Header - Personeelskrant DNO

1980-08 – Personeelskrant Dennenoord – 8e Jrg. No. Augustus

blz. 2 – Bibliotheek

blz. 3 – Sociale Uitkijkpost

blz. 4 & 5 – Direktiebrief – GehoORd en gezien

AAN DE MEDEWERKERS


DIRECTIEBRIEF

Nu de vakantieperiode zo langzamerhand ten einde loopt, wil ik mij ook weer met een neiuwsbrief tot U wenden.
Het echt goed genieten en beleven van vakantie is voor iedereen van grote betekenis te achten. Gaarne hoop ik dat iedereen die zijn vakantie reeds achter de rug heeft, deze vakantie in alle opzichten naar wens is verlopen en volledig verkwikkend is geweest.
De personeelssituatie, met name in de verpleegkundige sektor, is op diverse afdelingen bijzonder krap geweest gedurende de afgelopen vakantie-periode. Dit was niet alleen het gevolg van van de vakanties, maar ook van het naar verhouding vrij hoge ziektepercentage dat zich deze zomer aftekende.
Voorts bleek het bijzonder moeilijk in voldoende mate door het aantrekken van tijdelijke arbeidskrachten in de leemten te voorzien.
Het ziet er op dit moment naar uit, dat binnen afzienbare tijd verbetering in de situatie kan worden bereikt.
Door de vakanties zijn onvermijdelijk bepaalde aktiviteiten gestagneerd.
Onder andere geldt dit voor de werkzaamheden van het Z.B.B.T. De behoefte is bijzonder groot om allerlei zaken waarmee we bezig zijn, snel vooruit te komen. Zeker geldt dit ook voor de aktiviteiten van het Z.B.B.T., met name voor wat betreft de funktiedefiniëring. Het is telkens weer spijtig te moeten accepteren dat de voortgang langzamer is, dan je eigenlijk wel zou willen. Dit is in het bijzonder spijtig omdat op het terrein maar al te gemakkelijk de indruk kan ontstaan, dat er weer niets gebeurt, hetgeen ook de neiging zou kunnen bevorderen, om toch maar weer te trachten een eigen weg te gaan.
Het Z.B.B.T. is echter zeer intensief bezig geweest en heeft onmiddellijk na de vakantieperiode, de aktiviteiten met verdubbelde intensiteit weer opgeraapt. In het vervolg van deze brief kom ik daar nog op terug.
Gelukkig warenvlak voor de vakantie bepaalde zaken waarmee we op Dennenoord bezig zijn, zodanig afgerond dat er ook gedurende de vakantieperiode mee verder gewerkt kon worden. In de eerste plaats betreft dat het rapport over de afdelings- en blokstruktuur. Inmiddels is het oorspronkelijke rapport aangepast op grond van de uitvoerige raadpleging van het bedrijf.
Het raaport zal dezer dagen ter advisering aan de Ondernemingsraad worden toegestuurd.
Het rapport zoals het thans naar de Ondernemingsraad gaat, bestaat uit de aangepaste oorspronkelijke versie van het rapport met daaraan toegevoegd telkens per hoofdstuk een toelichting daarop. Tenslotte zijn aan het rapport enkele bijlagen toegevoegd, waaronder een sociale paragraaf.
Eveneens voor de vakantieperiode, kon het door het Z.B.B.T. opgestelde rapport over het regionale plaatsing- en adviescentrum Dennenoord met de afdelingen worden besproken. Helaas was het met het oog op de naderende vakantie de voorbereidingstijd voor deze gesprekken wat kort; toch heeft er een zinnige gedachtenwisseling plaats gevonden. Mede op grond daarvan zal het rapport worden aangepast en vervolgens aan de Ondernemingsraad worden voorgelegd. Het regionale plaatsings- en adviescentrum Dennenoord zal een nieuw onderdeel van onze organisatie gaan vormen. Het zal voor Dennenoord een centrum zijn waar alle tot ons gerichte vragen om hulpverlening binnenkomen, worden behandeld en gekoördineerd.
Steeds zal bij een aanvraag eerst beoordeeld worden opname gewenst noodzakelijk is, of dat er bijvoorbeeld extramuraal zich andere en voor een betreffende persoon mogelijk beter passende hulpverleningsmogelijkheden voordoen. Desgewenst zullen daartoe kontakten met andere hulpverleninginstanties worden opgenomen. Het in eerste instantie op deze wijze tewerk gaan, omvat het adviesaspekt van het centrum. Wanneer voor een betreffende persoon gekonkludeerd wordt, dat opname in het psychiatrisch centrum noodzakelijk of gewenst is, dan zal door het centrum in overleg met de afdelingen worden vastgesteld, waar hij of zij opgenomen zal dienen te worden. Wanneer het binnen redelijke tijd niet lukt met de betrokken afdeling(en) overeenstemming te bereiken, dan beslist het centrum over de plaatsing. Wanneer een afdeling het met de beslissing niet eens is, kan deze eventueel in beroep gaan bij de direkteur patiëntenzorg.
Het centrum zal zich in overleg met de afdelingen eveneens regelmatig bezighouden met de vraag in hoeverre eenmaal op een afdeling geplaatste patiënten, daar nog op hun plaats zijn. Dit betekent dat het centrum zich ook bezig zal houden met de koördinatie van de overplaatsingen, uiteraard in overleg met de afdelingen.
Het centrum zal worden uitgerust met een kleine staf deskundig personeel, die onder leiding staat van een psychiater. De volgende disciplines zullen in het centrum zijn vertegenwoordigd:

  • psychiatrie;
  • psychologie;
  • verpleegkunde;
  • maatschappelijk werk

Het centrum zal ook een hospitium bevatten. Het hospitium vormt als onderdeel van het centrum, een kleine eenheid met een beperkt aantal bedden waar kortstondig – in principe niet langer dan één werkdag – aangeboden patiënten kunnen worden opgevangen om het team de gelegenheid te geven, de in voorgaande beschreven werkwijze te volgen.
Ook kort voor de vakantie kwam gereed, het door het Z.B.B.T. opgestelde advies over de toekomst van de therapeutische gemeenschappen. Dit advies is besproken met de afdelingen waar de patiënten verblijven die voor de therapeutische gemeenschappen in aanmerking komen.
Inmiddels is door de uitvoeringscommissie de screening van de patiënten voor de therapeutische gemeenschappen ter hand genomen en in eerste opzet afgerond. Dit houdt in dat de strukturering van deze gemeenschappen thans ter hand zou kunnen worden genomen. Een belangrijk punt vormt daarbij de huisvesting. Het huisvestingsvraagstuk kan niet los gezien worden van de huisvesting van de andere afdelingen.
Het Z.B.B.T. dat, zoals reeds gesteld zijn aktiviteiten t.a.v. de funktiedefiniëring thans met verdubbelde kracht ter hand heeft genomen, zal binnenkort het eerste gedeelte van deze taak kunnen afronden. Dat betreft het naar inhoud en omvang vaststellen van alle funkties die we op Dennenoord willen onderscheiden.
Zodra dit het geval is, zullen de overige onderdelen van de funktiedefiniëring, te weten enerzijds de formulering van de kwalitatieve en kwantitatieve personeelsformatie en anderzijds het huisvestingsvraagstuk ter hand kunnen worden genomen.
De direktie heeft het Z.B.B.T. verzocht het huisvstingsvraagstuk prioriteit te geven. Het oogmerk hiervan is zo spoedig mogelijk vast te stellen, hoe we de huisvesting optimaal zullen regelen op het moment dat omstreeks oktober 1981 de twee nieuwe paviljoenen, met ieder 46 bedden alsmede de vijf woningen met ieder 6 wooneenheden gereed komen.
Zodra dat voor ogen staat, zal de uitvoeringskommissie een plan moeten uitwerken, hoe we stap voor stap dat einddoel gaan bereiken.
Hopelijk zullen we erin slagen omstreeks de herfst dit plan aan het bedrijf te kunnen voorleggen. Hopelijk kunnen dan spoedig ook voor wat betreft het huisvestingsvraagstuk de eerste uitvoeringsstappen worden genomen, op weg naar het eindpunt in de herfst van 1981. Daarnaast zal het dan in ieder geval aan de hand van het plan duidelijk worden wat er gaat gebeuren en wanneer een en ander zijn beslag krijgt.
Ook is al aan het Z.B.B.T gevraagd prioriteit te geven, aan het huisvestingsvraagstuk, ook het vraagstuk van het formuleren van de bij elke funktie behorende personeelsformatie, dient op zichzelf met de grootst mogelijke voortvarendheid te worden aangepakt. Voor het te voeren personeelsbeleid, is dit van grote betekenis.
Dit is eveneens het geval voor het invoeren van de gedachte nieuwe organisatiestructuur direkt nadat de besluitvorming daarover zal zijn voltooid en een uitvoeringsplan daarvoor is opgesteld. Immers, het zou duidelijke bezwaren oproepen de nieuwe struktuur in te voeren op grond van een daartoe op te stellen plan, wanneer we niet duidelijk voor ogen hebben welke afdelingen we naar aard en omvang gaan onderscheiden inklusief de daarbij behorende personeelsformatie en ook zonder dat vaststaat hoe de afdelingen tot blokken worden gegroepeerd.
De Direktie hoopt nog steeds dat we er in zullen slagen nog deze herfst, de gehele funktiedefiniëring inhoudende de vaststelling van de inhoud en de omvang van de funkties, de kwalitatieve en de kwantitatieve personeelsformatie en de huisvesting van de funkties in eerste instantie geheel af te ronden. Ongetwijfeld zal daarna op grond van opgedane ervaringen, verfijning en bijsturing noodzakelijk blijken.
Bij de inhoudelijke beschrijving van de funkties en in het bijzonder van de binnen de funkties uit te oefenen behandelaktiviteiten, doet zich de vraag voor, of er in hoeverre voor bepaalde funkties interne psychotherapieën in het behandelprogramma moeten worden opgenomen. Hierover bestaan verschillende opvattingen. Overleg hierover zal plaatsvinden in het Z.B.B.T. Van verschillende kanten zijn hiertoe reeds bijdragen voor de diskussie geleverd. Het zal duidelijk zijn dat de konklusies die t.a.v. dit onderwerp uiteindelijk zullen worden getrokken van betekenis zijn voor de positie en het funktioneren van de afdelingen psychotherapie.

Direktievakatures
Nadat we geruime tijd met de vervulling van de Direcktievakatures weinig voortgang hebben kunnen maken, is daarin thans beweging gekomen. Zoals bekend, is intern door de heer De Olde gesolliciteerd naar de funktie van Direkteur patiëntenzorg. De selektiecommissie, bestaande uit de voorzitter en sekretaris van het ziekenhuisbestuur, de algemeen direkteur en de stafdirekteur Sociale zaken, heeft de kandidatuur van de heer De Olde voorgelegd aan de beide toetsingsorganen, te weten de Ondernemingsraad en de Algemene staf.
Zodra deze organen hun advies hebben uitgebracht, zal besluitvorming kunnen plaatsvinden.
inmiddels hebben ook gesprekken plaatsgevonden met kandidaten voor de funktie van algemeen direkteur. Ofschoon de selektie op de advertentie niet zodanig was, dat van een ruim aanbod van in aanmerking komende personen kan worden gesproken, is de selektiecommissie toch enigszins optimistisch over de mogelijkheid voor de funktie van algemeen directeur een goede kandidaat te kunnen voorstellen. De besluitvorming dienaangaande zal echter zeker niet eerder dan in september kunnen worden afgerond, hetgeen dan betekent, dat vrijwel zeker de funktie van algemeen direkteur niet eerder dan 1 januari 1981 blijvend zal kunnen worden bezet.
Inmiddels is wel op voorstel van het ziekenhuisbestuur door het verenigingsbestuur, het mandaat van Uw tijdelijk algemeen direkteur verlengd tot het einde van dit jaar.

Met vriendelijke groeten,
F. Sonneveld

gehoORd en gezien

in de natte zomer van 1980 heeft de O.R. van Dennenoord, kans gezien stof te doen opwaaien en wel met de aan alle personeelsleden toegezonden vragenlijst, over de vervulling van de vakature Direkteur-patiëntenzorg.
En dergelijke aktiviteit is niet alleen nieuw voor de O.R., maar ook in de geschiedenis van Dennenoord is het nog nooit voorgekomen, dat een sollicitant op een dergelijke wijze ‘op de schaal’ is gezet.
Natuurlijk wordt elke Dennenoorder op z’n tijd door de naaste omgeving ‘gewogen’.
Maar dit is nieuw!!!
En aan nieuwe dingen moeten we even wennen.
Dat bleek wel uit een (bescheiden) peiling onder een willekeurig aantal personeelsleden. Het resultaat daarvan geef ik U graag door. Kernvraag was, een mening te geven over de werkwijze van de O.R. In willekeurige volgorde laten de reactie’s zich als volgt omschrijven:

  • Allemaal verspilde energie!! Hoe de uitslag van de enquête er ook uit ziet en hoe het advies van de O.R. ook uitvalt, deze zaak gaat door! Immers, de Direktie heeft de kandidaat gevraagd, te willen solliciteren, het bestuur heeft te kennen gegeven, deze sollicitatie in welwillende overwegen te zullen nemen en de algemene staf heeft zich achter de kandidaat gesteld. Deze sollicitant zit op rozen!!! Daar staan 750 Dennenoorders machteloos tegenover! Dat zal aan het eind van de rit wel blijken.
  • Bijzonder ingenomen met de door O.R. geboden mogelijkheid als individueel personeelslid mijn mening kenbaar te maken. Vroeger kon dat niet, maar nu de wetgever inzake een voorgenomen benoeming van een directielid de O.R. adviesrecht heeft gegeven, is het bijzonder plezierig, dat de O.R. dit advies pas wenst te formuleren na grondig overleg met het personeel, wiens stem ze toch uiteindelijk zal moeten vertolken.
  • Ik denk dat het besluit, om de zaak op deze wijze aan te pakken, gezien moet worden als een keuze uit verschillende mogelijkheden, maar ik denk ook, dat het geen weloverwogen keuze is geweest, in die zin dat het in al z’n consequenties goed doordacht is. Mogelijk is de vakantie-periode daar debet aan, maar ik betwijfel b.v. of de O.R. vooraf overleg heeft gepleegd met de Directie of met de sollicitant. Dat was wel correct geweest en als het niet gebeurd is, zou het wel eens een verslechtering in de huidige en toekomstige verhoudingen tot gevolg kunnen hebben.
  • Het idee spreekt me bijzonder aan, maar het bijgevoegde formulier is me te moeilijk. Het is overigens van de O.R. wel slim, om juist dit formulier te gebruiken (daar vallen ze zich geen buil aan), maar ik kan er niks mee. Het dwingt mij er toe, mij uit te spreken, zonder de uitspraak te kunnen motiveren. Ik denk dat de O.R. zich onvoldoende heeft gerealiseerd, dat dit stuk niet voor dit doel ontworpen is.
  • Volgens mij weet de O.R. drommels goed wat er in deze onder het personeel leeft. Het was dan ook veel beter geweest, dat de O.R. het bestuur had benaderd met de klemmende vraag, hoe ze het in vredesnaam voor de derde achtereenvolgende keer aandurven met een directielid uit eigen gelederen. Op zo’n stoel moet je iemand hebben zonder ‘verleden’ in het eigen bedrijf. Iemand die met een schone lei kan beginnen. Dit is (weer) tot mislukken gedoemd. Dat weet een O.R. natuurlijk ook en dat hadden ze ook zonder enquête keihard duidelijk kunnen maken. Ik hoop echter, dat de uitslag van de enquête hen in staat zal stellen, dit alsnog te doen.

blz. 6 & 7 – Reisbrief

blz. 8 – Interdisciplinair

INTERDISCIPLINAIR

Het nieuwe toverwoord op Dennenoord

in een bijlage van anderhalve pagina van de beleidsnota over ‘de hoofdlijnen van blokken- en afdelingsorganisatie’ wordt het nieuwe begrip interdisciplinair ingevoerd als vervanging voor multidisciplinair, d.w.z. de teams moeten niet langer multidisciplinair werken, maar voortaan interdisciplinair.

Wat een schitterende vondst lijkt dit, immers nu gaan we handelen en behandelen in een optimale samenwerking. Echter hoe zou het komen, dat anderen nniet eerder op deze prachtige vondst zijn gekomen, immers er zijn verschillende instituten, waar vele disciplines in een zeer nauw verband samenwerken, denk bijvoorbeeld aan de kankerresearch, de ruimtevaart, enz., hier zouden de vele, duidelijk omschreven disciplines toch met recht van interdisciplinair kunnen spreken en toch doen ze dat niet, zijn ze dan zo weinig inventief? Neen natuurlijk, immers juist deze nauwe samenwerkende wetenschappen weten heel goed, wat interdisciplinair betekent. Het kenmerkende  van een interdiscipline is namelijk, dat het de algemene wetenschappelijke basis vormt voor een groot aantal ‘vak’ wetenschappen en dat haar principes toepasbaar zijn in en op die wetenschappen.

Vandaar dat er slechts enkele beötaan interdisciplines zoals informatietheorie, de cybernetica en de relativiteitstheorie, die wellicht een universele toepasbaarheid hebben, met name ook omdat hun basis en principes gebouwd zijn op universeel geldige natuurwetten.

Ja maae, moeten we nu zo vallen over een woord, interdisciplinair geeft toch beter aan, hoe je moet samenwerken dan multidisciplinair?
Inderdaad, maar helaas breng je geen betere samenwerking tot stand door even een nieuw toverwoord te introduceren, zeker niet als dit foutief gehanteerd wordt, integendeel, er ontstaat dan een groot gevaar. Vooral daarom schrijf ik er nu over, omdat ik geloof, dat degenen die het woord bij ons hebben ingevoerd, de oprechte bedoeling hebben om de samenwerkingsvormen zo goed mogelijk te maken.
Wat is dan het bezwaar tegen de invoering van deze nieuwe term?

Wel, het introduceren van het begrip interdisciplinair getuigt van een streven naar perfectie, wat zelfs irrieeël genoemd kan worden en die degenen die het moeten uitvoeren voor onoverkomelijke problemen zullen stellen. Evenzeer de overige aspecten van de thans op gang gekomen reorganisatie en herstructurering bergen hetzelfde gevaar in zich, n.l. van de perfectie, op zichzelf al een irreeël gegeven.

Hoe komt de reorganisatie en herstructurering op Dennenoord tot stand? Op een zeer democratische wijze via procedures, die iedere werknemer in staat stellen om mee te denken, maar toch zeer sterk geleid van bovenaf door managers en organisatiedeskundigen en juist deze mensen maken op wetenschappelijk verantwoorde wijze gebruik van de principes van de enkele door mij genoemde interdisciplines voor het besturen van ingewikkelde organisatievormen, zoals het Psychiatrisch Ziekenhuis Dennenoord.

Dus het komt op deze wijze wel goed, zelfs met de opdracht om nu interdisciplinair te gaan werken? Nee, volgens mijn stellige overtuiging niet, omdat het meest wezenlijke vergeten is, namelijk dat interdisciplinair iets is, wat bestaat of eventueel ontstaat, maar dat nooit kan worden voorgeschreven of afgedwongen. De basis en principes van de enkele interdisciplines zijn immers gebouwd op universeel geldige natuurwetten, zoals die die ook gelden voor elk organisme, waar dit ook maar in de natuur aangetroffen wordt. In elk organisme zien we hoe haar bouw en haar functie optimaal op elkaar en op haar omgeving afgestemd zijn; uit hoe dit gereguleerd en geïntegreerd wordt, zijn de principes van een interdiscipline afgeleid. Dit zou dus een vingerwijzing voor ons kunnen zijn, hoe we wel tot een optimale organisatie, structurering en samenwerking kunnen komen.

Nieuwe organisatievormen, structuren en functie-indelingen mogen er dus komen, …. mits zij ontstaan zoals dit bij een organisme gebeurt (organismistisch met een heel duur woord). Dat betekent boven alles, dat het moet groeien. Eigenlijk geldt hetzelfde voor iets wat we al jaren doen, het werken in teams, ook zonder toevoeging van het woord multidisciplinair; een echt team kun je niet uit de grond stampen, hoeveel voortreffelijke mensen en disciplines je er ook instopt, het echte team moet door een pijnlijk en langdurig groeiproces heen. Dat geeft, ook op Dennenoord, de enige kans op welslagen, als ieder teamlid zelf groeit en tegelijkertijd naar de anderen toe groeit en de anderen ook laat groeien. Die groei is niet louter een kwestie van een training, van een psycho-analyse of van een assertiviteitstraining, maar een heel persoonlijke groei, die altijd leidt tot een verruiming van het bewustzijn, waardoor een helder zicht ontstaat op dingen en op mensen, waardoor m.n. ook de eigenwaarde duidelijk wordt, die nooit losgemaakt kan worden van de waarde-van-de-ander, zodat het mogelijk wordt, dat je zelf en de ander voortdurend in de eigen waarde wordt gelaten, een absolute voorwaarde voor de groei van beiden en dit is weer een absolute voorwaarde voor het optimaal behandelen van wie dan ook. Hiermee is de kring gesloten, een optimale behandeling krijgen we dus niet door het simpel invoeren van het begrip interdisciplinair. Integendeel, ik heb mijn best gedaan om duidelijk te maken, dat dit onjuist is, in ieder geval om twee hele duidelijke redenen, namelijk ten eerste, omdat het wetenschappelijk onjuist is en ten tweede, omdat een irreële claim gelegd wordt op de medewerkers, waaraan ze niet kunnen voldoen.
Juist omdat ik zie, dat er met grote inzet en met groot enthousiasme gewerkt wordt aan een nieuwe organisatievorm, aan herstructurering en aan nieuwe functie-indelingen, meende ik te moeten waarschuwen tegen haar gevaren, waardoor nog meer medewerkers dan nu, in de knel zullen raken doordat ze buiten ‘het systeem’ vallen en waardoor vele ‘sterkere’ medewerkers zullen blijven vechten tegen windmolens, als het nieuwe niet gebouwd zal worden op de meest wezenlijke fundamenten, die ik beschreven heb, waarbij vooral alle mogelijkheden geboden moeten worden voor groei en ontplooiing.

Zuidlaren, augustus 1980
J.P. Stuitje

blz. 9 – Begeleiding van leerlingen – Expositie fotoklub

BEGELEIDING VAN LEERLINGEN

Een belangrijke, dagelijks terugkerende taak van verpleegkundigen en ziekenverzorgenden, bestaat uit het terzijde staan van leerlingen. Zij moeten immers leren omgaan met de verpleegkundige praktijk, maar zij moeten ook leren omgaan met zichzelf in die verpleegkundige praktijk.
Het is de taak van een verpleegkundige en ziekenverzorgende, om leiding te geven en de leerlingen op de afdeling te begeleiden.
Wanneer over begeleiding van leerlingen gesproken wordt, is dit geen abstrakt gegeven, het betreft een konkreet handelen.

Introduktie op de afdeling
De leerling die voor het eerst op een afdeling komt werken, ziet zich voor de taak gesteld wegwijs te geraken in de nieuwe omgeving.
Ten eerste betreft het dan de materiële omgeving. Hij zal er bijvoorbeeld achter moeten komen, waar alles staat en hoe de afdeling georganiseerd is.
Als tweede punt is er dan de sociale omgeving, welke patiënten verblijven op deze afdeling, wie zijn de collega’s, waarmee hij veelvuldig moet samenwerken en op wie van hen kan hij terugvallen als zich vragen of problemen voordoen.
De nieuwe situatie moet tot een samenhangend geheel worden en de leerling zal zich opgenomen moeten gaan voelen in de groep van mensen die samen het gebeuren op de afdeling bepalen.
Tevens zal duidelijk moeten worden wat van hem verwacht wordt en welke werkzaamheden hij moet verrichten op de afdeling.
Een evenwichtige introduktie vereist dan ook hulp en begeleiding. De leerling heeft hulp nodig om te ontdekken wat de komende tijd van hem verlangd wordt, maar ook hulp om te ontdekken hoe de afdeling funktioneert. Verder moet de leerling geholpen worden bij het verrichten van de werkzaamheden die aan hem worden toevertrouwd en bij het verwerken van alle indrukken.

Het geven van beoordelingen
Van tijd tot tijd wordt de leerling beoordeeld door degenen die hem begeleiden.
Uit de beoordeling moet blijken of de leerling verpleegkundige of – ziekenverzorgende al dan niet in staat is om aan een volgende leerperiode te beginnen of om de opleiding al dan niet met succes te beëindigen.
Veelal is de beoordeling voornamelijk gericht op het verleden. Er wordt dan bekeken wat de leerling heeft gepresteerd, hoe hij zijn leerperiode heeft ingevuld.
Het is evenwel van groot belang om op een bepaald moment samen met de leerling het funktioneren te beoordelen. Daarin gaat het om de eigen beleving van dit funktioneren die bijgeschaafd moeten worden.
Daatbij is het van belang dat een zodanige sfeer bestaat tussen leerling en beoordelaar, dat zowel positieve als negatieve kritiek gegeven kan worden.
Het is dan ook van groot belang dat de beoordelaar weet wat hij beoordeelt en dus op de hoogte is van het feitelijk funktioneren van de leerling.
Als aan de bovengenoemde aspecten van de beoordeling aandacht wordt besteed, dan is het duidelijk dat de beoordeling geen afstandelijke bezigheid kan zijn, die slechts op bepaalde vastgestelde tijden plaatsvindt, maar dat het een proces moet zijn van begeleiding bij het ontdekken en inventariseren van de mogelijkheden die een leerling heeft.
Zo is het ook mogelijk, de richting te bepalen waarin deze mogelijkheden ontwikkeld kunnen worden.

H. v.d. D.

ANLOO

EXPOSITIE FOTOCLUB

Van 23 juni tot 3 juli werd er een zeer geslaagde ‘foto-expositie’ gehouden in de Schakel, door de leden van de fotoklub.
Er is daarbij een vakfotograaf uitgenodigd, die zijn oordeel en kritiek heeft gegeven. Daaruit blijkt dat de fotoklub het komende seizoen er weer flink aan zal werken om dan met nog betere resultaten een expositie te organiseren.
Nieuwe leden (ook suggesties en ideeën) zijn dan ook van harte welkom op onze klubavonden.
Woensdag 3 september is dan onze eerste klubavond weer in de Schakel, eens in de 2 weken.
Verdere inlichtingen kun je verkrijgen bij:

H. Lampe, tel.: 423

blz. 10 – Dansles

blz. 11 – Filmdag

blz. 12 & 13 – Sportdag Wolfheze

SPORTDAG WOLFHEZE 1980

Zaterdag 31 mei, ’s ochtends 6.00 uur voor het Personeels centrum.
Bij het instappen van de bus, moesten de deelnemers en supporters zich al aan de regels houden; ‘Niet roken en geen troep achterlaten’.

Station Assen:

  • slaperige koppen
  • laatkomers
  • plastik tadden onder de arm
  • geen biljart keu’s
  • geen Akkie de Jong, dus geen shirts, waar laten we het zweet?
  • de kluis van het station wilde niet open, geen treinkaartjes
  • een groene fiets bleek nogal wat aantrekkingskracht uit te oefenen op een zeker Piet Miske, de hele reis waren ze onafscheidelijk. Verder moet niet uitgesloten worden geacht dat Piet sabotage gepleegd heeft, hoe valt anders te verklaren dat gedurende de cycle-cross het belangrijkste onderdeel van de fiets, n.l. de ketting, het begaf. Dit even terzijde.

Perron Assen:
6.45 uur aankomst trein.
Toen de hele horde eenmaal binnen was, zagen we enige hergroepperingen optreden, opvallend hierbij was de warming-up van een groep klaverjassers, die later voet/volleyballers bleken te zijn.
Weldra verscheen de man van Wagon-lits, halverwege moest hij rechtsomkeer, daar hij door het bruine vocht heen was. U ziet maar weer, Dennenoorders zijn echte koffiedrinkers.

Station Wolfheze:

Een warm onthaal door het ontvangscomité.
We vielen meteen al dik in de prijzen, n.l. een puzzel in zakformaat. Taktisch een erg goede zet.
Daarna in optocht naar het terrein waar de aktiviteiten zich zouden afspelen. Tijdens deze wandeling hadden we gratis muziek, zowel vocaal als instrumentaal, van onze vaste supporters Grietje en Arie. Compliment, compliment.
Na afloop kregen ze dan ook 2 medailles opgespeld.

Korte impressies:

  • Voetbal:
    • Bé Pranger was wel de ster van het veld. Hij bracht Dennenoord op een fraaie 2de plaats, door bij een penalty schieten de bal zorgvuldig weg te werken. Menigeen had op het gebied van techniek/tactiek iets kunnen leren van onze ‘Dennenoord-boys’.
  • Volleybal:
    • De eerste wedstrijdenuitslagen luidden positief, de dames konden zich goed handhaven.
    • De heren hadden onze supporters als voortreffelijke stimulators wel nodig.
  • Badminton:
    • Spel op hoog nivo. In de 18e eeuw gespeeld door deftige rijkelui, waar de shuttle met een fraaie boog heen en weer gespeeld werd. Dit ligt nu wel anders.
    • Ranzendsnel ging het, wat enige schroeiplekken op het plafond opleverde. Glans gaven onze heren zeker, maar de buit ging toch naar de tegenstander. Gelukkig was dit resultaat te wijten aan de kracht van de tegenstander en niet aan de onmacht van ons, dus met opgeheven hoofden verlieten ze de zaal.
  • Tafeltennis:
    • Geen kijksport voor mensen met reaktiestoornissen, Hier werd de strijd gestreden door Karin Mannak. Zij kwam goed uitgerust aan de start, n.l. in Hoogeveen ingestapt. Onze verwachting was dan ook hoog gespannen. Links en rechts sloeg ze de tegenstanders om de oren, het leek wel of ze met 2 batjes speelde.
    • Bij de heren was het Johan Molema die het moest maken, prachtig zoals hij dat deed. Je dacht dat hij naar rechts sloeg, en de bal ging naar rechts. Verder had hij bijzonder fraai voetenwerk. Aan balletjes geen gebrek, hij had een hele plastik zak vol reserve. Toch sloeg de balans door in het voordeel van de Wolfhezenaar, die iets meer techniek en ervaring in zijn tennis-bagage had.
    • Niettemin toonden beide Dennenoorders een uitstekende wedstrijdmentaliteit.
  • Biljarten:
    • Harry zou hier zijn kunsten vertonen, de keu’s lagen nog bij dhr. v.d. Hoek in de auto (die in Zuidlaren stond) en dan kun je natuurlijk weinig beginnen. Dit probleem werd snel opgelost door zo’n prachtige lat van Wolfheze te lenen. Als een superieur ging hij van start. Doodse stilte, alleen het geklots van de ballen en het tellen van de arbiter was te horen. Later op de dag zwakte hij wat af, waarschijnlijk door de gruisjes van het krijt die op de grond vielen.
  • Klaverjassen:
    • Bij deze sport was wel te zien hoe de kaarten geschud werden, maar wat krijg je in handen? De Dennenoorders hadden geen probleem bij het treffen van 4 vrouwen. Je hoorde hun hersens kraken. Ze konden er dan ook prima mee uit de voeten.
  • Dammen en schaken:
    • Hier liep het denkwerk ook gesmeerd. Bij het dammen had Teun stelling op het bord gecreëerd die niet meer kapot te krijgen was. Waarschijnlijk door concentratieverlies zijner zijde, werd de hele middenstelling opgeblazen (d.m.v. coupe-royaal, respectievelijk hielslag). Teun moest vechten als een echte ‘Goliath’, om zijn tweede plaats te handhaven. Tijdens de ceremonie protocolaire, sleepte hij dan ook een prachtig bolwerk in de wacht.
    • Bij het schaken sprong het paard van het bord en viel de koning regelmatig. En toch een tweede plaats, dit getuigt van kwaliteit. Van harte proficiat met Uw sportieve prestatie.
  • Hindernisbaan:
    • Ging allemaal erg spontaan en met veel inzet, ondanks het koude water waar niet aan te ontkoemn was. Vele mogelijkheden werden onderzocht om goed over die gladde plastik pijp te komen, wat dan ook is gelukt. De puzzel was voor onze mensen maar eenvoudig, die ging dan ook in rekordtijd in elkaar, dan nog even de paal inklimmen en hè-hè, dat zat er weer op.
  • Cycle-cross:
    • Dit was allemaal pech, de mensen wilden wel, maar de fiets niet, die had er gewoon geen zin in, normaal gaat de ketting altijd over de z’n tandjes, maar nu was het net of hij geen tanden meer had en dacht: ‘loop zelf maar’, dus U begrijpt het al, de mensen wilden wel, maar de fiets niet, of is het toch sabotage geweest?
  • Supporters:
    • Hadden een zeer vermoeiende taak om de deelnemers steeds maar weer te aktiveren. Jammer, jammer, dat ze hier geen punten voor kregen.
  • Tot slot:
    • Toch heeft Dennenoord een puntentotaal van 52 behaald, wat uiteindelijk deelnemers en supporters op een prachtige 3e plaats (zie overzicht).

Betty/Harry

 

blz. 14 – Puzzelpagina

blz. 15 – Piknik 26 juni 1980

PIKNIK 26 JUNI 1980

Wat hebben we vooraf in spanning gezeten of het weer wel zou willen meewerken! Het was immers een fikse en voor ons nieuwe onderneming met 350 deelnemers. Gelukkig zat alles mee.
Alleen een grote vertraging op de heenreis had tot gevolg, dat men op enkele afdelingen lang op vervoer heeft moeten wachten. Maar toch kwam een ieder, òf in een paardentram, òf in het Dennenoord-treintje, òf in huifkarren, òf in ponykarren, op het piknikterrein aan.

Twintig militairen van de kazerne Zuidlaren, hadden vijf grote tenten opgezet en werkten de gehele dag mee.
In één tent was het kontinue groot feest bij het duo Johan en Henk. In een andere tent werden flensjes gebakken en in weer een andere tent werd voor koffie en limonade gezorgd.
Op het terrein waren allerlei spelletjes opgezet en kon men de hele dag ritjes maken met de huif- en ponykarren.
De boswachter ging telkens met een groep belangstellenden het bos in om over de natuur in de omgeving van de piknikplaats te vertellen.
En dan niet te vergeten de piknik! Net om 12.00 uur viel de enige bui regen, zodat velen in de tent bleven piknikken.
Enkele groepen echter, vertrokken met deken en goed gevulde piknikmand naar buiten of het bos in.
We kijken al met al op een geslaagde en fijne dag terug. Zeker het herhalen waard. Ieder die aan dit slagen heeft meegewerkt, langs deze weg hartelijk dank.

Programma maand september:

  • Donderdag 11 september: Film
  • Woensdag 17 september: Braderie
  • Zaterdag 20 september: Dia’s Zomerfeest 1980
  • Donderdag 15 september: Start Klubavonden

ZUIDLAREN

Hoe komt Zuidlaren aan zijn mooie naam? Heel eenvoudig, verklaart W.J. Hagoort in zijn boekje ‘Plaatsnamen in Drenthe’: In 1262 werd de naam als Suthlare geschreven. Suth is een windstreek, terwijl laar een open plek is in een bos of bosweide. En daarmee is de verklaring volledig.

UMSMIETER

Naam voor een oude ploeg die vroeger werd gebruikt om stoppelland ‘zwart’ te maken. De voederknolletjes konden dan gezaaid worden. In Orvelte is in de Bruntingerhof nog een umsmieter te zien.

blz. 16 – Damesvoetbal

DAMESVOETBAL

Zoals iedereen wel zal weten, is er op Dennenoord een damesvoetbalelftal opgericht. Donderdag 26 juni wat het dan zover, dat we onze eerste vriendschappelijke wedstrijd gingen spelen.
Na eerst op de foto te zijn gekomen, werd de aftrap verricht. De eerste helft ging gelijk op, maar na een fout van onze verdediging, kwamen we achter te staan met 1-0. Na dit doelpunt gingen we met z’n allen in de aanval, we lieten de moed niet zakken. Het werd tenslotte beloond met een doelpunt, 1-1.
Onze tegenstandsters waren toch iets sterker, ze bleven voortdurend aanvallen en een doelpunt bleef dan ook niet uit.

We gingen de rust in met een 2-1 achterstand. Na het gebruikelijke kopje thee, begonnen we weer vol goede moed. Het personeel van de Schakel willen we hiervoor bedanken. Na een tijdje kon je toch merken dat de conditie ons parten ging spelen. Er werden nog wel enkele mooie kansen gecreëerd, maar die werden helaas niet benut. De tegenpartij had tenslotte de langste adem en scoorde nog een keer, al was dit doelpunt erg twijfelachtig.
Maar, al met al, hebben we een mooi partijtje voetbal gespeeld.

Zoals je wel al zult weten, is er op Dennenoord een dames-voetbalelftal. Voor ons dameselftal zoeken we nog enige enthousiaste speelsters.
Heb je ook echt zin om iets aan je conditie te gaan doen; kom dan bij ons voetballen.
We trainen iedere donderdagavond van half 7 tot half 8 op het voetbalveld van Dennenoord.

Je kunt je aanmelden bij de heer De Vries, intern transport, of in de Schakel.
Kom gerust eens kijken.

blz. 17 – Bloemenpracht

blz. 18 & 19 – Mutaties – Dankbetuiging

blz. 20 – Kerkdiensten – Orgelconcert – In memoriam – Advertenties

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 4 september, 15.30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in het Vormingscentrum
  • 7 september, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte I.K.V.; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 14 september, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Wilde Ganzen; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 21 september, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte Dennenoordgemeente; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 28 september, 9.45 uur: Ds. W.M. v. Lynden, Viering Heilig Avondmaal; 19.00 uur: Ds. v. Lynden

KORTINGSKOMMISSIE

koffie aktie

Tiktak koffie per 250 gram f 3,40 (minimun afname 10 pakken).
Opgave in de Schakel tot 1 september 1980.

ORGELCONCERT IN DE ONTMOETINGSKERK

Namens de commissie orgelconcerten
G.J. Tiggelaar (secr.), Zuidlaren

VOLLEYBAL JA, GEZELLIG

Het is bijna weer zover, de R komt weer in de maand, en dan beginnen we weer met de volleybal-competitie 1980/1981.
– Dennenoord.
Heb je weer een leuke groep op de afdeling waar je werkt, om mee te volleyballen, dan kan men zich weer opgeven vóór 27 september 1980 (daarna niet meer), bij Piet Miske, tekenkamer Technische dienst, toestel 430.
De vaste regels voor het opgeven zijn:
Een ieder speelt alleen met afdeling mee, waar men op dit moment werkzaam is, dus geen contracten o.i.d. aan spelers van een andere afdeling.
Er wordt 1 à 2 avonden in de maand gespeeld, in de gymzaal van het Vormingscentrum.
Men dient steeds met 7 spelers/speelsters OP TIJD aanwezig te zijn.
Zoe en overleg, en geef je dan vóór 27 september op.

De Sportraad

IN MEMORIAM

Bij de treinramp in Groningen, kwam ook om het leven de heer J.A. Dijksterhuis. Zijn verscheiden trof redaktie bijzonder, omdat hij degene was die als employé van de fa. Noorman onze personeelskrant verzorgde.
De redaktie betuigde haar meeleven met de familie door aanwezig te zijn bij de begrafenis van de heer Dijksterhuis.
Het wegvallen van dhr. Dijksterhuis betekent voor de redaktie het moeten missen van iemand die veel zorg en aandacht besteedde aan onze krant. Het was ook zijn krant en hij wilde beslist dat zijn krant er goed uitzag. Wij waren als redaktie erg gelukkig met hem en zullen hem daarom ook erg missen.

Redaktie

GESLAAGD

Kortgeleden heeft de heer F. Stokebrook het diploma behaald voor Binnenhuis-adviseur. Aangezien dit een geweldige prestatie is, is het zeer zeker de moeite waard het te vermelden in de personeelskrant.
Van harte gelukgewenst met dit sukses, heer Stokebrook.

ADVERTENTIES

REDAKTIE MEDEDELING

Wegens moeilijkheden bij het zetten, kan alleen getypte of in (duidelijke) drukletters geschreven copy voor plaatsing in aanmerking komen.

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.