Header - Personeelskrant DNO

1980-10 – Personeelskrant Dennenoord – 8e Jrg. No. Oktober

blz. 2 – Redaktioneel – Uitvoeringscommissie – Bibliotheek

REDAKTIONEEL

Aflossing van de wacht

Hans van Dijk is als voorzitter van de redaktie afgetreden en heeft als redaktielid bedankt. ’t Was nu welletjes, zei hij. Vanaf de oprichting van de personeelskrant tot heden, heeft hij deel uitgemaakt van de redaktie. Wij met elkaar zijn hem veel dank verschuldigd voor zijn inzet. Hij heeft veel voor de krant gedaan. Dank! Hans wordt als redaktievoorzitter opgevolgd door L.D. Vrieling.

UITVOERINGSCOMMISSIE

De Direktie deelt mede dat de heer A. Miedema zich heeft teruggetrokken uit de uitvoeringskommissie en dat zijn plaats is ingenomen door Zuster A. van der Sloot.
Een woord van dank aan de heer Miedema, is zeker op z’n plaats voor de inbreng die hij heeft gegeven bij de omvangrijke aktiviteiten van de kommissie in de eerste periode van haar bestaan.

blz. 3 – Sociale uitkijkpost – Reis- en verblijfkosten

Met dokter C.W. Speelman, de bedrijfsarts van de Bedrijfsgeneeskundige dienst, is afgesproken, dat zijn wekelijkse spreekuur met ingang van 1 november a.s. zal plaatsvinden.
ELKE DONDERDAGMORGEN VAN 08.30-11.30 UUR.
Afspraken met dokter Speelman kunnen gemaakt worden via het Medisch Centrum (tst. 202). Ook kunt u hem op deze donderdagmorgens telefonisch rechtstreeks bereiken via een oproepnummer dat bij de telefonist(e) en bij het Medisch Centrum bekend is.
Op andere dagen is altijd mogelijkheid aanwezig kontakt met dokter Speelman op te nemen via de Bedrijfsgeneeskundige dienst te Hoogezand, Hoofdstraat 16, tel. 05980-94388.

Afd. Sociale Zaken

blz. 4 & 5 – Reünie 1980

REÜNIE 1980

Donderdag 2 oktober, de vlag uit bij het Vormingscentrum!
Na een enorm stuk voorbereidend werk in diverse commissies, maar vooral ook de praktische uitvoering daarvan, was het Vormingscentrum klaar om de ruim 500 gasten te ontvangen.
Kort na 9 uur waren de eerste gasten al aanwezig. Tegen 10 uur stroomden ook de andere reünisten het terrein op. Heel wat oud-Dennenoord medewerkers vonden elkaar al buiten het Vormingscentrum. Haast om naar binnen te gaan had men niet – dank zij het mooie na-zomerweer, was het buiten goed toeven. Pas nadat men er hehaalde malen aan herinnerd werd, dat binnen de koffie klaar stond, kwamen de gasten binnen. Ouderen die hier al voor de tweede wereldoorlog – of ook tijdens die oorlog – werkten, anderen die daarna voor kortere of langere tijd hun krachten aan het werk op Dennenoord hebben gegeven, maar allemaal terug op ‘ons Dennenoord’.
De oudste deelneemster was Zuster Antje Koster, 95 jaar! Nog steeds een kordate vrouw, die zich haar Dennenoord tijd nog heel goed herinnert.
Ook zuster Koster ging om half twaalf mee naar de grote zaal, waar de reünisten werden verwelkomd en toegesproken door onze direkteur. De heer Sonneveld merkte allereerst op, dat deze overweldigende belangstelling blijk geeft, van een enorme verbondenheid met het werk binnen Dennenoord.
De heer Sonneveld schetste vervolgens het ‘wel en wee’ van Dennenoord. In een korte terugblik werd de verandering in de Direktie-struktuur gememoreerd, maar wer ook ingegaan op alles waar men nu op ‘Dennenoord’ mee bezig is: de organisatiestruktuur, welke alles te maken heeft met de afdelingsstruktuur en het funktioneren van de afdelingen. Ook vertelde de heer Sonneveld iets over de taak van het Z.B.B.T. en hoe gewerkt wordt naar het doel om van het heterogene bestand van de patiënten op de afdelingen te komen tot een meer ‘homogeen’ patiënten bestand.
In de toekomst zullenmeerdere gebouwen – en in het algemeen de huisvesting van de patiënten – dan ook moeten veranderen. De patiëntenzorg staat nog steeds centraal en niet alleen op Dennenoord, maar in heel psychiatrisch Nederland wordt aandacht besteed aan de rechtspositie van de patiënten.
Bij al deze bestaande plannen, speelt de O.R. een grote rol! De heer Sonneveld besloot zijn gedetailleerde inleiding met de opmerking dat ook nu door de medewerkers met volle inzet wordt gewerkt, zodat Dennenoord zich over enige tijd kan manifesteren als een modern, goed geoutilleerd, flexibel en efficiënt funktionerend psychiatrisch ziekenhuis, waar de patiëntenzorg optimaal is.
‘Ik hoop’- aldus de heer Sonneveld – ‘dat ik u met deze inleiding in vogelvlucht een beeld heb gegeven van Dennenoord 1980. Waarmee we bezig zijn, waarmee we worstelen, maar met een zodanig perspectief voor Dennenoord 1985, dat u ook dan weer graag hiereen zult komen. Ik dank u wel en hoop dat u verder een fijne dag zult hebben’.
Die fijne dag werd meteen voortgezet, want ‘broeder’ Tadema wist onmiddellijk daarna op zijn eigen originele manier de aanwezigen te boeien. Doorspekt met humor dankte hij de directeur voor zijn gedegen uitleg van de bestaande toekomstplannen. De heer Tadema merkte op dat hij en de andere reünisten nu nieuwsgierig zijn geworden naar de ontwikkelingen binnen Dennenoord en al uitkijken naar de volgende reünie over 5 jaar, de daarop volgende over 10 jaar, om dan over 15 jaar het 100-jarig bestaan van Dennenoord met elkaar te kunnen herdenken …. Uiteraard werd hij meermalen onderbroken door applaus. Spontaan werd de – op deze dag juist jarige – heer Tadema toegezongen. De stemming zat er goed in en de aangekondigde collecte bracht het fijne bedrag van f 1.319,85 op. Er volgt nog een overleg waarvoor dit bedrag bestemd zal worden.
Inmiddels stonden de tafels gedekt in de sportzaal, de hal en de kelder van het Vormingscentrum. Dank zij de uitstekende organisatie waren alle reünisten binnen een kwartier voorzien van een bord heerlijke nasi met toebehoren en vond men als dessert diverse vruchten op de tafels.
Uit het geroezemoes tijdens de maaltijd, bleek wel dat er niet alleen werd gegeten, maar dat tussen de happen door verhalen werden uitgewisseld, met of zonder foto’s!
Na de maaltijd waaierden de gasten uit over het terrein, om even een kijkje te nemen op een afdeling waar vroeger werd gewerkt, anderen een kijkje gingen nemen op de therapie-afdeling of ook in de Schakel werd rondgeneusd.
In de grote zaal van het Vormingscentrum, kon men genieten van dia’s en film, een doorlopende voorstelling. Herkenning van bekende personen – soms ook van zichzelf in een jongere gedaantevorm – lokten de nodige reakties uit. Ook werden herinneringen gewekt aan medewerkers en/of patiënten die er niet meer zijn – en daarmee gevoelens van weemoed ….
Langzamerhand vulde zich de hal in het Vormingscentrum weer, toen daar om 3 uur thee en cake werd aangeboden. Hier werden de ontmoetingen voortgezet, nu ook het Dennenoord van nu, vergelijkend met vroeger. ‘Niet meer als vroeger’ was een veel gemaakte opmerking, maar nog steeds: ‘ons Dennenoord’ met zoveel herinneringen.
Zo werd tenslotte afscheid genomen met een: ‘Tot over 5 jaar!’
Tegen half zes was het weer rustig in het Vormingscentrum, ongetwijfeld een fijne dag voor de reünisten, waarop zij dankbaar terug zullen zien.
Een woord van lof past zeker aan de commissie die zorgden voor de organisatie, maar vooral ook aan de medewerkers die zorgden voor de praktische uitvoering van de werkzaamheden.
Ook Dennenoord kan op een geslaagde dag terugzien.

B.B.

Wat je zegt man …. Goed hoor.

En waarover spraken zij ….

Alle dingen worden nieuw ….

blz. 6 – Nieuwjaarsfeesten

blz. 7 – KLO-PZD

Notulen van de leerlingenraadsvergadering, gehouden op 7 oktober 1980 in de Schakel

  • Aanwezig:
    • Jan;
    • Andries;
    • Helmy;
    • Jappie;
    • Gerrit;
    • Bart;
    • Henk
  • Met kennisgeving afwezig:
    • Jan Noordman;
    • Hélène van Ooyen;
    • Annegino Marsman;
    • Carin Manak
  • Zonder kennisgeving afwezig:
    • De rest
  • Opening: Gespreksleider heet ieder van harte welkom.
  • Krant en notulen: Geen mededelingen.
  • Ingekomen post:
    • O.R. informatie;
    • 2 Klysma’s zoals altijd te vinden in het personeelscentrum en opleidingsgebouw;
    • Evaluatie vooropleiding B;
    • Klasse-oudste: Coosje Steursma;
    • Naar de KLO: Carl Füglistahler;
    • Bedankbriefje van Meindert Harms
  • Uitgaande post: Schrijven naar de O.R. over de 3 gekozen leerlingen voor de L.L.K.
  • Mondelinge mededelingen:
    • We kregen geen reakties op onze vraag of men tevreden is over de kwaliteit van de opleiding (zie notulen personeelskrant september);
    • Er komt een nieuwe KLO-ledenlijst;
    • De vergaderingen van de KLO zullen nu op de 3e dinsdag van de maand plaatsvinden. Volgende vergadering is dus op 18 november.
  • Sekretariaat en redaktie:
    • Reglement Leerlingen kommissie
    • LLK.
  • Reglement Leerlingen kommissie:
    • Artikel 1: In dit reglement wordt verstaan onder:
      • a. Het ziekenhuis – het Psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord Zuidlaren.
      • b. De Ondernemingsraad – de Ondernemingsraad van het onder a genoemde ziekenhuis.
      • c. De Direktie – de Direktie van het onder a genoemde ziekenhuis.
      • d. De opleidingen – opleidingen gegeven door/binnen het onder a genoemde ziekenhuis.
      • e. De leerlingen – de deelnemers aan de onder d genoemde opleidingen.
      • f. De kommissie – de Leerlingen kommissie van het onder a genoemde ziekenhuis.
    • Artikel 2: De Leerlingen kommissie (LLK) is een onderdeel van de O.R. (artikel 14, lid 1).
    • Artikel 3: Doel: de kommissie heeft tot doel zaken, onderwerpen en/of klachten m.b.t. de opleidingen te toetsen aan de regelingen, die daar voor zijn overeengekomen en hierover gevraagd of ongevraagd advies aan de Direktie te geven.
    • Artikel 4: Taak: zie doel.
    • Artikel 5: Samenstelling:
      • a. De kommissie telt 7 leden, waarvan 4 O.R.-leden en 3 KLO-leden.
      • b. De kommissie kiest uit zijn midden een voorzitter en sekretaris.
      • c. De kommissie-leden uit de O.R. treden af bij uittreding uit de O.R. De kommissie-leden uit de KLO treden af, als zij geen lid meer zijn van de KLO.
      • d.1. De kommissie-leden uit de O.R. bestaan uit mensen, die bekend zijn in het opleidingsgebeuren.
      • d.2 De kommissie-leden uit de KLO bestaan uit mensen, die klasse-oudsten zijn, gekozen worden door de KLO-leden.
      • e. Een KLO-lid kanniet gelijk in de O.R. zitting hebben.
    • Artikel 6: Werkwijze:
      • a. De voorzitter en sekretaris maken de agenda op en wel op een zodanig tijdstip, dat de overige leden deze tenminste 2 weken voor de geplande vergaderdatum in hun bezit hebben.
      • b. De kommissie vergadert elke maand, behalve in de vakantieperiode (die gelijk loopt met het opleidingsgebeuren). Een extra vergadering kan door 4 leden, óf KLO óf O.R., bijeen geroepen worden.
      • c.De kommssie vergadert alleen als tenminste 4 leden aanwezig zijn.
      • d. De verslagen worden aan de O.R. en KLO toegezonden. De O.R. krijgt eventueel vertrouwelijke bijlagen.
    • Artikel 7: Kommunikatie: Kommunikatie vindt plaats door schrift (dit om misverstanden te voorkomen).
    • Artikel 8: Bevoegdheden:
      • a. De leden van de kommissie zijn gerechtigd hun arbeid gedurende een door de O.R. in overeenstemming met de onderneming vast te stellen aantal uren per jaar te onderbreken voor onderling beraad, alsmede voor beraad met of raadpleging van anderen. Al dan niet in de onderneming werkzame personen over aangelegenheden waarbij in de uitoefening van hun taak betrokken zijn.
      • b. De onderneming is verplicht de kommissie het gebruik toe te staan van de voorzieningen, waarvan hij als zodanig kan beschikken en die de kommissie voor de vervulling van zijn taak en werkwijze nodig heeft.
      • c. Indien de kommissie zaken aan de orde komen die een vertrouwelijk karakter dragen, dan brengt dit met zich mee, dat de leden deze geheimhouding in acht nemen.
      • d. Alle in dit reglement beschreven bevoegdheden zijn te vinden in de W.O.R.
    • Artikel 9: Daar waar dit reglement niet aan de behoefte voldoet, beslist de Ondernemingsraad.

N.B. De Bedrijfskommissie moet er nog z’n goedkeuring aan geven.

  • O.R. en L.L.K.: Er wordt nog druk gezocht naar een leerling die zitting wil nemen in de kommissie Sociaal beleid. In de extra vergadering van 23 september, zijn 3 leerlingen gekozen voor de L.L.K., die voorgedragen worden aan de O.R.
  • Overleggroep Direktie & Opleiding: Er wordt kontakt opgenomen met dhr. Westerik t.a.v. toelichting klinische lessen. De praktijkbegeleiding komt i.d. toekomst een keer praten over de begeleiding en hun doelstellingen.
  • Groepsvertegenwoordigers:
    • Nieuwe leden:
      • Carl Füglistahler, groep S I;
      • Annegino Marsman, groep SA I
  • Rondvraag en sluiting: Geen bijzonderheden bij de rondvraag.

Tot ziens

blz. 8 & 9 – Direktiebrief

AAN DE MEDEWERKERS


DIREKTIEBRIEF

In de reünistenbijeenkomst van 2 oktober, heb ik vrij uitvoerig stil gestaan bij enkele aspekten van de toekomstige ontwikkeling van Dennenoord.
In deze nieuwsbrief wil ik daar eveneens wat verder gaande aandacht geven.
Het is U bekend dat het Z.B.B.T. met de allerhoogste prioriteit bezig is, zich te bezinnen op de huisvesting van onze afdelingen, na het gereed komen van de nieuwbouw. Dit huisvestigsmodel zal geheel zijn gebasseerd op de gehomogeniseerde funkties die we straks gaan onderscheiden.
Op het moment dat U dit leest, zal het Z.B.B.T. inmiddels hierover advies aan de Direktie hebben uitgebracht. In dit advies wordt een aantal alternatieve mogelijkheden belicht; waarbij tevens een voorkeur-volgorde wordt aangegeven.
Zo spoedig mogelijk zal de Direktie het funktiemodel en de daarbij behorende voorgestelde huisvesting in brede kring binnen de organisatie ter diskussie stellen. Het zal duidelijk zijn, dat in deze diskussie primair vooral de direkt belanghebbenden, te weten de behandelafdelingen en de vakgroepen, betrokken zullen worden. Voorts zullen de opvattingen uiteraard zorgvuldig moeten worden getoetst aan de bouwkundige mogelijkheden en konsekwenties. Ik hoop dat het mogelijk zal zijn, deze diskussieronde in november te doen plaatsvinden, zodat aansluitend een definitief funktiemodel en huisvestingsplaatje aan de Ondernemingsraad kan worden voorgelegd.
Het nadrukkelijke streven is, de gehele besluitvorming ook over dit jaar af te ronden.
We zullen onze gedachten dan definitief bepaald hebben ten aanzien van drie belangrijke zaken:

  1. de te onderscheiden funkties en de huisvesting ervan
  2. de afdelings- en blokkenstruktuur
  3. de instelling van het R.A.P.C. (Regionaal advies- en plaatsingscentrum Dennenoord).

Als uitvloeisel van 1 en 2 kan tevens de indeling in blokken worden vastgesteld.
Begin volgend jaar zal met de verwerkelijking van de gemaakte plannen een aanvang gemaakt kunnen worden. Voor de verschillende onder 1 t/m 3 genoemde zaken, zullen daartoe uitvoeringsplannen opgesteld worden.
Met de omvangrijke zaken genoemd onder 1, zal de uitvoeringskommissie zich belasten. De zaken genoemd onder 2 en 3 zullen door de Direktie met intensieve ondersteuning van ‘Sociale zaken’ worden behandeld.
Begin volgend jaar zal dan duidelijkheid zijn verkregen over de te nemen stappen, nadat we een jaar lang intensief met de voorbereiding ervan zijn bezig geweest. Dit betekent niet dat iedereen individueel direkt in het begin van het jaar reeds zal weten waaraan hij of zij toe is.
Ook die duidelijkheid zal echter in de eerste maanden van het komende jaar – tenminste voordat de zomervakanties weer zullen aanvangen – voor het grootste deel van onze medewerkers moeten worden verkregen.
Ook dan zal echter nog niet alles definitief zijn beslag hebben gekregen. Het feitelijk betrekken van de nieuwe behuizingen bij. zal pas kunnen gebeuren na het gereed komen van de nieuwbouw. Onvoorziene omstandigheden – zoals een extreem strenge winter – voorbehouden, zullen vanaf omstreeks juni de thans in aanbouw zijnde gebouwen geleidelijk gereed komen en betrokken kunnen worden. Omstreeks oktober zullen we alle nieuwe gebouwen in gebruik hebben genomen.
In de afdelingen zullen voorts nog spelregels moeten worden uitgewerkt voor het eigen funktioneren van de afdeling binnen het raamwerk van de uitgestippelde organisatiestruktuur.
Voor de verdere toekomst is het overheidsbeleid ten aanzien van de ontwikkeling van de psychiatrie van grote betekenis. Dit beleid komt o.a. tot uiting in het rapport van de werkgroep huisvesting psychiatrie.
Twee in het rapport gehanteerde normen zijn van doorslaggevend belang:

  • a. de z.g. 1½% norm, inhoudende dat wordt geacht dat 1½% van de bevolking intramurale psychiatrische hulp behoeft.
  • b. de norm dat algemeen psychiatrische ziekenhuizen (A.P.Z.en) een capaciteit zullen moeten hebben tussen 200 en 500 plaatsen en bij voorkeur van 300 plaatsen.

Alle psychiatrische funkties die we normaal als A.P.Z. uitoefenen als basispakket.

  • poliklinische hulpverlening
  • dagbehandeling
  • observatie en kortdurende behandeling
  • voortgezette klinische hulpverlening
  • langdurige klinische hulpverlening
  • fakulatieve funkties (onder te brengen in A.P.Z. en in afzonderlijke afdelingen)
  • jeugdpsychiatrie
  • S.G.A.-patiënten (sterk gedragsgestoord en/of agressief)
  • observatie en kortdurende behandeling van psychogeriatrische patiënten
  • zwakzinnigen met een psychiatrische stoornis
  • psychiatrische hostels
  • funkties onder te brengen in kategorale psychiatrische ziekenhuizen (één kategorie patiënt) ten behoeve van:
    • kinderen
    • verslaafden
    • ter beschikking van de regering gestelden
  • psychiatrische universiteitsklinieken voor zover per kliniek de kapaciteit groter is dan 36 plaatsen
  • de bedden van de P.A.A.Z. en zijn hier vooralsnog niet inbegrepen

Niet in deze 1½% norm is begrepen de verpleeghuisfunkties voor psychogeriatrische patiënten (geestelijk gestoorde bejaarden).
Om voor(voorlopige) erkenning als verpleeghuis in aanmerking te komen, mag zo’n verpleeghuis bestuurlijk gezien wel deel uitmaken van een A.P.Z., mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • bouwkundig gescheiden ligging
  • zelfstandig opname- en personeelsbeleid
  • eigen medische en verpleegkundige verantwoordelijkheid
  • geen vermenging psychogeriatrische patiënten met andere kategoriën psychiatrische patiënten.

Behouden de ligging midden op ons terrein, voldoet de Enk in overwegende mate aan deze voorwaarden. Dat betekent echter toch wel, dat we gezien de ligging slechts een voorlopige erkenning zullen krijgen voor de Enk als verpleeghuis, wanneer we binnen afzienbare tijd plannen ter tafel brengen voor een nieuw te stichten verpleeghuis. Dit kan zijn hetzij als onderdeel van het A.P.Z. Dennenoord, maar dan wel een afzonderlijke Direktie, hetzij als onderdeel van onze Vereniging, hetzij nog anders.
Dit houdt in, dat op wat langere termijn, de Enk in ieder geval niet meer gebruikt zal kunnen worden als verpleeghuis en alsdan een bestemming zal moeten krijgen voor één van onze normale A.P.Z.-funkties.
Getalsmatig ziet een ander er boor wat betreft de langere termijn als volgt uit. Bij toepassing van de 1½% norm op ons verantwoordelijkheidsgebied, zal Dennenoord na aftrek van de kategorale funkties een kapiciteit van omstreeks 430 plaatsen moeten hebben.
Met de nieuwbouw, het Zuiderpaviljoen, de Reehorst, de Enk en eventueel de Fazant, zullen we beschikken over ruim 400 goede plaatsen. Nieuwbouw zal derhalve op kortere termijn nauwelijks of niet nodig zijn.
Een wezenlijke vraag zowel uit het oogpunt van personeelsbeleid als op economische gronden is op welke termijn deze kapaciteitsverkleining, van de 780 bedden van thans naar 430 bedden (exclusief een eventueel tot Dennenoord behorend te bouwen nieuw verpleeghuis) in de toekomst, zal plaatsvinden.
Op kortere termijn, zegt de eerstkomende 5 jaar, zal er van een kapaciteitsverkleining nauwelijks sprake kunnen zijn.
Hierbij spelen vier belangrijke overwegingen een rol:

  1. In ons verantwoordelijksheidsgebied zien we geen redenen om te veronderstellen dat het aanbod van patiënten de komende tijd zal veranderen.
  2. Na een kontinue daling gedurende een reeks van jaren in ons aantal chronische psychiatrische patiënten tekent zich daarin thans een stabili-satie af.
  3. Het maken van plannen voor een verpleeghuis en de realisering daarvan zal jaren vergen.
  4. Het, in vergelijking met de norm aanmerkelijke, teveel aan geronto-psychiatrische patiënten, zal binnen redelijk afzienbare tijd niet elders opgenomen kunnen worden en zal derhalve zolang aan onze zorg toevertrouwd moeten blijven.

Pas op veel langere termijn zullen wezenlijke veranderingen gaan optreden. Het is thans nog niet te overzien hoe een en ander zich ter zijner tijd zal voltrekken. Plannen daarvoor zijn dan nu ook nog niet zinvol te maken.
De konsekwentie van het gegeven dat we nog langdurig een ten opzichte van de norm, teveel aan geronto-psychiatrische patiënten onder onze hoede zullen hebben, is dat we er voor zullen moeten zorgen, op z’n minst voor middenlange termijn goede huisvesting ter beschikking te hebben voor deze patiënten.
Volgens het desbetreffende door het Z.B.B.T. uitgebrachte advies, zullen deze patiënten worden ondergebracht in paviljoenen waarin subeenheden worden onderscheiden voor mensen van verschillende niveau, van sterk verplegingsbehoeftig tot matig begeleidingsbehoeftig.
Het eerste paviljoen dat voor deze wijze van gebruik zal worden aangepast en gemoderniseerd, zal Vredestein zijn. Er wordt naar gestreefd zo spoedig mogelijk de procedure in gang te zetten en de aanpassing van het gebouw op zo kort mogelijke termijn te realiseren.
Aan het Z.B.B.T. is in verband daarmee gevraagd met spoed nog een aanvullend advies uit te brengen terzake van de te onderscheiden sub-funkties binnen de groep geronto-psychiatrische patiënten, zoals bijv.:

  • sterk verplegingsbehoeftig
  • (sterk) verzorgingsbehoeftig
  • (sterk) begeleidingsbehoeftig

Ik stel het in dit verband zeer op prijs hierbij te kunnen vermelden, dat het team van paviljoen Vredestein reeds geruime tijd geleden een beleidsplan heeft opgesteld over de gedachte toekomstige ontwikkeling van Vredestein. Dit plan heeft de basis gevormd voor een hele reeks gesprekken over de toekomst van de afdeling en vormt ook thans voor het Z.B.B.T. een belangrijk aanknopingspunt voor het door de Direktie gevraagde aanvullende advies.

Met vriendelijke groeten,
F. Sonneveld,
Algemeen direkteur

blz. 9 – gehoORd en gezien

gehoORd en gezien

In de O.R. vergadering van maandag 13 oktober j.l. werd dhr. H. Klunder als O.R.-lid geïnstalleerd, in de vakature ontstaan door vertrek van Gerard Beukema.
Voorafgaande aan de installatie, had voorzitter De Jong, de afwezigen even de revue laten passeren.
De Wacht in het ziekenhuis, Zoodsma en Kranenborgbezig met kerkbouw in Suriname, Smit-Duyzentkunst ziek en tenslotte Harbers, die had laten weten dat het O.R.-werk hem wat te veel dreigde te worden, wat voor hem reden was er mee te stoppen. Dat is dan de 6e vakature in deze periode en daar blijft het niet bij, wat ook O.R.-lid Tump meldde alvast dat ze per 1 december Dennenoord en dus de O.R. zal verlaten.
In dat licht bezien waren de installatiewoorden van voorzitter De Jong, gericht aan het nieuwe O.R.-lid Klunder bijzonder passend, toen hij zei: ‘Ik hoop dat u weet waar u aan begint!!! Opdat u niet na drie maanden weet wat u beëndigt.
Gelet op de uitgedunde O.R.-gelederen nog het feit dat er toch al zo ontstellend veel moet gebeuren, bleek niet mogelijk, voor dit nieuwe O.R.-lid een z.g.n. mentor aan te wijzen. Zoals dat tijdens de laatsgehouden vormingsdagen was afgesproken. Besloten werd nu, om Klunder een aantal weken met de agenda kommissie te laten meedraaien, om zodoende snel geïnformeerd te geraken over het zo langzamerhand zeer complexe O.R.-werk. Het zal voor de vormingsleider Jan van Treuren (die in deze vergadering ook aanwezig was) een hele kluif worden, alle O.R.-leden na de a.s. vormingsdagen weer opgewekt de deur uit te krijgen.

H. Klunder

blz. 10 – Kinderfeest

blz. 11 – Reünie – Braderie – Programma november

REÜNIE 2 OKTOBER 1980

De reünie ligt inmiddels weer achter ons.
Tijdens de nabespreking, die op 7 oktober j.l. werd gehouden, met alle bij de reünie betrokken kommissieleden, kwam als algemene konklusie naar voren, dat teruggezien kon worden op een zeer geslaagde dag. De talrijke individuele reakties wezen ook duidelijk in die richting.
Tijdens de reünie hebben de reünisten onder meer van hun waardering blijk gegeven door een, middels kollekte bijeengebracht geldbedrag (f 1319,85) aan de Direktie aan te bieden. Dit bedrag werd namens de reünisten door dhr. Tadema aangeboden, onder het motto ‘door reünisten voor personeel’.
De Direktie zal de bestemming ervan moeten bepalen. Zij zal zich daarbij gaarne laten leiden door suggesties van personeelsleden.
Tot slot spreek ik, namens de Direktie en de organisatie kommissie, aan allen die op enigerlei wijze hebben bijgedragen aan het slagen van deze dag, mijn hartelijke dank uit.

Met vriendelijke groet,
C.A. de Graaf
Voorzitter organisatie kommissie

VERMIST!!!

In de leskeuken van het Vormingscentrum, staat een aantal apparaten en artikelen ten behoeve van de kooklessen.
Na het Zomerfeest, bleek een mixer niet meer aanwezig te zijn.
Met een dergelijk festijn, staat het hele Vormingscentrum op z’n kop en na afloop, als de zaak is opgeruimd, blijkt wat er mist, daar alles een vaste plaats heeft. De reden van dit artikel in deze krant is dan ook, dat er misschien bij het afvoeren van alle materialen een mixer ergens is terecht gekomen, waar deze niet hoort.
Mocht iemand deze mixer hebben gezien, doch geen idee had waar deze thuis hoorde, dan stellen wij er veel prijs op dat deze weer bij het Vormingscentrum terug komt.

GROOTSE BRADERIE IN VORMINGSCENTRUM

De Zuidlaarder Middenstand presenteerde zich op 17 september in het Vormingscentrum aan de bewoners van Dennenoord, Tienelswolde, Laarhof, Berkenhof, Eureka, Everswolde en Huize Larix.
Een speciale bus werd ingezet voor de minder mobiele mensen uit de diverse tehuizen.
Maar liefst 30 standhouders lieten op deze dag zien, wat er in hun winkels in Zuidlaren zoal te koop is.
Als men moe was van alle indrukken, demonstraties en informaties, dan kon lekker worden uitgeblazen in de sociëteit onder het genot van een kopje koffie en thee met daarbij een passens muziekje.
Door de Raiffeisenbank Zuidlaren, werd een spelletje ‘Centen raden’ gehouden, waaraan enige honderden bezoekers deelnamen. Het juiste aantal centen bedroeg 823, en werd niet geraden. Een tiental deelnemers was er vrij dicht bij en zullen prijsjes in ontvangst mogen nemen.
De winnaars zijn:

MEDEDELING

Voor de soos van het gepensioneerd personeel:
9 oktober zijn we weer begonnen.
De volgende bijeenkomsten hebben we gepland op 6 november, 11 december en 15 januari.
Alle data zijn op een donderdag. De tijd is 14.00 uur. De plaats: de Schakel.
Voor wie er nog geen kennis heeft gemaakt, kom een een kijkje nemen, het is erg gezellig.

Namens de S.O.P.

PROGRAMMA VOOR DE MAAND NOVEMBER

  • Donderdag 9 november:
    • Muziek in de Soos – Schievink
  • Donderdag 13 november:
    • Urker koor
  • Donderdag 20 november:
    • Börker Revue
  • Donderdag 27 november:
    • Film

4 OKTOBER WERELD-DIERENDAG

Zaterdagochtend om 9.00 uur was het al een beestenboel voor het Vormingscentrum. Zes prachtige Tochenburger geiten met hun trotse baas, zo’n 15 henen die zich gereed maakten voor de wedstrijd ‘kraaien’, een twintigtal prachtige vogeltjes, ieder apart in een hokje, wat konijnen en daar tussen door 2 honden.
Ondanks de veelvuldige reclame (krantje, affiche, radio plus een extra mededeling) was de opkomst teleurstellend.
Jammer, gezien het enthousiasme van de mensen, die vrijwillig hun beesten tot onze beschikking stelden.
Jammer voor de heer Zoodsma, die voor niks het Hertenkamp open had, jammer ook voor de organisatoren.
Tenslotte was het, denk ik, jammer voor de bewoners van Dennenoord, want het was voor hen georganiseerd!

blz. 12 – Filmmiddag

blz. 13 – Huurwetgeving – Vleesaktie

blz. 14 – Puzzle-pagina

blz. 15 – Mutaties – Examentoespraak

EXAMEN

Dit is de toespraak die gehouden is bij de overgangsexamens van 1ste naar 2de jaars, en van 2e naar 3e jaars.

DAMES EN HEREN
Het is maar heel even in mij opgekomen om vandaag een veilig verhaaltje te houden. Het ligt in mijn verwachting het wat rustig te houden, niet te veel bloot te geven en vooral een goedwillende indruk achter te laten. Soms is het ook nodig voor jezelf, om kritiek van anderen te vermijden.
Maar toch …. verpleegkundig onderwijs is onderwijs dat mensen opleidt tot beroepen, waarin men medemensen die op een bepaald gebied te kort schieten gaat verplegen, verzorgen of helpen. Het is dus beroepsonderwijs. De basis voor dit beroepsonderwijs is natuurlijk de verpleegkunde, dit is ook de essentie van het vak dat verpleegkundigen, verzorgenden en helpenden binnen de gezondheidszorg uitoefenen. Dat is al eeuwen zo, hoewel men daar toch vraagtekens bij zet als men ziet hoe de verpleegkunde zich in de laatste jaren heeft ontwikkeld en als men kijkt naar de beroepsuitoefening en de beroepsattitude van velen die zich verpleegkundige of verzorgende noemen.
De laatste jaren echter is het verpleegkundig beroep een duidelijker plaats gaan innemen binnen de gezondheidszorg en binnen de maatschappij. Dit veranderde beroepsbeeld houdt enerzijds verband met de professionalisering van de verpleegkundigen, anderzijds houdt dit verband met de ontwikkeling van de eigen beroepsidentiteit en de opkomst van de verpleegkunde als wetenschap. Het wordt zo langzamerhand duidelijk wat verpleegkunde voor een vak is.
Het klinkt allemaal gewoon en dat is het eigenlijk ook, maar ik denk dat het theoretisch normaal is maar praktisch normaal lijkt. Als we verpleegkundigen op dit moment alleen maar verpleegkunde zouden laten bedrijven, dan zouden op dit moment alle ziekenhuizen stil vallen en van de verpleegkundigen zou ongeveer de helft acuut weglopen omdat ze immers meer willen dan alleen verpleegkunde bedrijven. Ik zou ze alleen maar meer verpleegkunde laten bedrijven, en deze verpleegkunde laten uitoefenen als zelfstandige discipline verpleegkunde; bekijken en bespreken en dan ook het beroep laten meespelen als leeuwendeel van de dagelijkse bezigheden van verpleegkundigen betekent, erg veel en heeft dacht ik nogal wat consequenties. Ik denk bijvoorbeeld:

  1. Aan de huidige verpleegkundigen kunnen in de komende jaren naast nieuwe collega’s ook andere collega’s verwachten. Zi is er dan al  spoedig bijscholing nodig.
  2. De patiënt zal gaan ervaren dat hij ook in een patiënt gerichte omgeving mens kan en mag blijven.
  3. Een zelfstandige plaats zal door de verpleegkundige worden opgeïst.

We dienen ons voortdurend af te vragen, waar we dan wel naar toe gaan met de toekomstige veranderingen.
Ik heb in het begin al gezegd, mij niet te veel bloot te geven over het verpleegkundig beroep. Toch heb ik mij gewaagd een aantal losse gedachten te ventileren, misschien kom ik hier nog wel eens op terug, al dan niet met de opmerking dat ik er naast zat.
Jullie, nu derde jaars en tweede jaars, ik hoop dat jullie in het komende leerjaar mee willen gaan denken in je eigen verpleegkundig onderwijs, geeft het die diepte die het nodig heeft dan kunnen jullie optimaal functioneren in je eigen werk en blijf je steeds ontwikkelen in je beroep de vaardigheden, de attitude.
Hartelijk gefeliciteerd.
Dank U.

B. Nieuwland

blz. 16 – Kerkdiensten – Advertenties

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 2 november, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte Surinamezendinig; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff
  • 6 november, 15.30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in het Vormingscentrum
  • 9 november, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Wilde Ganzen; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 16 november, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Dennenoord gemeente; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 23 november, 9.45 uur: Ds. W.M. v. Lynden, kollekte voor geestelijk en maatschappelijk werk Noord-Jeruël; 19.00 uur: Ds. W.M. v. Lynden
  • 30 november, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor hulp aan vluchtelingen; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff

ACTIVITEITEN VAN DE S.O.P. T/M MAART 1981

  • November:
    • Ruilbeurs;
    • Filmmiddag;
    • Radio-telefoonspel;
    • Kegel-bowlingavond (evt. in februari)
  • December:
    • Kindermiddag
  • Januari:
    • Nieuwjaars-feestavonden (2 x)
  • Februari:
    • Ruilbeurs
    • Filmmiddag (evt. in januari)
    • Toneelavond

ADVERTENTIES

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.