Header - Personeelskrant DNO

1976-10 – Personeelskrant Dennenoord – 4e Jrg. No. December

blz. 2 – Redaktioneel – Bibliotheek

Redaktioneel

U hebt dan nu het laatste nummer van dit jaar in handen. Een nummer echter, dat alweer duidelijk in het teken staat van nieuwe dingen die aanstaande zijn. Veranderingen ten aanzien van rechts-positie, van beloning; er is een verhaal over een ingestelde patiëntenraad, terwijl uw aandacht ook gevraagd wordt voor beide ‘nieuwjaarsfeesten’. Even terugblikken mag ook best. Zeker als het gaat om het verleden van een krant! Nou ja, u hebt het allemaal zelf meegemaakt. U mag erover oordelen. Het ene nummer was ongetwijfeld beter dan het andere. Allicht! Over het algemeen genomen komt het ons voor dat de opmaak doet denken aan een slecht gedrukte oliebol: compact, stijf, om niet door te komen, soms. Het geheel zou wat luchtiger moeten, wat speelser. Zegt u er ook eens iets van? Wat de verdere inhoud van dit nummer betreft: dat mag u zelf ontdekken. En tenslotte wenst de redaktie u goede feestdagen en jaarwisseling.

T.b.v. de verkiezing v.e. nieuwe O.R. per 15 maart a.s. is bijgevoegd een lijst met namen van kiesgerechtigde en verkiesbare personeelsleden. (Dat zijn diegene, die op de dag van de verkiezing een halfjaar of langer in dienst zijn, behalve diegenen die een dienstverband zijn aangegaan voor een termijn, korter dan één jaar). Wij verzoeken u, te willen controleren, of u op die lijst voorkomt, en of u in de juiste kiesgroep bent ingedeeld.

Eventuele bezwaren kunt u t/m dinsdag 4 januari a.s. kenbaar maken aan de leden v.d. voorbereidingscommissie, bestaande uit:

  • L.H. Kruizinga, tel. 465
  • W. Oving, tel. 342
  • H. Zuidersma, tel. 237

blz. 3 – C.A.O.

Psychiatrisch Ziekenhuis ‘Dennenoord’

Aan: alle personeelsleden van Dennenoord
Betreft: C.A.O. Ziekenhuiswezen december 1976

Namens de direktie
C.A. de Graaf,
Adj. direkteur Personeelszaken

blz. 4 – Ter nagedachtenis – J. Mulder

Jop Mulder ter nagedachtenis

Op donderdag 9 december verloren wij Job Mulder. Groter verlies kunnen wij ons niet voorstellen. In de 8 maanden die hij er werkte, had hij zich met het Noorder Sanatorium Vrouwen vereenzelvigd. Het Sanatorium was voor hem een uitdaging geweest; hij had die aanvaard. En hoe snel werkte hij zich in, hoe scherp zag hij de tekorten èn de kracht van de organisatie en van de mensen daarin. In korte tijd ontdekte hij nieuwe mogelijkheden, ontwikkelde hij plannen en voerde hij die mèt anderen uit. Hij zag en onderkende, èn hij deed er iets aan, zonder aarzelen, duidelijk, vastbesloten, maar steeds volop ruimte latend voor de ander. Zo gaf het voldoening, ja vreugde, samen met hem te mogen werken en te bouwen.
Hij betekende meer. Hij zag niet alleen het geheel, maar ook elk persoonlijk.
Een ieder van ons heeft haar of zijn eigen herinneringen. Van velen onzer was of werd hij een vriend; iemand die niet meer viel weg te denken uit je leven, iemand die je nabij was, die beschikbaar was, naar je luisterde, die eerlijk tegen je was èn je beschermde, die deelde in je verdriet (en hoe kwetsbaar was hijzelf?), die plezier met je had, feest met je vierde, met wie je, je verbonden wist. Het leek alles zo vanzelf te spreken, de toekomst lag voor ons, we waanden ons samen sterk en vol hoop. ‘Leven is altijd: naar de dood toe gaan’, maar z’snel, zó onverwacht? Het blijft onvoorstelbaar, zinloos, wreed.
We verzamelen ons rondom de leegte. We kennen onze eigen en elkaars gevoelens maar ten dele. Maar we herkennen elkaars verbijstering en machteloosheid. En we weten ons één in onze verbondenheid, met Jop, met Fenna, en daarin met elkaar.

Personeel
Noorder Sanatorium
Vrouwen

Toespraak bij de crematie van broeder J.J. Mulder

Zuster Schipper, familie Mulder, dames en heren,

Namens het bestuur en de directie van ons ziekenhuis wil ik U graag ons meeleven betuigen met het verlies dat U hebt geleden.
Ieder van U zal op zijn eigen wijze moeten verwerken, dat er aan dit jonge leven op zo’n abrupte wijze een einde kwam. Hij en U hadden zich juist van de toekomst zoveel voorgesteld en plannen gemaakt hiervoor. ook voor ons ziekenhuis is dit overlijden een verlies.
Een bekwaam medewerker is van ons heengegaan. Broeder Mulder is 11 jaar aan ons ziekenhuis verbonden geweest. Nadat hij eerst met een andere opleiding was gestart, namelijk op de pedagogische academie, is hij omgezwaaid naar de psychiatrische verpleging; naar achteraf bleek een zeer goede keuze. Hij behaalde zijn diploma en bleef daarna nog een jaar in paviljoen 9 werken. Een andere positie binnen ons ziekenhuis wees hij af, omdat hij nu eerst het vak verder wilde leren en ervaring wilde opdoen.
Na dit jaar werd hij assistent-hoofd in paviljoen 7, om binnen een jaar daar afdelingshoofd te worden. Hij voelde zich voldoende ingewerkt om deze uitdaging te aanvaarden. Hij was toen nog erg jong, zodat men zich afvroeg, of je wel zo’n zware taak van hem kon vragen. Maar hij durfde het aan en met grote inzet, heeft hij de daar reeds in gang gezette ontwikkelingen gestimuleerd en verder uitgebouwd.
Een half jaar geleden koos hij voor het Sanatorium. Hij wilde weer iets nieuws beginnen. Zijn invloed was snel merkbaar. Maar helaas heeft hij deze ontwikkeling niet verder mogen afmaken. Zijn werk deed hij, zoals hij was, intens, eerlijk en direct. Zowel de patiënten, als het personeel wisten waar ze met hem aan toe waren. Hij probeerde iedereen die ruimte te geven die men nodig had, maar ook stelde hij grenzen aan anderen, wanneer dat nodig bleek. Vaak moesten nieuwelingen wennen aan zijn directe aanpak, maar al snel voelde men de bedoeling, die daar achter zat. Ook zichzelf stelde hij grenzen, al had hij de neiging expansief op te treden. Hij wist dit van zichzelf en liet zich hierin graag corrigeren. Hierdoor ontstonden goede relaties met personen van nogal diverse pluimages. Zo ontstond een wisselwerking, die leidde tot een goed uitvoerbaar beleid op de afdeling. Voor de opleiding van de leerling-verplegenden zette hij zich volledig in, zijn vroegere ambitie kwam hierin naar voren. In het grote geheel van Dennenoord werkte hij mee in diverse commissies.
In zijn privé-leven heeft hij veel problemen ontmoet. Af en toe lichtte hij een tipje van de sluier op, maar dat kostte hem wel moeite. Als hij dit deed, schrok je van alles wat hem bezig hield. Maar dan schoof hij snel met een kwinkslag de boel weer opzij en ging over tot de orde van de dag.
De laatste jaren is hierin een verbetering opgetreden en ontstond er een evenwichtiger toestand, die hij voordien niet kende. En nu juist in deze situatie treft hem dit ongeluk.
De plaats, die hij in ons ziekenhuis innam, blijkt wel uit de wijze waarop vele van de medewerkers hebben gereageerd.

Wij zijn dankbaar voor alles wat hij voor ons ziekenhuis, voor de patiënten en de medewerkers heeft gedaan.

G.D. Schroor,
Medisch directeur

Graag zou ik langs deze weg mijn dank willen betuigen aan allen die na het overlijden van Jop, hun medeleven hebben getoond.
Het is een grote steun voor mij geweest en tevens een bevestiging, dat Jop voor velen iets heeft betekend.

Fenna Schipper

blz. 5 – Uitkijkpost – Directie mededelingen

Uitkering ineens over november en december

Op de valreep……

Nu 1976 bijna tot het verleden behoort, en wij ons al weer gaan richten op 1977, willen wij U graag danken voor het werk dat U hebt gedaan en de inzet die U daarbij hebt gegeven. Ieder heeft zo op zijn eigen plek en op zijn eigen wijze meegewerkt aan het functioneren van ons ziekenhuis. Het is goed, om eens te realiseren dat voor dit functioneren iedere schakel belangrijk is. En we zijn niet ongeschonden door dit jaar gekomen, wat te bemerken zal zijn in het komende jaar, waarin niet alle door ons noodzakelijke geachte uitbreiding van personeel kan doorgaan. Wij hopen en vertrouwen erop, dat in 1977 iedereen weer mee zal werken, om dat jaar goed te doen verlopen. Het zal van ieder de volle inzet vragen, maar dan is het ook mogelijk, de patiënten, die aan onze zorg zijn en worden toevertrouwd, die behandeling te geven waar ze recht op hebben.

Wij wensen U goede Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar.

Namens de directie
G.D. Schroor

Uitnodiging

Ter gelegenheid van het begin van een nieuw jaar en ter versteviging van onderling bestaande of nieuw te scheppen banden, organiseren wij, mede namens het bestuur, een receptie op 3 januari 1977.
Van 16.30 tot 17.30 uur wordt U daartoe in de hal van ’t Vormingscentrum een ontmoetingsgelegenheid geboden, welke tevens zal open staan voor alle inwoners van de gemeente Zuidlaren.

De directie

C.A.O. nieuws

C.A. de Graaf,
Adj. direkteur Personeelszaken

Direktie-mededeling

Nieuwjaar is weer in zicht en daarmee de jaarlijkse terugkerende feestavonden, die op verzoek van de direktie door de Stuurgroep Ontspanning Personeel georganiseerd worden.
De S.O.P. schotelt U dit keer een quiz-achtig gebeuren voor, hetgeen als een welkome afwisseling beschouwd moge worden.
Maakt U het de S.O.P. zo gemakkelijk mogelijk door U spontaan op te geven als quiz-kandidaat!!!
Het doet mij genoegen U en Uw introducé voor dit feest uit te nodigen.
Gezien de beschikbare ruimten en het te verwachten aantal gasten is het weer noodzakelijk twee feestavonden te organiseren.
Voor welke avond U wordt uitgenodigd, verneemt U nog. De S.O.P. zal U ongetwijfeld nog verdere detail informatie verstrekken.
Ik hoop dat de komende feesten een wezenlijke bijdrage zullen leveren in het versterken van de formele en informele banden tussen personeelsleden van Dennenoord.
Ik wens U tenslotte een bijzonder prettig feest toe.

Namens de direktie,
Adj. direkteur C.A. de Graaf,
Personeelszaken

blz. 6 – Nieuwjaarsfeest

Nieuwjaars-feestavonden
21 januari en 4 februari 1977

Zo, we gaan weer verder met de voorlichting over de feestavonden.

Quiz:
Graag zouden we U meer duidelijkheid willen geven over het hoe en wat van de quiz. Helaas hebben ook wij nog geen informatie ontvangen van Dick van den Ende.
We hopen U daarover zo spoedig mogelijk meer inzicht in te verschaffen.

Ophalen toegangskaarten:
De data voor het ophalen van de kaarten zijn vastgesteld op:

  • donderdag 13 januari – ’s morgens van 8.00-13.00 uu;
  • vrijdag 14 januari – ’s middags van 13.00-18.00 uur

en wel in de Cantine!
Tevens verkoop consumptiebonnen.

Consumptieprijs:
Omdat de beheerder van het Vormingscentrum de ‘drinkerij’ verzorgt, zijn de consumptieprijzen gezakt, en wel wel tot f 1,- per consumptie.
We dachten er goed aan te doen U mee te laten profiteren, door de andere wijze van organisatie. Dus 1 kaaer à 5 consumptiebonnen kost U maar: f 5,-.
Onze ‘eigen’ centrale keuken heeft (uiteraard) de verzorging van de ‘eterij’. Dus in goede handen!

Opgave deelnemers voor de quiz!
Inmiddels hebben diverse mensen zich al opgegeven voor de quizavonden, zelfs in bepaalde hoofdgroepen is men al klaar met de ‘selectie’. Dat noemen wij: geweldig!
Bedankt alvast voor Uw medewerking en spontaniteit!

Verder:
Voor de duidelijkheid:
Uit 6 hoofdgroepen, moeten 2 x 4 mensen gezocht worden om deel te nemen op de ene of de andere feestavond aan de quiz. (+ eventueel een reserve).
De hoofdgroepen zijn:

  1. Verpleging;
  2. Technische dienst;
  3. Therapie;
  4. Civiele dienst;
  5. Medische- en paramedische dienst;
  6. Administratieve dienst

Over de volgende onderwerpen zullen vragen worden gesteld:

  1. Algemene ontwikkeling;
  2. Kunst en literatuur (film, radio, t.v. etc.);
  3. Sport en spel;
  4. Aardrijkskunde-geschiedenis-politiek;
  5. Over Dennenoord

Plaatsen van activiteiten in het Vormingscentrum met de muziek:

  • Sociëteit = Weinstube: Stemmingsorkest: Trio Wes van Wagensveld;
  • Hal = danszaal: Dansorkest ‘De Musketiers’;
  • Gehoorzaal – vreetschuur: Achtergrondmuziek
  • Speelzaal = beatkelder: Beatorkest ‘Road’;
  • Schouwburgzaal = zweethokje voor eigen personeel o.l.v. Kick Stokhuizen

Ingang voor deze avonden aan de Kerkzijde van het Vormingscentrum. Na de kaartcontrôle, gaat U linksaf, vervolgens de eerste deur links binnen om Uw overtollige kledingstukken te parkeren. (Over parkeren gesproken: Wilt U ons terrein met de vele gazons niet beschadigen door er met Uw auto over te rijden? Ook graag de aanwijzingen van de terreinwacht opvolgen). Goed we gaan verder! Als U dan Uw kleding kwijt bent, gaat U door de lange gang naar de hal, waar de koffie gereed staat. U kunt een kop koffie nemen en dan (graag) doorlopen naar de gereedstaande stoelen. Dan om 20.00 uur naar de Schouwburgzaal. Na de Schouwburgzaal om ± 22.30 uur, zal de stemming er in gejaagd worden door ‘de Musketiers’, waardoor we zeker tot 02.00 uur dolle pret hebben met ons allen!

Daarna is het opruimen geblazen voor de medewerkers tot zeker 6 uur in de ochtend.

We hopen nu alvast, dat U er bent!
Dat U meedoet!
Dat U er zin in hebt!
Dat U dolle pret maakt!
Dat U de remmen losgooit!
Dat U nu eens echt ontspannen bezig bent, waardoor U na afloop van zo’n avond tevreden kunt constateren, dat ’t een goede zaak is oom ook zo met elkaar om te kunnen gaan.

Stuurgroep
Ontspanning
Personeel

Mocht U vragen hebben over wat dan ook maar m.b.t. deze avonden (trouwens over andere zaken mag ook), neem dan contact op met één van de S.O.P.-leden (zie onderstaande lijst). Wij kunnen ons n.l. voorstellen dat U zich wel eens afvraagt: Hoe komen ze erbij om een quiz op een feestavond te brengen of waarom nu zo’n dansorkest etc.

Wees zo vrij om te vragen.
Maar geef ons (s.v.p.) ook eens suggesties en andere ideeën.

S.O.P.-leden zijn:

  • dhr. E. Bergsma, tel. 249
  • mej. B. Bulthuis, tel. 483
  • dhr. J. Mons, tel. 226
  • dhr. P. Mijnheer, tel. 477
  • dhr. T. Ploeger, tel. 413
  • dhr. J. Plantinga, tel. 343
  • mevr. F. Koelstra, tel. 216
  • dhr. S. de Wacht, tel. 434
  • dhr. W. Hamstra, tel. 434

blz. 7 – J. Kuiper – Mutaties en dankbetuiging

Witte Kerst

Introduktie nieuw personeel

Op vrijdag 3 en donderdag 9 december j.l., hebben er introduktiedagen plaatsgevonden voor nieuw personeel, georganiseerd door de afdeling Personeelszaken.
In totaal hebben ± 25 personeelsleden hieraan deelgenomen.
Men zou een introduktiedag kunnen zien als één der hulpmiddelen ter bevordering van het aanpassingsproces van de nieuwe medewerker in zijn nieuwe werksituatie.
Zij omvat een stuk algemene informatie, die ertoe kan bijdragen, dat de medewerker ’thuisraakt’ in zijn nieuwe omgeving. Het programma van de onlangs gehouden introduktiedagen bevatte o.a. algemene informatie over Dennenoord, informatie over de Ondernemingsraad, Stuurgroep Ontspanning Personeel en over de afdeling Personeelszaken. Voorts was men in de gelegenheid een excursie te maken naar de arbeids- en bezigheidstherapie of de wasserij.
Na de excursie hebben de deelnemers een gesprek gevoerd met een funktionaris naar hun keuze, over zijn of haar funktie. Personeelszaken zal van de reakties van de deelnemers tijdens de introduktiedagen en van de informatie verkregen via evaluatieformulieren gebruik maken bij het organiseren van een volgende dag. Het ligt in de bedoeling dit soort dagen 1 keer per 2 à 3 maanden te organiseren.

Marianne Bloot,
Afd. Personeelszaken

1951-1976
De heer J. Kuiper 25 jaar in dienst van Dennenoord

‘Toen ik hier in 1951 kwam, deed ik allerlei werkzaamheden. Door avond- en dagstudie ben ik nu gediplomeerd instellings-kok.
Kattekwaad? Nou en of, om eens iets te noemen:
Mensen die thee uit de keuken moesten halen, stuurden we wel eens weg met schoon water.
Ook ging er af en toe iemand weg met stroop aan het handvat of met een varkensstaart op de rug.
En niet te vergeten: voor bepaalde mensen lag er vaak een gehaktbal klaar, waarin veel sambal zat.
Dat waren echt mooie dingen.
Het werk is verder nogal veranderd in de loop der jaren. Ik heb tijden meegemaakt dat er 20 mensen waren, die een bepaald dieet hadden; nu zijn dat er ± 300. Het werk wordt er echter wel mooier door’.

We ontvingen een gedicht dat voor de heer Kuiper gemaakt is:

De heer Kuiper, Jan
die kan er wat van.
25 jaar koken,
in ons ziekenhuis.
Jan is nooit thuis.
In de winkel kun je Jan vinden,
tussen de prijzen van jam en honing kun je hem tegenkomen.
’t Is zijn lust en zijn leven,
om de buurtvereniging iets te geven.
Ook in de keuken is hij gevat,
al praat hij soms erg plat.

Redaktie

Dankbetuiging

Bij dezen allen hartelijk dank voor de belangstelling, ondervonden bij de afscheidsreceptie, alsmede voor de ontvangen cadeaus. Ook de direktie hartelijk dank voor het aanbieden van de receptie. Het was voor ons een onvergetelijke dag!

E. Kranenborg
A. Kranenborg-Duisterwinkel

blz. 8 & 9 – Kerstverhaal

Mijn mooiste Kerstfeest op Dennenoord

Kerstmis 1943 zal ik nooit vergeten. Het was in bezettingstijd, van de 2e wereldoorlog; dat ik werkte in het Noorder Sanatorium, toen op de afdeling in het hoofdgebouw, die het Noorder Sanatorium moest vervangen. Want het Noorder Sanatorium zelf, was het hoofdkwartier van de Duitse autoriteiten in Zuidlaren.
Hoofd van die afdeling, was toenderijd Zuster C. Bijma en als paviljoenarts hadden we Dr. Doff, die naderhand directeur geworden is.
In die tijd, hadden we naast onze werkelijk psychisch gestoorde zieken, ook veel surrogaten, zoals alles in die tijd surrogaten had.
De hoofdpersoon in dit verhaal, is iemand die onder gefingeerde naam bij ons was, als een zeer psychisch gestoorde patiënt, maar dan een surrogaat wel te verstaan. Hoe en wat er precies met deze man aan de hand was, weet ik echt niet, maar wel weet ik dat deze man ’n politiek gevangene was van de Duitsers. Als verpleging was ons extra op het hart gedrukt, om deze man alle uren van de dag te bewaken. Hij mocht beslist geen moment alleen gelaten worden. Enkele personeelsleden wisten, dat deze man gespeeld ziek was, en zij hadden dan ook dienst op die afdeling. Heel goed weet ik nog, dat ik vaak met deze man gesproken heb, maar nooit liet hij zich uit over zijn illegale werk. Iedere dag kwamen de Duitsers naar hem kijken. Hij moest nog zo veel vertellen. Maar in zo’n verwarde toestand, kon dat niet. Zodra hij weer beter zou zijn, en zij hem ondervraagd zouden hebben, had hij de kogel gekregen. Maar wij wachtten het tijdstip af, dat we deze man konden laten ontvluchten, voordat het de Duitsers te lang duurde en ze hem toch de kogel zouden geven. Op een gegeven moment, kregen we van Dr. Doff te horen, dat dit op kerstmorgen moest gebeuren. Alles buiten Dennenoord, was in orde gemaakt en moesten ook wij onze plannen maken.

Zelfs in de oorlog, had Weihnachten, voor de Duitsers een grote betekenis. Voor velen, die het heus niet zo prettig vonden, en ook die dagen niet naar de Heimat konden gaan, waren het moeilijke dagen. Heus niet alle Duitsers stonden achter het regiem van ‘Herr Hitler’. Maar je durfde je met niemand in te laten, omdat je er nooit zeker van kon zijn.
In ieder geval, was de kerstmorgen voor hen ook een betekenisvolle morgen. Het was vroeg in de morgen. Het was heel stil op ‘Dennenoord’. Hoorde je anders het geklak van de grote laarzen soms midden in de nacht, nu hoorde je niets. De afspraak was, dat wij als altijd, ’s morgens met het personeel voor de patiënten zouden zingen. Het orgel werd dan op de gang gebracht en eenparig zongen we onze kerstliederen. Het laatste vers was altijd ‘Ere zij God’. En in die tijd zou het gebeuren. Een zuster was aangewezen om de man behulpzaam te zijn, te ontvluchten uit het raam. Ze heeft hem zijn kleren gegeven, en verder werd er, of was er bij voorbaat al, een laken geknoopt, waarmee hij dan z.g.n. uit het raam gevlucht zou zijn.
Maar hij is onder ons gezang van ‘Ere zij God’, de deur uit gegaan. Daarna zou hij overgegeven worden, in handen van goede mensen buiten Dennenoord. Nooit met zo’n brok in mijn keel, heb ik het ‘Ere zij God’ gezongen. En nog heel vaak als ik het zing, kan dat zelfde gevoel, dat niet onder woorden te brengen is, in mij opwellen. En er is geen kerstfeest voorbijgegaan, na al die jaren, dat ik er niet aan moest denken.
Nadat de man ontvlucht was, en Dr. Doff en die zuster, allebei zeer bleek weer op de afdeling kwamen, was het enige wat Dr. Doff tegen ons zei: ‘Wij hebben onze plicht gedaan, het enige wat we kunnen doen is bidden dat hij behouden in Engeland aankomt’. En dat hebben we ook gedaan.
Maar na de ontvluchting, was het nog niet afgelopen. De vlucht moest nog ontdekt worden, en de ‘Herren’ uit het Sanatorium moesten natuurlijk op de hoogte gehouden worden, dus moesten we het door geven. Dat was natuurlijk weer het werk van Dr. Doff.

Op de afgesproken tijd, belde hij de autoriteiten op, dat de man ontvlucht was. Het duurde maar even, toen het getrappel met de laarzen in de gang weer hoorbaar was. Het was een drukte van belang. De zuster die dienst gehad had, moest ter verantwoording geroepen worden, onder het oog van de Duitsers. Dokter Doff heeft haar uitgekafferd, dat het niet mooi meer was. Dat zij onbetrouwbaar was en niet geschikt was voor haar werk, en dat ze wel kon krassen. Om te zorgen, dat zij ook nog niet opgepakt zou worden, vertelde Dr. Doff aan de ‘Herreh’, dat deze zuster wel eens vaker nalatig was, maar dat zij natuurlijk niet wist, hoe belangrijk deze persoon voor de Duitsers was, want zulke dingen kon je toch n iet vertellen. Ik weet nog goed, hoe die zuster huilde, z.g.n. omdat Dr. Doff haar zo uitbulderde, terwijl ze zelf wel wist dat dit gespeeld was. Maar op deze manier, kon zij haar spanning kwijt, want dat zij extra gespannen was, dat was te begrijpen. Zij was ook de enige die dat aankon. Ik zou het nooit gedurfd hebben.

Je werd haast nijdig op Dr. Doff, hoe correct hij tegen die Duitsers was, hoewel je wist, dat het allemaal gespeeld was. Officieren en soldaten met speurhonden, zochten overal, waar zij meenden, dat hij naartoe gevlucht kon zijn. Het was dat gedeelte, waar nu de auto’s van het Medisch Centrum geparkeerd staan. Vanuit een van de ramen van de 2e verdieping moest hij gevlucht zijn. Het aan repen gesneden laken, hing nog uit het raam. En Dokter Doff maar aanwijzingen geven. Hoe langer het duurde, hoe meer tijd, onze man had om weg te komen. Terwijl ik op de zaal bezig was, kon ik alles zien. Maar ik had de opdracht, de patiënten binnen te houden, op dat zij de ‘Herren’ niet in de weg zouden lopen.

De spanning van de mensen, die hier ook surrogaten waren, was zeer groot. En toch hebben we kerstfeest gevierd, in de volle betekenis van het woord, want in deze benarde tijd voelden we des te meer, wat het ‘Vrede op aarde’, voor ons betekende. Je leven geven voor een ander. Jezus kwam ook om ons te redden voor eeuwig. Hij kwam om ons te redden van de dood, indien we in Hem geloofden. Hij kwam, om ons vrij te maken. En het woord vrijheid, dat klonk toen als muziek in oren.

Drie dagen later, kwam Dokter Doff ons vertellen, dat de man al in Engeland was aangekomen. Nog zie ik dat stralende gezicht van hem, want het was niet voor niets geweest. Het klopje op je schouder, omdat je, je emotie niet meer de baas kon, deed op dat moment meer dan heel veel woorden, die hij zelf ook niet uit kon spreken omdat het men te machtig werd. Nogmaals hoe spannend het ook was, het was het mooiste kerstfeest, dat ik ooit gevierd heb. Ook hierin lag weer de basis van je hele vechten hier op ‘Dennenoord’ het opkomen voor de mensen, die aan onze zorgen zijn toevertrouwd.

Straks zingen we weer: ‘Hij heeft gedacht aan Zijn genade’. En dat blijft zo. Want God vervult niet al onze wensen, maar houdt wel Zijn beloften. En als we hierin niet konden geloven, hoe moesten we dan het kerstfeest vieren met onze patiënten? Hoeveel uitgesproken en onuitgesproken wensen, zijn hier niet op Dennenoord? Al die mensen die niet thuis het kerstfeest kunnen vieren? Of zij zijn te ziek, of zij zijn thuis niet meer gewild. Gelukkig, dat God wel Zijn beloften houdt, maar na deze zullen we het verstaan, waarom wij in dit leven, verslagen moesten gaan.

Want eens zal de ochtend dagen,
Eens breekt het uur toch aan
Dat wij met alle vragen
Voor God de Vader staan.
Dan zal Hij antwoord geven
Dan zullen wij verstaan
Waarom wij in dit leven
Verslagen moesten gaan.

En in ons droevig harte
komt dan een blijde stem.
Die zegt: ‘Daar is geen smarte’
Daar looft en prijst men Hem.
Ook Gij zult Hem daar loven
En prijzen, keer op keer;
‘Hier bij de zaalgen boven
Zie ik pas Uw liefde, o Heer!’

Want nogmaals, God vervult niet al onze wensen, maar wel Zijn beloften.

Daarom kunnen we ook in het jaar 1976, Kerstfeest vieren, nat als in 1943, omdat dat nooit ouderwets wordt, zelfs niet in deze moderne tijd.

Want Hij heeft gedacht aan Zijn genade. Ere zij God, in de hoogste hemelen, Vrede op aarde, omdat God ondanks alles, nog een welbehagen heeft in de mensen. Hij heeft ze lief. Gods barmhartigheid is oneindig veel groter, als die van mensen.

C.C.A. van Galiën

blz. 10 & 11 – Ondernemingsraad

Ondernemingsraad Draaiboek verkiezing 1977

  1. Eind december 1976, Publikatie van de lijst met namen van kiesgerechtigde en verkiesbare werknemers.
  2. T/m dinsdag 4 januari 1977, mogelijkheid tot wijziging van deze lijst.
  3. Uiterlijk dinsdag 11 januari 1977, publikatie van de aangebrachte wijzigingen.
  4. T/m dinsdag 25 januari 1977, mogelijkheid tot kandidaatstelling door vakorganisaties.
  5. Uiterlijk 1 februari 1977, publikatie van de door vakorganisaties kandidaatgestelden en herinnering aan de mogelijkheid voor ongeorganiseerden om kandidaat te stellen.
  6. T/m dinsdag 15 februari 1977, mogelijkheid tot kandidaatstelling voor ongeorganiseerden.
  7. Zo snel mogelijk, publikatie van een lijst met alle kandidaatgestelden.
  8. Op vrijdag 25 februari 1977, van 15-16 uur mogelijkheid te stemmen voor diegenen, die op de dag van de verkiezing verhinderd zijn.
  9. Op maandag 28 februari 1977, idem van 8-9 uur en van16-17 uur.
  10. Op dinsdag 1 maart 1977,
    • a. stemmen van 8-18 uur
    • b. stemmen tellen van 18-19.30 uur
    • c. uitslag verkiezing om 19.45 uur in de hal van het vormingscentrum.
  11. Op woensdag 2 maart 1977, publikatie van de verkiezingsuitslag.
  12. Op dinsdag 15 maart 1977, afscheid van de scheidende en installatie van de (opnieuw) verkozen O.R-leden.
  13. Op donderdag 17 maart 1977, eerste O.R.-vergadering in de nieuwe samenstelling.
    • De O.R. zal uitsluitend zorgen voor een juiste afhandeling van de verkiezings-procedure, en dus verder geen ‘reklame’ verzorgen.
    • Vakorganisaties e.d. welke kandidaten hebben gesteld, en daarvoor reklame wensen te maken, worden verzocht, daarbij de volgende regels in acht te nemen:
      1. In het stembureau mag op de dag(en) van de verkiezing geen reklame zijn aangebracht.
      2. Reklame mag niet worden aangebracht in ruimte’s welke in hoofdzaak zijn bedoeld voor patiënten en/of hun bezoek.
      3. Reklame mag niet ‘kwetsend’ zijn voor andere personen of groeperingen.
  • Art. 1 – De ontmoetingsraad is een orgaan van de patiënten van het psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord te Zuidlaren.
  • Art. 2 – De ontmoetingsraad bestaat uit patiënten van het psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord te Zuidlaren.
  • Art. 3 – De ontmoetingsraad stelt zich ten doel de behartiging van de belangen van de patiënten van Dennenoord.
  • Art. 4 – De ontmoetingsraad tracht zijn doel te bereiken door:
    • a. het houden van vergaderingen;
    • b. het onderhouden van contact met individuele patiënten, zaalraden en andere groeperingen van patiënten in Dennenoord;
    • c. overleg met directie, diensten en functionarissen van Dennenoord;
    • d. het onderhouden van contacten met patiënten- en bewonersraden buiten Dennenoord;
    • f. het verzorgen van publikaties;
    • g. alle andere wettige middelen die hem ten dienste staan.
  • Wanneer belangen van een individuele patiënt in het geding zijn, onderneemt de ontmoetingsraad geen stappen dan met instemming van de betrokkene.
  • Art. 5 – Per verpleegafdeling worden twee vertegenwoordigers in de ontmoetingsraad aangewezen.
    • a. bij verkiezing door de patiënten van de verpleegafdeling; de regeling van deze verkiezing vindt plaatst in overleg tussen de ontmoetingsraad en afdelingsteam.
    • b. waar zulk een verkiezing niet mogelijk is, door aanwijzing door het afdelingsteam, in overleg met de ontmoetingsraad;
    • c. wanneer ook aanwijzing als onder b. niet tot de mogelijkheden behoort, kunnen in overleg met het afdelingsteam één of twee patiënten uit een andere verpleegafdeling door de ontmoetingsraad worden aangewezen om als vertegenwoordiger op te treden.
  • Art. 6
    • a. Een vertegenwoordiger heeft één jaar zitting in de ontmoetingsraad; na afloop van deze periode kan de vertegenwoordiger voor één aansluitende zittingstermijn van één jaar worden herkozen of aangewezen. Wie twee jaren achtereen in de ontmoetingsraad zitting heeft gehad, kan niet voor een derde aansluitende termijn worden herkozen of aangewezen; verkiezing of aanwijzing is weer mogelijk als hij tenminste één jaar geen zitting in de ontmoetingsraad heeft gehad.
    • b. Bij tussentijds vertrek van een vertegenwoordiger wordt in de vacature voorzien volgens één van de procedures in Art. 5. De nieuw gekozene of aangewezene heeft zitting in de ontmoetingsraad tot het tijdstip waarop degene wiens plaats hij inneemt reglementair zou zijn afgetreden. Na afloop van deze periode kan ook hij voor één aansluitende zittingstermijn van één jaar worden herkozen of aangewezen. De overige bepalingen van Art. 6a gelden ook dan.
  • Art. 7 – De ontmoetingsraad kiest uit zijn midden een bestuur van vijf leden, te weten een voorzitter, een secretaris, een penningmeester, een tweede voorzitter en een tweede secretaris. De leden van het bestuur worden in functie gekozen. De zittingsduur der bestuursleden is overeenkomstig de bepalingen in Art. 6 voor de zittingsduur der leden.
  • Art. 8 – De ontmoetingsraad vergadert éénmaal per maand. De vergaderingen zijn vrij toegankelijk voor patiënten van Dennenoord. Alleen de leden van de ontmoetingsraad hebben spreekrecht en stemrecht. Het bestuur heeft het recht niet-patiënten voor een vergadering uit te nodigen. Het bestuur heeft het recht, niet-leden van de ontmoetingsraad spreekrecht te verlenen.
  • Art. 9 – Over zaken worden mondeling, over personen wordt schriftelijk gestemd. Tot stemming wordt slechts overgegaan, indien van de leden tenminste de helft plus één ter vergadering aanwezig is.
  • Art. 10 – Voorstellen zijn aangenomen wanneer tenminste de helft van het aantal uitgebrachte geldige stemmen plus één voor het voorstel zijn uitgebracht. Bij staking van stemmen wordt het voorstel opnieuw in stemming gebracht. Staken de stemmen wederom, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
  • Art. 11 – Bij stemming over personen (candidaten voor bestuursfuncties en voor andere functies in de ontmoetingsraad) is diegene verkozen, die tenminste de helft van het aantal uitgebrachte geldige stemmen plus één op zich heeft verenigd. Heeft bij de eerste stemming niemand aan deze voorwaarde voldaan, dan volgt een tweede stemming tussen de twee candidaten, die de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Alsdan is hij verkozen, die tenminste de helft van het aantal uitgebrachte geldige stemmen plus één heeft vergaard.
  • Art. 12 – Telkenjare treedt het bestuur af. Het zittende bestuur stelt voor elke vacature een candidaat. Deze candidaatstelling wordt gepubliceerd tenminste een week voor de vergadering waarin de verkiezing plaats vindt. Tegen cadidaten kunnen worden gesteld door schriftelijke kennisgeving aan de secretaris van het bestuur, ondertekend door tenminste 3 leden van de ontmoetingsraad. Deze kennisgeving moet tenminste één dag voor de aanvang van de vergadering in het bezit van de secretaris zijn. In het geval van tussentijds optredende vacatures, gelden deze bepalingen eveneens.
  • Art. 13 – Het bestuur heeft het recht commissies in te stellen.
  • Art. 14 – Het bestuur heeft het recht afgevaardigden aan te wijzen.
  • Art. 15 – De geldmiddelen van de ontmoetingsraad vloeien voort uit:
    • a. bijdragen door patiënten en anderen;
    • b. subsidies door het psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord.
  • Het bestuur van de ontmoetingsraad dient telkenjare een jaarrekening over het afgelopen kalenderjaar en een begroting voor het komende kalenderjaar in bij de directie.
  • Art. 16 – De ontmoetingsraad kan een beroep doen op de directie om van gedachten te wisselen over het functioneren van de ontmoetingsraad zelf; ook kunnen belangen van individuele patiënten of groeperingen van patiënten bij de directie ter sprake gebracht worden, indien de raad meent dat zulks noodzakelijk is.
  • Art. 17 – Tenminste éénmaal per maand is er overleg tussen (een vertegenwoordiging van) de ontmoetingsraad, teneinde gemeenschappelijke aangelegenheden te bespreken en elkaar te informeren omtrent de behartiging van de belangen der patiënten.

Het vraagstuk hoeveel tijd en welke uren een lid, respectievelijk bestuurslid van de ontmoetingsraad mag besteden aan het werk voor de ontmoetingsraad, kan naar het oordeel van de commissie niet in ’t reglement worden geregeld, maar dienst het resultaat te zijn van onderhandeling tussen de directie en (bestuur van) de ontmoetingsraad.
De commissie wil zich wel uitspreken voor een aantal vast te stellen gegarandeerde uren, die ’n (bestuurs)lid van de ontmoetingsraad ten behoeve van de raad in zogenaamde therapietijd mag besteden. Welke uren worden gekozen, zal resultaat zijn van overleg tussen het lid en de betrokken therapeut(en). De commissie acht het voorts van belang dat de (bestuurs)leden van de ontmoetingsraad op vaste uren bereikbaar zijn, resp. spreekuur houden, het liefst op een vaste plaats, waar ook beschikking over kantoorruimte is. Met het toenemen van het werk en het belang van de ontmoetingsraad zal dit spreekuur dienen te worden uitgebreid.
Tenslotte adviseert de commissie de directie reeds nu, overeenkomstig Art. 15 van het reglement, de patiëntencontactgroep uit te nodigen voor het komende kalenderjaar in te dienen.

Resumé

  1. Opening:
    • De voorzitter memoreert in zijn openingswoord het overlijden van broeder J.J. Mulder.
  2. Notulen en resumé van de vergadering van 18 november j.l.:
    • Deze worden, behoudens enige geringe wijzigingen, goedgekeurd.
  3. Mededelingen van de directie:
    • 3-1 Notulen beveiligingscommissie nr. 76-10:
      • voor kennisgeving aangenomen.
    • 3-2 Notulen beveiligingscommissie nr. 76-11:
      • voor kennisgeving aangenomen.
    • 3-3 Briefwisseling over de moeilijkheden rond de uitvoering van de verplichte stages van leerlingen:
      • Met instemming van de O.R. voor kennisgeving aangenomen.
    • 3-4 Advies over rapportage door de afdelingen en verduidelijking van het beleid door de directie:
      • Het idee, dat de directie regelmatig ‘rond gaat’, teneinde met de verschillende teams in gesprek te komen/blijven, heeft aller instemming. Wel zou de O.R. graag zien, dat t.z.t. ook andere afdelingen in deze rondgang worden betrokken. Verder deelt de voorzitter mondeling mee dat:
        • Per januari a.s. de C.A.O. ingaat (m.u.v. de ziektekostenregeling).
        • Er een informatief gesprek met een sollicitant-psychiater is geweest.
        • De indieners van een verzoek tot invoering van een gewijzigde dagindeling zo spoedig mogelijk antwoord krijgen.
        • De keuringsuitslag van het brandweerpersoneel zorgelijk is. (De raad dringt aan op een gesprek tussen brandweerpersoneel en directie over de gevolgen van e.e.a.)
        • Zr. Timmermans is benoemd tot hoofd paviljoen 22.
  4. Mededelingen C.O.R.:
    • 4-1 Voorstel tot wijziging van het O.R.-reglement:
      • T.a.v. de binnen de Vereniging functionerende O.R.-reglementen had de C.O.R. een ‘instemmingsfunctie’. Dat wil men graag vervangen zien door een ‘adviesfunctie’. De O.R. had hiertegen geen bezwaar.
    • 4-2 Reglementswijziging Valeriuskliniek:
      • Zittingsperiode geen 3 x 2 jaar, maar 2 x 3.
    • 4-3 Agenda voor de C.O.R.-vergadering van 20 december a.s.:
      • Het door de C.O.R.-delegatie van Dennenoord gevraagde overzicht van nevenaktiviteiten personeel in diensttijd is (o.a. wegens de onduidelijke vraagstelling) niet beschikbaar.
  5. Ingekomen stukken:
    • 5-1 Reactie ‘Vogelenzang’ op het personeelsbeoordelingssysteem:
      • Voor kennisgeving aangenomen.
    • 5-2 Reactie van de beveiligingscommissie op het resumé van 21 oktober j.l.:
      • Een delegatie van de O.R. (Veenstra, Zuidersma) zal in de e.v. vergadering van de beveiligingscommissie opheldering vragen/geven over een aantal zaken, die in de gevoerde correspondente onduidelijk zijn gebleken.
    • 5-3 Reactie van het team van paviljoen 6 op de aangekondigde sluiting van paviljoen 6:
      • De O.R. spreekt er zijn teleurstelling over uit, dat geen gelegenheid is gegeven advies uit te brengen over het nog te nemen besluit tot sluiting van paviljoen 6. Overigens is het voor de O.R. duidelijk, dat er in de huidige situatie maatregelen genomen moeten worden, wat niet wegneemt, dat de gevoelens van personeel en patiënten van paviljoen 6 zeer begrijpelijk zijn.
  6. Rondvraag:
    • Rutgers: merkt op dat het interne vervoer van patiënten per taxi een dure oplossing moet zijn. Inschakeling van één der personeelsleden zou z.i. als tijdelijke oplossing aanmerkelijk goedkoper zijn.
    • Meerman verzoekt (ter algemene informatie) de terreinbewaker in voorkomende gevallen tijdig te willen waarschuwen en daarna (indien mogelijk) minder goedwillende lieden even ‘aan de praat’ te houden in afwachting van zijn komst.
  7. (Her-)benoeming van een lid van de commissie arbeids- en dienstvoorwaarden:
    • Mej. W. Brugge wordt met algemene stemmen voor een tweede periode benoemd.
  8. Begrotingswijzigingen 1977:
    • De O.R. kan zich verenigen met de voorgestelde begrotingswijzigingen, echter met dien verstande, dat met de grootst mogelijke zorgvuldigheid de ‘vulling’ van het beddenbestand, als ook de verdeling daarvan over de diverse afdelingen opnieuw wordt bekeken en verder wordt begeleid. (De voorzitter zegt toe hiervan maandelijks een overzicht te willen verstrekken). De O.R. doet een dringend beroep op ieders medewerking.
  9. Evaluatie O.R. 1976:
    • Wegens tijdgebrek uitgesteld tot de volgende vergadering.
  10. Sluiting:
    • De O.R. wenst U gezegende kerstdagen en hoopt ook in 1977 (voor het eerst op 20 januari) Uw medeleven te mogen ervaren.

H. Zuidersma

blz. 12 – Uit, gezellig

Uit, gezellig!

blz. 13 – Mutaties – Hallo collega

MUTATIES

december 1976

In dienst:

Uit dienst:

Hallo collegae-leerlingen

Na het ten ziele gaan van de jongerencommissie begin dit jaar, is er in november een leerlingraad geboren. Er leefde toch onder velen wel de gedachte dat er een overlegorgaan specifiek voor leerlingen zou moeten bestaan. Een en ander mede gestimuleerd vanuit de O.R. en oud jongerencommissieleden, met name Ineke Maris, die daar veel werk voor verricht heeft.
Enkele energieke leerlingen hebben aldus in november de draad weer opgevat. Uiteindelijk is hieruit de leerlingenraad ontstaan, die voornamelijk uit Klassevertegenwoordigers bestaat.
Na een vooroverleg werd er door een werkgroepje reglementen samengesteld.
Deze heeft een concept reglementen uitgewerkt, dat als basis diende voor het voorlopig reglement. Op dit moment ligt dit bij de directie op tafel. Waar gaat de leerlingenraad zich nu zoal mee bezig houden?
Omdat iedere cursusgroep vertegenwoordigd is in de leerlingenraad kunnen jullie eventueel via de klassenvertegenwoordigers zelf antwoord op deze vraag proberen te geven. Wij denken aan allerlei zaken die zich voor kunnen doen binnen je opleiding en werkkring. Bijvoorbeeld zaken zoals beoordeling en begeleiding. Dit kunnen zaken, die zowel van persoonlijk- of groepsbelang, als van meer algemeen belang zijn. Signaleer je dergelijke zaken, kom er dan mee en blijf er niet mee rondlopen.
Als leerlingenraad zullen we graag hiermee gaan werken. We hopen dat we zeker respons krijgen en dat jullie het nut van de leerlingenraad inzien.
Denk niet: ‘dat raakt me niet’ of ‘ze bereiken toch niets’, want dan wordt het voor ons nog moeilijker om aan de slag te gaan. De leerlingenraad kan alleen sterk staan, als de leerlingen er achter staan.

Namens de leerlingenraad:
Voorzitter, Wim de Lange
Secretaris, Harry Hartel

blz. 14 & 15 – Verkiezing patiëntenraad – Notulen Ondernemingsraad

Verkiezing patiëntenraad ‘Dennenoord’, dinsdag 25 januari 1977

In de komende maand januari zullen op ‘Dennenoord’ verkiezingen gehouden worden, respectievelijk aanwijzingen plaatsvinden, voor een op te richten patiëntenraad.
Deze raad zal, op voorstel van de bestaande contactgroep ‘Ontmoetingsraad-Dennenoord’ genoemd worden. Na de installatie van de ontmoetingsraad zal de contactgroep zichzelf opheffen, omdat zij dan geen reden van bestaan meer heeft.

Modegril?
Een gekozen aangewezen patiëntenraad. Men kan zich afvragen: ‘moet dat nou zo nodig, of is dat een modegril, en misschien een hobby van een paar mensen?’
Deze oprichting heeft inderdaad te maken met de nieuwere trend van inspraak en horizontalisering in de maatschappij.
Ook is het verschijnsel ‘patiëntenraden’ en landelijk contact van patiëntenraden in psychiatrische ziekenhuizen een nieuw verschijnsel in Nederland. In de laatste maanden zijn voor het eerst verslagen van deze landelijke vergaderingen in de pers verschenen. Dit nieuwe verschijnsel staat ook weer niet los van in de laatste jaren naar voren gekomen – veelal negatieve – publiciteit over psychiatrische ziekenhuizen.
Wel nieuwe verschijnselen dus, maar men zou er onrecht aan doen als men hierbij alleen maar sprak van een modegril, of stokpaardjes van één politieke richting dan wel van enkele personen. Het is breder dan dat.
De maatschappelijke ontwikkelingen gaan (gelukkig) aan de ziekenhuizen niet voorbij. De ondernemingsraden zijn niet voor niets ook in de ziekenhuizen niet voorbij. De ondernemingsraden zijn niet voor niets ook in de ziekenhuizen gekomen! Daar ging het om personeel, nu gaat het om patiënten.
En, wat er waar moge zijn in de negatieve critiek van de laatste jaren, het is ook de schrikreactie van een maatschappij, voor wie een psychiatrisch ziekenhuis niet langer een ver afgelegen eiland is, waar men gelukkig zo weinig mogelijk mee te maken heeft.

Kans van slagen?
Ook in deze richting zijn er vragen te stellen.
Is de interesse van de patiënten voor zoiets groot genoeg?
Willen ze het eigenlijk zelf wel?
Is er voldoende betrokkenheid bij het geheel van het ziekenhuis, bij de patiënten van een opname-afdeling; en hoe moet het de snelle wisselingen daar?
Als iemand zich ingezet heeft, en hij vertrekt weer, zakt het dan niet in elkaar?
Zal het niet altijd op een paar mensen neerkomen?
Allemaal vragen die terecht gesteld kunnen worden. Voor een deel zijn het vragen, die altijd in dit soort situaties zich voordoen en voor een deel hangen ze samen met de specifieke ziekenhuissituatie.
Voor ons, als begeleidingscommissie – en gezien de instelling van de commissie en de reactie op ons werk tot nu toe; – kennelijk voor ons niet alleen, waren deze vragen geen reden om er niet aan te beginnen.
’t Is trouwens nu ook weer niet zo nieuw allemaal.
Over het tegengaan van hospitalisatie (o.a. te benoemen als ‘het zonder eigen nadenken accepteren van wat wordt aangeboden’) werd tien jaar geleden ook al gepraat.
En dat patiënten vaak veel scherpere waarnemers zijn van ons als werkers in ons doen en laten, dan wij ons wel eens realiseren en misschien prettig vinden, is ook niet pas een inzicht van de laatste twee jaren.
Ook onder de patiënten is er een spraakmakende menigte.
Al zou het de ontmoetingsraad om te beginnen maar gelukken meningen van patiënten, die er echt wél zijn, bij elkaar en boven water te brengen naast het individuele contact met personeelsleden (maar een patiënt zegt ook niet altijd alles), dan zou er al een goede start gemaakt zijn en een basis gelegd.

Voorgeschiedenis
Al een aantal jaren geleden functioneerde op ‘Dennenoord’ een patiënten-contactgroep. Deze groep hield vergaderingen, besprak problemen van het verblijven in dit ziekenhuis, legde contacten met functionarissen en maakte excursies binnen het ziekenhuis.
Met het vertrek van één van de stimulerende krachten, ging deze groep gebrekkiger functioneren en hield na verloop van tijd practisch op te bestaan. Vorig jaar kwam er nieuw leven, er ontstond weer een patiënten-contactgroep, er werden weer vergaderingen gehouden, er waren verschillende activiteiten, er was belangstelling voor landelijke vergaderingen van patiëntenraden, er werd gepraat over de oprichting van een officiële patiëntenraad. Van directiewege werd contact gezocht met de initiatiefnemers. Voorgesteld werd, om, als er een echte patiëntenraad zou komen, deze gezamenlijk tot stand te brengen en de nieuwe raad een functionele plaats te geven in het geheel van de ‘Dennenoord’-organisatie.

Commissie
Aldus werd besloten, en zoals dat dan gaat, er werd een commissie ingesteld om de zaak voor te bereiden.
De commissie bestaat uit drie patiënten en drie personeelsleden. Ze kreeg de opdracht mee, eerst om een reglement te ontwerpen, daarna ook om de eerste verkiezing voor te bereiden.
Het ligt in de bedoeling, dat de commissie na de installatie van de ontmoetingsraad ontbonden wordt.
De commissie bestaat uit:
de patiënt leden:
E.M. van Emmerik
R.J.E. Klamer
J.P. Pruiksma
Na de zomervakantie heeft de heer Klamer zich terug getrokken. Zijn plaats is inmiddels ingenomen door mej. A. van den Berg.
de personeelsleden:
Paul Manni
H.G. de Olde
S.W.R. Polman.

Reglement

De commissie heeft dit voorjaar in een aantal vergaderingen een reglement uitgewerkt, dat het midden houdt tussen teveel regelen en helemaal niets regelen.
Als je teveel regelt, zo meenden wij, bestaat de mogelijkheid, dat een ontwikkeling eerder afgeremd wordt dan gestimuleerd, regel je te weinig, dan gebeurt er misschien ook te weinig.
Het reglement is inmiddels de verschillende beleids- en uitvoeringsorganen gepasseerd. Het is besproken, gemodificeerd en goedgekeurd in directie en directie-orgaan, in ondernemingsraad en bestuur.
U vindt het in het volgende nummer afgedrukt.
Het spreekt grotendeels voor zichzelf. Het is de bedoeling, dat alle afdelingen door twee patiënten vertegenwoordigd worden. Er komt zo een vrij grote ontmoetingsraad tot stand, die, om te kunnen functioneren, uit zijn midden een dagelijks bestuur kiest.
De functionele plaats van de ontmoetingsraad is daarbij deze, dat zij een vast contact heeft met de directie en in overleg met de directie-functionarissen van het ziekenhuis kan aanspreken.
Op deze wijze kan voorkomen worden dat functionarissen van het ziekenhuis onevenredig veel tijd moeten besteden aan contact met de ontmoetingsraad, of dat de verkeerde functionarissen worden benaderd, ook kan zodoende voorkomen worden dat door functionarissen van het ziekenhuis onvoldoende aandacht geschonken wordt aan opmerkingen van de ontmoetingsraad.

Verkiezing en start
De procedure is door de commissie in alle afdelingen besproken. Het ligt in de bedoeling de verkiezingen op dinsdag 25 januari a.s. te doen plaatsvinden. We hopen dan ’s avonds aan het begin van een programma in de grote zaal van het vormingscentrum de nieuwgekozen en aangewezen leden van de ontmoetingsraad te kunnen voorstellen.
De officiële installatie kan dan op een later tijdstip plaatsvinden.
Informatiemateriaal, een eenvoudig verkiezingsreglement, en stembriefjes worden tijdig ter beschikking gesteld.
We hopen met het bovenstaande enig inzicht gegeven te hebben in de gedachten zoals die onder ons als commissieleden leven.
We hopen ook, dat U als personeelsleden er zoveel aanknopingspunten in vindt, dat U met een positieve instelling tegenover deze ontmoetingsraad begint en door uw medewerking de start een goede kans geeft.
Op onze rondgang langs de paviljoenen zijn we ondanks vragen en ook critische vragen, deze instelling al ruimschoots tegengekomen.
Wij zien het dan ook wel zitten!

Voor de commissie:
S.W.R. Polman

Notulen O.R. Vergadering

  1. De notulen van de vergadering op 2 december 1976:
    • Deze werden goedgekeurd en aangevuld met de mededeling dat de inmiddels klaargekomen reglementen aan de direktie worden aangeboden.
  2. Verspreiding van de notulen / informatie naar buiten:
    • De vraag werd gelanceerd hoe de notulen verspreid dienden te worden en of dit de volledige notulen moesten zijn of een verslag van de vergadering. De raad besloot tot het verspreiden van een verslag op eenzelfde wijze als ook dit resumé van de ondernemingsraad (O.R.) wordt verspreid. Dit betekent naar de diverse afdelingen, secretaris v.d. O.R., direktie en opleiding/pers. centr.
    • Informatie naar buiten. De eventuele verspreiding van informatie van meer algemene aard over de leerlingenraad kan op meerdere manieren plaatsvinden. Zo kan er de cursusgroep gelegenheid worden geboden om tijdens de cursusweek informatie uit te wisselen, (in een informatie uurtje). Ook werd er gedacht aan een brochure over de leerlingenraad en een werkgroepje bekijkt nu de mogelijkheden. De voorzitter van dit groepje is Joop Wiboer en verder hebben er zitting in de leden Meindert Harms, Thea Postma, Manda Spiertz.
  3. Aanstelling van plaatsvervangend secretaris 1977:
    • Voorlopig wordt er nog geen vaste plaatsvervangend secretaris aangesteld. Mocht de secretaris afwezig zijn, dan wordt per vergadering bezien wie de notulen verzorgt.
  4. Vaststellen van vergaderdata 1977:
    • De volgende data zijn er weer vergaderingen van de raad:
      • 14 januari
      • 11 maart
      • 13 mei
      • 12 augustus
      • 14 oktober
      • 9 december
    • Er wordt te zijner tijd bezien of er een tussentijdse vergadering nodig is.
  5. Regeling voor afgesproken / vrij vakantiedagen bij overplaatsing:
    • Het is voorgekomen dat leerlingen die reeds dagen hadden afgesproken, vrije of vakantie-dagen, deze dagen na hun overplaatsing toch moesten werken. Om in de toekomst dergelijke problemen te voorkomen, kwam de raad tot 2 conclusies:
      1. De leerling die hoort van zijn overplaatsing (via de bekende lijst) neemt zelf contact op met het ‘nieuwe’ afdelingshoofd, om die de reeds gemaakte afspraken mede te delen.
      2. Een verzoek richten aan Zr. Risseeuw of zij de overplaatsingslijsten wil voorzien van een opmerking in die richting, dat afdelingshoofden rekening houdenmet gemaakte afspraken, wat betreft het samenstellen van een dienstlijst.
    • Mochten er alsnog problemen ontstaan dan dient tijdig Zr. Risseeuw ingeschakeld te worden, daar zij dergelijke problemen hetzij achteraf, hetzij te laat verneemt. Helaas wordt een en ander mede bemoeilijkt doordat er afdelingshoofden zijn, die nu (10 december) reeds dienstlijsten klaarhebben tot april 1977.
  6. Hoelang mag een leerling na een ongunstige beëindiging van de pré-klinische periode gebruik blijven maken van de personeelsflat:
    • Het is enkele malen voorgekomen, dat leerlingen, die de pré-klinische periode (voor hen) ongunstig afsloten, dezelfde dat dat zij dit vernamen, ook uit de personeelsflat moesten vertrekken, hetgeen leidde tot nogal vreemd aandoende situaties. Deze zaak zal echter opnieuw worden bezien het volgend jaar, als er nieuwe regels en regelingen zijn voor de huur van de personeelsflat.
  7. Brief ‘Huize Padua’
    • In deze brief deden een aantal leden van de leerlingenraad aldaar een voorstel om bij ons langs te komen om te vertellen hoe een l.l.r. opgericht diende te worden. Een en ander leek ons toch wat vergaand en besloten werd dan ook een bedankbriefje te sturen.
  8. Sluiting paviljoen 6:
    • De berichten over de sluiting van dit paviljoen die ons ter ore kwamen, boden geen verdere mogelijkheden tot ’t innemen van ’n duidelijk standpunt. Een en ander was wel duidelijk dat de besluitvorming nogal overhaast en onduidelijk tot stand is gekomen. Deze noodsprong heeft alles te maken met noodzakelijke herziening van de begroting van Dennenoord. Voorts is het bedenkelijk te noemen dat de besluitvorming zonder overleg met patiënten en personeel heeft plaatsgevonden. Vragen als wat gebeurt er met patiënten en personeel en welke consequenties dit alles heeft, zijn niet of nauwelijks beantwoord.
  9. Rondvraag:
    • Dit leverde op dat de leerlingengraad alleen zal bestaan uit de klassevertegenwoordigers – aangevuld met leden van de O.R. die de werkgroep leerlingen vertegenwoordigen en het hoofd der opleiding. De laatste leden hebben geen stemrecht.
    • De vraag werd gesteld of de ‘7 maand-termijn’ ook geldt voor de oude opleiding. Dhr. Nieuwland antwoordde dat het streven van Dennenoord is om ook voor de oude opleiding zoveel mogelijk te streven naar het werken op drie verschillende afdelingen binnen de opleidingstijd.
    • Wat betreft het plaatsen naar een heren- of damespaviljoen zei dhr. Nieuwland, dat indien het voor iemand een onoverkomelijk probleem zou zijn naar een bepaalde afdeling te moeten, er altijd wel overleg mogelijk zou zijn.
    • Als laatste werd naar voren gebracht dat op diverse afdelingen het een normale zaak is, dat een ‘late’ dienst gevolgd wordt door een ‘vroege’ dienst. Hierover wordt op de volgende vergadering verder gepraat.
    • De voorzitter sluit de vergadering; volgende vergadering: 14 januari 1977, 14.00 uur.

Secretaris, H. Hartel

blz. 16 – Kerknieuws – Vormingswerk

Overzicht van aktiviteiten

Van Geestelijke Verzorging en Vormingswerk gedurende de Kerstdagen

1e Kerstdag, zaterdag 25 december 1976:

  • ’s morgens: 9.45 uur: Kerkdienst in de ‘Ontmoetingskerk’. Liturgie: Ds. B. Oosterhoff. Preek: Ds. S.W.R. Polman. Medewerking aan de kerkdienst wordt verleend door het meisjeskoor ‘Com nu met Sangh’ uit Zuidlaren, o.l.v. Ab Noordveld. Kollekte: voor Kerk en Israël.
  • ’s middags: 14.00-16.30 uur: Algemene sociëteit + gelegenheid voor bezoek.
  • ’s avonds: 19.00 uur: Kerstfeestviering van de zondagsschool in de ‘Ontmoetingskerk’. De kerk is voor die avond beschikbaar gesteld aan de leiding van de zondagsschool in Zuidlaren. De kinderen vieren samen met hun ouders kerstfeest. Er zullen 60 plaatsen vrij worden gehouden voor verpleegden van ‘Dennenoord’. Die zijn in de eerste plaats voor de paviljoenen 3 en 12. Mochten er nog enkele plaatsen over zijn, dan zal in de week vóór kerstfeest daarover met één of meer paviljoenen kontakt worden opgenomen.
  • ’s avonds is het vormingscentrum GESLOTEN.

2e Kerstdag, zondag 26 december 1976:

  • ’s morgens: 9.45 uur: Kerkdienst in de ‘Ontmoetingskerk’. Liturgie: Ds. S.W.R. Polman. Preek: Ds. B. Oosterhoff. Medewerking aan de kerkdienst wordt verleend door het muziekkorps ‘Juliana’ o.l.v. v.d. Veen Jr. Tijdens deze dienst zal er gelegenheid worden geboden om de Kerststal te versieren. We hebben gemerkt dat op enkele afdelingen en in enkele paviljoenen daar al druk aan wordt gewerkt. Tekeningen, slingers, alles wat u met elkaar maakt en mooi vindt voor de Kerststal mag u meebrengen naar de kerk. Kollekte: voor Nes Ammim.
  • ’s morgen 10.30 uur: Gelegenheid om koffie te drinken in de sociëteit van het vormingscentrum.
  • ’s middags 14.00-16.30 uur: Algemene sociëteit + gelegenheid voor bezoek. En verder ook nog: in de hal: ‘Radio Disco’, een programma van ‘Radio Dennenoord’. In de keuken: kreatieve ‘Bak-instuif’. U maakt het klaar, de oven bakt het wel. In de gehoorzaal: twee filmvoorstellingen (natuurfilms). De eerste voorstelling begint om 14.30 uur, de tweede om 15.30 uur (dezelfde films).
  • ’s avonds: 19.00 uur: Afsluiting van de kerstfeestviering in de gehoorzaal van het vormingscentrum (dus niet in de kerk). De beide reeds eerder genoemde predikanten zullen daar aanwezig zijn. Het dubbel mannenkwartet uit Zuidlaren komt zingen.
  • ’s avond: 19.30-21.00 uur: Algemene sociëteit.

KERKNIEUWS

Kerkdiensten in de ‘Ontmoetingskerk’

  • 2 januari, 9.45 uur: Ds. J.W Vlaanderen, viering van het Heilig Avondmaal, kollekte voor ‘Kleine Geluiden’ + avondsmaalkollekte, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen m.m.v. de Cantorij Vries uit Vries.
  • 9 januari, 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 13 januari, 15.30 uur: EUCHARISTIEVIERING in het vormingscentrum, pastoor F. Sleegers.
  • 16 januari, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor het leprawerk in Indonesië (Zr. J. Bosch), 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff.
  • 23 januari, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor het blindenwerk in Beiroet, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.
  • 30 januari, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor de ‘Dennenoord’-gemeente, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen.

Volksdanskursus

Volksdanskursus voor beginners en gevorderden (o.a. Israëlisch, Engels, Balkan) o.l.v. mevr. G. Luit-de Haan. Plaats: Koetshuis te Zuidlaren. Tijd: 1 x per 2 weken, op woensdagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Kosten f 12,50 voor 6 lessen. Aanvang: 2 februari 1977.
Opgave en inlichtingen bij: mevr. J.A. Grave-Keizer, Schutsweg 32, Zuidlaren; tel. (05905) 1579; mevr. M.A. Lebbink-Pelgrum, Borgwallinge 3, Zuidlaren; tel. (05905) 2898

Te koop:

Z.g.a.n. bankstel. T. Laanstra, Beukenlaan 46.

Mededelingen van het Vormingswerk januari 1977

  • Maandagavond 3 januari luiden wij het nieuwe jaar in met een filmvoorstelling. Titel en aanvangstijd worden n og bekend gemaakt.
  • Zaterdagmorgen 22 januari is er een filmvoorstelling in de grote zaal. Ook hiervoor ontvangen de afdelingen nog nader bericht.
  • Dinsdagavond 25 januari organiseren wij een ontspanningsprogramma in aansluiting op de uitslag van de verlkiezingen van de patiëntenraad. Het programma wordt nog bekend gemaakt.

Uitslag prijskaarten op 16 december in het Vormingscentrum

  1. Boom – 5651
  2. J. Nijdam – 5430
  3. Mevr. Erenstein – 5390
  4. Bosma – 5370
  5. De Jonge – 5365
  6. Kranenborg jr. – 5265
  7. Schepel – 5237
  8. Bult – 5193
  9. Schuurman – 5006
  10. Kram – 4946
  11. E. Nijman – 4923
  12. Abbes – 4806

De poedelprijs tenslotte was voor dhr. v. Hofwegen met het totale aantal punten van 2860.

Inlegvel – Puzzels – Examens

PUZZEL

Uitslag Puzzles na 4e ronde

  • J. de Wacht-V. – 380 punten
  • T. Vegter-Boer – 380 punten
  • G. Hebels – 358 punten
  • E. Drenth-M. – 239 punten
  • R. Veenstra – 100 punten

Uitslag Sint Nicolaaspuzzle

  • P. Dijkman-Oenema – 302 woorden
  • C. Bruinsma – 415 woorden
  • G. Bakker – 619 woorden
  • J. de Wacht-Vegter – 917 woorden
  • G. v. Dijk – 99 woorden
  • E. Kleijer – 261 woorden
  • G. Hebels – 897 woorden
  • K. v.d. Wal – 812 woorden
  • H. Hartel – 338 woorden
  • mevr. Korte-de Kleuver – 171 woorden
  • A. Schotanus – 216 woorden
  • J. Oosting-Theodorie – 552 woorden
  • T. Vegter-Boer – 889 woorden

Onderstaande leerlingen zijn geslaagd voor hun eindexamen Verplegenden-B:

Onderstaande leerlingen zijn geslaagd voor het overgangsexamenexamen van 2e naar 3e jaars:

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.