Header - Personeelskrant DNO

1978-11 – Personeelskrant Dennenoord – 6e Jrg. No. December

blz. 2 – Van Oud naar Nieuw – Nieuwjaarsontmoeting – Blibliotheek

Van Oud en Nieuw

De Kerstdagen zijn in aantocht, het eind van 1978 is in zicht. Verschillenden maken zich op om de laatste vakantiedagen op te maken, anderen zetten zich misschien schrap omdat ze met de Kerst moeten werken, terwijl ze liever vrij zouden zijn. Weer anderen zien misschien wel op tegen deze dagen, wegens gevoelens van eenzaamheid. Ik hoop, dat voor ieder van ons iets van de bijbelse boodschap over Kerst ons zal aanspreken, zodat wij allen gezegende Kerstdagen mogen vieren.
Daarna sluiten wij het jaar af en beginnen met 1979. In het afgelopen jaar zijn de problemen ons niet voorbij gegaan, soms zaten we er midden in. Speciaal de verpleegkundigen hebben soms alle zeilen moeten bijzetten om de zaken op de afdelingen goed te laten lopen.
Om de aktiviteiten van anderen echter niet te miskennen, wil ik daarom ieder danken voor zijn inzet.
In het komende jaar zal er hopelijk kunnen worden begonnen met het aanbrengen van veranderingen, die het functioneren van Dennenoord ten goede zullen komen. Ik hoop, dat wij samen en met elkaar die operatie kunnen uitvoeren.
Ik wens u, namens de hele directie, een goed uiteinde en een gelukkig nieuwjaar.

G.D. Schroor
Medisch directeur

blz. 3 – Basismasterplan – Pensionering J. Haverdings

BASIS MASTERPLAN

Achtergrondinformatie

De directie heeft de rondgang voor de bespreking en het geven van achtergrondinformatie van het basis-masterplan achter de rug. De belangstelling is groot geweest, in totaal hebben ongeveer 450 personeelsleden één van de bijeenkomsten bezocht. Overal werd in een plezierige sfeer van gedachten gewisseld, navraag gedaan en commentaar geleverd.
We zijn gesterkt in de indruk dat in grote lijnen dit plan wel aansluit bij meningen, die bij de personeelsleden leven. Op allerlei onderdelen is verdere uitwerking nodig om bestaande onduidelijkheden weg te werken en het geheel hanteerbaar te maken.
Een aantal vragen en opmerkingen, die gehoord zijn, willen we hier noemen, omdat die in verschillende bijeenkomsten onderwerp van gesprek vormden.
Er werd vaak ingegaan op de ambulatoriumfunctie. Van diverse kanten werd gesteld, dat vaak toch een klinische observatie nodig is, ook al is de bedoeling, dat patiënt voor een bepaalde functie in aanmerking komt. Men sprak de zorg uit, dat een patiënt, die bijv. in aanmerking komt voor een orthopschiatrische functie, in die setting niet de algemene observatie krijgt, die nodig is. Men twijfelde niet aan de observatie, gericht op het opstellen van het behandelplan in die functie.
Ook werd gesteld, dat het verschil tussen de psychotherapeutische behandelfunctie en de orthosychiatrie te vaag is. Allerlei voor de orthopsychiatrie genoemde methodieken zullen ook in de psychotherapeutische functie kunnen worden toegepast.
Door sommigen werd de psychotherapeutische behandelfunctie gelijk gesteld met therapeutische gemeenschap, terwijl de bedoeling veel ruimer is. Een ‘echte’ therapeutische gemeenschap kan slechts een onderdeel zijn van deze functie. Sommigen bepleitten in deze functie ook de langerdurende behandeling te plaatsen, die in het concept in de verzorgingsfunctie werd geplaatst.
Bezwaar werd aangetekend tegen het begrip ‘permissiviteit’ bij de omschrijving van de psychotherapeutische functie. Voorgesteld werd daar het begrip tolerantie voor te nemen. In het concept worden 4 aspekten van de mens genoemd, waaraan aandacht moet worden besteed. Gevraagd werd hier het religieuze aspekt aan toe te voegen.
Bij de verdere uitwerking van het masterplan zullen deze vragen door ons nog eens opnieuw worden bekeken.
Tijdens de diverse bijeenkomsten is door het aanwezige directielid wel op deze vragen ingegaan.
Velen vonden het stuk moeilijk leesbaar door de grote hoeveelheid moeilijke woorden en afkortingen. In de psychiatrie is dat vaak moeilijk te voorkomen, maar we zullen rekening houden met deze opmerkingen.
De vraag naar de grootte van de diverse functies is vaak naar voren gekomen. Uiteraard is dat een wezenlijke vraag, omdat die bepaalt, hoeveel patiënten en ook personeelsleden in de toekomst aanwezig kunnen zijn. Een concreet antwoord is nog niet mogelijk, omdat daarin vele factoren een rol spelen, bijv. een duidelijke functie kan patiënten aantrekken, zodat een functie groter moet zijn dan nu gedacht wordt.
Ook de vraag hoe je van de huidige toestand naar de nieuwe komt, is vaak gehoord met als ondertoon, dat het oude masterplan nooit duidelijk heeft gefunctioneerd. Wij menen echter, dat wij van de weg, die het oude masterplan al of niet afgelegd heeft, hebben geleerd dat er thans tevens maatregelen van organisatorische aard nodig zijn, zodat dit huidige plan wel tot veranderingen zal leiden. Over deze organisatorische maatregelen hebt U reeds één en ander kunnen lezen in de personeelskrant van oktober j.l. In het kort komt het neer op:

  • het formeren van zgn. functieblokken aan de hand van het basismasterplan;
  • het instellen van de functie van blokcoördinator;
  • het instellen van een ziekenhuisbehandelbeleidsteam.

Ten aanzien van de verdere uitwerking van deze maatregelen, verkeren wij momenteel in de fase van gegevens verzamelen, die nodig zijn om tot het vormen van blokken te komen. Ook worden in hoofdlijnen de taken van de blokcoördinatoren en het ziekenhuisbehandelbeleidsteam op schrift gesteld. De verwachting is, dat e.e.a. in januari a.s. middels een nota kan worden aangeboden aan ziekenhuisbestuur en ondernemingsraad. Bij de bovengenoemde, voorbereidende werkzaamheden laat de directie zich bijstaan en adviseren door de organisatie-adviseurs van het centraal bureau en Dennenoord, de leden van het directie-orgaan en behandeldeskundigen (vanuit verschillende disciplines) in het ziekenhuis.
Het is naar ons oordeel mede toe te schrijven aan de inzet en het enthousiasme van eerdergenoemde medewerkers, dat de nieuwe beleidslijnen (die hun oorsprong vinden in het basismasterplan) voor allen in Dennenoord op korte termijn zichtbaar en merkbaar zullen worden. Of dit alles een positieve invloed zal hebben op het funktioneren van het ziekenhuis, zal in hoge mate afhangen van Uw bereidheid om U ook in eventuele nieuwe werksituaties ten volle te blijven inzetten.

G.D. Schroor
C.A. de Graaf

Pensionering dhr. J. Haverdings

Weer gaat één van onze medewerkers Dennenoord verlaten.
Op 29 oktober 1945 kwam Haverdings in de schilderwerkplaats en startte als schilder, dit heeft hij verschillende jaren gedaan. In 1964 deed hij zijn intrede bij de arbeidstherapie.
De reden hiervan was, men ging steeds meer werken met synthetische verf en hier kon jij minder goed tegen.
De periode bij de arbeidstherapie heeft Haverdings het meest gewerkt in de opname-afdeling, eerst binnen op een afdeling in het Zuider Paviljoen mannen, later in ‘Molenmeer’.
Dit vond hij een geweldig boeiende zaak en heeft heel wat mensen zien komen en gaan.
Mede door deze vorm van therapie, heeft hij heel veel mensen een hobby mee kunnen geven in de vorm van houtsnijwerk, emailleren, koperslaan, enz.
30 december zal hij ons verlaten.
Haverdings, we wensen u en uw vrouw nog een hele goede tijd toe, van welverdiende rust.

blz. 4 – Verkiezingen Ontmoetingsraad – Bedankt

VERKIEZINGEN ONTMOETINGSRAAD

18 januari 1979

Toen in januari 1977 de eerste Ontmoetingsraad van Dennenoord geïnstalleerd werd, was Dennenoord het eerste psychiatrisch ziekenhuis in het noorden dat een echte patiëntenraad rijk was. Voor het eerst konden we spreken van een officiële vertegenwoordiging van de patiënten in ons ziekenhuis. In zijn installatierede sprak de heer Schroor over het belang, dat er nu een overlegsituatie was ontstaan, om bepaalde zaken die leven onder de patiënten nu ook verder te kunnen brengen. Hun mening, zei hij, kunnen ze nu ook duidelijk maken aan de direktie, en aan andere instanties binnen het ziekenhuis.

Intussen zijn we weer twee jaar verder, en op 18 januari zal er weer een nieuwe raad gekozen moeten worden. Het zal u duidelijk zijn, dat zo’n verkiezing de nodige voorbereiding en medewerking van uw kant vraagt. Op sommige afdelingen kan overigens al worden gesproken over een plezierige medewerking, volgens het bestuur.
Het ziet er naar uit, dat de komende Ontmoetingsraad het zal moeten doen met een zo goed als nieuw bestuur. De huidige voorzitter, de heer Pruiksma, heeft er zijn tweede zittingsjaar opzitten, en hij mag volgens het reglement niet meer in die funktie terugkomen. Maar er bestaan al plannen voor de nieuwe raad.
Zo zijn er vragen opgekomen rond het zakgeld, dat volgens enkele leden voor alle patiënten minimaal f 25,- per week zal moeten zijn. Veel patiënten zijn hier indertijd opgenomen met een rechterlijke machtiging. Weten ze daar allemaal wel van, en wordt een eventuele verlenging wel met ze doorgesproken? In sommige ziekenhuizen in het noorden kunnen patiënten die jarig zijn, kiezen uit speciale verjaardagmenu’s. Een leuke suggestie voor Dennenoord?

Kort geleden is er een gesprek geweest met mevrouw Plantinga, regionaal verpleegkundige bij de Inspektie voor de Geestelijke Volksgezondheid, waarbij is afgesproken, dat er regelmatig kontakt zal zijn tussen haar en het bestuur van de raad. Ook zal ze de verslagen van de raadsvergaderingen toegestuurd krijgen. Dit zal een stap kunnen zijn, om onze raad nog meer ‘body’ te geven. Het was in het eerste gesprek tenminste al duidelijk, dat ze graag mee wil denken, en suggesties wil geven.

Op 18 januari zal dus weer een nieuwe raad gekozen moeten worden, per afdeling twee vertegenwoordigers. Met de hoofdverpleegkundige zal het hoe en het wat nog verder doorgesproken worden.
Overigens, de vergaderingen van de Ontmoetingsraad zijn natuurlijk vrij toegankelijk voor alle patiënten. Personeelsleden zullen, als ze eens langs willen komen, even kontakt moeten opnemen met het bestuur. Maar u kunt er op rekenen, dat u welkom bent. De Ontmoetingsraad vindt, dat ze juist door een zo groot mogelijke openheid, pas goed voor de belangen van de patiënten zal kunnen opkomen.

Het Bestuur Ontmoetingsraad

Bedankt

Graag wil ik het team van de S.O.P. bedanken voor het organiseren van de spelavond 15 november j.l.
Na binnenkomst werden we ingeschreven en kreeg ieder een deelnamerskaart en 2 consumptiebonnen.
Nu konden we ons bekwamen op diverse spelonderdelen.
Een beetje geluk had je er wel bij nodig, soms ook veel bekwaamheid, zoals bij het buksschieten. De heren waren hier duidelijk in het voordeel.
De meeste mannen hebben wel eens vaker geschoten en bovendien waren de buksen behoorlijk zwaar, zodat wij vrouwen nauwelijks konden richten, wat niet wegneemt dat we er veel plezier aan beleefden.
Het rad van avontuur draaide enkele ronden, wat door de heer Meems met veel verve werd gedaan.
Er waren leuke prijsjes te winnen en de loten waren dan ook snel uitverkocht.
De organisatoren kunnen op een geslaagde avond terug zien, al is het jammer dat er niet meer deelnemers waren.
Het was echt een avond voor het hele gezin.

Een deelneemster

blz. 5 – Sociale uitkijkpost – Menu

SOCIALE UITKIJKPOST

blz. 6 – Het Molenmeer – Spelavond

HET MOLENMEER ‘BRUIST VAN ENERGIE’

Ondergetekende is gevraagd iets te schrijven over ‘Molenmeer’. Om niet al te veel ruimte in beslag te nemen, zal ik beknopt weergeven welke mogelijkheden hier liggen op arbeidstherapeutisch terrein. Dat zijn er heel wat.
‘Molenmeer’ is in hoofdzaak een arbeidstherapeutisch gebouw voor mensen, die zijn opgenomen in het Zuider Paviljoen, zowel vrouwen als mannen. Door de sterke doorstroming en wisseling, als gevolg van ontslag of overplaatsing, is het gewenst een zo groot mogelijk assortiment aan materiaal beschikbaar te hebben.
Dat materiaal omvar hot, papier, verf, klei, garen, wol, emaille en soms ook materiaal dat geen geld kost. De therapeut is er nu op om te proberen alle mogelijke en onmogelijke ideeën van de patiënten uitvoerbaar te maken. Heeft de patiënt zelf geen idee, dan is het de taak van de arbeidstherapeut de bewuste persoon iets aan te bieden, dat zinnig is, d.w.z. iets dat therapeutisch gericht is.
De doelstelling is om door middel van deze arbeidstherapie de patiënt niet alleen te vrijwaren voor verveling, maar ook en vooral wordt getracht de patiënt te activeren, hem of haar zo mogelijk hobbies bij te brengen, die ook na ontslag een rol in het leven kunnen spelen.
U zult begrijpen, dat deze arbeidstherapie niet los staat van het geheel van het bestaande behandelingsplan. Dit lijkt mij niet de juiste plaats om op deze samenhang nader en uitgebreid in te gaan. Het zal u ook zonder meer duidelijk zijn, dat een nauwe samenwerking met de medici en het verplegend personeel noodzakelijk is.
Om even terug te komen op de kwestie van het materiaal: u zult zich misschien afvragen: wat wordt er nu zo al gemaakt van dat materiaal? Ik kan het in één woord zeggen: van alles. Het beste wat ik u kan aanraden is: komt u gerust eens bij ons binnen wippen, als u belangstelling hebt voor de therapie-afdelingen. Ik ben ervan overtuigd, dat u dan versteld zult staan. ‘Molenmeer’ bruist van alternatieven, zowel binnen als buiten het gebouw. Ka mensen, ook buiten het gebouw, want ook de tuinploeg bruist van energie. Kom en overtuig u!

Arbeidstherapeut
J. Haverdings

Spelavond 15 november

Op 15 november j.l. hebben wij in ons Personeelscentrum ‘De Schakel’ een spelavond gehouden.
Deze spelavond zou om 19.00 uur beginnen, maar op dat tijdstip waren er behalve de mensen van de S.O.P. nog niet veel deelnemers, de meesten kwamen plm. een half uur – of soms nog later – zodat het toch nog gezellig werd.
Men kon zijn geluk/vakkundigheid beproeven op de volgende spelen:

  • buksschieten
  • sjoelen
  • dobbelspel
  • kegelen
  • televisie-tennispel
  • flipperen

Met name voor de flipperkast bleek grote belangstelling te bestaan, dat was opstellen in rijen van drie en niet dringen alstublieft. Er was ook een ‘rad van avontuur’ geplaatst, waarvoor men lootjes kon kopen en zodoende misschien ook in de prijzen kon vallen. De winnaars van deze spelavond zijn geworden:

  1. Mevr. Wieringa, 18½ punten;
  2. Mevr. Weggemans, 17½ punten;
  3. Dhr. B. Klaassen, 17 punten

Er werd ook een afvalrace tafeltennis gehouden, hieraan namen 10 personen deel. De heer van Appeldoorn werd winnaar in deze afvalrace. De poedelprijs, voor de enige dame in deze strijd, kreeg Yolanda Eggens aangeboden.

Al met al was het een gezellige avond die zeker voor herhaling vatbaar is.

S.O.P.
Petra

blz. 7 – Ik zing van herder Jan – Volleybalcompetitie

IK ZING VAN DE HERDER JAN

Gabriël Smit

BESTE SINT NICOLAAS

VOLLEYBAL COMPETITIE

Er doet dit jaar een zeer groot aantal ploegen mee, zodat we genoodzaakt waren drie poules te maken. Dit blijkt wel moeilijk te zijn, vooral omdat het personeel zoveel wisselt, dat de ploeg die het ene jaar sterk is, het volgend jaar wel erg zwak kan zijn. Maar ja, dit blijft altijd een gok. Dit jaar waren er ook veel nieuwe ploegen, die meestal nog wat onwenning meedoen, maar des te verder de competitie geraakt, des te beter gaan ze spelen. En getraind dat er wordt, de sportzaal van het Vormingscentrum is na plm. 16.30 uur bijna steeds een prooi voor trainende volleybalploegen, wat altijd goed is voor de teamgeest. Een voorbeeld van dat er wel degelijk sportieve rivaliteit is, blijkt nadat Paviljoen 8, de bekerhouder, van Paviljoen 13 verloor. (Proficiat). En wat bracht de post die week erop naar Paviljoen 8… een levensgrote rouwkaart, afzender het fanatieke Paviljoen 12. Er is trouwens ook een ploeg, die voor hun mooie spel een pluim verdient, maar de wedstrijd wordt nauwelijks of niet gewonnen door de PMT/PC-ploeg. Hou jullie taai, de scheidsrechter is ook maar een mens!

Over het algemeen wordt er door de meeste ploegen sportief en met inzet gespeeld. Om verder nog een idee te krijgen van hoe iedere ploeg gespeeld heeft, krijgt u hierna de uitslagen en de tussenstanden.

blz. 8 & 9 – Jaaroverzicht 1978

JAAROVERZICHT 1978

blz. 10 & 11 – Nieuwjaarsfeesten

NIEUWJAARSFEESTAVONDEN 1979

LET OP!

  • Plaats: Vormingscentrum
  • Aanvang: 19.30 uur
  • Einde: Om ongeveer 2 uur in de morgen van de volgende dag
  • Entree: Gratis
  • Verzorging: Drankjes door het Vormingscentrum, koud buffet door onze eigen keuken
  • Aangeboden door: Direktie van ons ziekenhuis
  • Organisatie: S.O.P. met vele vrijwilligers
  • Artiesten: Sieto en Marijke Hoving, met een cabaretprogramma, Cisca Beaudoux, Wiebe Cnossen piano
  • Muziek (hal): Millionaires
  • Muziek (kelder): Road
  • Muziek in de kaas- en wijnstube: Iets anders dan vorig jaar, maar vast wel gezellig

Geen voorverkoop van consumptiebonnen.
Deze zijn alleen verkrijgbaar op de feestavonden.

Vervolgens delen wij u mede dat de uit te reiken toegangsbewijzen op naam staan en dus strikt persoonlijk zijn.
Wij wensen u een prettige avond toe en we hopen dat u in grote getale aanwezig zult zijn en dat u de vragen op de achterzijde van de uitnodiging hebt ingevuld.

Dank U

Road

blz. 12 – Voetbal – Voor de niet-feestgangers

VOETBAL

Laatst werd mij gevraagd, wordt er nog wel gevoetbald op ‘Dennenoord’, je hoort en ziet er niets van. Of zijn de uitslagen van dien aard dat je er niet mee voor de dag durft te komen? Dit was de hamvraag. Direkt dacht ik (schrik maar niet, want op Dennenoord wordt meer gedacht dan u denkt): Stop je of ga je door. En wat dacht u? Juist, doorgaan natuurlijk! En nadat ik die goede man een bevredigend antwoord had gegeven, ben ik ook maar eens aan het schrijven gegaan voor de krant. Misschien is het voor alle mensen die hier op Dennenoord aan een bepaalde sport doen gewenst de uitslagen en de tussenstanden te melden aan de redaktie, zodat iedereen ervan op de hoogte blijft. Maar dit ter zijde en laten wij ons eens bezighouden met de hamvraag. Ik zal trachten het een en ander op een rijtje te zetten wat wij zoal afgevoetbald hebben het afgelopen jaar.
Onze eerste wedstrijd hebben wij gespeeld op woensdag 17 mei, ’s avonds om 19.00 uur en de laatste wedstrijd op woensdag 27 september ’s avonds om 18.30 uur. Nu moet u weten dat wij alleen op woensdagavond spelen (misschien wordt de naam FC Dennenoord nog eens veranderd in FC Woensdagavondrood) en dit voetbal wordt gespeeld in de zogeheten zomertijd.
In totaal hebben wij 15 wedstrijden gespeeld, 2 x 45 minuten per wedstrijd. Daarvan 7 gewonnen, 6 verloren en 2 gelijk gespeeld.
Daarbij komt nog een zaalvoetbaltoernooi, dat gespeeld werd in de maand mei en wel te Franeker, waarbij een 2e plaats behaald werd.
En natuurlijk de Grote Sportdag van de Vereniging, die dit jaar gehouden werd op 3 juni en wel in Bennebroek. Maar daar hadden wij de kop er niet bij, zoals men dan pleegt te zeggen. Maar wel in Argentinië waar Nederland zijn eerste wedstrijd moest spelen. Want wij hebben met slecht voetbal in de gloeiende zon maar een 5e plaats behaald. Maar het leukste van alles was wel geloof ik het gekostumeerd voetbal tegen de Middenstand, men noemde het toen ‘Spuit elf’ tegen de ‘Ondernemers’, maar daar hebt u laatst kennis van kunnen nemen in het Bokkeblad.
Zo al met al geloof ik wel dat wij weer een geslaagd voetbaljaar achter de rug hebben, ondanks een stille periode in de maand juni (WK voetbal) en beperken wij ons nu weer tot elke avond trainen in de sportzaal. Een soort winterslaap dus, om dan in het voorjaar (zomertijd) weer los te branden.
Daar er verder niemand geweest is, die mij ook maar iets zinnigs gevraagd heeft over voetbal, stop ik met de opmerking: mochten er nog vragen rijzen, laat ze dan niet vergrijzen. Maar stuur ze op, in viervoud en graag in blokletters naar ‘De Schakel’ en dan zullen wij proberen u een antwoord aan te smeren.

Een voetballer

blz. 13 – Puzzle

blz. 14 – Mutaties

MUTATIES

blz. 15 – Sjoelen en Klaverjasavond – Dankbetuiging

ONGEDIERTE BESTRIJDING

De laatste tijd komen er steeds klachten binnen, betreffende overlast van vliegen.
Naar aanleiding van één van deze klachten hebben wij het bureau Staatstoezicht op de Volksgezondheid, afdeling ‘Ongedierte bestrijden’ te Wageningen ingeschakeld en hun een advies gevraagd, hoe wij dit probleem kunnen oplossen.
Het antwoord komt er in grote lijnen op neer: Wij moeten meer en beter preventief te werk gaan en de vliegen geen kans geven zich verder te ontwikkelen.
O.a. afvalbakken en containers steeds afsluiten en op tijd leeg maken.
prullebakken van schoon te houden materialen en afvalzakken gebruiken.
Afwasmachines ook van ‘buiten’ schoonhouden – (broeinesten voor kakkerlakken) -.
Bij het schoonmaken van vloeren in toiletten en waslokalen en keukens, de vloersyphons mede schoonmaken – en zorgen dat deze vol water staan – dan heeft U ook geen last van rioolgassen. Wanneer U een ‘sooger’ gebruikt, deze weer schoon terug zetten.
Dit zijn enkele van vele aantrekkingspunten voor deze vliegen. ‘Periodiek’ de nachtkastjes van de patiënten (en verdere verzamelplaatsen) schoonmaken (oud fruit en snoep).
Er zijn nog wel meer punten op te noemen, maar elk personeelslid, welke van een gezond leven houdt, kan deze zelf wel aanvullen. Het advies van dit bureau was verder, geen insecticiden te gebruiken, dit helpt maar tijdelijk en is schadelijk voor de mens. De kamervlieg wordt spoedig resistent tegen insecticiden, zodat deze geen effect meer hebben.
Voor de mensen die zich interesseren voor de leefgewoonte van de vlieg en het bestrijden van dit insect (kunnen zich vervoegen bij H. Kleyer, toestel 431).

H. Kleyer
Chef Timmerbedrijf
Ongedierte bestrijden

ALLEEN VOOR DAMES

Sinterklaas is al voorbij, s.v.p. géén cadeautjes meer

Wanneer U ‘ongemak’ heeft, zou u dit dan niet door willen schuiven naar de Technische Dienst; ik zinspeel op ‘damesverband’, hetwelk in de toiletten terecht komt.
Dit veroorzaakt verstoppingen.
Vriendelijk verzoek dit in de daarvoor bestemde pedaalemmers te deponeren, welke I in de toiletten kunt vinden.
Met vriendelijke dank voor Uw medewerking,

‘Piet’

DANKBETUIGING

Door dezen mijn hartelijke dank, ook namens mijn vrouw, aan directie, collega’s, vrienden en bekenden, voor de prachtige cadeaux, bloemen en felicitaties, die ik bij mijn afscheid mocht ontvangen. Nogmaals onze hartelijke dank.

Fam. Habing

SJOEL- EN KLAVERJASAVOND

Naast de 40 klaverjassers, stonden 21 enthousiaste sjoelers(sters) klaar om zich met elkaar te meten. Ze waren er van jong en oud, waarin de oudjes nog danig van zich lieten spreken.
Er werden 2 rondes gespeeld, waar als men vlug berekent, al minimaal 3780 sjoelschijven over de borden vlogen, dan is de tweede en derde maal nog niet eens meegerekend.
Er waren leuke kleine prijsjes en de mening onder de deelnemers(sters) was, dat zo’n avond weer een vervolg moet hebben, dus S.O.P. ….
De uitslag was als volgt:

  • Bak 1:
    1. Katrien Bouwers;
    2. Sarina Kuipers;
    3. Jan Boekweg
  • Bak 2:
    1. Karin Berends;
    2. Sarina Kuipers;
    3. Johan Molema; Jaany Klunder; mwvr. Kuipers
  • Bak 3:
    1. mwvr. Drolinga;
    2. Johan Mollema;
    3. mevr. Tillema
  • Hoofdprijs:
    1. J. Mollema, 586 punten
    2. Sarina Kuipers, 573 punten
    3. Katrien Bouwers, 564 punten

KLAVERJASSEN

Wie er niet geweest is, heeft weer wat gemist. Wij hadden een ‘volle’  bak, zowel voor het sjoelen, als het klaverjassen. Diverse nieuwe gezichten. Leuk dat jullie er allemaal waren. Ik geloof wel, dat zo’n gemengde avond voor herhaling vatbaar is. De uitslag van het klaverjassen was als volgt:

  1. de Heer Hovenkamp, 5509
  2. dhr. Boekweg, 5501
  3. dhr. P. Schollema, 5453
  4. dhr. H. de Jonge, 5271
  5. dhr. Kranenborg Sr., 5203
  6. dhr. Schuurman, 5155
  7. dhr. D. Pothoff, 5043
  8. dhr. E. Nijman, 4906
  9. mej. J. Mulder, 4881
  10. dhr. F. Kraneborg Jr., 4876
  11. dhr. A. Tillema, 4872
  12. mevr. Erenstein, 4714
  13. dhr. J. v.d. Hoek, 4700
  14. mevr. Habing, 4692

Poedelprijs: de heer J. Frieling

H. Kleyer

blz. 16 – Kerkdiensten – Orgelconcert – Advertenties – Ontspanning

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 1 januari (Nieuwjaarsdag): nog niet bekend, nadere mededelingen volgen.
  • 4 januari, 15.30 uur: Eucharistieviering in het Vormingscentrum, Pastoor F. Sleegers.
  • 7 januari, 09.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Kliniek Norma Eyken, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen.
  • 14 januari, 09.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff.
  • 21 januari, 09.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, viering van het Heilig Avondmaal, kollekte voor Leprabestrijding in Indonesië, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 28 januari, 09.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Kleine Geluiden, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.

ORGELCONCERT IN DE ONTMOETINGSKERK

Op zaterdag 6 januari 1979 geeft de heer P. den Hartog, als organist verbonden aan de Gereformeerde kerk aan de Stationsweg en als assistent-organist aan de Ontmoetingskerk, een concert op het orgel van de Ontmoetingskerk. Het programma bevat werken van: Walther, Buxtehude, J.S. Bach, Reger, Franck, Mendelssohn en Feike Asma. Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is vrij. Aan de uitgang is er een kollekte ter bestrijding van de kosten.

Namens de commissie orgelconcerten
G.J. Tiggelaar (Secr.)
Koningstraat 10A
Zuidlaren

ADVERTENTIES

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.