Header - Personeelskrant DNO

1981-10 – Personeelskrant Dennenoord – 9e Jrg. No. November

blz. 2 – Bibliotheek – Sollicitatie

SOLLICITATIE

Geslacht: nee, ik leef nog
Naam: heb ik al
Voorletters: drie
Woonplaats: thuis
Telefoon: ja
Geboren: ja
Werkzaam geweest: bij mijn vorige baas
Hoeveel jaar: heel veel
Gehuwd: met mijn vrouw
Naam echtgenote: u vraagt teveel
Kinderen: erg veel en lastig
Rijbewijs: verloren
Uw salaris was: niet genoeg
U wilt verdienen: meer
Ziektes: gehad
Koop- of huurhuis: hoekhuis
Bijzonderheden: alles op zijn plaats
Lengte: middelbaar
Kleur haar: veranderlijk
Bril: laat ik op de WC
Welk werk prefereert u: vuurwerk
Drinkt u teveel: het meeste gaat er overheen
Rookt u: nee, de sigaret rookt
Uitslag: sollicitant afgewezen

Hanneke

blz. 3 – Sociale uitkijkpost – Afscheid van de heer Hamstra – Anekdotes en Dennenoord

AFSCHEID VAN DE HEER HAMSTRA

Het moment waarop de heer Hamstra ons zal verlaten – 1 december a.s. – komt eerder dan wij hadden verwacht en gehoopt. Immers, het is om redenen van zijn beperkte gezondheidstoestand en vanwege de mogelijkheid gebruik te maken van de zgn. VUT-regeling, dat hij na rijp beraad tot het doen van deze stap heeft besloten. Wij hadden hem graag nog een tijdje als ‘één van de onzen’ in ons midden gehouden. Uiteraard respekteren wij zijn besluit; het is er één die getuigt van het hebben van een aanzienlijke portie werkelijkheidszin.

Terugkijkend op zijn loopbaan bij Dennenoord, valt ons op, dat de heer Hamstra reeds op 15-jarige leeftijd, in 1935 in funktie trad. Als, wat toen ‘jongste medewerker’ werd genoemd, droeg hij de zorg voor de distributie van de post en de medicijnen.
Direkt na de oorlogsjaren werd hij assistent van de huismeester en in 1953 volgde zijn benoeming als administratief medewerker bij de afdeling boekhouding. Toen in 1974 werd besloten tot het verzelfstandigen van de inkoopfunctie in Dennenoord, bleek de heer Hamstra desgevraagd graag bereid te zijn aan de op basis hiervan ingestelde nieuwe afdeling leiding te willen geven. Zo zal hij dan, naar we hopen gedurende nog vele jaren, voor ons en vele anderen in herinnering blijven als zijnde de eerste inkoper in ons ziekenhuis.
Wij ervaren het als een voorrecht zo nauw met de heer Hamstra e hebben mogen samenwerken. Een man die het bedrijf door en door aanvoelde, die weinig of geen problemen kende met het bedenken van waardevolle oplossingen voor schier alle vragen die hem door wie dan ook werden gesteld, die …. ja, ga zo maar door! In dit verband is men gauw geneigd te spreken in termen van ‘onmisbaar zijn’ of anderzins. Zonder dieper te willen ingaan op de vraag of dat zo en hier gesteld zou kunnen worden, staat wèl vast dat we u, meneer Hamstra, zullen missen.
Het moge u en de uwen gegeven worden nog vele vreugdevolle jaren in goede gezondheid bij elkaar te zijn.

J.W. Flach
Stafdirekteur ekonomische zaken

ANEKDOTES EN DENNENOORD

Dennenoord heeft al een geschiedenis van meer dan 85 jaar. Met nu ongeveer 1500 bewoners en personeel, een groot geheel, waar mensen voortdurend bij elkaar betrokken zijn.
In zo’n situatie ontstaan overal verhalen, waarvan er vele langer blijven hangen dan één koffiepauze of één wandelgang of één vergadering. Deze verhalen, anekdotes zijn vaak erg leuk om te vertellen, maar ook leuk om ze te horen of te lezen.
Ze gaan over mensen, die je kent of hebt gekend; ze geven iets weer van de sfeer, die er was of is. Verhalen over streken die werden uitgehaald, over 1 april grappen, over karakteristieke personen, over gebeurtenissen, over ….
Heel weinig van deze anekdotes worden en werden opgeschreven. Bijna elke lezer heeft, na enig nadenken, wel een paar voorradig.
Welnu, alles wat we vragen is:
zet er eens één of een paar van deze anekdotes op papier en stuur het op naar de personeelskrant (postvakje).
Een jury kiest uit deze verhalen de drie beste. Hiervoor zijn prijzen beschikbaar.
Daar gaat het niet alleen om!
Ongeveer in januari 1982 geven we een boekje uit met de beste anekdotes. En regelmatig kunnen ze ook in de personeelskrant verschijnen.
Doe mee dus ….

blz. 4 – Klaverjas- en sjoelavond

blz. 5 – Nieuwjaars-feestavonden

blz. 6 – Volleybalcompetitie 1981-1982

VOLLEYBALCOMPETITIE 1981-1982

Als u dit leest, dan zijn er alweer 3 wedstrijden achter de rug, want de competitie is op 19 november al weer begonnen.
We hebben dit seizoen een record van 20 afdelingen en het heeft op 19 gestaan, dus u ziet, het gaat goed met het volleybal op Dennenoord, wat de competitie betreft tenminste. En nog hebben alle afdelingen zich nog niet opgegeven, maar wie weet, volgend seizoen?
De wisselbeker staat nu bij Vredestein en u ziet aan de lijst van deelnemers, dat Vredestein de beker gaat verdedigen met geheel Vredestein. Maar ach, we hebben nog een Brandweer, Borgwal, een Trefpunt en zelfs ook nog een Ondernemingsraad en nog vele anderen die ook hun best zullen doen om ze die beker te ontfutselen. Dus wie weet, u kunt natuurlijk ook alvast gaan inzetten voor de winnaar.

blz. 6 & 7 – Herindeling theologische bibliotheek

HERINDELING THEOLOGISCHE BIBLIOTHEEK

VOETBAL

Wij zijn dan eens weer met 7 man naar Norg geweest, om daar een zaalvoetbaltoernooi te spelen. Dit wordt ieder jaar georganiseerd door de Brink-Stichting uit Vries. Zoals gewoonlijk als vaste prik op zulke toernooien, ging de eerste wedstrijd verloren. Na eerst met 2-0 voorgestaan te hebben, gingen we de boot in met 3-2 tegen Licht en Kracht.
Vijf minuten later moest er weer aangetreden worden tegen Brink 1. Nu waren de jongens vast goed warm gedraaid, want het werd een duidelijke 6-1 overwinning.
Als laatste moest er nog tegen Brink 2 gespeeld worden. Nu, het was te zien dat ze het ritme te pakken hadden, want het werd weer 6-1.
Jammer van de eerste wedstrijd, nu werden wij tweede en nr. 1 gaat over naar de finale die op 2 april wordt gespeeld.
Al met al, ben ik vol lof over de jongens, met wat voor inzet zij hebben gespeeld.

Het waren Bert, Reinhalt, John, Bé, Gerrit, Peter en Geert die de doelpunten allemaal gezet en ik kon het niet bijhouden, zo snel ging het.
Hier volgen de verdere ontmoetingen:

• Brink 1 – Brink 2:4-1

blz. 10 – Kortingscommissie – Kinderproduktie

blz. 11 – Een kribbige …. – Van de Kimme – Woningruil

VAN DE KIMME

Operette ‘Der Vogelhändler’ van Carl Zeller, gebracht door de Operette Vereniging Thalia uit Haren.
Donderdagavond 5 november j.l. was de Schouwburgzaal weer uitverkocht, en tot de nok vol met operette-minnend publiek.
Er werd goed gezongen, vooral door de gastsolisten, die evenals vorig jaar, ook nu weer opvielen door hun geweldige zangkunst.
Maar ondanks dat, moet gezegd worden, hoe knap het is dat de overige amateurs eveneens groots optraden.
Een operette avond in de Kimme is echt een avondje uit. Er kan terug gezien worden op een zeer geslaagde avond.

Programma:
28 november a.s. rechtstreekse radio-uitzending van het VARA-programma ‘Muziek vanuit ….’ vanuit de Schouwburgzaal de Kimme.
Een radio opname gepresenteerd door Eddy Becker, m.m.v. het VARA-dansorkest o.l.v. Charlie Nederpelt.
In de show van 1½ uur zullen vele Nederlandse artiesten optreden, w.o. Letty de Jong, Peter Blankert, Misty Four en Junior Jazz-band.
Aanvang: 14.45 uur.

WONINGRUIL

Aangeboden te Zuidlaren:
ééngezinswoning met 4 slaapkamers enz., aan de rand van het bos.
Tegen woning in Groningen of omgeving, bijv. Vinkhuizen of Zuidhorn.
Brieven richten aan de Dienst Sociale Zaken, die voor doorzending zal zorgdragen.

blz. 12 & 13 – Kanaries als hobby

blz. 14 & 15 – Zeevissen

EEN HERINNERING AAN HET ZEEVISSEN OP ZATERDAG 17 OKTOBER J.L.

Daar stonden we dan te wachten bij de Schakel, ’s morgens om 5 uur. Allen aanwezig? Nee, de postduif met zijn gevolg moet nog komen. Die vliegt wel, dus zien we hem wel volgen.
Het bleek dat de bus te klein was, wie had op 40 personen gerekend? In Tynaarlo stond een grote bus en zo reden we zonder postduif naar Tynaarlo. Inmiddels had de postduif zich gemeld en konden we de reis beginnen, richting Den Helder.
Nadat de chauffeur ons een prettige dag had toegewenst, werd het een hele tijd stil.

Zo hoorde ik onderweg enkele opmerkingen:

• ‘Het is gelukkig windstil’
  • ‘We gaan wel wat laat dit jaar’
  • ‘IK WORD IN IEDER GEVAL NIET ZEEZIEK’
  • ‘Als het maar niet zo hard begint te waaien’
  • ‘man je kunt zo overboord hangen en de vissen voeren’
  • ‘We moeten ze niet voeren, maar vangen’
  • ‘Het is veel te laat om makrelen te vangen, je moet in het voorjaar uitvaren’
  • ‘We zullen zien. Ik neem de vissen in ieder geval niet mee’
  • ‘Ik wel, met zakken vol’

En toen was daar Den Helder.

We zagen vele boten liggen, gereed om uit te varen. Nadat we onze boot hadden gevonden, moesten we een plekje zien te bemachtigen om ook nog te kunnen vissen, dat lukte met een beetje passen en meten wonderwel.
Zo stonden we daar tussen Hollanders en Duitsers in, allen met hetzelfde doel voor ogen: het vangen van vis.
het was inmiddels acht uur toen de kapitein het bevel van vertrek gaf, de motoren begonnen te draaien en de scheepsschroef zette het schip in beweging. Na ongeveer 1 uur varen, mochten we de hengels uitwerpen en ja hoor, we voelden ons meteen echte vissers, alles was aanwezig: water, hengel, aas (veren), visboot, een deskundige kapitein en een geweldige spanning. Maar er ontbrak één ding: VIS!!!

Maar eensklaps een gil: ”k heb beet’ en ja hoor, daar kwam de vis, ‘moet je kijken, wat een rare, het lijkt wel een vogel met z’n lange snavel, nee, het is een paling’, ‘je weet er niets van’, zei vader Ho, ‘dit is nu een GEEP’. Verder werd er niets gevangen.
Inmiddels was G.D. naar de reling gewaggeld in gezelschap van B.H. Samen voeren ‘lekker’ zullen ze gedacht hebben. Later zagen we B.H. in de kombuis liggen met het hoofd op tafel om een uurtje later weer te kunnen vissen.

We zochten inmiddels een betere visplaats op, naar goeddunken van de kapitein. Voor de tweede keer werden de hengels uitgeworpen, en ja hoor, wie was de eerste, onze chauffeur, drie in één keer vast aan de haak, hij werd er verlegen van, waar moest hij ze laten?
Maar hij had voor goede viskleding gezorgd, waardoor hij de vis rustig in een jaszak kon stoppen, net met de staarten eruit, O wat was het daar donker.
Zo werden nog enkele vissen gevangen op dit stekje. Er werd ook veel vis teruggezet, o.a. de hors (makreel-achtige met veel graat). Volgens de kapitein moest er veel meer te vangen zijn en zo zochten we weer verder, daar waar de meeuwen scheerden over het water, waar meeuwen zijn zit vis. En ja hoor, nu werd het werken geblazen. 2, 3, 4, 5, 6 makrelen werden in één keer naar boven gehaald. De één nog wilder dan de ander, de snoeren in elkaar, we haalden elkaar de vissen af, zelfs onder de boot door, tot het commando kwam: ‘Inhalen, we gaan naar huis’.
Zo vingen we allen wel wat vis, de één wat meer, de ander wat minder, doch ruim voldoende om mee te nemen naar huis om te tonen dat we niet voor niets meegegaan waren.
Het was dan ook half twee toen de thuisreis werd aanvaard, het zou nog 2.30 uur duren voor we de kust zouden naderen, maar geen nood, de vissen moesten nog worden geslacht en dat lukte wonderwel. Het waren niet alleen de mannen die de vissen slachtten, zowaar ook vrouwen (meisjes) hanteerden een mes, en zo werden ze klaargemaakt om mee te nemen, ieder met z’n eigen gedachte. De één rokende, de ander bradende of stovende, kokende en friturende vis.
Eén ding is gewis, je krijgt er nooit genoeg avn of je baalt er van, maar de S.O.P. wordt weer bedankt voor deze mooie visdag.

Een zeevissertje

blz. 15 – Orgelconcert

ORGELCONCERT IN DE ONTMOETINGSKERK

blz. 16 – Sinterklaasmiddag

blz. 17 – Ruilbeurs

blz. 18 – Gevonden voorwerpen – Vlieg nooit te hoog

EIKENSTEIN BIJNA GEREED

MEDEDELING

Met wie kan ik meerijden tegen vergoeding?
Ik woon in de Van Lodesteynstraat 27 in Hoogezand.
Mijn werktijden zijn van 7.30 tot 16.00 uur.

A. Verweel
toestel 458

GEVONDEN VOORWERPEN

Overzicht van gevonden voorwerpen welke de laatste jaren zijn binnengekomen.

• 15 ringen (incl. 4 trouwringen)
  • 12 broches
  • 4 oorknoppen
  • 2 armkettinkjes
  • 3 armbanden
  • 11 halskettingen
  • 2 herenhorloges
  • 7 dameshorloges (alles van diverse edelmetalen)
  • 3 zonnebrillen
  • 1 voorzetbril
  • 1 tabaksdoos
  • 1 scheerapparaat
  • diverse sleutels

Denkt u dat hier iets bij kan zijn wat U eens verloren hebt, neem dan eens kontakt op met de Boekhouding, tst. 442

Gevonden op Dennenoord

ONBEWOONBAAR VERKLAARDE WONING

blz. 19 – Puzzle

blz. 20 – Mutaties – Kerkdiensten – Te huur

KERKDIENSTEN

in de Ontmoetingskerk

• 3 december, 15.30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in de Kimme
  • 6 december, 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, kollekte Kerstaktie Leger des Heils; 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden
  • 13 december, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte Amnesty International; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff
  • 20 december, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte Wilde Ganzen, m.m.v. het Gereformeerd Kerkkoor o.l.v. Wim Opgelder; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 25 december, 9.45 uur: EERSTE KERSTDAG, Ds. J.W. Vlaanderen, m.m.v. het Chr. Mannenkoor Prins Alexander uit Hoogezand, o.l.v. Bruno Riemeijer, Kollekte Kerk en Israël
  • 27 december, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte Ned. Bijbelgenootschap; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 31 december, 19.00 uur: OUDEJAARSAVOND, Ds. W.M. van Lynden

TE HUUR:

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.