Header - Personeelskrant DNO

1980-02 – Personeelskrant Dennenoord – 8e Jrg. No. Februari

blz. 2 – Bibliotheek

Volgende kopy inleveren, uiterlijk 10 maart, voor 12.00 uur, in de postkamer

blz. 3 – In memoriam – Zwangerschaps- en bevallingsuitkering

ZWANGERSCHAPS- EN BEVALLINGSUITKERING

IN MEMORIAM

Op 26 november 1951 is Jan Kuiper zijn werk op ‘Dennenoord’ begonnen, op 2 januari 1980 zei Jan in de keuken: ‘Ik kan niet meer’. Toen hebben we hem thuis gebracht en was zijn werk op Dennenoord afgelopen.
Niemand van ons had toen enig vermoeden van zijn ernstig ziek zijn. Enkele weken later, op 30 januari 1980, overleed hij op ruim 46-jarige leeftijd.
We mochten hem kennen in zijn leven en werk als vriend en plichtsgetrouw collega. Hij kende zijn verantwoordelijkheid, wist op een bepaalde manier, vaak vermengd met humor, een zaak naar voren te brengen.
Je wist altijd precies welke gezegdes van hem kwamen.
Toen hij wist dat hij niet meer beter zou worden, wilde hij graag van alle collega’s afscheid nemen, doch zijn lichamelijke krachten werden zo snel gesloopt, dat het niet meer kon: ‘Doe ze de groeten maar’, zei hij.
Bij het laatste bezoek in het ziekenhuis, fluisterde hij: ‘Nog tien dagen’. Hij had zelf de dokter gevraagd hoe lang hij nog te leven had. Geen klacht, geen waarom. ‘Ik hoef het niet te weten’, zei hij en was ook niet bang om te moeten sterven, omdat hij verder zag en wist dat er na dit leven een ander leven is: ‘Tot ziens hierboven’. Met deze woorden nam Jan Kuiper afscheid van je, zo gewoon als je iemand dagelijks groet.
Er is een lege plaats, doch met een dankbare herinnering.

H. van Heuveln
Centrale keuken

blz. 4 – Van het Vormingscentrum – Sociale uitkijkpost – Komen en gaan

VAN HET VORMINGSCENTRUM

Dansend Zuidlaren in het Vormingscentrum

Op donderdag 31 januari j.l. werd in de schouwburgzaal van het Vormingscentrum, weer een programma gebracht uit de samenwerking tussen Dennenoord en de Culturele Vereniging Zuidlaren.
Dit keer een uitvoering van de Balletschool van Fennie van der Haar.
Drie weken voor deze voorstelling was er geen kaartje meer te krijgen. De bomvolle zaal kreeg een zeer gevarieerd programma te zien, uitgevoerd door maar liefst 150 uitvoerenden (allen dames) in de leeftijd van 3 tot 40 jaar. Niet enkel variatie in leeftijd, maar ook in de verschillende vormen van dansen, ballet, muziek en kostuums.
Alle dans- en balletgroepen van de Balletschool ‘Fennie van der Haar’, uit zowel Zuidlaren alsook uit Hoogezand werkten mee.

Drie groepjes uit Hoogezand, openden de rij met een aantal vrolijke volksdansjes uit de operette ‘Polenblut’.
Na het balletnummer ‘De Bloementuin’, door een groep kinderen uit Zuidlaren, kwamen de kleuters. Men kon nu als het ware getuige zijn van een speelse kleuterballetles met het thema ‘Sneeuw en ijs’.
Een erg leuk nummer, was het nummer ‘rekenen’, een gedanst verhaal van cijfers en kabouters. Ook prachtig om te zien was het ballet ‘zwart/wit’.
Voor de pauze volgde nog een sprankelende ‘Can-Can’, gedanst door drie gevorderde danseressen, en ‘The Wiz’ van de gelijknamige film door de jazz-groep meisjes.
Na de pauze kwamen de wat meer gevorderde groepen.
Bijna klassiek ballet was de start op muziek van Berlioz ‘Les Sylphides’.
Daarna met maar liefst 35 prachtig gekostumeerde leerlingen uit Hoogezand, zagen we het ‘Carnaval der dieren’ van Saint-Seans in een schitterende choreografie.
In de twee laatste onderdelen werd naar een grootste finale toegewerkt: allereerst ‘rondeau bleu’ op muziek van Thijs van Leer en tenslotte ‘Mandala’ op de muziek van de Mandala-band.
Zuidlaren is rijk met deze vorm van amateuristische kunstbeoefening binnen haar grenzen. Deze voorstelling was ‘Dansend Zuidlaren’. De volgende voorstelling op 21 februari zal eenieder kunnen genieten van ‘Zingend Zuidlaren’. Bijna alle koren van Zuidlaren zullen dan aan bod komen en het beste laten horen uit eigen repertoire.
De schouwburg van het Vormingscentrum zal weer afgeladen zijn, omdat velen de unieke kans zullen aangrijpen deze avond alle koren te zien optreden.

Programma Vormingscentrum – Maart

  • Vrijdag 7 maart: Modeshow
  • Donderdag 13 maart: Volksdansen voor bejaarden
  • Donderdag 20 maart: De Laat Eens Zien Wat Je Kunt Show
    • een optreden van scholieren uit Zuidlaren (P.Z.D./C.V.Z.)
  • Donderdag 27 maart: Een klassiek programma
    • verzorgd door het Stedelijk Conservatorium uit Groningen, welke elk jaar optreden in het Vormingscentrum met veel succes.

SOCIALE UITKIJKPOST

ER IS EEN TIJD VAN KOMEN EN GAAN

5 Januari 1984 was de dag dat dhr. Sietse Harkema hier op Dennenoord in dienst kwam. En nu op 29 februari 1980, gaat hij ons verlaten wegens pensionering.
De eerste periode was hij werkzaam bij de Tuin- en Terreindienst, later nog een poos bij de arbeidstherapie en de laatste 10 jaar bij de Interieurverzorging, en dan hoofdzakelijk in transport en vloeren leggen.
Alhoewel het niet zijn vak was, is hij voor ons toch een zeer gewaardeerde kracht geweest en hebben wij deze 10 jaren als Interieurverzorging met elkaar een goede tijd gehad.
Wij wensen jou en je familie straks bij jouw vertrek nog een goede en voorspoedige periode toe, namens ons allen van de Interieurverzorging.

Sietse Harkema

WAARDERING VAN PATIËNTE

In december vorig jaar, heeft de Personeels Vereniging een bedrag ontvangen van familie van een patiënte, die hier is verpleegd. Dit als blijk van waardering voor de goede zorg in ons ziekenhuis.
Dit bedrag zal mede besteed worden aan een activiteit voor alle personeelsleden.

blz. 5 – De Zonnebloem vraagt vrijwilligers

‘DE ZONNEBLOEM’ VRAAGT VRIJWILLIGERS




blz. 6 – Met onze gelukwensen

Mevr. T. Drolinga-Haaksma en haar kinderen tijdens haar receptie op vrijdag 8 februari. Namens de Personeels Vereniging S.O.P. nog vele jaren in gezondheid en welkom op onze festiviteiten

Namens de Personeels Vereniging S.O.P ontving dhr. J. Bouma een attentie tijdens zijn 40-jarig jubileum

blz. 7 – Personeelsfeest 1980

PERSONEELSFEEST 1980

Dit verslag is gemaakt op de 1e avond van het feest.
’t Is altijd weer een leuke ervaring als je een verslag gaat maken van een feestavond zoals deze.
Het begon allemaal erg rustig, mensen komen binnen wandelen, hangen hun jassen aan de kapstokken en lopen wat onwennig rond in de hallen.
Dan is daar de grote hal voor de toneelzaal, gezellig gemaakt met gekleurde lichtjes, tafels en stoelen, ’t doet alles erg gezellig aan en feestelijk bovendien. De grote tafel met heerlijke koffie ne drankjes stond overvol, men kon rustig iets drinken, en daarna wat contacten leggen met de andere feestgangers.

Zo tegen acht uur gingen de deuren van de toneelzaal open en kon iedereen naar binnen gaan om een plaatsje te zoeken voor het toneelstuk:
Voor hete vuren
Personeel van eigen bodem heeft wekenlang gerepeteerd voor deze avond en met sukses. Spelers, een geweldig stuk, met veel humor en ernst, geweldig gespeeld. In de zaal kwam het allemaal goed over, vaak onder groot gelach en boe-geroep bij bepaalde stukjes. Wat had pa het toch moeilijk met zo’n gezin, de dochter die nog maar net op huwelijksreis was en overhaast terug kwam.
Dan de a.s. schoonzoon die niet eens wist wat lijnkoeken waren en het zangeresje, dat moest optreden, maar in een heel moeilijke situatie kwam (jammer dat ze geen aria heeft gezongen).
Ook de moeder die haar man niet meer vertrouwde en eigenlijk wel wilde scheiden na twintig jaar huwelijk. Het stuk was vaak zo ingewikkeld, dat er veel aan de lichtschakelaar getrokken moest worden. Bij stukjes en beetjes kwam alles gelukkig weer goed.
Onder groot applaus kwamen de spelers na afloop het toneel weer op om gehuldigd te worden. Bloemen werd hun aangeboden door lieftallige dames. De toeschouwers konden maar moeilijk afscheid nemen van de spelers, want hun applaus ging onverminderd voort, totdat …
Onze directeur ten tonele verscheen en de spelers veel lovende woorden toesprak. Hij zei o.a.: ‘dit soort dingen, gedaan door onze eigen mensen van ons ziekenhuis, moeten doorgaan’. Een goede stimulans om dit een volgend jaar weer te doen. Nogmaals bedankte hij de spelers voor dit prachtige toneelstuk en wenste ons allen een prettige avond toe met heerlijke hapjes, muziek, dans en veel gezelligheid. Dit is ook wel gebleken, de koks hebben zich uren voor ons uitgesloofd om de lekkerste salades te maken. In één woord Heerlijk. Alle koks heel hartelijk bedankt en hopende dat dit alles er volgend jaar weer zo uit mag zien.
Ook de vis ontbrak niet op deze feestelijke avond, broodjes haring, zou en zuur, zijn door menig keelgat gegleden.
Keurig in het wit gestoken, stond de visman met z’n helpers in de hal. De orkestjes ontbraken natuurlijk niet en zij zorgden voor de rustige, wat meer lawaaierige en de erg lawaaierige muziek. Iedereen kon dus naar hartelust en op zijn eigen nivo dansen, huppelen, springen, zwingen, polonèsen, lachen, lekker zitten kijken naar de anderen en ga zo maar door.
De meeste feesthangers hebben zich kunnen vermaken tot een uur of twee. Toen stopte men met de muziek en deze prachtige avond was jammer genoeg voorbij.
Bij de uitgang kon ieder een nog een flesje met een heerlijk drankje erin uitzoeken. Zeer voldaan gingen we naar huis, maar voor een aantal mensen was het nog hard werken geblazen. Alles moest weer opgeruimd worden, voordat de volgende dag aanbrak. Ik heb gehoord dat de laatste man tegen 5 uur naar huis is gegaan.
Hulde en dank voor u die zo hard hebben gewerkt achter de schermen voor ons allen.
Dit verslag wil ik besluiten met een tot ziens, en hopende dat we het volgend jaar weer zoiets tegemoet kunnen zien.

N. v. Schoonhoven

blz. 8 & 9 – Leerlingenraad

Notulen van de Leerlingen-raadsvergadering

  • Aanwezig:
    • Lies;
    • Douwe;
    • Andries;
    • Henk;
    • Suzan;
    • Helmi;
    • Helene;
    • Jappie;
    • Jelle;
    • Carin.
  • Met kennisgeving afwezig:
    • Anne;
    • Ruud;
    • Bart.
    • Dianne komt met ingang van nu niet mee. Bij deze wordt zij bedankt voor de medewerking.
  • Personeelskrant + vorige notulen:
    • Geen bijzonderheden
  • Ingekomen stukken:
    • 2 Klisma’s
    • O.R. materiaal
    • Aantal enquêtes van de A-groep
  • Uitgegaan:
    • Brief naar O.R. t.a.v. overplaatsingsprocedure en het langer dan 7 mnd. stage lopen in 1 paviljoen. De bedoeling is dat deze brief ingebracht zal worden in de overlegvergadering O.R. + Directie.
    • Brief naar opleidingscentrum over overplaatsingsprocedures.
      • Secretariaat: in verband met ziekte van dhr. Miedema is t.a.v. vakantieplanning dhr. Westerik benaderd voor overleg.
  • De overplaatsingslijsten worden en zijn voor het jaar 1980 door Zuster v.d. Sloot gemaakt. Naar aanleiding hiervan kan iedereen nu al z’n vakanties gaan plannen op de verschillende paviljoens. Wat de maatgroep betreft, die binnenkort aan de opleiding begint en nogal krap komt te zitten met de vakantieplanning: dit wordt besproken in de verpleegkundige commissie en zal ook naar dhr. Nieuwland worden gebracht. Wij vragen aan het eind van de maand naar resultaten hieromtrent.
  • Een idee van Jelle is om na de uitslag van de enquête een advies uit te brengen waarin gestald zal worden, dat wij een duidelijke taakomschrijving van de verschillende paviljoens willen zien, zodat de stageperioden naar behoren worden ingevuld.
  • Overleg tussen leerlingraad (Jaap + Jelle) en de O.R. (Ruud en Anne). Dit gaat erover, dat de leerlingenraad een subcommissie van de O.R. zal worden. Er is een conceptplan gemaakt waarbij 2 n ieuwe namen worden ingevoerd, n.l.: ‘de KLO’- de klasse-oudsten en de ‘LLK’- leerlingenkommissie van de O.R. De naam ‘L.L.R.’ zal dan wegvallen. De LLK zal gaan bestaan uit 4 O.R. leden (leerlingen) en 3 mensen uit de KLO. Hun functie zal ongeveer zijn: het behandelen van organisatiezaken; adviezen uit te brengen; behandelen van zaken die door de KLO worden doorgegeven; enz. Het is de bedoeling, dat er een bepaald aantal mensen uit de LLK ook zitting behouden in de KLO. Als de kommissie van de O.R., is de LLK dan beschermd en valt ook onder de wet op de O.R. e.d. De KLO bestaat dan uit de klasse-oudsten van de verschillende groepen of hun vervangers, dus in principe 1 per groep. Hun functie bestaat o.a. uit het hebben, c.q. krijgen, van een goed contact met ‘de achterban’; zaken die hier vandaan komen te behandelen of door te geven aan de LLK; etc. De subkommissies uit de huidige LLR, zoals b.v. ledenwerving, zullen blijven bestaan in de toekomste KLO. De bedoeling is dat dit alles over 3 à 4 maand, zo mogelijk eerder, in z’n werk gaat. De volgende maand komt er een duidelijke uitleg over de struktuur.
  • Ledenwerving:
    • 18 februari komt er een nieuwe Z.V.-groep. Andries zal hen voorlichting geven. De Z.V.-groep van september j.l. wil alleen mensen afvaardigen, wanneer ze met z’n tweeën mogen komen, maar dit is in strijd met het reglement, daarom zal Andries contact met hen houden en het voorlichten over de zaken die gebeuren binnen de LLR.
  • CAO:
    • Bij vrije weekenden is men verplicht minstens 56 uur aaneengesloten vrij te zijn, dus niet alleen zaterdag of zondag. Er zullen een paar vragen gaan naar de kommissie arbeids- en dienstvoorwaarden over:
      1. Wachturen: het schijnt dat op Dennenoord is vastgesteld, dat het nu verplicht is om wachturen per halve dag terug te geven. We vroegen ons af, of dit wel ten goede komt aan de psycho-hygiène, vooral omdat de meeste mensen verder weg wonen.
      2. de R op de dienstlijst, waarbij men als reserve op de lijst staat en zonodig zomaar op een ander paviljoen kan worden ingezet, wanneer daar tekorten zijn. Men hoeft dus niet meer om vrijwilligers te vragen, en eerstejaars leerlingen worden hiervoor vaak ingezet.
      3. het aantal weekenden vrij: volgens de CAO moeten dit er 22 zijn per jaar, maar vaak krijgt men er minder.
      4. de vraag of men verplicht is een dienst te doen die plotseling gewisseld is en waarover men niet op tijd is geïnformeerd.
    • De antwoorden hierop zullen ook gestuurd worden naar de coördinerende hoofden en de paviljoenshoofden.
  • Gezellige avond:
    • wanneer de opleiding in samenwerking met het Vormingswerk de kosten wil betalen, komt er zeer binnenkort een cabaretgroep die zich bezighoudt met het thema ‘eenzaamheid binnen de psychiatrie’. De bedoeling is dat deze avond voor iedereen toegankelijk zal zijn.
  • Rondvraag:
    • Voorstel om bij uitgaande post de hele LLR afschriften hiervan te sturen, zodat iedereen deze kan bekommentariseren en ook beter op de hoogte is, al voor de vergadering. Dit zal getracht worden te realiseren.
    • De besluitenlijst wordt iedere afgevaardigde zo spoedig mogelijk toegezonden.
    • Sluiting vergadering: De volgende vergadering is 4 maart.

Zoals de goed geïnformeerde leerling wel zal weten, is de LLR van plan een permanente kommissie van de O.R. te gaan worden. We streven erna om binnen een kort tijdsbestek het hele leerlingenraadsgebeuren een nieuwe richting te geven.
Een terugblik leert, dat de raad nog maar enkele jaren bestaat. In deze toch korte tijd, is er binnen Dennenoord, en met name ook binnen het leerlingengebeuren veel verandert.
In het prille begin was er een jongerenkommissie. Dit hield in, dat er een raad gevormd werd van beneden de 21 jaar, ongeacht in welke bedrijfstak men werkzaam was.
Er konden dan niet alleen leerlingen in zo’n raad, maar ook jongeren van de civiele dienst, of de administratie. Het grote nadeel was de gestelde maximum leeftijd. Zo’n jongerenkommissie had rechtsbescherming en is speciaal bedoeld voor bedrijfssituaties.
Een oudere leerling kon zich dus niet tot zo’n kommissie wenden. Er bestond behoefte aan een leerlingenraad voor leerlingen.
De wet voorziet echter niet in de behoefte hiervoor, zodat er een raad in het leven werd geroepen, met een wankele basis en werkwijze. Dat zoiets een moeilijk bestaan leidt, is wel gebleken.
Interne en externe onmachten en weerstanden staken voortdurend de kop op. Tot tweemaal toe werden er pogingen ondernomen om de struktuur van de LLR drastisch te wijzigen, wat uiteindelijk tot de huidige samenstelling leidde, nl. een raad zonder bestuur, waarin iedere afgevaardigde zijn/haar verantwoordelijkheden heeft, waarbij er naar gestreefd wordt, dat niet een enkeling de raad runt.
De afzonderlijke groepen kennen hun taakomschrijvingen en werkwijzen. Een terugblik laat zien, dat het funktioneren stukken efficiënter is geworden, maar nog niet is, wat het wezen moet. Men blijft bang voor z’n hachje, en het kwalijkste is wel, dat we zowel door onze achterban, alswel door andere disciplines, lang niet altijd serieus genomen worden. Dit soort onmachten belemmeren het funktioneren. Ergens zou de LLR best zonder wetsbescherming kunnen funktioneren, maar dat geeft schijnbaar te weinig zekerheden. Zelfs al zou de LLR een leerlingenkommissie van de O.R. worden, dan zal het nog een hele tijd duren voordat men aan dit idee gewend is.
Net als de O.R. heeft de LLR een proces van ontwikkeling achter de rug. Binnen die ontwikkeling is het moeilijk geweest een hechte, sterke band met onze achterban op te bouwen, want vaak genoeg hadden we het al druk genoeg met het raadsfunktioneren zelf, en daardoor moeilijk om onze contacten te continueren. Een vaak gehoorde uitspraak is: ‘Jullie bestaan nu al zolang, maar we merken jullie aanwezigheid helemaal niet’, …. of: ‘Ik wil niet dat mijn probleem behandeld wordt, want ik moet de volgende maand examen doen, trouwens jullie kunnen toch niet uitrichten’.

Tot zover een globale schets. In 1980 is het moment aangebroken, dat wij als leerlingen misschien een leerlingenkommissie worden binnen de O.R. Binnen deze zekerheid wordt het hoog tijd, dat het broodnodige kontakt met de grootste achterban duurzaam wordt hersteld!

De deelgroep, bestaande uit Helmy, Jan en Helene, zijn voor overleg naar dhr. Nieuwland geweest, i.v.m. de huidige problematiek rond de opleiding. Jammer genoeg was de brief, welke dhr. Nieuwland aan de raad gezonden had, nog niet in ons bezit, zodat deze informatie nog niet in het overleg verwerkt kon worden.
Er zijn een aantal punten aangedragen, toegespitst op de volgende afspraken:

  • Er hing een gerucht, dat de opleiding van plan was in de toekomst een woordje mee te gaan spreken, binnen de overplaatsingsprocedures, welke uiteindelijk buiten de opleidingen om, geregeld worden, waarbij o.i. lang niet altijd met de leerling rekening wordt gehouden. Dhr. Nieuwland vertelde, dat de planning van de leerlingen op de verschillende afdelingen nu in overleg met de coördinerende hoofden en de praktijkbegeleiding zal geschieden. Dhr. Koning wordt dan ook medeverantwoordelijk voor deze procedure. Hopelijk geeft dit een positieve bijdrage aan een overplaatsingsprocedure van leerlingen, welke beter aansluit bij de verplichte stageperioden.
  • Zoals in de notulen gemeld, is er een behoefte aan een vaste functieomschrijving van elke afdeling. Dhr. Nieuwland vertelde, dat het in de bedoeling ligt. de doelstellingen van de afdelingen binnen het tijdsbestek van een half jaar te verduidelijken. De raad houdt dit in de gaten, en vindt dat bij de ‘homogenisering’ ook een duidelijk omschreven afdelingsfunktie moet zijn. Op dit moment zou je van één paviljoen wel drie funkties kunnen invullen in het praktijkboekje.
  • Het probleem van de personele mankracht binnen de opleiding: Zoals elke leerling wel bemerkt, funktioneert de gegeven opleiding lang niet altijd optimaal. De uren worden te gemakkelijk op de cursuslijsten ingevuld, om maar op papier te kunnen verantwoorden, dat de gegeven lesstof is gegeven. Dit gaat lang niet altijd op, want er vallen veel te vaak uren uit. Het gevolg is, dat de motivatie van de cursisten zodanig op een lager peil is komen te staan, dat er aardig gespijbeld wordt. Vaak blijken er maar enige lessen per dag echt zinvol voor de motivatie te zijn. Er vallen uren zomaar uit, of lessen worden zomaar ingevuld met een opdracht, welke dan in het kader van de opleiding moet passen. Het is duidelijk dat de opleiding enigszins op z’n gat ligt. Volgens dhr. Nieuwland mag men binnen de opleiding met het huidige aantal leerlingen, maar drie full-time docenten in dienst hebben. Dit zijn dan dhr. Nieuwland, mevr. van Hoorn en mej. Brugge. De insider zal dan wel begrijpen in hoeverre er full-time les gegeven kan worden. Dhr. Nieuwland moet daarbij de opleiding coördineren en kan lang niet altijd aanwezig zijn. Mevr. van Hoorn is voor het grootste gedeelte bezig als sekretaresse. Mej. Brugge geeft alleen les aan de Ziekenverzorging. Er moet nog gezegd worden, dat er nog één vacature voor een full-time docent en 2 part-time docenten openstaat.
    Volgens dhr. Nieuwland levert het lesrooster, zoals al zo vaak gezegd is, bij het maken daarvan veel problemen op. Docenten kunnen tot vrijdagsmiddags 17.00 uur afbellen.
    Nu zal er door het hoofd van de opleidingen kontakt opgenomen worden met dhr. de Graaf, als een docent zomaar zonder reden wegblijft. Dhr. Nieuwland vertelde nog, dat er meer controle op de spijbelaars komt. De absentielijst zal niet worden gehanteerd. Alles zou al geregeld zijn met de diverse groepen.
  • Op de vraag, of de M-II en de MA-II na het overgangsexamen samengevoegd zullen worden, maar hoe wist hij zelf ook nog niet zeker.
  • Door het beleidsplan van Dennenoord is het duidelijk geworden, dat er leerlingen zijn, die langer dan zeven maanden op één afdeling stage lopen. Dit mag officieel, want er staat beschreven dat de duur van de stage minimaal zeven maanden is. Over een maximum wordt niet gesproken, wat dus speelruimte geeft. Dat er leerlingen zijn die dit niet bevorderlijk vinden voor hun opleiding en misschien liever hun stageplaats 7 maanden afstaan aan een andere leerling, die deze plaats weer nodig heeft, mocht U duidelijk zijn. Met deze planning kon het schijnbaar niet anders, want het keuze-paviljoen is namelijk vervallen. De LLR zal dit nog nader gaan bekijken, er zijn reeds voorstellen gedaan.

Dit waren de punten welke de deelgroep doorgewerkt heeft. In februari worden de kontakten weer hervat door de overleggroep met de opleiding en dhr. Westrik, welke door uitval van leden en examens stil kwam te liggen.

VERSLAG S.O.P. BESPREKING 5 FEBRUARI 1980

Op uitnodiging van de S.O.P. kwam een aantal gepensioneerden in ‘de Schakel’ bijeen.
Doel van deze bijeenkomst was om de wensen van deze groep mensen op het gebied van ontspanning te bespreken.
De heer Mons, voorzitter van de S.O.P. was verheugd zo’n groot aantal belangstellenden te kunnen begroeten (plm. 40 personen). Onder het genot van een kop koffie of thee, werden de wensen naar voren gebracht.
Met algemene instemming werd gekozen voor een uitstapje per bus en boot, bijvoorbeeld in de omgeving van Giethoorn (medio mei). Eén en ander wordt nog nader geregeld.
Vervolgens was iedereen er voor om eenmaal per maand een ‘Soos-middag’ in de Schakel te houden. Hierbij wordt gedacht aan spelen, o.a. kaarten, sjoelen, biljarten, schaken, dammen, tafeltennis, enz. Overwogen is om eventueel op de soosmiddag van 13 maart, vakantie dia’s te vertonen.
De soosdata zijn:

  • Donderdagmiddag 14 februari
  • Donderdagmiddag 13 maart
  • Donderdagmiddag 10 april
  • Donderdagmiddag 8 mei
  • Donderdagmiddag 5 juni

De heer Mons heeft toegezegd dat Dennenoord de soos onderdak verschaft in de Schakel en materialen beschikbaar stelt, alle medewerking verleent.
Verder zullen de aktiviteiten door de leden zelf worden verzorgd. De vraag naar de mogelijkheid van concert en fietstocht wordt nader bezien.
Hierna werden wedstrijdjes gehouden in sjoelen, kaarten, schaken, enz. en tot slot werd er door allen bingo gespeeld met aardige prijzen voor de winnaars.
Al met al een leuke geanimeerde middag, die door de aanwezigen op prijs werd gesteld.

Mevrouw J. Hovinga

blz. 10 – Ruilbeurs

blz. 11 – Hondenliefhebbers van Dennenoord – De Boomkever

blz. 12 – Reisverslag

blz. 13 – Puzzel

blz. 14 – Uitnodiging stijldansen

blz. 15 – Mutaties

blz. 16 – Kerkdiensten – Advertenties – Dankbetuigingen – Kortingscommissie

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 2 maart, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, m.m.v. het Interkerkelijk Mannenkoor Scheemda; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 6 maart, 15.30 uur: Pastoor F. Seegers, Eucharistieviering in het Vormingscentrum
  • 9 maart, 9.45: Ds. W.M. v. Lynden, kollekte Wilde Ganzen; 19.00 uur: Ds. W.M. v. Lynden
  • 16 maart, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte Dennenoordgemeente; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff
  • 23 maart, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte Kleine Geluiden; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 30 maart, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte nog niet bekend; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen

ADVERTENTIES

DANKBETUIGING

Langs deze weg wil ik, ook namens mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen, hartelijk dank zeggen voor alles wat wij 11 januari 1980 van u mochten ontvangen aan cadeaus, bloemen en enveloppes met inhoud
Gedurende 18 jaar mocht ik met veel plezier mijn werk verrichten.
Onze hartelijke dank voor deze onvergetelijke dag!
Het afscheid ter gelegenheid van vervroegd pensioen werd zo tot een onvergetelijk feest.

H. de Jonge
M. de Jonge-Boonstra

Wij willen bestuur, directie, personeel en verpleegden, zeer hartelijk bedanken voor de attenties die mijn 40-jarig ambtsjubileum tot een onvergetelijke dag hebben gemaakt.

Fam. J.J. Bouma

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.