Header - Personeelskrant DNO

1976-07 – Personeelskrant Dennenoord – 4e Jrg. No. September

Dit was paviljoen 14……

blz. 2 – Bibliotheek – Redaktie

blz. 3 – Sociale uitkijkpost – Direktie mededelingen

SOCIALE UITKIJKPOST

Aan: het personeel

Internaatregeling en
maaltijden-verstrekking
aan personeel

De direktie
Zuidlaren, 2 augustus 1976

blz. 4 – (Eikenstein), dit vonden de slopers van paviljoen 14

Dit vonden
slopers in
paviljoen 14

blz. 5 – Fietstocht – Sportdag 11 september

Fiets puzzeltocht

Vol goede moed en een uitstekend humeur, stond iedereen om ± half één bij het Personeelscentrum voor de deur.
De heren organisatoren gaven ons een lijst, waarop antwoorden werden geëist.
Na het reglement te hebben gelezen, werden we naar de start verwezen.
Daar werd het startsein gegeven, waarop we vertrokken vol angst en beven.
Na grote, kleine en geen gebouwen, moesten we bij een oranje vlag halt houwen.
Velen deden dit echter niet, en stapten weer op de fiets.
Maar hier geldt nog steeds de regel: wandelpaden zijn geen fietswegen!!!
Na de Prinselijke boom te hebben opgezocht, vervolgden we de fiets-puzzeltocht.
Op de oude begraafplaats aangekomen, moesten we vijf minuten bekomen.
Waarop iemand ons vroeg: ‘liggen hier nog lijken?’ O. mevr., ik hoop niet dat U hier zult bezwijken.
Drie à vierduizend jaar geleden, werden de keien versjouwd, de vele foute antwoorden, hebben vele ouderen misschien berouwd.
Langs het hunnebedpad te zijn gegaan, zagen verschillenden het woord ‘wijk’ niet staan.
Wie bij Hans en Edwin rechts af zijn gegaan, hebben de oranje vlag niet zien staan.
Wie wel bij de oranje vlag hebben gestaan, zijn terug gegaan en links afgeslaan.
Het stuk natuur was prachtig en we bekeken het dan ook aandachtig.
Bij het volgende rustpunt aangeland, namen we allen een flesje ter hand.
De sfeer daar was opperbest, en de dorst was dan ook snel gelest.
Na vijftien minuten zijn we weer opgestegen, want we hadden een nieuwe routebeschrijving gekregen.
Langs de mooie paden en wegen van Noordlaren, zijn we ‘De Bongerd’ binnen gevaren.
Na het zwarte en witte sokken tellen, hadden we onder het genot van een drankje elkaar veel te vertellen.
Na al dat gepraat, stonden we na twintig minuten weer paraat.
Na de wapens van de leeuwen te hebben geteld, zijn we langs de spoorrails gesneld.
Velen dachten, gutte, gutte, gut, hoeveel stenen van 3 cm gaan er nou in 1 mud.
Dit was namelijk onberekenbaar, daarom liepen de antwoorden ook nogal uit elkaar.
Rozenhof en Vredestein op Dennenoord, daar had bijna nog niemand van gehoord.
Na bij de pick-nick plaats op de foto te zijn gekomen, hadden we tien minuten de tijd om weer op adem te komen.
Dit was de laatste aanlegplaats, we hebben ons toen weer naar Dennenoord gehaast.
De koffie stond al voor ons klaar, dat hadden we nodig, want we waren goed gaar.
De stemming was daar opperbest, weer werd daar onze dorst gelest.
Ook werden daar onze magen niet vergeten, want er was soep en broodjes te eten.
Toen onze magen waren gevuld, werden de prijswinnaars onthuld.
Heine Klunder won de fietsbel, hij was op de fiets veel te snel.
De heer Apeldoorn die had de rit vrij goed door, hij kreeg er een fototoestel voor.
De heer Verseput had de antwoorden ook goed verzonnen, en heeft daardoor de barbecue gewonnen.
De eerste prijs was voor de heer Borghuis, en die ging op de nieuwe fiets naar huis.
Bij de kinderen had Ed den Hartog de poedelprijs, en mag nu met de fietsbel op reis.
Nu kwam er een moeilijk geval, want Jos en Anne hadden een gelijk punten aantal.
Het fototoestel kwam ten deel aan Anne, dus was Jos met de radio de klos.
Vol trots kwam Gert Verseput op het toneel, de eerste prijs, de fiets viel hem ten deel.
Dat had hij dan even knap gerund, het was hem dan ook van harte gegund.
Alle medewerkers worden bedankt voor de gezellige tocht.
O, als het volgend jaar weer eens zo wezen mocht!

G.A.

Sportdag
11 september 1975

Organisatorisch zijn we al een eind op pad met de sportdag, en als het zo doorgaat met het weer, hebben we een zonnige dag. De opgave voor deze sportdag was niet overweldigend, maar toch hebben we mensen genoeg voor alle sporten. Maar vrijwilligers om deze dag tot een succes te maken, kunnen zich ten alle tijde opgeven bij het Personeelscentrum, tel. 477. Voor de sporten waar zich meer mensen voor hebben opgegeven, wordt ter zijner tijd nog een selectiewedstrijd gehouden. Voor de mensen die het nog niet weten, waar ik het over heb, op 11 september hebben we op Dennenoord in het Vormingscentrum een sportdag voor de noordelijke ziekenhuizen, waar de volgende sporten zullen plaatsvinden:

  • Voetbal (op het voetbalveld)
  • Volleybal
  • Schieten
  • Tafeltennis
  • Biljarten
  • Schaken
  • Dammen
  • Klaverjassen

in het Vormingscentrum en het eindspel bij het Noorder Sanatorium. Al deze sporten zijn gratis, dus voor niets te zien, hoe meer mensen, hoe meer vreugd. We beginnen om 10.00 uur, je bent welkom.

De sportcommissie

 

 

blz. 6 & 7 – Voordeelpagina

VOORDEELPAGINA

 

blz. 8 – ’t Hemeltje – Wadlopen – Klaverjassen

’t Hemeltje

Aan dit woord moet U geen andere gedachten verbinden, dan dat ’t kennelijk ‘erg hoog’ is. Nu, dat is ook zo: de vier geestelijk verzorgers zitten in het hoofdgebouw in de nok. Erg hoog: vier trappen liefst, maar ook erg riant!
Maar dat weten we zo langzamerhand!
Dat wisten we al van de restauratie van de kerk, en dat is bevestigd door de renovatie van een stuk zolder: dit is de technische dienst in al zijn geledingen en de interieurverzorging wel toevertrouwd. Zij verstaan de kunst om van iets wat oud en onaanzienlijk, een smaakvol geheel te maken. De foto’s welke zijn afgedrukt, bedoelen van beide een indruk te geven: hoe het vroeger was én hoe het geworden is. Foto’s kunnen zowel het een als het ander maar ten dele weergeven. Komt u maar eens kijken wanneer we helemaal op streek zijn!
De datum hoort u nog wel!

J.W.V.

Werkkamer Geestelijke verzorging

Klaverjassen

Op 3 september vrijdagavond half acht start de klaverjasclub met hun nieuwe seizoen.
Deze avond is voor iedereen in het Vormingscentrum, er zijn weer aantrekkelijke prijzen te verdienen. We rekenen weer op uw medewerking. U kunt zich dan ook opgeven voor het nieuwe seizoen.

Tot ziens

Wadlopen 18 september

Voor de laatste maal dit jaar een wadlooptocht. We gaan naar het eiland Rottum, dit is een heerlijke tocht met enkele geulen en prachtige natuur op het eiland.
De resten van vroegere bewoning is duidelijk te zien. Tegenwoordig werken en wonen er alleen in de week dijkwerkers van maandag tot vrijdag. Ook nu gaan we met een boot terug naar Lauwersoog, daar is de mogelijkheid tot een maaltijd, dus houdt daar rekening mee.
De kosten bedragen f 18,-.
Het vertrek is om 7 uur ’s morgens, vanaf het Personeelscentrum.

blz. 9 – A.N.W.B. – Orgelconcert

Orgelconcert

Toen bij de voorbereiding van het Kerstconcert (1975) ter sprake kwam op welk orgel, Feike Asma het komend jaar het liefst zou concenteren, was voor hem de keus niet moeilijk: het door Fonteyn gerestaureerde orgel in de Ontmoetingskerk had zijn voorkeur, o.a. door de harde en schrille mixctuur van het orgel in de kerk aan de Stationsweg. U hebt opnieuw de gelegenheid het Dennenoord-orgel te beluisteren op zaterdag 4 september om 8 uur door Feike Asma met het programma:

We hopen na het concert van Johan Beeftink (26 juli j.l. via Vormingscentrum) ook Piet Wiersma nog eens uit te nodigen op dit orgel met zijn romantici uitnodigende dispositie en mogelijkheden.
Vooral liefhebbers van de stijl van Feike Asma kunnen nu aan hun trekken komen. Wie hem destijds de variaties op ‘Merck toch hoe sterck’ van Con Kee in de Gereformeerde Kerk horen vertolken, kan nu het ene orgel met het andere vergelijken.
We wensen u veel luisterplezier in onze kerk met zijn eigen sfeer!

P. den Hartog

blz. 10 – Ondernemingsraad

UIT DE ONDERNEMINGSRAAD

Gesprek met de heer Zuidersma, m.b.t. de vergadering van de Ondernemingsraad op 19 augustus j.l.

  • Redactie: een lange agenda, een langdurige vergadering?
  • Zuidersma: we sloegen een maand over, juni was onze laatste vergadering, dan kun je ’n volle agenda verwachten, en dan is ’t van half negen tot over twaalven een hele zit.
  • Redactie: was er nieuws over de terreinbeveiliging?
  • Zuidersma: wel, de maatregelen, die de beveiligingskommissie voorstelt, behoeven de goedkeuring van de Ondernemingsraad. Zo was er o.a. het voorstel om z.g. verkeersdrempels aan te brengen, om zo de automobilisten te dwingen zich te houden aan de maximum snelheid. (Ter verduidelijking: verkeersdrempels zijn obstakels welke automobilisten bij elke snelheid de schrik van hun leven bezorgen. Redaktie). Dit voorstel heeft ’t niet gehaald. Het is nl. niet doenlijk om zelfs met lage snelheid, soep en zieken enigszins redelijk over de drempel te brengen. Andere maatregelen hadden wel de instemming van de raad. Zo zal er apparatuur worden aangeschaft om de snelheid te meten.
  • Redactie: dat is wel leuk natuurlijk, maar was nu juist niet de klacht van de terreinbeveiligers dat zij zo weinig bevoegdheden hadden?
  • Zuidersma: inderdaad waren de mazen in de regelingen dusdanig, dat er heel wat ontsnappingsmogelijkheden waren. De bedoeling is dat dit nu anders wordt.
  • Redactie: betekent dit dat je straks ook een proces verbaal kunt oplopen en berecht worden?
  • Zuidersma: hoe dit precies zal funktioneren moet nog worden uitgewerkt. Maar er gaat wel iets veranderen. Om een ander voorbeeld te noemen: straks zullen de terreinwachters via de nieuwe oproepapparatuur in de gelegenheid zijn om zo nodig, assistentie te vragen. Een ander besluit is dat zij straks ook toegang hebben in op dat moment onbeheerde gebouwen.
  • Redactie: we lezen ook iets over een brief m.b.t. de patiëntenbezetting?
  • Zuidersma: Ja, dat is een wat zorgelijke zaak. Door lege bedden dalen de inkomsten, en dat is niet zo best.
  • Redactie: hoe komt sit nu zo?
  • Zuidersma: wel, je kunt stellen dat ‘we’ steeds kundiger worden, waardoor we in staat zijn patiënten sneller te ontslaan. Verder zijn er in ’t verleden afspraken gemaakt over ’t karakter van bepaalde afdelingen. Niet alle patiënten die aangeboden worden, passen daarin en worden dus niet opgenomen. Zo is er b.v. de afspraak dat ’t aantal alkoholisten een bepaald percentage niet te boven mag gaan.
  • Redactie: is er nieuws t.a.v. de nieuwbouw van paviljoen 3 en 12?
  • Zuidersma: dat niet direct, we spraken wel over de konsekwenties welke nieuwe werkwijzen hebben m.b.t. de personeelsbezetting. Een ortho-agoog komt nl. pas tot zijn recht, wanneer er bemanning is voor zijn toch wel arbeidsintensieve werkwijze. De vraag is of dit allemaal bij te benen is. Je komt min of meer in een vicieuze cirkel. Moderne methoden bereiken dat mensen sneller ontslagen kunnen worden. Dat levert lege bedden op, waardoor de inkomsten dalen. Tegelijkertijd stijgen de kosten, omdat meer personeel nodig is. Een en ander levert wel problemen op.
  • Redactie: hoe staat het met de nieuwbouw keuken?
  • Zuidersma: het laat zich aanzien dat eerdaags de aanbesteding zal plaatsvinden. Er zit dus schot in!
  • Redactie: leverde de rondvraag interessante zaken op?
  • Zuidersma: wel, er is met zeer veel nadruk gewezen op de regel, dat personeelsleden geen honden mogen meenemen. De direktie heeft dit uitdrukkelijk verboden. Men dient zich aan die regel te houden! Een ander punt is dat Van Bockhove ‘Dennenoord’ gaat verlaten. Hij gaat in de Mesdagkliniek werken. Dat spijt de Ondernemingsraad zeer, want hij heeft op voortreffelijke wijze in de Ondernemingsraad gefunktioneerd.
  • Redactie: wat leverde de evaluatie van het Direktie-Orgaan op?
  • Zuidersma: aanvankelijk stonden we wat kritisch tegenover het Directie-Orgaan. We vroegen ons af, of dit geen tweede Ondernemingsraad zou worden. We hebben gevraagd om een zetel in het Directie-Orgaan, toen dat geweigerd werd, dachten wij aan een waarnemer. Toen dat ook niet doorging, hebben we om de notulen gevraagd. ’t Ging allemaal niet door, omdat de opzet van beide instanties geheel anders is. Het Directie-Orgaan werkt beleidsvoorbereidend, terwijl de Ondernemingsraad dit uit te voeren beleid dient te toetsen.
  • Redactie: wat willen de mensen van de administratie eigenlijk?
  • Zuidersma: men wil naar variabele werktijden. D.w.z. men zou graag willen dat de huidige werktijden gewijzigd zouden kunnen worden. Wanneer men in een bepaalde periode om b.v. half acht ’s morgens zou willen beginnen, dan zou dat mogelijk moeten zijn. De bedoeling is dat men dit niet van de ene op de andere beslist, maar men zich telkens voor een maand vastlegt op een bepaald rooster. Zo zonder meer kan de Ondernemingsraad niet akkoord gaan. De zaak zal nader worden bekeken.

Tenslotte spreekt de Ondernemingsraad de behoefte uit meer kontakt te hebben met het bestuur. Volgens de wet, dient er twee maal per jaar een gesprek te zijn, over de algemene gang van zaken. Dit gesprek zal nu worden voorbereid.

Henk Zuidersma

blz. 11 – Wolven! – Aktie en Reaktie – Ingezonden

Wolven!!!

S.Z.

AKTIE EN REAKTIE

Ingezonden
Reaktie op het ingezonden stuk van Harry Hartel in de Personeelskrant van juni j.l. (overgangsexamens).
Wij wilden graag hier op ingaan, daar wij het met bepaalde uitspraken niet eens zijn.
In de eerste plaats is deze reden uitgesproken door Harry namens de kursusgroep. Dit is pertinent onjuist gesteld, daar bijna niemand van onze groep van de inhoud van de rede op de hoogte was. Ook vinden wij, als je namens de groep iets zegt, moet je naar onze mening, bepaalde typische persoonlijke kritiek achterwege laten. Ten tweede heeft hij nogal wat kritiek op de laatste kursusweek. Hier willen wij heel kort op reageren. Als je de laatste kursusweek, om welke reden dan ook, helemaal niet op de kursus komt, moet je wel lef hebben om hier zoveel kritiek op te hebben.
Ten derde vinden wij, dat wat er over de docenten werd gezegd, naar onze mening, kort gezegd, zeer laag bij de grond was. Er is ook nog een begrip wat fatsoen heet.
Nog even dit, als er moeilijkheden zijn of kritiek is, en dat mocht er dit jaar ook wel eens zijn, hoeft dat nog niet geuit te worden op deze manier. Met zoveel mensen bij elkaar, zijn er wel eens moeilijkheden, wij zullen de laatste zijn die dit ontkennen, maar was het altijd de schuld van de opleiding? Maar dit tot slot: ‘wie werkt, maakt fouten’. Dat is bij jou Harry, toch ook wel een het geval?

Gertie Kremer
Eddy Hofman
Hommo Folkerts

Discussie gesloten
Redactie

Aan de redaktie van personeelsblad Dennenoord
Dadelijk na het verschijnen van het juninummer (nr. 6) en het lezen hiervan, rezen er bij mij een aantal vragen. Zo was, liever gezegd is, het voor mij nogal onduidelijk waarom boven mijn verhaal op blz. 7, het kopstuk ‘ingezonden’ stond geschreven. Was het de redaktie soms niet bekend dat dit verhaal door mij verteld is bij de afronding van de afgelopen overgangsexamens?
En dus niet, zoals gesuggereerd in uw krantje, naar de redaktie is toegezonden?
Een andere zaak is, dat het verhaal was onderschreven met mijn naam. Hiermede wordt dus gesuggereerd dat de inhoud onder mijn persoonlijke verantwoordelijkheid zou vallen. Ik wil u er dan ook op wijzen dat de inhoud in overleg met de klassevertegenwoordiger van de kursusgroep SII is opgesteld en dat ik derhalve als vertegenwoordiger van deze groep heb gepraat.
Mij is dan ook onduidelijk waarom u het verhaal niet voorzien heeft van de mededeling dat dit verhaal werd gehouden namens de SII groep. Dat u als redaktie kritisch bent (u plaatst immers vraagtekens bij sommige uitspraken?) zal menig lezer verheugen. Onduidelijk opnieuw is het echter waarom u dan niet aangeeft, waar u deze vraagtekens dan wel plaatst. In de hoop dat u ondanks de vakantietijd kans ziet mijn brief te lezen, en in uw komend nummer te plaatsten, teken ik, hoogachtend,

namens SII groep
H.P. Hartel
13-7-’76

blz. 12 – Gemengde verpleging in Dennenoord – Volleybalcompetitie ’76/’77

Gemengde verpleging in Dennenoord

De laatste tijd wordt in Dennenoord meer dan voorheen gedacht en gepraat over ‘gemengde verpleging’. Woorden, die vaak misverstanden en verwarring teweegbrengen, want niet iedereen blijkt er hetzelfde onder te verstaan. In de ruimste zin kan gemengde verpleging omvatten, alle mogelijkheden om de mannelijke en vrouwelijke patiënten van Dennenoord, op enigerlei manier met elkaar in contact te brengen; in het bijzonder evenwel wanneer dit gebeurt binnen het raam van een of meerder therapievormen, en/of door huisvesting op dezelfde afdeling. Hebben we al die mogelijkheden voldoende benut? Wat kunnen we doen om er in de toekomst een beter gebruik van te maken? Welke therapeutische, organisatorische en bouwkundige consequenties hebben de verschillende vormen van gemengde verpleging? Vragen die ook voor Dennenoord hoogst actueel zijn.
Om de discussies en de initiatieven in goede banen te leiden en ter voorbereiding van haar beleid, heeft de Directie een Commissie Gemengde Verpleging ingesteld. Deze commissie heeft als opdracht, het onderzoeken van de behoefte aan gemengde verpleging in ons ziekenhuis met nadere definiëring van de in aanmerking komende vormen. Daarnaast wordt van de commissie verwacht dat zij voorstellen doet een practische uitvoering.
Wij vinden het erg belangrijk dat zoveel mogelijk personeelsleden in dit onderzoek en bij deze voorstellen worden betrokken. Daarom hebben we het volgende gedaan. Aan alle paviljoenen stuurden we dezer dagen een enquêteformulier. Daarop staan vragen over de ervaringen met allerlei vormen van gemengde verpleging, en ook over de mogelijkheden die elk paviljoen graag zou zien verwerkelijkt. Het is de bedoeling dat deze formulieren pas ingevuld worden nadat ze in tenminste één vergadering zijn besproken met verschillende medewerkers van het paviljoen. Wij denken bij die medewerkers aan in elk geval de verpleegkundigen, de afdelingsgeneesheer, de afdelingspsycholoog, de aan de afdeling verbonden actievere therapeuten (arbeidstherapeuten, bezigheidstherapeuten, psychomotore therapeuten, creatieve therapeuten, vormingswerkers) en de geestelijk verzorger. In sommige paviljoenen zullen bovendien nog andere medewerkers evenzeer in aanmerking komen. Alleen op die manier krijgen we een overzicht van alle, waarschijnlijk uiteenlopende meningen. We willen dan ook iedereen opwekken de door de staf van het paviljoen te organiseren vergadering(en) bij te wonen en zijn of haar stem te laten horen. Laat het niet alleen aan anderen over!
Wanneer de vragenlijsten zijn ingevuld en teruggezonden – en dat moet vóór 20 september gebeuren – dan zullen ze door ons worden gecopieerd en vervolgens toegestuurd aan de paviljoenen van de hoofdafdeling, waar het betreffende paviljoen deel van uitmaakt. Zo kan het personeel van een paviljoen ook kennisnemen van de meningen in de andere paviljoenen van zijn hoofdafdeling.
Daarna zullen wij drie bijeenkomsten beleggen met de vertegenwoordigers van de paviljoenen, van elk 3 hoofdafdelingen. In die vergaderingen zullen de verschillende meningen met elkaar worden vergeleken, zullen de consequenties worden onderzocht en kunnen voorlopige voorstellen worden geformuleerd.
U vraag nu: worden de patiënten zelf ook geraadpleegd? Wij vinden dat we dat zeker moeten doen. Maar het zal eerst nodig zijn, de al eerder genoemde misverstanden bij het personeel van Dennenoord weg te nemen. De voorlichting van de patiënten zal immers van het personeel moeten komen, en zal dus goed op de hoogte moeten zijn, van alle vormen en schakeringen van de gemengde verpleging. De raadpleging van de patiënten zal zo mogelijk nog beter moeten worden voorbereid dan die van het personeel. We weten uit ervaring hoe moeizaam sommige personeelsleden vertrouwd raken met veranderingen op Dennenoord; hoeveel te meer geldt dat voor patiënten, die vaak jarenlang in vrijwel dezelfde omstandigheden hebben verkeerd, en die zich een min of meer ingrijpende verandering in hun levenswijze, nauwelijks kunnen voorstellen. Pa na herhaalde informatie en vooral herhaalde ervaring, zullen deze patiënten een goed oordeel kunnen geven. We rekenen er op, dat we in de vergaderingen van de hoofdafdelingen, suggesties zullen krijgen, hoe we in de onderscheiden paviljoenen, de patiënten het beste kunnen raadplegen.
Het is een heel programma, maar we hopen zo het beste tot een goede gedachtewisseling en een helder inzicht te komen; tegelijkertijd hopen we te bereiken dat ieder zich betrokken gaat voelen, bij het vraagstuk der gemengde verpleging.

De commissie
A. de Zeeuw-Pronk
P. Kramer
H.G. de Olde
J.H. Smid

Volleybalcompetitie Dennenoord 1976/1977

De finale is nog niet zo erg lang geleden gespeeld, maar vanwege de grote deelname in het vorig seizoen, gaan we nu wat vroeger beginnen. De avonden zullen wel weer op woensdag en vrijdag zijn.
Als men zich opgeeft met een team van de afdeling, wees er dan zeker van, dat je het hiermee ook kunt volhouden tot het einde van deze competitie (± 6 maanden).
Dat nu alvast enkele regels waaraan men zich moet houden:

  1. Ieder team speelt om de ± 3 weken, één wedstrijd.
  2. Eén wedstrijd, bestaat uit 3 sets, waarmee je een einduitslag kunt krijgen van 3-0 of 2-1, dus voor ieder gewonnen set, 1 punt.
  3. Er mag gespeeld worden, met zowel dames als heren.
  4. Een team bestaat uit spelers/sters van eigen afdeling.
  5. Een ieder mag maar met één team meespelen, behalve bij overplaatsing naar een andere afdeling, dan mag hij/zij met het vorige team blijven meespelen, of je sluit je aan bij het team van de afdeling, waar je dan werkzaam bent.
  6. Er wordt gespeeld om de wisselbeker, nu nog in het bezit van het Zuiderpaviljoen vrouwen.
  7. De opgave sluit 30 september 1976. Opgeven bij : Piet Miske, Technische Dienst, toestel 430

blz. 13 – Zomerfeest – Uit gezellig

Zomerfeest 1976

Woensdag 14 juli j.l. hebben we weer het jaarlijkse zomerfeest gevierd. Na vele voorbereidingen kon om 10:00 de dag geopend worden en ieder zich op de spelen en vermakelijkheden storten. De opening werd verricht door de heer De Graaf (namens de direktie) en de heren Pruiksma en Hazekamp (namens de patiënten kontaktgroep), door het slaan op de ‘Kop van Jut’.
Men kon zich naar hartelust uitleven in de spelen. Vooral een aantal nieuwigheden trok dit jaar veel belangstelling; met name de ‘Kop van Jut’ bleek voor zowel mannelijke als de vrouwelijke bezoekers een aantrekkelijk spel. Ook ‘lintdraaien’ en ‘spijkerslaan’ waren ‘nieuwelingen’, die veel publiek trokken. Zo verliepen ochtend en middag in leuke spelsfeer.
Door organisatorische problemen was dit jaar helaas de oliebollenkraam afwezig. Door echter oliebollen aan te voeren uit het dorp, die we in een kraam op gas warm hielden, kon toch ieder zijn portie oliebollen krijgen.
Het middagprogramma was dit jaar wat langer dan vorige jaren, daar we weer begonnen om 13.30 uur i.p.v. om 14.00 uur. Het middagprogramma werd afgesloten met een ‘kijkspel’. Dit onderdeel bestond uit het voortduwen over een traject van twee vrijwel afgebroken auto’s, en werd verzorgd door leden van de technische dienst. Op zich genomen had dit spel langer kunnen duren, maar helaas……
Het avondprogramma in de grote zaal – een showprogramma met als grote ster, de zangeres Ciska Peters – was erg leuk. Het was jammer dat er weinig publiek was, omdat dit programma erg aansloeg bij de aanwezigen. We vragen ons af, hoe het komt, dat er zo weinig mensen komen naar de ontspanningsprogramma’s in de grote zaal. Ieder die suggesties heeft, is welkom. Verder houden we ons aanbevolen voor op- en aanmerkingen op het zomerfeest zelf.
Het kan immers altijd beter!

Namens V.W. team,
Paul Bitter

blz. 14 – Puzzelrubriek

blz. 15 – Mutaties

MUTATIES

In dienst:

Adreswijzigingen:

Gehuwd:

Geboren:

blz. 16 – Kerknieuws – Vormingswerk – Advertenties

KERKNIEUWS

Kerkdiensten in de ‘Ontmoetingskerk’

  • 5 september, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor ‘Kleine Geluiden’, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 9 september, 15.30 uur: Eucharistieviering in het Vormingscentrum, Pastoor F. Sleegers
  • 12 september, 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden
  • 19 september, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor het P.I.T., 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff
  • 26 september, 9.45 uur: Ds. Dijkstra (Eext), kollekte voor de ‘Dennenoord’-gemeente, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen

Mededelingen van het Vormingswerk
September 1976

  • Donderdagavond 9 september: STARTAVOND VAN HET WINTERSEIZOEN. Ter gelegenheid hiervan hebben we ’n gevarieerd programma in de grote zaal, dat wordt verzorgd door theaterburo ANOVA. Nadere bijzonderheden worden nog bekend gemaakt.
    • Aanvang: zeven uur
    • In de pauze is er koffie
  • Zaterdagmorgen 11 september wordt in de grote zaal vertoond de film: ‘PANIEK IN HET GRAND RESTAURANT’. In deze kleurrijke komedie, met allerlei dwaze achtervolgingen, wordt de hoofdrol gespeeld door LOUIS DE FUNES.
    • Aanvang: kwart voor tien
    • S.v.p. vooraf koffie drinken op de afdeling
  • Dinsdagavond 28 september kunt u in de grote zaal van het vormingscentrum kijken naar de bekende avonturenfilm: ‘LUCHTHAVEN IN ALARM’. Een spannende film over een vliegtuig in nood, met veel stuntwerk. In de hoofdrollen: Charlton Heston, George Kennedy en Karen Black.
    • Aanvang: half acht
    • In de pauze is er koffie

ADVERTENTIES

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.