Header - Personeelskrant DNO

1975-10 – Personeelskrant Dennenoord – 3e Jrg. No. Oktober

‘DENNENOORD-RALLY?’
….VERGEET HET MAAR!

blz. 2 – Redaktioneel – Bibliotheek – Reünie

Redactioneel

Broeder Tadema vervolgt zijn memoires 1895-1975. Het is wel de voorlaatste aflevering: het verleden is nu eenmaal niet langer. We hopen dit verleden straks samen te vatten in een brochure of zo, en daar zullen dan vast veel liefhebbers voor zijn. Een stukje verleden wordt ook opgehaald naar aanleiding van de restauratie van de kerk. Onder veel belangstelling is de Ontmoetingskerk, zo heet de stichtingskerk, in gebruik genomen. Welkom! Het is ook verheugend dat we weer drie commissies rijker zijn, de leden wensen wij veel sterkte. In de tijd dat de heren Reitsma en Hamstra hun werk op Dennenoord begonnen was ook in dit opzicht alles anders. Maar dat was dan ook veertig jaar geleden! Proficiat! En dan vergaderde natuurlijk ook de ondernemingsraad, zelfs de centrale ondernemingsraad liet niet verstek gaan. Leest u maar! Dan is er nog wat klein goed, mutaties en advertenties. Mocht u niet genoeg te prakkizeren hebben, dan kunt u terecht bij de puzzel. Trouwens, het verslag van de sportdag is er ook nog. Hoe het daar afliep, leest u zelf maar!
Veel plezier!

Reünie

Zoals bekend, wordt op 2 oktober 1975 een reünie voor oud-personeelsleden georganiseerd. D.m.v. advertenties in een aantal dagbladen hebben wij getracht onze oud-personeelsleden te bereiken. Uit het aantal reakties (± 460) is op te maken dat wij hierin redelijk geslaagd zijn en tevens de konklusie te trekken dat dit soort bijeenkomsten op hoge prijs gesteld worden.
Aan een ieder die op enigerlei wijze die dag met het verschijnsel reünie gekonfronteerd zal worden, vragen wij volledige medewerking te verlenen, zodat achteraf gesproken kan worden van een in alle opzichten geslaagd evenement.
Bij voorbaat onze hartelijke dank!

Namens de organisatiecommissie
C.A. de Graaf

  • 10.30-11.30 uur: Ontvangst in het Vormingscentrum. Hernieuwde kennismaking
  • 11.30-12.15 uur: Welkom door de direktie. De heer G.D. Schroor, medisch direkteur, zal spreken over de ontwikkelingen in Dennenoord van de laatste 5 à 10 jaar.
  • ± 12.15 uur: Warme maaltijd in het Vormingscentrum.
  • ± 13.30 uur: Gelegenheid voor het bezoeken van oude werkomgeving (diverse gebouwen):
    • Zuider Arbeidstherapiegebouw
    • Molenmeer (therapie achter het Zuiderpavljoen)
    • Centrale keuken
    • Flat ‘Specht’
    • De Enk
    • Kerkgebouw
    • Personeelscentrum
  • Vanaf 15.00 uur: Mogelijkheid thee te gebruiken in het Vormingscentrum
  • 16.00 uur: Afscheid in het Vormingscentrum
  • 16.30 uur: Einde reünie

blz. 3 – Direktiemededelingen

Directie
mededelingen

Recentelijk werden drie commissies geïnstalleerd, te weten een voedingscommissie, een beveiligingscommissie en een begeleidingscommissie beheer Vormingscentrum.

De voedingscommissie heeft tot doel het bevorderen van een regelmatig overleg tussen personen, resp. diensten, welke uit hoofde van hun functioneren op enigerlei wijze betrokken zijn en/of worden bij vraagstukken, vanwege het ziekenhuis verstrekte voeding – in kwalitatieve en in kwantitatieve zin – betreffende.
De commissie bestaat uit de volgende leden:

  • J. van der Weijde, voorzitter
  • Mevrouw H. Wright – Van der Meer
  • Zuster E.J.P. Zondervan – Westerhof

De leden van de commissie trachten de doelstelling te realiseren op basis van de grondgedachte, dat het nuttigen van voedsel een re-creatieve bezigheid is.

De beveiligingscommissie wordt gevormd door de leden:

  • P. Swam, voorzitter
  • H. Garst
  • Broeder A. Hofman
  • R. Visser
  • W.F. Wenniger
  • S. Zoodsma

en heeft tot doel het bevorderen van een adequate ongevallenpreventie en gezondheidsbescherming ten behoeve van in het ziekenhuis aanwezige personen. Grondslag van handelen is de erkenning dat ieder persoon recht heeft op bescherming van lijf en goed.

Tenslotte de genoemde begeleidingscommissie: leden hiervan zijn:

  • Ds. W.M. van Lynden, voorzitter
  • N.J. de Groot
  • J. de Rijk
  • J. Mons, treedt op als adviseur van de commissie

Op basis van de gedachte, dat leermeesters de deur openen, doch dat men zelf geacht wordt binnen te treden, streeft de commissie ernaar de beheerder van het Vormingscentrum te begeleiden bij zijn activiteiten op het gebied van van het beheer van het Vormingscentrum, in zonderheid waar dat beheer betrekking heeft op het terbeschikking stellen van ruimten aan personen.

De resultaten van de periodieke bijeenkomsten der drie commissies worden door mejuffrouw W. de Haan schriftelijk vastgelegd en uitgebracht aan de directie.

J.W. Flach

‘Maar dan pest je toch gewoon terug?’

Met grote
dankbaarheid

Met grote dankbaarheid denken we terug aan ons afscheid van ‘Dennenoord’. De velen, die de recepties bezochten; hen, die ons brieven stuurden of geschenken meegaven – u allemaal zouden we nog eens in alle rust een hand willen geven en vertellen, hoe goed dit meeleven ons gedaan heeft. Het was allemaal een grootse en hartelijke bekroning van alles, wat we in Zuidlaren ontvingen.
Inmiddels zijn mijn werkzaamheden hier begonnen. Natuurlijk zijn er nog veel aktiviteiten, die ertoe moeten bijdragen, om mij in het Diakonessenhuis in Utrecht zo gauw mogelijk thuis te laten raken. Iedereen doet hier zijn of haar best, de start zo prettig mogelijk te maken. De hele werksituatie lijkt veelbelovend en veeleisend. Ons huis in Zeist begint al goed op orde te komen. Al is het geen Zuidlaren, het lijkt hier goed wonen.
Fijn, dat bij mijn bevestiging op 7 september de kollega’s van ‘Dennenoord’ aanwezig waren. Dan voel je: het is niet ‘uit het oog, uit het hart’. En zo is het van onze kant niet wat u betreft!
Allemaal veel dank, en heel, heel veel goeds.

Familie Tang

Er zijn nog vier wachtenden voor U

Sportdag Franeker

Uitslag:

  1. Wagenborgen
  2. Franeker
  3. Zuidlaren
  4. Assen

Zie voor verslag pagina 6

Dankbetuiging

Hartelijk dank aan allen die, in welke vorm ook, hebben meegewerkt om mijn 40-jarig jubileum voor mij en mijn vrouw, tot een fijne en onvergetelijke dat te maken.

J.H. Reitsma

blz. 4 & 5 – Ontmoetingskerk in gebruik genomen

Ontmoetingskerk
in gebruik genomen

Woensdagavond 27 augustus 1975, ongeveer half acht:
De vernieuwde stichtingskerk stroomt langzaam vol. De meeste bezoekers komen eerst niet verder dan de hal. Daar blijft men staan, kijkt de kerk in, ondergaat de kleuren, ziet het schilderij in het centrum, merkt op de plastiek in de hal.
De nieuwe kerk treft door aanblik en warmte.

Kwart voor acht heet Ds. Polman alle aanwezigen welkom, de werkers aan deze restauratie, vertegenwoordigers van de vaste groep kerkgangers, vele belangstellenden.
Aan het woord komt de heer Garst, chef technische dienst, de gehele restauratie is immers in eigen beheer uitgevoerd. Kern gedeelten uit zijn toespraak vindt U elders op deze pagina’s. Een meer dan levensgrote sleutel wordt aan het eind van zijn toespraak overhandigd aan Ds. Polman. Nu nooit meer sleutelproblemen!

Dankwoorden

Namens de ziekenhuisgemeente is het Ds. Polman, die ‘dank U wel’ zegt. Aan de directie (in zijn geheel, waar de heer Hoek als de meest rechtstreeks betrokkene), voor het vele voorbereidende soms moeizame werk, dat verzet moest worden, vanaf de vraag vijf jaar geleden ‘is er een apart kerkgebouw nodig op het terrein’, tot aan het moment dat het sein op groen kon worden gezet voor het beginnen van het directe werk.
Aan de werkers die het hebben uitgevoerd en van wie men steeds weer de indruk kreeg, dat ze met enthousiasme werkten aan een karwei, dat niet zo vaak voorkomt en met het idee, werkelijk iets klaar te maken.
Aan Ds. Vlaanderen, die voorzitter was van de begeleidende bouwcommissie, die een idee had van hoe het worden moest en dit wist over te dragen op anderen. ‘Bedankt Wim, voor insiders zal jouw naam aan deze restauratie verbonden blijven’.
Dank tenslotte aan de heer Franssens kleurenadviseur, vervaardiger van de aangekochte plastiek in de hal, maar vooral de schepper van de muurschildering in het centrum van de kerk, de eigen bijdrage van de ziekenhuisgemeente, het cadeau. ‘U hebt U hiermee geschaard in de lange rij van schilders, die in de loop der eeuwen bijbelse taferelen op kerkmuren hebben geschilderd.
Fijn, dat U zo een echte opdracht van de ziekenhuisgemeente wilde aanvaarden, dank voor uw geweldige inzet. We zullen er veel naar kijken’.

In de kerk

De samenkomst in de kerk bestond uit twee gedeelten. Eén met toespraken en een kleine demonstratie van de vernieuwde en uitgebreide mogelijkheden van het orgel, uitlopend op een orgelimprovisatie door de heer den Hartog, en een tweede gedeelte, waarin een korte kerkdienst werd gehouden.
Jammer was, dat niet alle sprekers goed verstaan konden worden. Het zal noodzakelijk zijn, verder uit te testen, of dit aan de sprekers, dan wel aan de geluidsinstallatie ligt, want niets is hinderlijker dan een spreker, die je niet goed kunt verstaan.
Al zitten de stoelen dan goed, al is de sfeer in de kerk als geheel rustig, de kleuren helder en toch zacht.
De laatste sprekers voor de orgeldemonstratie (denk aan het artikel van de heer den Hartog in het vorige nummer), waren de heren Schroor en de heer Harsema.

Toespraak dhr. G.D. Schroor

Wanneer iemand lang op Dennenoord aanwezig is, komen bij een gebeurtenis als vanavond, bepaalde herinneringen boven. Zo herinner ik mij, vanaf het moment dat ik hier als psychiater binnenkwam, dat bij elke gelegenheid waar over de begroting werd gesproken, Ds. Kerssies vroeg om restauratie van de kerk. Hij bleef hameren op dit aambeeld. Het zo goed aangekomen, dan ondanks zijn vertrek deze gedachte is blijven leven en nu toch is uitgevoerd.
Wij als directie hebben graag meegewerkt om dit mogelijk te maken. In dit ziekenhuis waarin wij trachten vanuit de confessionele basis onze taak uit te oefenen, kan dit gebouw als zichtbaar symbool dit aangeven.
Naast de andere vormen waarin het pastoraat in het ziekenhuis wordt uitgeoefend, kan hier de ontmoeting met de Heer plaats vinden, zowel voor degenen, die hier worden verpleegd, als voor degenen die hier hun werk verrichten.
Daarnaast ontmoeten we hier elkaar uit welk paviljoen we ook komen, welk werk we hier ook doen, tot welk kerkgenootschap we ook behoren.
Maar in de tegenwoordige tijd, waarin de integratie met het dorp wordt beoogd, blijft het hopelijk niet hierbij.
We hopen tevens, dat ook de dorpsgenoten, af en toe de weg naar deze kerk zullen vinden.
Deze drie vormen van ontmoeting, die hier kunnen plaatsvinden, hebben dan ook de keus voor de naamgeving van dit gebouw bepaald. Onder de vele inzendingen die op verzoek van de geestelijk verzorgers binnenkwamen, werd drie maal de naam ‘Ontmoetingskerk’ voorgesteld. Daar deze naam duidelijk de betekenis van dit kerkgebouw aangeeft, is besloten deze naam voortaan te gebruiken.
Wij hoepen, dat door ieders toedoen dit gebouw aan zijn driedubbele betekenis mag beantwoorden.

G.D. Schroor

Toespraak dhr. H. Garst

De heer Garst hield bij de overdracht van de Kerk een toespraak, waaruit we hier enkele gedeelten laten volgen.

Deze kerk, zij het in wat andere vorm, is gebouwd in 1898. Ruim dertig jaar later is deze totaal verbouwd en in december 1929 weer in gebruik gesteld. In deze oude verslagen heb ik gelezen, dat deze verbouwing gelijk werd opgedragen met de bouw van paviljoen 15 aan dezelfde aannemer. Bij die verbouwing is de kerk behoorlijk vergroot.
Vanaf 1929 tot 1974, mag ik wel zeggen, werd deze kerk niet alleen gebruikt voor kerkdiensten, doch ook menige ontspanningsavond werd hierin georganiseerd. In die jaren is aan onderhoud aan deze kerk weinig gebeurd. Meerdere malen zijn er plannen gemaakt om het geheel eens een grondige opknapbeurt te geven, maar steeds kwam weer het probleem naar voren, waar dan in de periode zowel de kerkdiensten als de ontspanningsavonden moesten worden gehouden.
Nadat echter het Vormingscentrum een aantal maanden in gebruik was, rezen weer een aantal vragen ten aanzien van de restauratie van deze kerk.
Na een vrij nauwkeurig onderzoek en peiling zowel bij de kerkbezoekers als het personeel, werd gepleit deze kerk te handhaven. Spoedig daarna werd definitief besloten deze kerk op korte termijn grondig te restaureren. De architekt van de vereniging kreeg hiervoor opdracht een restauratieplan uit te werken.
Bij beoordeling van dit plan kwamen vrij veel bedenkingen, waardoor verder geen gebruik werd gemaakt van dit plan van de architekt. Hierna werd een kommissie benoemd, die tot taak kreeg, de gebreken van deze kerk te inventariseren en met een nieuw plan te komen.
Een werkplan werd opgezet, waarbij werd bepaald dat op 1 december 1974 de laatste dienst voorlopig in deze kerk zou worden gehouden en dat op 31 augustus 1975 de eerste dienst in de gerestaureerde kerk zou plaatsvinden.
Tevens dat de gehele restauratie zou worden uitgevoerd door de eigen technische dienst met medewerking van geleend personeel.
Op de eerste werkdag van 1975 werd een begin gemaakt met het aanbrengen van de schroten tegen het dak aan. Totaal moest ca. 750 m² schroot worden bevestigd. Ook werd genoemde steiger gebruikt voor het schilderen van de kapkonstruktie en het aanbrengen van een lichtleiding. Genoemde steiger was voor acht weken gehuurd; bij overschrijding moest elke week f 400,- worden bijbetaald. Keurig op het schema, na die acht weken, kon de steiger worden verwijderd. Inmiddels was ook reeds gestart met de werkzaamheden gelijkvloers.
Het eikenhout van alle banken is weer volledig verwerkt en gebruikt voor de bekleding van de scheidingswand, gelijk met de voorzijde van de gaanderij, de eiken deuren in de toren, de trap naar de gaanderij en het meubilair van het liturgisch centrum. Gepland was dat op 31 augustus de eerste dienst weer zou worden gehouden. Vandaag is het 27 augustus en we kunnen thans als bouwkommissie en medewerkers deze gerestaureerde kerk weer overdragen aan de geestelijke verzorging.
Allen, die daaraan hebben meegewerkt, moet ik namens de bouwkommissie bedanken voor hun inzet en werkwijze.

Raad van kerken

De heer Harsema sprak namens de Raad van kerken in Zuidlaren. Hij feliciteerde de ziekenhuisgemeente met dit gebouw en memoreerde hoe ‘Dennenoord’ in de Zuidlaarder samenleving een voorpost is geweest bij de toenadering tot elkander van de kerken. Niet in het minst door het meestal op ‘Dennenoord’ gehouden theologenconvent van Zuidlaren, a.h.w. de voorloper van de Raad van Kerken.



Korte kerkdienst

De sprekers zijn uitgesproken, het orgel zwijgt, de kronen worden gedoofd, de indirecte verlichting bepaalt de sfeer. Kaarsen branden nu op de liturgische tafel, de kerkklok luidt.
In de dienst gaan voor Ds. Vlaanderen en Ds. van Lynden.
Ds. Vlaanderen, spreekt – hoe kan het anders – over de bruiloft in Kana, onderwerp van de muurschildering; Ds. van Lynden doet de dienst der gebeden.
‘Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard……’
Op het moment dat de wijn opraakte, op dat moment roept Jezus niet op tot boete en inkeer, tot ernst, maar zorgt Hij ervoor, dat het feest kan doorgaan. Zo toont Hij zijn heerlijkheid, zijn bedoeling, daar gaat het om, dit koninkrijk van leven!

Niet veel later dan de verwachting was, gaan de bezoekers weer door de hoofdingang naar buiten.
Richting Vormingscentrum.
Koffie na de kerk, dat hoort ook zo.
Er wordt nagepraat.

Dia’s en wijn

Met de werkers en hun echtgenotes is er daarna nog een bijeenkomst in de kleine gehoorzaal en een samenzijn in de sociëteit.
In de gehoorzaal wordt vertoond een dia-serie over de restauratie van de kerk van de hand van Jan Willem Vlaanderen. In de sociëteit brengt Ds. Vlaanderen onder woorden het plezierige van de goede samenwerking bij dit project. Namens de ziekenhuisgemeente ontvangen alle medewerkers als herinnering een fles wijn.

Eerste volledige dienst

Op zondag 31 augustus werd de eerste volledige dienst, een Avondmaaldienst, met de ziekenhuisgemeente in de ‘Ontmoetingskerk’ gehouden. Aan het eind van deze dienst, ontving ook Ds. Vlaanderen, een aandenken aan deze restauratieperiode. Zo waren we weer terug in onze kerk, zoals we ruim negen maanden geleden er afscheid van hadden genomen.
Als gemeente rondom de tafel van de Heer.
De zondagse diensten beginnen om kwart voor tien en om zeven uur.
Welkom.

blz. 6 – Jubileum – Sportdag – Gedicht

Sportdag
Franeker

Donkere wolken zaten aan het firmament, toen we zaterdag 6 september naar Franeker reden in een comfortabele bus van de firma Roelfsema. Het viel allemaal nog wat mee en we bereikten dan al na een uurtje de plaats waar het sportgebeuren zou plaatst vinden.
De wedstrijdvissers hebben we met een bezoekje vereerd en daar werd gemopperd wat de vangst betrof, na een kwartiertje vissen, was er een die de vis in het water wou doodhouen. Hij heeft gelukkig de kans niet gehad, want hij zag de hele dag geen vis, ook de andere niet (arme vissers). Edoch, zie hoe listig daar 5 man zitten te vissen voor hun plezier, en zowaar resultaten boeken, resp. 1e 90, 2e 65, 3e 16.
Volleybal heren was ook niet om over naar huis te schrijven, het lukte niet al te best.
Daarentegen kwamen de dames voetbalsters beter voor de dag, n.l. de eerste plaats. Een dame van de tegenpartij werd zo vakkundig tegen de grasmat gewerkt, dat de prof. voetballers hier nog wat van konden leren. Het leverde de schuldige 2 strafminuten op.
Ook bij de andere sporten, wisselvallige resultaten.
Na de lunchpauze was algauw het middagfeest aan bod, want door het afzeggen van Beileroord, zaten de organisatoren ruim in tijd.
Dit door Franeker opgezette spel viel goed in de smaak en hierbij werd de leerstoel (eens aangeboden aan de Geneesheer-Directeur Dr. Hiddema) gebruikt. Deze leerstoel werd door de Dennenoord mensen, bijna in een electrische stoel veranderd, daar onze mensen een lichtkabel omver reden. De stoel was nl. voorzien van zwenkwielen.
Bij dit spel haalde ‘Dennenoord’ een 3e plaats.

Na het spel (toen was het goed 3 uur), moest er gewacht worden tot 5.30 uur om dan te gaan eten. Deze wachttijd was voor velen te lang en dus togen deze huiswaarts. Dit is altijd jammer, want daarmee gaat ook de sfeer verdwijnen. Maar Dennenoord liet zich niet ontmoedigen, en waren present als er gezongen moest worden. Zo werd bijv. het Leeuwerikje van top tot teen gepluimd. Na het eten werd de aubade door onze jongens voortgezet, tot dat er  een drumband kwam aanmarcheren, en een show ten beste gaf, wat zelfs de zangers van Dennenoord deed verstommen, dit was ‘grote klasse’.
Na de prijsuitreiking zijn we huiswaarts gekeerd, en we kunnen terugzien op een gezellige en plezierige dag, al zijn er verschillende dingen (b.v. het lange wachten) dat het gehele gebeuren afbreuk doet en dit moet m.i. in de toekomst vermeden worden.
En dan voor Dennenoord met z’n groot personeelsbestand, moet het toch mogelijk zijn om genoeg mensen bijeen te krijgen voor zo’n dag.
Kom op, laten we er van hoog tot laag wat aan gaan doen, en dat het niet zo gaat als met Beileroord om 1 à 2 dagen voor de sportdag af te moeten bellen, wegens te weinig animo.
De ‘Dennenoorders’ kwamen op de 4e plaats.

Plantinga

Zijn dat nou supporters…?

JUBILEUM

9 September 1975, mocht de heer Reitsma, de dag herdenken dat hij voor 40 jaar in dienst trad van ‘Dennenoord’. Vele jaren mocht hij als tuinman werkzaam zijn, en de laatste 13 jaar als werkmeester bij de arbeidstherapie. Zijn werkterrein lag om en bij het Noorder Sanatorium. Was hij eerst als tuinman werkzaam, ook bij de A.T. kan hij zijn hart ophalen, vooral aan de tuin van het Noorder Sanatorium, wat door veel mensen vanaf de straatweg bewonderd wordt, mag wel haast heten het visite kaartje van ‘Dennenoord’.
We denken wel eens, hoe krijgt de heer Retsma het voor elkaar? Maar de heer Reitsma kennende, gaat hij rustig zijn gang. Voor ieder heeft hij een goed woord, en in het omgaan met de patiënten, weet hij altijd de juiste man op de juiste plaats te zetten.
Velen hebben dan ook Maandag 8 september, hem en zijn vrouw gefeliciteerd met deze dag.
Het zijn niet veel jaren meer, dat hij nog op ‘Dennenoord’ werkzaam zal zijn. We hopen dat hij deze jaren met dezelfde toewijding mag doormaken als de afgelopen 40 jaar.

K.H.

’t is een regel,
maar toch……

Een doel van verplegen:
…… relatie leggen ……
tussen ‘patiënt’ en ‘verpleegkundige’
tussen ‘ziek’ en ‘gezond’
het duurt lang
maar dan eindelijk
is het toch gelukt
een zucht ……
we kunnen verder bouwen
doch dit wordt
plotseling verstoord
door het woord
…… overplaatsing ……
dus: opnieuw beginnen
niet alleen zelf
maar ook zij, zwak van zinnen
beide moeten we overnieuw beginnen
wat is het doel
van de relatie?
o.a. om samen hogerop te kunnen
klimmen
doch dit wordt belet
want, als de relatie er is
wordt de juist klaargezette trap
plotseling weggelegd
en beiden gaan weer naar beneden
…… weer relaties leggen
en dan …… weer naar beneden

Patrick

blz. 7 – Jubilleum – Boerenbruiloft

40-jarig dienstjubileum
G. Hamstra

1 Oktober 1935 kwam de toen 15-jarige Gerrit Hamstra in dienst op het hoofdgebouw van ‘Dennenoord’.
Zijn taak was het sorteren en distribueren van post en naar ik meen ook andere zaken over de gehele inrichting. Uiteraard kwam hij bij dit omvangrijke werk in aanraking met veel mensen in- en buiten de inrichting. Dat dit werk voor een jonge man, die via de post met zoveel jonge meisjes in contact kwam, ook zijn prettige kanten had, laat zich makkelijk verstaan.
Kort na de oorlog werd Hamstra benoemd als administratief employé op het destijds zo genoemde kantoor van de huismeester, toen gevestigd in de tegenwoordige eetzaal. Zijn kennis van personen en zaken, opgedaan in zijn vorige funktie, kwam hier goed van pas.
Na een reorganisatie en samenvoeging van de gehele administratie, in de daartoe verbouwde rechtervleugel van het hoofdgebouw, werkte onze jubilaris hier op de afdeling boekhouding, als zodanig tot april 1975. Zijn kontakten buiten de kantoormuren, bleven in zekere mate bestaan, door o.a. regelmatige contrôle en inventarisatie van magazijnvoorraden ter plaatse en als lid van de z.g. ‘evenementen-commissie’. In dit laatste verband had hij steeds een belangrijk aandeel in de organisatie en regeling van vergaderingen, recepties, excursies en andere bijzondere bijeenkomsten zoals reünies. Behalve het werk, dat rechtstreeks verband houdt met de boekhouding, was hij veel betrokken bij allerlei nevenwerkzaamheden, die op een kantoor van een ziekenhuis als ‘Dennenoord’ nu eenmaal veelvuldig voorkomen. Hamstra was dan ook in de afgelopen 40 jaar voor velen een vraagbaak, die nooit tevergeefs geraadpleegd werd.
Kenmerkend voor hem zijn een: volledige inzet, voortvarendheid, plichtsbetrachting en last but not least bereidwilligheid. Deze eigenschappen waren oorzaak, dat hem vaak als vanzelfsprekend werk werd toegeschoven. Ook buiten ‘Dennenoord’ wist men hem te vinden. We noemen slechts z’n langdurige arbeid als boekhouder en later als ouderling van de gereformeerde kerk.
Behalve de schrijver van deze korte samenvatting – die na een bijna 30-jarige samenwerking binnen 4 muren nog steeds met hem bevriend is – zullen velen bij dit jubileum behoefte hebben de jubilaris straks de hand te drukken en zo even uitdrukking te geven aan hun erkentelijkheid voor de lange of kortere goede samenwerking.
We wensen Hamstra – ook van deze plaats – in zijn nieuwe funktie als leider van de inkoopafdeling nog veel succes toe en hopen dat hij nog veel goede jaren mag beleven met zijn vrouw en dochters.

M.H.

BOERENBRUILOFT

3 September: voor het Hoofdgebouw zijn banken geplaatst, waar een paar honderd mensen een plekje kunnen krijgen.
Om acht uur zijn deze banken bezet, terwijl verder velen genoegen moeten nemen met een staanplaats. Dit alles om de Drentse Boerenbruiloft meet te maken.

Het geheel ziet er gezellig uit: een fraai podium met op de achtergrond het hoofdgebouw en die mooie grote boom, alles sfeervol verlicht met schijnwerpers en rijen gekleurde lampjes.

Dan zien we de mensen uit Borger in aktie komen op het podium; allen verkleed anno 1875: de ‘wasschupsneuger’- de man die de gasten uitnodigt namens het bruidspaar. Hij gaat langs de deuren en krijgt naar oud gebruik bij ieder een borreltje met op de bodem van het glas een kwartje.

Dan verschijnt de breugeman – de bruidegom – met zijn familie. In linnenwagens gaan zij op naar het huis van de bruid, waar ze ‘opgeëist’ wordt. De stoet vertrekt dan naar het gemeentehuis.

Het officiële gedeelte is afgelopen. Familie en bekenden komen in feeststemming, in de 2 linnenwagens terug om de bruiloft te vieren. Er wordt gezongen en er worden toespraakjes gehouden; alles in dat mooie Drentse taaltje. Twee accordeonisten (waaronder vader Bartels, uit ‘Bartje’) zorgen voor de muzikale begeleiding.

Tot slot, het loopt reeds tegen tienen, kunnen we al meezingend, voor zover mogelijk, genieten van de danskunst van de Drenten.

Ja, veel aktie op het podium; daarentegen weinig aktie onder het publiek, zodat menigeen enigszins koude ledematen opliep. Misschien was het publiek er aktief bij betrokken geweest als de bruiloftgangers met de accordeonisten voorop tussen de rijen mensen door waren gaan dansen.

Al met al een gezellige nazomeravond, bijgewoond door een paar honderd mensen.

J.S.

blz. 8 & 9 – 1895-1975

1895-1975

In het voorafgaande hebben we kunnen opmerken, dat in de eerste tijd van Dennenoords bestaan, heel weinig aan arbeidstherapie werd gedaan. In 1932 begon de grote verandering op dit gebied. Dr. Wetter die in de herfst van 1931 het directeurschap van Dr. Meinema had overgenomen, stimuleerde de nieuwe ideeën in de arbeidstherapie. Nieuwe arbeidsobjecten werden gecreëerd en bestaande werden uitgebreid. Eerst het buitenwerk, daarna ook het binnenwerk. Begonnen werd met de bouw van een therapiegebouw naast de timmerwerkplaats. In die tijd werden er veel matten gevlochten en werden er kruiwagens gemaakt die door het buitenwerk te pas kwamen.

De nieuwe wasfabriek met zijn strijk- en mangelafdeling gaf aan vele dames-patiënten een dagtaak. Tegenover de wasfabriek bouwde men een grote schilderswerkplaats, waar ook heel wat mannenpatiënten met het schilderswerk bezig waren.
Verschillende verplegers werden groepsleider van het buiten- alsook van het binnenwerk. Voorheen was het onze tuinman Witteveen die de leiding van het nog geringe buitenwerk had waargenomen. Maar nu deze arbeid een grotere vorm ging aannemen, werd de leiding aan broeder G. Vossebelt opgedragen. In zijn tijd is deze arbeidstherapie behoorlijk uitgebreid. De direkteur Dr. Wetter, was een man van doorzetten en daardoor ging alles in vlot tempo veranderen. Tegenover andere inrichtingen, waar deze vernieuwingen ook al begonnen, wou onze direkteur dat Dennenoord voorbeeld zou geven. Dit alles gaf voor ons wel eens moeilijkheden. Men moet bedenken dat veel chronische patiënten al jaren aan het nietsdoen gewend waren en in deze grote verandering een inbreuk zagen in hun gemakkelijk leventje. Sommigen wilden beslist het tuinhek niet uit en verzetten zich met alle macht. Wanneer ze dan geen stap wilden verzetten, werden ze gewoon in een kruiwagen naar het werk gereden, soms tot plezier van de werkwilligen. Maar ook deze moeilijkheden werden overwonnen en zo langzamerhand waren er honderden mensen in de arbeid opgenomen. Ook bij de damespatiënten ging men dit probleem aanpakken. Paviljoen 22 kreeg een grote naaizaal aan het paviljoen gebouwd. Hier konden veel vrouwen onder leiding van mejuffrouw Meents aan het naaien en verstelwerk bezig zijn. Voor de meer debiele vrouwen, werden in het bos schuren gebouwd, waar ze hout konden zagen en kappen. De bijltjes werden aan kettingen aan een stuk beton verzegeld. Je kon immers nooit weten.
In het tijdperk van Dr. Doff werd een groot arbeidstherapie-gebouw tussen paviljoen 22 en de nieuwe wasfabriek gebouwd.

Toen door ziekte van broeder Vossebelt, die veel liefde voor zijn werk had en door wiens toedoen er veel op dit arbeidsterrein tot stand mocht komen, onze inrichting ging verlaten, werd de hr. H. Broerse tot opvolger van br. Vossebelt benoemd als hoofd van de arbeidstherapie. Hij kwam van de inrichting ‘Den Dolder’ waar hij ook in deze taak werkzaam was geweest.
Bij de opening van voornoemd therapiegebouw, werd hem door de directeur, een grote houten sleutel aangeboden, wat symbolisch dus de deur van dit mooie gebouw opende. Deze sleutel hangt vandaag nog in het kantoor van dit gebouw.
Zowel mannen als ook damespatiënten bevolkten dit grote gebouw, waar men op allerlei gebied werk kan vinden waar men plezier in heeft. En nu kunnen we ook constateren dat de arbeidstherapie de vernieuwing op het psychiatrisch vlak, heel veel goede diensten heeft bewezen. Door de buitenlucht en de lichaamsbeweging worden de patiënten veel rustiger. Ook zijn de nachten niet meer zo rumoerig. Maar er zijn nog meer en niet onbelangrijke dingen die op het medisch vlak vooruitgang bewerkstelligen. De laatste jaren kwamen psychiaters onze inrichting binnen en deze specialisten hebben op het psychisch vlak, veel, op hoger plan gebracht. De behandeling van geesteszieken, wordt steeds gerichter en de begeleiding intensiever. Cursussen worden meer aangepast aan de behandeling. Voor de oudere personeelsleden worden lezingen gehouden.

Ook in ’t hoofdgebouw komen steeds meer toestellen en instrumenten die het onderzoek gemakkelijker maken. Dr. Speelman, onze internist, kan nu voor het scherm van het doorlichtingstoestel, de longen bestuderen. In de eerste tijd moest hij alle 900 patiënten, plus meer dan 450 personeelsleden, stuk voor stuk doorlichten, wat een tijdrovend werk was. Bleken er afwijkingen aan de longen te zijn, dan werd een foto gemaakt. Dit alles gaat nu veel gemakkelijker. Mejuffrouw Heet, draait in haar glazen kamertje wat aan de knoppen, en de foto is genomen. Niet alleen voor de longen, maar ook voor hart en hersenen is er apparatuur dat door deskundig personeel wordt bediend. Met het Academisch Ziekenhuis wordt nauw samengewerkt. Specialisten komen voor consulten. Co-assistenten komen op Dennenoord om de psychiatrie wat van nabij mee te maken.
Wat vroeger paviljoen I was in het hoofdgebouw, wordt nu een medisch centrum. Dr. Speelman kan zijn medische vlerken nu beter uitslaan. Maat het wordt steeds drukker voor onze dokter. Deze man werkt dag en nacht. Op zijn fiets of lopend, ’t gaat steeds op een holletje. Maar er komt hulp. Dr. Mars komt het medisch team versterken. Een jonge dokter waar we veel van verwachten. Maar ook met z’n tweeën is het nog hard werken. En beslist waar, het zijn ‘werkezels’, heel gewoon. De laatste jaren had ik het genoegen veel met deze mannen samen te werken. Voor mij waren het, dat mag u gerust weten, niet alleen dokters waarvan je ontzettend veel kon leren, het waren ook vooral mijn vrienden. In die tijd van het nieuwe medisch centrum, komt er ook een laboratorium bij, met als hoofd, dr. v. Haeringen. Dit is ook van groot belang voor onze inrichting en voorziet in belangrijke mate in een behoefte op het medisch terrein. Ook buiten de inrichting komen er patiënten, die voorheen voor controle naar een ziekenhuis in Groningen moesten. Al deze dingen zijn toch bewijs van een vooruitgang op onze inrichting. Maar er zijn nog meer dingen te noemen die deze vooruitgang hebben gestimuleerd. En dan denk ik aan de oorlog 40-45. Men zou zo zeggen wat voor goeds is er in zo’n benarde tijd te verwachten. Ook Dennenoord bleef niet gespaard voor de ellende van de oorlogsjaren. Vooral het laatste jaar, toen de bezetters Dennenoord innamen om de gewonde soldaten te herbergen. Het laatste oorlogsjaar hadden we ook al vele patiënten uit Bloemendaal moeten opnemen, daar deze inrichting door het oorlogsgeweld moest evacueren. Nu was het voor onze inrichting ook evacueren. Alle paviljoenen moesten worden ontruimd. De Bloemendalers gingen naar ‘Licht en Kracht’ te Assen. Enige honderden van onze mensen gingen naar Franeker. Ook Wagenborgen nam onze patiënten op. Voorts hadden vele gehuwde verplegers, 6 patiënten in het gezin opgenomen. Alle kerken en scholen en hotels werden voor onze patiënten gebruikt. Van al deze moeilijkheden zou heel wat te schrijven zijn, maar dat doen we nu niet, ons verhaal zou dan veel te lang worden. Maar een ding is heel belangrijk om te vermelden. We hebben van onze patiënten toen honderd, gewoon maar naar huis gestuurd. Dit waren patiënten waarvan we dachten dat dit mogelijk zou zijn. Vóór deze benauwende tijd zouden we er niet aan gedacht hebben, om zo’n waagstuk uit te halen. ’t Was nu immers bittere noodzaak. Weet u hoeveel van deze mensen toen het oorlogsgeweld voorbij was, naar Dennenoord terugkwamen? Een, zegge 1 patiënt kwam zich zelf weer melden omdat hij het op Dennenoord toch gezelliger vond dan in de maatschappij. Toen zijn onze ogen open gegaan, en we zeiden tegen elkaar: ‘we zijn te bang om het met onze patiënten te proberen in de maatschappij’. Voorts kwamen we tot de ontdekking dat de hoge tuinhekken die er in 1945 allemaal nog stonden, nodig afgebroken moesten worden. Bij de kerken, scholen of hotels waren immers ook geen hoge hekken.

Ook de kleine ruiten in de paviljoenen werden vervangen. Langzamerhand werden de binnendeuren van de paviljoenen ontdaan van sloten en grendels. Het was nu zichtbaar dat er grote veranderingen en vernieuwingen op het psychiatrisch terrein tot stand kwamen.
Het werd nu alles meer gericht naar de maatschappij. Toen paviljoen 9 geheel verbouwd werd, dacht men eerst om het als een paviljoen voor ‘zelfverzorgen’ in te richten. Maar Dr, van Andel zag het anders en hij zei: ‘Paviljoen 9 moet een revalidatiepaviljoen worden. En inderdaad bleek dit gebouw daarvoor zeker geschikt te zijn. Geen grote dagverblijven, geen grote slaapzalen. Allemaal kamers voor één, twee of ten hoogste drie patiënten. Een viertal recreatiekamers. Deuren zonder sloten enz. En zo werd dus paviljoen 9 een revalidatieafdeling. Schrijver dezes heeft hier zijn laatste 9 dienstjaren mogen werken. In klein teamverband gingen we starten. Broeder G. de Graaf en broeder Nieuwland met een gediplomeerde of soms een ongediplomeerde zuster waren de eerste pioniers van het voor ons nog onbekende terrein van revalidatie. Maar al spoedig kregen we mede door de geweldig goede inzichten van onze psychiater Dr. H. van Andel, thans directeur in Veldwijk Ermelo, de zaak op gang. Later kwam er een dergelijke afdeling voor de damespatiënten in het Witte Huis. Dr. van Enk, die zich ook voor het revalidatiewerk interesseerde, plaatste zuster G. Kampstra naar het Witte Huis, om daar als hoofd van het revalidatiehuis werkzaam te zijn. Toen Dr. van Enk de plaats van Dr. van Andel in paviljoen 9 overnam, ging zij deze beide, mannen- en vrouwenafdelingen ook in teamverband samensmelten. De dames uit het Witte Huis kwamen op bezoek in paviljoen 9 en de heren uit paviljoen 9 gingen een kop koffie in het Witte Huis drinken.
In die dagen was zuster van Genderen voor ons de verpleegster die voor ontslagrijpe patiënten in de maatschappij een arbeidsplaats wist te zoeken en zij zorgde voor kontakten tussen patiëntwerkgever-Dennenoord. Voorts werkten de revalidatiepatiënten in een arbeidstherapie-afdeling, waar we als personeel van het revalidatie centrum nauw mee samen gingen werken. Voorts hebben we op het revalidatievlak veel samen mogen werken met het Vormingswerk. We denken aan mejuffrouw Schaffers en later dhr. de Rijk, die een waardevolle inbreng hadden in ons revalidatiewerk. Het zou nu te veel worden om al deze aktiviteiten in details weer te geven. Bij het heengaan van Dr. van Enk, werd Dr. Schroor onze revalidatiedokter. Ook zijn weloverwogen besluiten en zijn rustige wijze van werken, hebben het werk in paviljoen 9 op een hoog peil gebracht.
Ons verhaal zou te lang worden als we alle aktiviteiten van en in het revalidatiewerk zouden beschrijven. In vergelijking met andere inrichtingen in ons land, gooide Dennenoord hoge ogen.

Broeder Tadema

blz. 10 & 11 & 12 – C.O.R. – O.R.

Resumé van de vergadering van de
Centrale Ondernemingsraad

op vrijdag 29 augustus 1975 te 14.00 uur in Veldwijk te Ermelo

(De vergadering werd gedeeltelijk bijgewoond door de heer Ir. K.H. Vixseboxse, lid van het centraal bestuur, en door de heren Cohen en Van Oordt van het onderzoekteam van McKinsey & Company).

  1. Opening.
  2. Resumé en verslag vergadering d.d. 13 juni 1975. Resumé en verslag van de vergadering d.d. 13 juni 1975 worden, nadat in het verslag enkele wijzigingen zijn aangebracht, goedgekeurd, vastgesteld en ondertekend.
  3. Datum volgende vergadering. Volgens schema: vrijdag 17 oktober 1975 te 14.00 uur in Veldwijk. (Aan het eind van de vergadering werd, in verband met de veelheid van nog te behandelen agendapunten, besloten een extra vergadering in te lassen. Deze zal worden gehouden op vrijdag 19 september 1975 te 14.00 uur te Ermelo).
  4. Resumé vergadering centraal bestuur d.d. 27 juni 1975. Het resumé van de vergadering van het centraal bestuur op 27 juni 1975, wordt na korte bespreking voor kennisgeving aangenomen.
  5. Organisatiestruktuur Vereniging. Referte verslag d.d. 13 juni 1975, punt 12. In een zeer uitvoerige bespreking wisselt de raad met de heren Cohen, Van Oordt en Vixseboxse van gedachten over het door het organisatiebureau onlangs uitgebrachte tweede voortgangsrapport inzake het ontwikkelen van een effektieve organisatiestruktuur voor de Vereniging. Aan de orde kwamen onder andere vragen over:
    • a. de in het rapport buiten beschouwing gelaten algemene ledenvergadering;
    • b. de taak, bezetting en het voorzitterschap van de aangeduide beleidskomités en het komitgé ‘Algemeen verenigingsbeleid’, alsmede de relatie van die komités tot besturen en direkties;
    • c. de motivering voor het aanbevelen van het zogenaamde regionale/nationale model;
    • d. de gewenste kwaliteiten/specialiteiten van bestuursleden;
    • e. het vasthouden aan het ‘christelijk karakter’ van de Vereniging;
    • f. de innovatierol (te sterk medisch gericht?);
    • g. de aandacht voor externe invloeden op de beleidsvoering;
    • h. recente, negatief gerichte perspubliciteit over McKinsey;
    • i. de relatie: Verenigingsorgaan – C.O.R. (beide als adviesorganen voorgesteld);
    • j. de samenwerking tussen de Vereniging en ‘Soesterberg’.
      • Aan het eind van de bespreking besluit de raad om op de volgende vergadering een schriftelijke reaktie op het rapport, te zenden aan het bestuur in de persoon van de heer Vixseboxse, voor te bereiden.
  6. Benoeming plaatsvervangend sekretaris.
  7. Investeringsprogramma.
  8. Scholing C.O.R.-leden.
  9. C.A.O. voor de gezondheidszorg.
  10. Status leerling-verpleegkundigen tijdens pré-klinische opleiding.
  11. Richtlijnen ziekenfondsverzekering bij W.A.O.-uitkering.
    • Deze punten worden verdaagd.
  12. Jaarrekening Vereniging 1974. De jaarrekening van de Vereniging over 1974 wordt besproken en, nadat de heer Vixseboxse aan de hand van gestelde vragen, enige nadere toelichting heeft verstrekt, door de raad voor kennisgeving aangenomen.
  13. Bevoegdheden van leerlingraden.
  14. Verenigingspensioenfonds/P.G.G.M./A.B.P.
    • Deze punten worden verdaagd.
  15. Mededelingen/ter kennnisneming.
    • a. Een mededeling over het huwelijk van het C.O.R.-lid Brandenburg wordt voor kennisgeving aangenomen.
    • b. Het jaarverslag van de ondernemingsraad van Veldwijk over 1974 wordt voor kennisgeving aangenomen.
  16. Rondvraag. Aan de orde komen de volgende zaken:
    • a. inleidingen tijdens de jaarvergaderingen Vereniging. De leden willen gaarne in het bezit van de geschreven tekst van deze inleidingen gesteld worden;
    • b. de overvolle agenda voor deze vergadering, terwijl daarop toch ook het tijdrovende punt ‘organisatie Vereniging’ voorkwam;
    • c. openbaarheid van C.O.R.-vergaderingen. Dit punt zal worden geagendeerd voor de volgende vergadering.

Bennekom, 1 september 1975

En een lol dat we hadden!!!

Resumé van de
ondernemingsraadvergadering

op donderdag 21 augustus 1975

  1. Opening. De voorzitter heet allen welkom, in het bijzonder twee funktionarissen van het Vormingscentrum ‘De Drieklank’ te Paterswolde, welke aanwezig zijn in het verband met punt 6 van de agenda.
  2. Notulen en resumé van de vergadering op 5 juni 1975. De heer Van Bochove is van mening dat de wijze van notulering, handelende over het door hem ingebrachte agendapunt betreffende overgang van b.v. leerlingen B-opleiding naar andere takken van dienst, vrij vaag is en niet duidelijk de mening van de O.R. weergeeft. De voorzitter is echter van mening, dat bedoelde overgang zeer sporadisch een oplossing zal blijken te zijn; dat was dus de mening van de O.R. en zo is het dus ook genotuleerd. Naar aanleiding van het in de notulen vermelde gereedkomen van het definitief reglement voor de O.R. van ‘Dennenoord’, wordt afgesproken, dat diegenen onder het personeel, die interesse hebben bij het reglement via de sekretaris (tel. 237) een eksemplaar kunnen krijgen. Hierna worden notulen en resumé goedgekeurd.
  3. Mededelingen van de direktie.
    • 3.1 brief over regionaal in relatie tot de Ver. Ned. Herv. stichtingen voor zenuw- en geesteszieken. In onze situatie betekent dit overleg en waar nodig samenwerking met ‘Licht en Kracht’ te Assen. Dit heeft uiteraard ieders instemming.
    • 3.2 brief over modellen voor de begroting 1976. Voor kennisgeving aangenomen.
    • 3.3 brief over salarisregeling arbeidstherapie-personeel. Een salarisverbetering voor een groep is uiteraard een goede zaak. Helaas echter, zijn er enkelen die tussen wal en schip dreigen te te geraken. Diegenen onder het A.T.- en B.T.-personeel, die minder gelukkig zijn met de inpassing, kunnen dat zo snel mogelijk kenbaar maken aan de heer J. Haverdings, lid van de Kommissie Arbeids- en Dienstvoorwaarden. Verder valt op, dat de nieuwe regeling in zoverre niet kompleet is, dat de rang van hoofd A.T. en hoofd B.T. niet vermeld zijn.
      • Verder meldt de voorzitter:
    • a. pogingen, overigens zonder resultaat, om er twee psychiaters bij te krijgen;
    • b. naamsverandering van hoofdenvergadering in verpleegkundige kommissie;
    • c. afscheid en opvolging van Ds. Tang;
    • d. opening van de kerk op 27 augustus a.s.;
    • e. bezoek aan ‘Dennenoord’ van Prof. Keup uit West-Berlijn;
    • f. verkiezing van een nieuw ziekenhuis-bestuurslid, nl. de heer Schut te Groningen;
    • g. in onderzoek zijn de mogelijkheden van stage op ‘Dennenoord’ door in opleiding zijnde personeelsleden van het Akademisch Ziekenhuis te Groningen. Zuster Risseeuw zegt in dit verband ‘grijze haren’ (mogelijks zelfs ‘witte’) te krijgen van de huidige opleidingsverorderingen;
    • h. de werkzaamheden van de planningskommissie, welke de moeizame taak heeft het ‘Dennenoord’ van de (verre) toekomst ruimtelijk te situeren.
  4. Ingekomen stukken.
    • 4.1 resumé C.O.R.-vergadering van 13 juni 1975. De heer Bokhout spreekt er zijn verbazing over uit dat in de C.O.R. van een vereniging van psychiatrische ziekenhuizen geen psychiater of psycholoog zit. Een reden hiervan blijkt te zijn de geringe belangstelling bij deze funktionarissen om in een O.R. en van daaruit in de C.O.R. zitting te nemen.
    • 4.2 jaarverslag O.R. 1974 ‘Veldwijk’. De in dit jaarverslag genoemde vertrouwenskommissie spreekt de heer Bokhout wel aan. Hij vraagt zich af of op ‘Dennenoord’ zoiets in een behoefte zou kunnen voorzien. Dit zal op een volgende vergadering nader worden overwogen.
    • 4.3 jaarverslag O.R. 1974 ‘Bloemendaal’. De in dit jaarverslag genoemde bewonersraad ziet men, gezien de ervaringen hiermee in het verleden opgedaan, voor ‘Dennenoord’ niet zitten.
    • 4.4 brief van de heer W.F. v.d. Berg over gebruik Outspan-produkten. De voorzitter zet uiteen, dat op ‘Dennenoord’ het principe wordt gehuldigd, dat aan inwonend personeel en patiënten het beste gegeven dient te worden. Vandaar dat er in de verschillende seizoenen, verschillende merken sinaasappelen worden gekocht. Zo is het merk Outspan op een bepaald moment het beste, wat op dat moment verkrijgbaar is. De op 26 september 1974 door de O.R. aangenomen motie van het toenmalige lid van de O.R., de heer v.d. Berg, is echter ondanks deze uiteenzetting nog steeds van kracht. Reden waarom de O.R. met uitzondering van de heren Bouma, Van Gennep en Meerman, de direktie verzoekt zich aan het destijds gegeven advies te houden.
  5. Gang van zaken betreffende de Jongerenkommissie. Daar het funktoneren van de Jongerenkommissie tot dusver zeer moeizaam is verlopen. lijkt een keuze uit de volgende mogelijkheden gewenst.
    1. de Jongerenkommissie opheffen, er daarbij van uitgaande dat de jongeren in de O.R. vertegenwoordigd zijn;
    2. de klasse-oudsten op gezette tijden laten vergaderen samen met een vertegenwoordiging uit de O.R.
      • Op basis van reakties op deze zaak (bij voorkeur via de jonge O.R.-leden, Van Bochove, Merkus en Meulman) hoopt de O.R. in de volgende vergadering een juiste beslissing te kunnen nemen.
  6. Overleg met twee vertegenwoordigers van het Vormingscentrum ‘De Drieklank’ te Paterswolde, over de inhoud van het programma tijdens de twee vormingsdagen van de O.R. op 25 en 26 september a.s. Met de opgedane indrukken en uitgesproken wensen, hoopt de staf van het Vormingscentrum voor de O.R. van ‘Dennenoord’ een verantwoord programma op te stellen.
  7. Rondvraag.
    • De heer Van Bochove vraagt of eigen personeel, wat solliciteert op een geplaatste advertentie (b.v. de gevraagde tuinman, werkmeester voor de arbeidstherapie) evenveel kans heeft als een buitenstaander. De voorzitter antwoordt, dat de juiste man, op de juiste plaats moet, en als dat iemand uit de eigen gelederen is, heeft zo iemand uiteraard alle kansen.
    • Zuster van der Sloot vraagt (op het idee gekomen tijdens de afgelopen warme periode, waarin allerlei grote bedrijven iets extra deden voor hun personeel in de vorm van b.v. het verstrekken van frisdrank) of ‘Dennenoord’ niet iets meer moet gaan doen voor het personeel, en met name voor die groep, welke aanwezig is tussen ’s avonds zes en ’s morgens acht uur. Deze suggestie zal als agendapunt in een volgende vergadering nader worden overwogen.
  8. Sluiting. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering na de afspraak te hebben gemaakt dat de volgende vergadering zal worden gehouden op donderdag 18 september 1975.

H. Zuidersma
Zuidlaren, 22 augustus 1975

Resumé van de
ondernemingsraadvergadering

op donderdag 18 september 1975

  1. Opening. De voorzitter heet allen welkom.
  2. Notulen en resumé van de vergadering van 21 augustus 1975. Na beantwoording van enkele vragen over o.a. de personeelsbezetting in het Noorder Santorium-vrouwen en de gang van zaken bij sollicitatie van eigen personeel, worden notulen en resumé ongewijzigd goedgekeurd.
  3. Mededelingen van de direktie.
    • 3.1 en 3.2 voor kennisgeving aangenomen.
    • Verder deelt de voorzitter mondeling mee dat:
    • a. er een onderzoek gaande is naar de topstruktuur van de verpleging;
    • b. paviljoen 16 niet (zoals gepland) per 1 oktober a.s., maar per 1 december a.s. heropend zal worden;
    • c. de direktie bezig is een voorstel te formuleren om te komen tot een verantwoorde ‘afbouw’ van het kerkhof;
    • d. ‘Dennenoord’ gedurende één jaar zal fungeren als instituut, waar een proef wordt genomen met de medische begeleiding van en kontrole op ziek personeel;
    • de direktie aanwezig is geweest bij vele officiële gebeurtenissen (installatie burgemeester, jubileum ‘Licht en Kracht’, enz.);
    • f. er een drietal kommissies zijn ingesteld, nl.:
      1. voedingskommissie
      2. beveiligingskommissie
      3. kommissie begeleiding beheer vormingscentrum
    • g. de koördinator van de aktievere therapie, de heer B. Ponte, ‘Dennenoord’ per 1 december a.s. zal gaan verlaten;
    • h. de planningskommissie, het overleg met ‘Bennekom’, heeft gesproken over de verdere uitvoering van het Masterplan. Op zeer indringende wijze vraagt Zuster v.d. Sloot in dit verband er toch vooral voor te willen waken, dat voorzieningen t.b.v. de patiënten te allen tijde voorrang hebben;
    • i. de O.R. uitgenodigd is voor een informele bijeenkomst met het ziekenhuisbestuur op maandag 22 september a.s.
  4. Ingekomen stukken.
    • 4.1, 4.2 en 4.3 worden voor kennisgeving aangenomen.
    • 4.4 De heer Bokhout verklaart er moeite mee te hebben, dat er een soort belasting op de ondernemingsraden zal worden geheven en dat de O.R. in ruil daarvoor op vormings-en-scholingsaktiviteiten, reduktie zal krijgen bij een bepaalde kategorie vormingsinstituten. Welke vormingsinstituten dat zijn, wordt uitgemaakt door de Stichting Gemeenschappelijk Begeleidingsinstituut Ondernemingsraden. Met name dit laatste lijkt hem niet juist.
    • 4.5 waar in de brief over taak, plaats en funktie van de arbeidstherapie, sprake is van keuze uit slechts twee mogelijkheden, nl. stoppen met arbeidstherapie of doorgaan, maar dan ‘goed’, kiest de O.R. uitdrukkelijk voor het laatste. Als een patiënt zeven mozaïektafels maakt, welke later door een andere patiënt op de vuilnisbelt worden gevonden, kan allerminst van een zinvolle therapie worden gesproken. Mede hierom is in het verleden gekozen voor industriële arbeid. De O.R. adviseert dan ook de A.T. de kans te blijven geven een zinvolle bijdrage te leveren in de behandeling van patiënten en verzoekt de direktie te willen ingrijpen, waar dit streven wordt genegeerd.
    • 4.6 De O.R. is vanmening, dat de heren Van der Meer en Prins, welke van mening zijn, dat de Outspan-diskussie niet in de O.R. hoort.
      • a. het recht hebben er op te attenderen, dat niet alle personeelsleden de mening, van de aktiegroep delen;
      • b. hun verzoek, de motie in te trekken, vergadertechnisch gezien onmogelijk is;
      • c. hun verzoek over dit onderwerp een hearing te houden weinig zinvol lijkt, gezien de ervaring hiermee in het verleden opgedaan;
      • d. de wet de mogelijkheid geeft om in de O.R. al datgene aan de orde te stellen, het ziekenhuis betreffende (voeding van personeel en patiënten valt daar ook onder). Tenslotte is de wens uitgesproken de diskussie over dit onderwerp te sluiten.
  5. Daar het konsept personeelsbegroting 1976 in deze fase nog niet meer pretendeert te zijn dan een ruwe schets, kan op dit moment slechts de waardering van de O.R. worden uitgesproken over het stadium waarin dit in de O.R. is ingebracht. Hopelijk zal bij vaststelling van de definitieve begroting met de gemaakte opmerkingen rekening worden gehouden.
  6. Toekomst van de Jongerenkommissie. Daar dit punt ook op de agenda van de C.O.R. staat, lijkt het wenselijk het resultaat daarvan af te wachten, om dan in een volgende vergadering een beslissing te kunnen nemen.
  7. In tijdnood gekomen, besluit de O.R. dit agendapunt op een volgende vergadering weer op de agenda te plaatsen. (Dit biedt aan die personeelsleden, welke wel eens werkzaam zijn in avonden/of nachtdienst de mogelijkheid hun eventuele wensen kenbaar te maken.
  8. Daar de rondvraag niet oplevert
  9. sluit de voorzitter de vergadering na de afspraak te hebben gemaakt dat de O.R. donderdag 25 september a.s. om 9.00 uur vertrekt naar Paterswolde voor een twee-daagse scholingsbijeenkomst en dat de volgende vergadering zal zijn op donderdag 16 oktober 1975.

Henk Zuidersma
Zuidlaren, 19 september 1975

Mededelingen
van het
Vormingswerk

  • Zaterdagmorgen 4 oktober wordt in de grote zaal van het vormingscentrum vertoond de kleurenfilm ‘De witte wildernis’. Een film met boeiende en spektakulaire beelden uit het Noordpoolgebied.
    • Aanvang 10 uur.
    • S.v.p. koffie drinken op de afdeling.
  • Woensdagavond 15 oktober zullen in de grote zaal voor ons optreden: PETER KLOS – zanger, OTTO STERMAN – voordrachtskunstenaar. Peter Klos zal proberen de inhoud van zijn liedjes af te stemmen op de onderwerpen van Otto Sterman.
    • Aanvang: half acht.
    • In de pauze is er koffie.
  • Maandagavond 27 oktober kunt u in de grote zaal van het vormingscentrum kijken naar de beroemde film-musical ‘My Fair Lady’. De film vertelt het verhaal van professor Higgins die het bloemenmeisje Eliza Doolittle wil veranderen in een ‘lady’. De hoofdrollen worden gespeeld door Audrey Hepburn en Rex Harrison.
    • Aanvang: zeven uur.
    • In verband met de lengte van de film is er in de pauze koffie.

blz. 13 – Autorally – Dropping

AUTORALLY
DENNENOORD

Wellicht hebben sommigen zich afgevraagd of er ook dit jaar een autorally voor personeel van Dennenoord zou worden gehouden. Zoals u weet is het met de organisatie hiervan zo gesteld, dat de winnaar van de vorige rit (eventueel aangevuld met nr. 2) de volgende rit in elkaar moeten zetten. Dit is voortgekomen uit de tijd dat deze rally in het begin (1960) door enkele stafleden onderling werd gehouden. Het aantal deelnemers was toen beperkt en de organisator kon gemakkelijk terugvallen op meer ervaren deelnemers.
Bovendien doet zich nu het probleem voor, dat verschillende gemeentes strenge eisen stellen aan zo’n rit of deze in ’t geheel niet op haar grondgebied willen hebben.

Meestal moet de rit door een erkende organisatie (K.N.A.C.) in elkaar gezet zijn. Voor het uitzetten van een rally in eigen kring, worden de risiko’s voor deelnemers en organisatoren dus te groot.
Daarom is, in overleg met de direktie, besloten om dit jaar geen rally te houden.
Met de Stuurgroep zal overlegd worden of een deskundige organisatie volgend jaar plaats kan hebben; wellicht kan er een alternatief gevonden worden, b.v. een fietsrally.

F. Koning
A. van Haeringen
(winnaars van 1974)

DROPPING 30 OKTOBER A.S.

  • Vertrek: 19.30 uur vanaf het Personeelscentrum
  • Terug: ± 24.00 uur

Een veel gevraagde aktiviteit van zowel jonge als oudere personeelsleden, is nog altijd de ouderwetse dropping.
U kent het wel: een geblindeerde bus of verhuiswagen. De bossen in en dan groepsgewijs, enkele minuten na elkaar de bossen in. Gewapend met zaklantaarns of knijpkatten, opdrachten uitvoeren, wegen zoeken om tenslotte bij het eindpunt te komen, waar de snert staat te wachten, om samen met andere etenswaren de leeglopende magen te vullen.
U kunt uw hart ophalen in de mooiste bossen van Drenthe en een route lopen die klinkt als een klok!
Voor de eerste drie plaatsen, natuurlijk een waardevolle prijs; bovendien wordt er nog een niet te versmaden poedelprijd uitgereikt.
U begreep het al, het gaat niet om de prijzen, wel om de lol, de aktie met alles wat daarbij is.
Dus……, sportaktiviteit!
We rekenen op een geweldige deelname.
Minstens 3 bussen vol!!!

Als iedereen meedoet, lukt dit zeker.
Kosten: f 2,50 per persoon!
Te veel?
U moest eens weten wat u er allemaal voor kreeg……

Opgave voor 15 oktober bij P. Mijnheer
in het Personeelscentrum, toestel 477
Namens S.O.P., P. Mijnheer

blz. 14 – Verdedigingssport – Fietsrally – Volleybalcompetitie

Is ’n verdedigingssport nodig en is het nog ’n sport?

Jan Hemmes
Klaas v.d Heide

P. Miske

Is verdedigingssport nodig?

Op fiets door uw omgeving

Puzzel fietstocht:
Zaterdag 11 oktober

We hebben dit jaar geen auto-rally, dit kunt u in het voorgaande lezen. De S.O.P. heeft hiervoor een goed alternatief voor het hele gezin. Ja, een fietstocht, waarbij u met zijn allen heerlijk uit bent, waarbij u de tekst goed moet lezen, u de omgeving met uw ogen moet afzoeken, waarin uw kennis over allerlei zaken wordt getoetst.
Waarbij u koffie aangeboden wordt en wat al niet meer. Ook de prijzen zullen u in de smaak vallen.

  • 1e prijs: een fiets
  • 2e prijs: één paar fietstassen
  • 3e prijs: dynamo, lamp + bel

U kunt zich opgeven tegen betaling van f 2,50, kinderen tot 12 jaar f 1,-
voor 4 oktober. Graag opgeven in het Personeelscentrum.
Datum: 11 oktober
Vertrek: ± 13.00 uur

Volleybalcompetitie Dennenoord 1975/1976

Doordat deze competitie in het vorige seizoen goed in de smaak is gevallen, zal er ook deze winter weer een volleybalcompetitie zijn. Maar dan wel wel met enige wijzigingen.
Iedere afdeling die denkt, dat zij wel een team bij elkaar kan krijgen, kan zich hiervoor opgeven, nadat ook de volgende punten zijn doorgelezen.

  1. Er wordt maar één wedstrijd per week gespeeld en deze bestaat uit 3 sets, dus met b.v. een einduitslag van 3-0 of 2-1.
  2. Er mag gespeeld worden, zowel met dames als heren.
  3. Ieder persoon mag maar met één team meespelen (dus geen contract met een andere afdeling).
  4. Een team bestaat uit spelers/sters van eigen afdeling.
  5. De opgave sluit op 15 oktober 1975.

Opgeven bij:
Vormingscentrum Akkie de Jong, toestel 226.
Technische Dienst Piet Miske, toestel 430

blz. 15 – Puzzle – Mutaties

KRUISWOORDPUZZEL

MUTATIES

In dienst

Vervolg pagina 16

blz. 16 – Mutaties – Kerkdiensten – Advertenties

Vervolg van pagina 15

Uit dienst

Adreswijzigingen

Gehuwd

Geboren

Overleden

ADVERTENTIE

KERKDIENSTEN

‘Ontmoetingskerk’

  • 5 oktober, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor S.S.K., 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 12 oktober, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff (intrede), kollekte voor ‘Kleine Geluiden’, 19.00 uur Ds. B. Oosterhoff
  • 19 oktober, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 26 oktober, 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, viering van het H. Avondmaal, kollekte voor de ‘Dennenoord’-gemeente + avondsmaalskollekte, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden (zangdienst)

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.