
  6. Rondvraag.
      • Mededeling benoeming Dr. W. Nijhoff tot medisch direkteur van Vogelenzang.
      • Een vraag naar meer informatie over agenda respektievelijk besluitenlijst centraal bestuur zal in de vergadering van het dagelijks bestuur aan de orde worden gesteld.
      • Aan de sekretaris wordt machtiging verleend om, wanneer de ondernemingsraden met betrekking tot het definitieve O.R.-reglement hebben voldaan aan de wensen van de C.O.R., tussentijds de vereiste instemming van de raad te verlenen, zodat definitieve reglementen tijdig ter goedkeuring aan de Bedrijfskommissie kunnen worden voorgelegd.
      • Verschijning Informatiebulletin.
      • Toepassing voorlopig of definitief reglement bij komende O.R.-verkiezingen.
      • Wijziging financieringsregeling eigen woning-bezit voor de ziekenhuizen in de randstad. Dit punt zal worden geagendeerd voor de volgende vergadering.
      • Beheer verenigingswoningen. Zal op de volgende vergadering opnieuw aan de orde komen.
  7. Sluiting.

Bennenkom, 23 december 1974

blz. 6 – S.V.P. – Brandweergarage

Sociale
Uitkijkpost

Nationale
bevrijdingsdag 1975

Het bestuur van de Vereniging heeft, overeenkomstig het advies van het college van arbeidszaken van de Nationale Ziekenhuisraad, besloten de nationale bevrijdingsdag op 5 mei 1975 aan te wijzen als een (extra) vrije dag.

C.A. de Graaf,
Personeelszaken

De nieuwe plaatsvervangend Commandant van de brandweer, S.J. Wacht, in aantocht bij de oefening

De brandweer heeft de nieuwe garage officieus al in gebruik genomen met een oefening en een glaasje

blz. 7 – Interview met de heer Garst

GESPREK MET
Dhr. Garst

Op 30 januari hoopt dhr. H. Garst zijn 25-jarig jubileum op ‘Dennenoord’ te vieren.
Enkele redaktieleden hebben een gesprek met hem gehad. Dhr. Garst begon op 30 januari 1950 te werken als timmerman. Daarna als 1ste timmerman, daarna bouwkundig opzichter en daarna, sinds 1970, als chef technische dienst.
In al die jaren is er veel veranderd op ‘Dennenoord’; vele gebouwen zijn gerestaureerd en er zijn veel nieuwe gebouwen gekomen. Het grootste aandeel in deze restauraties en nieuwbouw had de technische dienst, waar de geïnterviewde als coördinator fungeerde. Dhr. Garst: ‘Ik ken elk gebouw van binnen en van buiten’. Veel gebouwen zijn dan ook onder zijn handen geweest.

Die 25 jaar zijn erg snel voorbij gegaan, ‘want mijn werk is mijn hobby’. Dhr. Garst is niet alleen chef technische dienst, maar hij is de laatste jaren tevens commandant van de bedrijfsbrandweer hier op ‘Dennenoord’.
‘Ik word dan ook nog wel eens gewekt door een signaal van de brandbeveiligingsinstallatie’. Dit niet tot ongenoegen van hem, want hij staat direkt paraat. Sinds kort is hij benoemd tot rijksgecommiteerde bij de Rijksbrandweerinspektie district noord.
Aan de vooropleiding geeft hij les in brandpreventie, wat hij graag mag doen. Op 19 december 1974 is door de bedrijfsbrandweer het nieuwe brandweergebouw d.m.v. een brandweeroefening in gebruik genomen. Met dit gebouw is dhr. Garst zeer tevreden. ‘Al deze jaren heb ik met plezier op Dennenoord gewerkt en ik hoop het nog vele jaren te mogen doen’, aldus geïnterviewde.
De redaktie bedankt dhr. Garst voor het gesprek en wenst hem en zijn gezin 30 januari een fijne dag toe.

Redaktie

 

Nachtdienst: ‘De één die lijdt, de ander dijt’

Nieuwbouw

blz. 8 & 9 – 1895-1975 I

1895-1975

Het jaar 1975 is een jaar waarin we het 80-jarig bestaan van ‘Dennenoord’ gedenken. Naar aanleiding van dit feit is mij gevraagd iets over de historie van deze inrichting te willen schrijven in het personeelsblad.
Met enige aarzeling heb ik deze taak op mij genomen, daar ik mij afvroeg, heeft dit wel zin.
Zullen vooral de jongeren onder ons belang stellen in ‘Dennenoord’ van vroeger dagen? Maar de ervaringen, opgedaan bij de vooropleidingskursus, gaven me toch enigszins moed, omdat deze jongelui aandachtig luisterden naar hetgeen hun over het verleden van ‘Dennenoord’ verteld wordt.
Ik stel mij voor om in 5 of 6 maandelijkse afleveringen in uw blad iets te schrijven over de historie van ‘Dennenoord’. Hoe zag ‘Dennenoord’ er uit in de eerste periode van zijn bestaan. Op de watertoren, ‘gelukkig dat die er nog staat’, en naar mijn mening moet hij blijven staan, staat de windwijzer met ’t jaartal 1895. Dit is het jaar van de oprichting en in gebruik name van ‘Dennenoord’.

Stichtingskerk in aanbouw, watertoren

Het terrein werd door het centraal bestuur aangekocht van de marktgenoten van Zuidlaren. Het was een behoorlijk dicht bos met heuvels, ongeveer 80 hectare. In dit bos werden lanen aangelegd en hier en daar stukjes bos gekapt, waar de paviljoens en andere gebouwen verrezen. Iedere laan werd door jonge beukenbomen geflankeerd. De paviljoens werden in dit dichte bos gebouwd, zodat het ene van het andere paviljoen moeilijk was te onderscheiden. Wat dit bos en deze lanen betreft, daar zullen we in de volgende artikelen wel weer eens op terugkomen.
Het hoofdgebouw, de watertoren, centrale keuken, pav. 3 en pav. 4 werden het eerst gebouwd, daarna de andere paviljoens (5-6) – (7-8) – 9-10) – (11-12) – (14-16 en pav. 18 + kerk).
Met deze paviljoens was ‘Dennenoord’ de eerste 35 jaren een inrichting met plm. 600-650 patiënten.
Vanaf de Stationsweg werd de hoofdlaan aangelegd. Een prachtige, rechte laan die toegang tot het bebouwde gedeelte gaf. Twee mooie rijen eikenbomen, waar zomers tussen elke 2 bomen een grote pot met rode geraniums prijkte. Aan beide zijden van deze hoofdlaan een dicht dennebos met wandelpaden, wat we toen het plantsoen noemden.

Na enige jaren werd aan ’t eind van deze laan een direkteurswoning gebouwd, nu het ‘Witte Huis’. De eerste jaren woonde de direkteur bij de kerk, later woonden daar verschillende doktoren en nog niet zo lang geleden moest deze woning plaats maken voor het nieuwe vormingscentrum. Het gehele terrein werd door 2 meter hoog gaas met prikkeldraad afgesloten. ‘Dennenoord’ kreeg 3 ingangen. Het grote ijzeren hek bij de hoofdlaan met zijn portierswoning. In dit grote hek een klein hekje voor de voetgangers. Het grote hek was altijd op slot en voor een wagen die er door moest, kwam de vrouw van de portier met een sleutel het hek open en weer dicht maken. Zo was het althans de eerste jaren de gewoonte.
De tweede ingang was aan de zandweg een fietspad vanaf Zuidlaren naar ‘Dennenoord’. Deze portierswoning staat er nog en wordt nu door de dames Pieters en Pijl bewoond. De derde ingang was aan de zijkant, nu tegenover pav. 20, waar nu de fam. Driessens woont. Bij ieder hek stond een bord ‘verboden toegang art. 461 w.v. strafrecht’. Voorts werden enkele woningen voor administrateur en huismeester gebouwd. De timmerwerkplaats staat nog op dezelfde plaats, al is die van nu groter dan die van 1895.
De smederij was een klein gebouwtje, dat aan de watertoren vast zat.
Zo was de inrichting een dorp op zichzelf en onttrokken en onzichtbaar van alles wat zich de maatschappij noemt. Opmerkelijk dat veelal bij voorkeur dit soort ziekenhuizen in een beboste omgeving gebouwd werden. Ermelo – Wolfheze.
Geesteszieken hadden vooral rust nodig in een rustige omgeving en afgezonderd van het drukke maatschappelijke leven! Het ontbrak ons in die tijd aan rustgevende middelen en moesten we het met primitieve middelen doen, hier komen we later op terug. ‘Dennenoord’, een oord van dennebomen, vandaar deze naamgeving. Deze naam werd niet zo direkt door de Zuidlaarder bevolking overgenomen. De meeste bewoners zagen niet veel van wat hier tot stand was gekomen. ’t Was immers een afgesloten stuk bos. Alleen de werklieden die uit het dorp hier werkten hadden hier toegang. Vroeg men dan aan een vrouw, waar werkt uw man, dan was haar antwoord: ‘mijn man werkt in het bos’. Later is dit veranderd en noemde men dit het ‘Gesticht’. De school met de Bijbel heeft men hier lang gestichtsschool genoemd, omdat hier kinderen van het personeel de school bezochten.
Wat deze bosrijke omgeving betreft, is er vanaf de eerste jaren tot nu 1975 heel veel veranderd. Er moest heel wat bos verdwijnen vanwege de nieuwbouw van verschillende gebouwen als pav. 13 en pav. 20, in ’t jaar 1929 later pav. 15 en pav. 22 en weer later het arbeidstherapiegebouw en wasfabriek. Ook is er met de novemberstorm van 2 jaar geleden heel wat bos gesneuveld en daardoor is het geheel wel erg open en bloot geworden.
In het volgende artikel hopen we met u de gebouwen, en paviljoenen van die eerste tijd eens binnen te wandelen.

Restauraties

De werkzaamheden aan de restauratie van de kerk verlopen vlot. Wie binnenloopt vindt bovenstaand plaatje al niet meer terug. Het spel van de balken boven in blijft hetzelfde, maar nieuwe schroten en nieuwe kleuren maken er toch iets anders (en mooiers) van.
Dat is ondanks de steigers al wel te zien.

 

Gevonden

Als er maar genoeg mensen in Nederland zeggen: ‘Dit kan zo niet’, dan moet de ontwikkelingshulp wel om.

Bedankt voor al je kerken,
je whisky en penicilline,
je scholen en je sulfapreparaat,
ten koste van mijn vrijheid!

Je wettig huwelijk en je eetgerei,
jij met je echtscheiding en traktoren,
je bordelen en verkeersborden,
ten koste van mijn geluk.

Bedankt voor je dierenbescherming,
en je snelvurend geweer,
jij met je hoogkonjunktuur,
ten koste van mijn volk.

Bedankt voor je rechtspraak,
die geen onzer begrijpt,
je dividend en je obligaties.
Jij wordt bedankt voor alles.
Ten koste van niets, kreeg jij alles,
maar laat in Godsnaam mij vrij!

Kwame Dandilo

blz. 10 – Geven voor leven – Vanuit paviljoen 8 – Boosdoener – Dorp van de vrede

De boosdoener in de tuin van het Z.A.T.-gebouw

Het Z.A.T.-gebouw beschikt over een mooie binnentuin. In ’t midden van die tuin een grote vijver, waarin heel rustig twee eendjes zwemmen. Dit waren de eerste aangeschafte dieren in deze tuin. Al spoedig kwamen er acht jongen. Deze diertjes groeiden voorspoedig op, dank zij dhr. Van der Hoek, die ze prima verzorgde. Maar al die negen eenden was op den duur toch te veel, dus werden de laatst geborenen overgebracht naar een andere vijver op het terrein. Het werd toen echter wel erg stil. Daarom schafte dhr. Van der Hoek konijnen aan. Een pracht van een hok werd gecreëerd met de medewerking van dhr. Zoodsma.
Twee konijnen kwamen er, maar spoedig vermeerderd tot negen. Na echter een half jaar ging het ene konijn na het andere dood; de beruchte myxomatosis (konijnenziekte). Opnieuw kwamen er konijnen en ook deze kregen een stuk of acht jongen.

De eenden hadden inmiddels ook weer eieren gelegd. Helaas waren deze eieren op een dag spoorloos verdwenen; het werk van mens of dier? Na een maand, op een maandagmorgen, zou dhr. Van der Hoek de konijnen eten geven. Maar er was geen konijn te bespeuren. Later vond men twee dode konijnen. Al het werk was vergeefs geweest. Om weer konijnen aan te schaffen was niet zo aanlokkelijk. Daarom werden er nu drie marmotten gekocht. Dhr. Van der Hoek bouwde er 2 huisjes voor. Ook deze marmotten kregen jongen. Het was een mooi gezicht, ze hadden dan ook veel bekijks van een ieder.

Maar ach, het verhaal begint saai te worden, opnieuw op een maandagmorgen waren ook de marmotten verdwenen. Nu ging bij de verzorger een lichtje branden. Er moet wel een natuurlijke vijand in het spel zijn. Dhr. H. de Jong, die lege vuilniszakken brengt, werd geraadpleegd. Deze man is zeer goed in het vangen van beesten. Hij raadde aan een dikke rattenklem te zetten. Dit gebeurde.

De volgende morgen in alle vroegte was dhr. De Jonge al aanwezig. En ja hoor, daar zat de boosdoener in de klem, een bunzing.
De volgende avond werd er weer een klem gezet voor het vrouwtje of mannetje. Maar dit dier was spoorloos verdwenen. Het heeft waarschijnlijk onraad geroken.

Bunzing

‘Geven voor leven’

Na de eigenlijke aktie kwam bij ons in paviljoen 8 een goede reaktie. Toen werd er door enkele dames het voorstel gedaan om alsnog in het paviljoen ook iets te organiseren. Het enthousiasme werd steeds groter en er werd geroepen ‘dan kunnen we alle paviljoenen wel bezoeken’.
Sommige dames en personeelsleden trokken de jassen al aan om spontaan op pad te gaan. Slopen en sopemmers kwamen te voorschijn, voordat de direktie op de hoogte was gebracht. Iedereen was druk aan het schilderen en tekenen zonder dat er werd gedacht aan het middageten. ‘Als bewoners van Dennenoord, jong en oud, strijden wij voor de aktie ‘Geven voor leven’, om zoveel mogelijk giften bijeen te streven’. Dit was de kreet die ons deze dag op stap deed gaan; het eten moest dan voorlopig maar blijven staan.
Hoewel we ons niet konden legitimeren werd in veel paviljoenen toch spontaan gereageerd. Ook zondag stond het bij ons nog niet stil: een tandenborstel werd aangeboden in de kerk. Na de kerkdienst in het paviljoen aangekomen, werd direkt f 25,- aangeboden. Toen werd er geschreeuwd ‘wie meer dan f 25,-. Tenslotte bracht de tandenborstel maar liefst f 100,- op. Namens vele bewoners kan een eindbedrag van f 1.250,- overgemaakt worden op giro 2747.

Paviljoen 9

Van het Vietnamfront slecht nieuws

Wist U….???

  • dat op 15 januari twee lammetjes zijn geboren in het hertenkamp op Dennenoord?
  • dat dit feit door zeer velen wordt toegeschreven aan het uitzonderlijke zachte weer, maar….?
  • dat de basis voor dit heuglijke feit reeds gelegd is in augustus 1974, en….?
  • dat de ram hierbij een beslissende rol heeft gespeeld?

blz. 11 – Prijskaarten – Ziekenverzorging

Iets meer over de ziekenverzorging

Prijskaarten op dinsdag 10 en 17 december

Uitslag:

  1. Bult – 10.009
  2. Erenstein – 9.986
  3. Habing – 9.828
  4. De Boer – 9.620
  5. Van der Hoek – 9.565
  6. Kleyer – 9.383
  7. Ter Horst – 9.347
  8. Noordveld – 9.252
  9. Galliard – 9.127
  10. T. Tulp – 8.990
  11. Kranenborg jr. – 8.765
  12. Van der Velde – 8.722
  13. Boekweg – 8.585
  14. Zondervan – 8.375
  15. Kranenborg sr. – 8.373
  16. Van Schoonhoven – 8.335
  17. Abbes – 8.226
  18. Kram – 7.671

De prijzen waren beschikbaar gesteld door de S.O.P., waarvoor nog hartelijke dank.

Het bestuur

Concentratie

Prijzen

Kijk op je kaarten

blz. 12 – Vogelrubriek – Enk C in actie

Enk-C in aktie

De datum was gevallen; 9 december; de dag dat het personeel samen uit zou gaan.
Br. Geertsema kwam op het idee om naar een bowlingcentrum te gaan. Sportief idee! Weken van tevoren lag er een lijst klaar in de personeelsrecreatie. Heel sarcastisch stond met grote letters bovenaan vermeld: iedereen die niet meegaat moet late dienst draaien. Het gevolg was natuurlijk dat de lijst in een korte tijd gevuld was. De kosten voor de avond bedroegen 270 gulden, wat neerkwam op 6½ piek per persoon; toch wel een redelijk bedrag voor een avondje bowlen.
Om 8 uur stonden we allemaal paraat op de afdeling. Iedereen had zijn goede humeur meegenomen. Gekleed in lange broeken of lange rokken, een ieder naar zijn smaak, vertrokken we om kwart over 8 richting Groningen. We werden verdeeld over 10 auto’s. De vierwielers waren goed volgeladen. Iedere lege plaats werd goed benut, zowel de banken als diverse bagageruimten. Tegen kwart voor 9 was iedereen present (ondanks het feit dat onze chauffeur een eend had, kwamen we toch niet als laatsten aan).

We gingen eerst een borreltje halen aan de bar, uitgezonderd de chauffeurs die zich tevreden moesten stellen met een glaasje frisdrank. Een bandje deed zijn best om het gezellig te maken en in die tijd konden wij de kunst van het bowlen afkijken van degenen die nog bezig waren. Het leek heel gemakkelijk om die bal netjes naar de kegels te laten rollen en zo de punten in ontvangst te nemen. Een paar probeerden even het gewicht van de ballen en dat viel niet mee. Er zitten 3 gaten in de bal: twee voor de 2 middelste vingers, en één voor de duim. Verder zijn er drie verschillende kleuren: de blauwe is het lichtst van gewicht, dan de groene en de zwarte kun je gerust zwaar noemen. Tegen half 10 konden we allemaal onze schoenen verwisselen voor gymschoenen; dit ter bescherming van de baan. Iedereen was van tevoren ingelicht, zodat alle voeten natuurlijk een extra goede beurt hebben gehad. Toch waren er nog sommigen die haastig met de voet van de ene schoen in de andere schoen stapten. En zo schuifelden we met onze keurige rokken en die modieuze gymnastiekschoenen eronder naar de banen.
We hadden zes banen afgehuurd, van baan 5 tot baan 10. Overal gingen zich al groepjes vormen. Wij kozen met z’n zevenen de laatste baan. ‘Wij’ zijn: Leo, Wim, Ben, Hennie, Ina en ik.
Om tien uur ging het startsein. Leo, als enige die het eerder gedaan had van ons groepje, begon. Geweldig, alles raak.
Het is een leuk gezicht als die kegels automatisch omhoog vliegen. De bal rolt dan onder de grond door een buis en komt weer in de bak terecht bij zijn soortgenoten. Dan komen alle kegels weer tevoorschijn en we beginnen opnieuw.
Het was een komisch gezicht om sommigen met die bal te zien werken. Ben was zo enthousiast bezig, dat hij ons bijna met een bal naar het hoofd gooide. Een ander rolde zowat mee tot aan de kegel. Een 3e had grote aantrekkingskracht op de gootjes naast de banen. Zo amuseerde iedereen zich op zijn manier. Iemand speelde het zelfs klaar om de bal 2 banen verderop te gooien. Knap werk hoor, Koen!
De tijd vloog voorbij. Voordat we het in de gaten hadden, was het 12 uur en dus tijd om te stoppen. We werden zo langzamerhand ook wel moe van het spel, vooral in je rechterarm van die zware ballen. Natuurlijk had Leo het glansrijk gewonnen van ons groepje. Proficiat! Wie het van de anderen gewonnen heeft, weet ik helaas niet, omdat we allemaal in groepjes speelden. Om 12 uur gingen we, moe, maar tevreden over de leuke avond, huiswaarts.
De naweeën kregen we de volgende dag, een gezonde spierpijn. Ik kan het iedereen beslist aanraden om het een keer te gaan doen. Het is echt de moeite waard en…. uit, goed voor u.

Anneke

Wat eten de vogels

R.V.

blz. 13 – Ze namen niet alles mee – Wist U….

Niet alles namen de Duitsers mee

Onlangs ontdekte men in pav. 22 dat daar nog steeds enkele borden in gebruik waren, die afkomstig moeten zijn van de Duitse Wehrmacht uit de jaren 1940-1945.
De borden moeten zijn overgebleven uit de tijd, dat Duitse soldaten in het paviljoen gelegerd waren. Jarenlang zijn deze paar borden tussen het andere serviesgoed onopgemerkt gebleven tot opeens iemands oog viel op het stempel ingebakken aan de onderkant.
Fotograaf Mijnheer maakte met een speciale camera een opname van dit vignet.
Een vergroting vindt u hierbij afgedrukt.
Arzberg schijnt een bekend merk (en plaats) te zijn van porcelein, in Beieren (Bavaria).
Boven vinden we de adelaar, daaronder het hakenkruis en de rijkskroon. Wat de letters P.A. betekenen in het wapen daaronder, weten we niet.
Is er iemand van de lezers die daar wel een idee van heeft, laat hij of zij het dan nog eens weten.
Ook in de kerk is onder de vloer het nodige gevonden. Meer daarover ook op deze pagina.

Redactie

Opmerking bij foto Duits Bord 1942

De foto van het Duitse wapen is gemaakt met een fototoestel van ± 1924. Dit is een balgcamera, geschikt voor glasplaten. Sinds kort worden cassettes vervaardigd, die de plaats innemen van de glasplaat. In zo’n cassette plaatst men het negatief en dit geheel komt in de originele cassette. Zodoende kunnen we dit soort bejaarde fototoestellen weer gebruiken.

Ze namen niet alles mee II

Met de restauratie van de kerk vond dhr. Haalboom A.T. onder de vloer van de kerk, verschillende munten uit de oorlogstijd, en een uniformknoop van de Kriegsmarine, een officiersonderscheiding met zwaarden en verder nog een gedeelte van een identiteitsplaatje van de Waffen SS.

Redactie

Vondsten onder de vloer van de kerk

Wist U….

  • dat er in het hoofdgebouw een kamer is voor VIP’s?
  • dat men daar niet alleen koffie en thee serveert?
  • dat er werd gefluisterd juffrouw Lam te laten gijzelen door INAS en V.O.?
  • dat de gevraagde losprijs bestond uit een extra rantsoen A.P.’tjes?
  • dat de oefenpoppen in het Opleidingscentrum per 1 april zullen worden voorzien van geluidsapparatuur om hoesten en zuchten te kunnen nabootsen?
  • dat iedereen in het Personeelscentrum zijn voorkeur kan opgeven voor aan te schaffen L.P.’s?
  • dat de prijzen in ons Personeelscentrum meedraaien in de inflatiespiraal?
  • dat Jan Ploeger erg gemist wordt?
  • dat het Personeelscentrum daarom in de weekends gesloten blijft?
  • dat er landelijk een zgn. ‘Gekkenkrant’ wordt uitgegeven?
  • dat deze krant wordt samengesteld door verpleegden en oud-verpleegden van Psychiatrische ziekenhuizen?
  • dat ’tricheren’ hetzelfde is als vals spelen?

ZigZag

blz. 14 – Mutaties

MUTATIES

Uit dienst:

In dienst gekomen:

Adreswijzigingen:

Gehuwd:

Geboren:

blz. 15 – Kruiswoordpuzzel

TWEELING
KRUISWOORDRAADSEL

blz. 16 – Kerkdiensten – Vormingswerk – Advertenties

Kerkdiensten

  • 2 februari, 9.45 uur: Ds. M.J. Tang; 19.00 uur: Ds. M.J. Tang
  • 9 februari, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 16 februari, 9.45 uur: Ds. W.N. van Lynden; 19.00 uur: Ds. J.W. van Lynden
  • 23 februari, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman

In verband met de nog te houden kollektantenvergadering, zijn de bestemmingen van de kollektes over deze maand nog niet bekend.

Mededelingen van het Vormingswerk

  • Zaterdagmorgen 15 februari is er een filmvoorstelling in de grote zaal van het vormingscentrum. Vertoond worden de kleurenfilms:
    • ‘Sardine visserij’
      • over de vangst van sardines
    • ‘Vissen in Schotland’
      • over de vele aspekten van de sportvisserij in Schotland
    • ‘Varen in Engeland’
      • Groot Brittannië gezien vanaf het water, deze film belicht mede de aspekten van de watersport

Aanvang 10.00 uur, s.v.p. koffiedrinken op de afdeling

  • Dinsdagavond 25 februari zullen in de grote zaal van het vormingscentrum voor ons konserteren:
    • Christiaan Thomasius – cello
    • Wim van Eden – klarinet
    • Peter Mak – piano
      • Zij brengen een programma van lichte klassieke muziek

Aanvang 19.30 uur, in de pauze koffie

Volksdansen

Ongewenste gasten in het personeelscentrum worden verwijderd

Terreinloods en garages

Per 1 januari 1975 werden de nieuwe terreinloods, de brandweer- en de overige garages in gebruik genomen. De nu resp. oude ‘onderkomens’ zullen worden geamoveerd, waarna alsdan ruimte ontstaat voor de nieuw te bouwen centrale keuken, annex personeelscentrum en personeelsrestaurant.

J.W. Flach

Brandweer

Advertenties

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.