Header - Personeelskrant DNO

1978-03 – Personeelskrant Dennenoord – 6e Jrg. No. Maart

blz. 2 – Redaktioneel – Geslaagden – Bibliotheek

Redaktioneel

Het zal niemand verwonderen dat in dit blad veel aandacht wordt geschonken aan de opening van de Schakel. (U weet toch wel waarover we ’t hebben, hoop ik!). Dat mag ook wel, want de opening van zo’n groot project is een gebeuren. Vandaar dat er ook uitbundig feest gevierd gaat worden.
A.s. gepensioneerden: een lezenswaardig artikel voor U!
Wat te doen bij brand?
In hoeverre U voor schade verzekerd bent, kunt U ook te weten komen.
En dan geven de bekende rubrieken uiteraard acte de présence!

GESLAAGD:

 

blz. 3 – Sociale uitkijkpost – Brand!

BRAND!!

Hoe reageren patiënten en personeelsleden in Dennenoord, wanneer er onverhoopt brand uitbreekt?
Dat is één van de vele vragen, die de leden van de beveiligingscommissie zichzelf hebben gesteld. Zowel die vragen als de beantwoording ervan zijn terug te vinden in het door hen opgestelde rapport ‘Brandbeveiliging Dennenoord’. We hebben dat rapport bestudeerd en zijn thans bezig zodanige wegen te bewandelen, dat de inhoud ervan meer bekendheid zal kunnen krijgen.
Zonder in dit stadium en op de plaats al te zeer in details te willen treden m.b.t. de inhoud van het rapport, leek het ons goed, u alvast kennis te laten nemen van een gedeelte uit het gesluierde document. Een daarvoor in aanmerking komend tipje oplichtend, toont ons de filosofie omtrent de hierboven gestelde vraag: Hoe reageert men bij brand?
In zijn algemeenheid geldt, dat het grondpatroon van een angstreactie – bij zowel mens als dier – is terug te voeren tot een aantal reflexen. De twee belangrijksten zijn de z.g.n. ’totstellereflex’ en de ‘bewegungssturm’. In het eerste geval blijkt men zich niet of nauwelijks te kunnen verroeren (van schrik verstijven). Bij de bewegungssturm zal een al dan niet doelgericht, snel en gecoördineerd uitvoeren van bewegingen kunnen worden waargenomen (men vergelijke in dit verband de reacties van de roerdomp: bij naderend gevaar neemt de vogel in eerste instantie een bewegingloze paalhouding aan en begint vervolgens snel heen en weer te rennen).
Door een juiste beleving van brandgevaar is het mogelijk om van de eerste schrikreactie (beverigheid, misselijkheid, etc.) te komen tot een goed op de gevaarlijke situatie afgestemd handelen (redden van personen, blussen, etc.). Bij een aantal patiënten zal men in zo’n geval rekening moeten houden met een minder juiste reactie. Immers, de meestal, onder normale omstandigheden, hulpbehoevende patiënt beleeft mogelijk een gevoel van geborgenheid. Zo in de trant van: men zorgt (altijd) goed voor mij – dat zal nu (bij brand) ook wel zo zijn…
Voorts wordt aandacht besteed aan het verschijnsel van uit angst geboren reacties, die mogelijk als begrijpelijk doch onder alle omstandigheden als ondoelmatig moeten worden beschouwd. Als eerste noemt men de paniektoestand (gillen, onbeheerst optreden, etc.). Deze reactie is daarom zo gevaarlijk, omdat hij ‘besmettelijk’ is en mede daardoor het nemen van op dat moment noodzakelijke maatregelen kan belemmeren.
Verder: het laten afweten, onder meer tot uitdrukking komend in het vertraagd reageren op de nieuwe ontstane situatie. Daartegenover kan ook sprake zijn van een nauwelijks te bedwingen overactiviteit: men is behept met een dadendrang, die doeltreffend lijkt, maar het in werkelijkheid niet is.
Een vierde veel voorkomende reactie is het blindelings volgen van een leider. Bijvoorbeeld als er meerdere uitgangen zijn, stormt men gezamenlijk op één daarvan af. In scheepstermen heet het, dat men in overvolle sloepen springt en de lege ongemoeid laat.
Een andere vorm, waarin een angstreactie zich kan uiten, is de z.g.n. conversie-hysterie (conversie = verwisseling of in de plaatsstelling). Als zodanig is men ervan overtuigt, dat zijn lichaam beperkt functioneert, tot uitdrukking komend in een moeizaam lopen, spreken, etc. Op deze wijze tracht men in het bijzonder voor zichzelf aandacht te krijgen bij de reddingswerkzaamheden.
Goede verstaander, we hebben mede op verzoek van de leden van de beveiligingscommissie, een bescheiden poging gedaan u meer begrip bij te brengen voor een bepaald aspect de brandveiligheid betreffende. Zo zouden er nog vele andere genoemd kunnen worden. Een volgende keer zal de heer Garst, commandant van de bedrijfsbrandweer, u het één en ander meedelen over het spoedig in Dennenoord in gebruik te nemen nieuwe systeem van melding en alarmering bij brand.

J.W. Flach

Inleveren copy

blz. 4 – Aansprakelijkheidsverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering

blz. 5 – Uit de bestuurskamer – Aktie Norma Eycken

Uit de bestuurskamer

Ja, nu moet het zijn! Schrijven over me zelf, met andere woorden in de eerste persoon enkelvoud. ’t Wil me niet heugen, dat ik ooit heb gedaan en het zal u n iet verbazen, dat ook ik zelf nieuwsgierig ben wat er komt te staan tussen het eerste en het laatste woord van dit artikeltje.
Desondanks, vooruit toch maar… ’t Moet nu immers wel!
Eerst is er een uitgesproken alpha-man aan het woord geweest en daarna een evenzeer uitgesproken betha-man. De eerste is ambtenaar in functie, de tweede is het geweest. Ik heb het nooit zo ver weten te schoppen. Ik ben geboren in het jaar 1911, heb twee dochters en drie kleinzoons van 11, 9 en 7 jaar, die er nu en dan vrij behoorlijk in slagen opa te attenderen op zijn eigenlijke plaats en de relativiteit van alle dingen…
Ik ben geboren in Groningen en ben die stad mijn leven lang trouw gebleven, honkvast dus. Met alle voor- en nadelen van dien, daarvan ben ik me bewust! Na de Handels-H.B.S. in onze (goede) stad te hebben doorlopen, werd ik te werk gesteld bij Theodorus Niemeijer N.V., en wel op de afdeling Cadeau-artikelen en Banderolles tegen de (vorstelijke) beloning van drie hele guldens in de week, uit te betalen elke zaterdag om 13.00 uur. Reeds veertien dagen later vonden ze het zelf ook wel wat weinig en maakten er vier van. ‘Opslag’ heette dat en ’t kwam dus vrij snel.
De avonduren benutte ik om meer te ‘leren’ en veroverde ik op die wijze drie ‘Mecurius-diploma’s’, te weten voor Engels, Duits en Boekhouden. ‘k Herinner me nog als de dag van gisteren, dat één van de directeuren, die ik van het behalen van het Boekhoud-diploma op de hoogte stelde, (hij ging nl. over de salarissen!) me meende te moeten zeggen: ‘Nu kunnen we je pas gebruiken!’ Inderdaad, zeer bemoedigend!
Diverse afdelingen heb ik bij de N.V. doorlopen, totdat ik op de afdeling Boekhouding belandde, afdeling Debiteuren. Na een tijd werd me meegedeeld, dat de Directie had besloten me t.z.t. Hoofd van de gehele Boekhouding te maken in de rang van Administrateur. (Ambtenaren zal deze rang aanspreken…). ‘k Heb gemeend te moeten weigeren, omdat de gehele financiële bedoening me veel te statisch voorkwam. Dit zal wel mede een van de redenen zijn geweest, dat ik me nooit beschikbaar heb willen stellen voor het penningmeesterschap van welke vereniging of club dan ook. Dat facet interesseerde me altijd weinig. M’n weigering plaatste hen voor bepaalde moeilijkheden, die ik zelf moest oplossen, nl. in het vinden van een bekwaam vervanger. Na daarin geslaagd, kwam mijn benoeming tot Directie-Secretaris af, een nieuw gecreëerde functie, nadien ‘bekroond’ met de benoeming tot Algemeen procuratiehouder. Een bijzonder veelzijdige functie die me zeer lag.
Voordien had ik, met grote interesse en intens gestudeerd hebbende, het diploma Privaatdocent Duitse Handelscorrespondentie behaald, hetwelk me het recht verleende daarin les te geven. In de avonduren heb ik dat met bijzonder veel plezier gedaan, naast een intens duiken in het Verenigingsleven in velerlei facetten. Met bijzondere erkentelijkheid, denk ik terug aan de 10-tallen jaren, die ik doorgebracht heb in de/het C.J.M.V., destijds een vormingsinstituut van klasse. Ik meen dat oprecht, als ik dat zo schrijf, omdat ik er bijzonder veel heb opgestoken, weer opnieuw in velerlei functies, uitgezonderd uiteraard die van penningmeester…
Inmiddels was zich ook mijn politieke belangstelling gaan ontwikkelen, allerminst in de verwachting, dat ik daarin ooit mijn brood zou gaan ‘verdienen’. ’t Zou geheel anders lopen! In september 1962 werd ik gekozen als lid van de Gemeenteraad van Groningen en diezelfde avond tot wethouder, zij het na 4 stemmingen liefst, en toen nog met 1 stem meerderheid. Het eerste ‘politieke spel’, waarmee ik werd geconfronteerd! 19 Stemmen van de 37…
Een troost na jaren was, dat ik bij m’n 3e verkiezing, 38 van de 39 stemmen behaalde. Toch heb ik in 1962 de volledige bedenktijd van 3 etmalen moeten benutten, om er mee klaar te komen, dit te meer, omdat ik er vrij behoorlijk op achteruit ging. En dan zo… ongeveer 3 jaar later pas, ben ik gewaar geworden, welk spel precies er was gespeeld! Ook toen reeds vonden er besprekingen plaats tot half vier in de ochtend… Nadien beschouwd, ‘k heb er nooit spijt van gehad toch ‘ja’ te hebben gezegd en met plezier heb ik het wethouderschap ruim 10 jaar uitgeoefend, gecombineerd met een lidmaatschap van de Prov. Staten van 1966-1976. Toen vond ik het welletjes; 14 jaar politiek. Sindsdien doe ik, wat m’n hand vindt om te doen en dat is nogal wat.
Veel meer dan 20 functies heb ik uitgeoefend op politiek, kerkelijk en maatschappelijk terrein; eigenlijk was/is die belangstelling te breed zodanig, dat er ook thans nog (te) veel op me afkomt, terwijl ik de A.O.W.-grens reeds gepasseerd ben… Toen ik enkele jaren geleden benoemd werd tot president-kerkvoogd van de N.H. Gemeente, heb ik mij niet gerealiseerd, dat een goede uitoefening van die functie (goed, en anders moet je het niet doen!) zoveel zou vergen; en dat naast nog meerdere andere op dit moment, die veel tijd en aandacht (alsmede studie) vragen. Ik zit nog altijd ver boven de 10, w.o. dan het Bestuurslidmaatschap van Dennenoord. Vandaar dit artikel te uwer informatie. ‘k Hoop mezelf niet te veel te hebben aangeprezen.

P.G. van Delden

Aktie Norma Eycken

blz. 6 – Voorbereiding pensionering

Introductiemiddag ‘Voorbereiding pensionering’

blz. 7 – Schakelnieuws

SCHAKELNIEUWS

In aansluiting op de directiemededelingen in de personeelskrant van februari 1978, volgen hieronder enkele nadere mededelingen omtrent de verdere vormgeving van de dienstverlening in De Schakel.
In de overwegingen omtrent de wijze van dienstverlening, hebben we rekening gehouden met de mogelijkheden, welke door de bouwkundige vormgeving voor de hand liggen.
Via de ingang komt men in een ruime hal, daar is een garderobe en heeft U de gelegenheid toilet te maken. Vervolgens geeft de ene deur toegang tot het restaurant en de andere tot het personeelscentrum.
Wat vindt U achter deze deuren?
We beginnen maar met het personeelscentrum. Ieder personeelslid, is daar hartelijk welkom. De beheerders en zijn medewerkers rekenen erop, dat ze U, geachte lezer, regelmatig zullen ontmoeten. Zij staan klaar voor U.
U kunt er terecht van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 24.00 uur; zaterdag t/m zondag van 18.00 uur tot 24.00 uur.

Wat is er mogelijk?
U kunt zich inspannen of ontspannen. En als U kiest voor bijvoorbeeld tafeltennissen, moet U zelf maar uitmaken of het in- dan wel ontspanning is.
Maar goed; behalve tafeltennissen, kunt U er biljarten, lezen, TV kijken (tenminste als er een programma is), in de zitkuil kunt U zich bij een knappend haardvuur verpozen. En dan is er een bar met 25 krukken rondom; verder een hobbyruimte, een ruimte voor actieve en/of passieve muziekbeoefening etc.

Wat is er te verkrijgen?
Dranken, waaronder begrepen koffie, thee, zwak alcoholische dranken (bier, sherry), frisdranken, etc.
Verder rookartikelen, diverse soorten versnaperingen, ansichtkaarten, etc.

En nu het personeelsrestaurant.
Misschien denkt U, hoe zit dat nu met die dienstverlening en die bouwkundige vormgeving, waar in het begin op gewezen werd? Dat zit zo.
Van de huidige eetzaal wordt voor broodmaaltijden geen gebruik (meer) gemaakt. Uitsluitend worden hier nog lunchpakketten verstrekt.
Daarom zal het nieuwe restaurant open zijn voor warme en koude maaltijden tussen 11.30 en 13.30 uur. Maar dat betekent niet, dat er op andere tijden geen broodjes verkrijgbaar zullen zijn. Elk uur van de dag zullen er verse belegde broodjes in het personeelscentrum voorradig zijn.
U kunt daar een maaltijd gebruiken tussen 11.30 en 13.30 uur. We schrijven met opzet een maaltijd. Deze vrije neutrale uitdrukking wil heel wat zeggen. Want die maaltijd kunt U zelf bepalen. Alle gerechten zijn in keuze verkrijgbaar: voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en broodmaaltijd. U kiest wat U lekker vindt of waar U behoefte aan heeft. Dat kan zijn een keuze uit voorgerechten, nagerechten of een keuze in hoofdgerechten. Wilt U alleen een nagerecht kiezen, bijvoorbeeld yoghurt, pudding, vla, appel of sinaasappel, ga Uw gang. U kiest bij brood Uw soep, melk, karnemelk of koffie.

Hoe gaat dit nu?
Vóór binnenkomst wordt U geacht Uw rokertje in de asbak te doven. Roken doen wij niet in het restaurant; dat kan in het personeelscentrum en daar buiten. U komt binnen en gaat naar het uitgiftebuffet. Op daarvoor bestemde borden kunt U lezen waar voor-, hoofd- en nagerechten beschikbaar zijn. U neemt een dienblad, bestek en bord en bepaalt vervolgens Uw keuze. U neemt naar behoefte en rekent af bij de kassa.
We hebben daar wat op gevonden; want hoe verrekent U, Uw keuze nu?
Alle verkrijgbare waren hebben wij ingedeeld in componenten;
Voorgerecht naar keuze = één component; hoofdgerecht naar keuze = zes componenten; nagerecht naar keuze = één component; 2 tot 4 sneetjes brood + boter = één component; vleeswaren (2 plakken) verpakt = één component; zoet beleg = (2 stuks) verpakt = één component; belegd broodje (verpakt) = één component; dranken: melk, karnemelk, koffie, thee = één component; frisdrank = 2 componenten.
Eén componentbon kost f 0,50.
Deze componentbonnen zijn alleen verkrijgbaar in het personeelscentrum (combinatie dienstverlening en bouwkundige vormgeving).
We hebben boekjes laten maken met 5 kaarten à 8 componentbonnen; een perforatie vergemakkelijkt het afscheuren van de componenten.

Elk boekje bevat 5 kaarten en elke kaart, 8 componentbonnen ad f 0,50. Een boekje kost dus 5 x 8 x f 0,50 = f 20,-.
Wilt u slechts één keer eten, om welke reden dan ook, dan kunt U een losse kaart koen ad f 4,-.
Op de dag van de ingebruikneming, op 10 april a.s. dus, moet U voor U gaat eten een boekje kopen of Uw reeds gekochte ‘oude’ boekje inwisselen. Het inwisselen van deels gebruikte boekjes is eveneens mogelijk. We wensen U smakelijk eten en een plezierig gebruik van het personeelscentrum.

Hoofd Civiele Dienst

Afscheid van mevrouw A.E. van der Zwaag-Mellema

Ruim 10 jaar geleden trad mevrouw Van der Zwaag-Mellema in dienst van Dennenoord, als receptioniste, part-time voor het Zuiderpaviljoen. Mevrouw Van der Zwaag heeft met plezier dit werk kunnen vervullen. Naast haar taak als receptioniste verzorgde zijn o.a. ook de financiën van de dames van het Zuiderpaviljoen. Spontanerwijs was er daardoor een zekere betrokkenheid bij het afdelingsgebeuren en vond over en weer eens een gezellig praatje plaats.
Wij danken mevrouw Van der Zwaag voor haar inzet in al haar verscheidene werkzaamheden en wensen haar, nu zij met pensioen gaat, nog vele gezonde en fijne jaren toe.

Namens de medewerkers van het
Zuiderpaviljoen dames
J.B. de Vries

blz. 8 & 9 – De Schakel – aktiviteiten week

blz. 10 – S.O.P.

  • 3 april t/m 7 april: Aktiviteitenweek, waaraan iedereen kan meedoen. In verband met de opening van het nieuwe personeelsrestaurant ‘DE SCHAKEL’ heeft de S.O.P. een aantal aktiviteiten op touw gezet, waarover U elders in deze krant meer informatie zult vinden.
  • 13 april: wadloop(dia)avond (voor nadere informatie, zie mededeling elders in deze krant).
  • 18 april: klaverjaswedstrijden.
  • 20 april: dropping (bij het ter perse gaan van de krant, waren hierover nog geen nadere gegevens bekend, die zullen in een apart bulletin bekend gemaakt worden).
  • mei:
    • wadlopen
    • avondspeurtocht
  • juni:
    • sportdag (Vogelenzang)
    • viswedstrijd (jeugd)
    • dagtocht
  • juli:
    • vakantiemaand
  • augustus:
    • wadlopen
    • viswedstijd (jeugd)
    • dagtocht
  • september:
    • klaverjaswedstrijd
    • dropping
    • wadlopen
    • autorally
  • oktober:
    • filmavond
  • november:
    • klaverjaswedstrijd
    • sport- en spelavond
  • december:
    • kindermiddag

Dia-avond wadlopen op 13 april 1978 in ‘DE SCHAKEL’

In 1978 hopen we een drietal wadlooptochten te organiseren. Vooraf hieraan hebben we gedacht het wadlopen nog meer bekendheid te geven als er al is. Dit voor de vele nieuwe gezichten, welke steeds in ons ziekenhuis opduiken. We wilden dit doen door op donderdag 13 april, ’s avonds om 20.00 uur een dia-avond te organiseren, welke door de heer Kris Kraster zal worden gevuld. Kris Kraster is bij veel Dennenoord wadlopers bekend als een ervaren-prettige gids, tijdens de tochten in de afgelopen jaren.
De heer H. Lampe (schilder) en de heer P. Miske (bouwkundig tekenaar) stellen hun dia’s, gemaakt tijdens vorige tochten, deze avond beschikbaar, dus kunnen we ook nog bekenden zien.
Wadlopers en aspirantwadlopers, zet deze avond alvast in Uw agenda.
Neem gerust een introducé mee.
Het beloofd een gezellige avond te worden.

Namens de S.O.P.

P.S. De tochten welke in 1978 worden gehouden, zullen op deze avond bekend gemaakt worden.

Klaverjaswedstrijd

Op 18 april a.s. organiseren wij weer een klaverjaswedstrijd voor het personeel.
De avond is gepland in het nieuwe personeelsrestaurant ‘DE SCHAKEL’.
Wij hopen zoals vanouds, op een grote opkomst en we beginnen om 19.30 uur, ’s avonds.

Tot ziens
namens de S.O.P.

Paviljoen 8, winnaar Volleybal-competitie 1977/1978

Op zaterdagmorgen 25 februari, was het dan zo ver, en kon de finale gespeeld worden.
Iedereen was mooi op tijd, en om half tien ’s morgens kon men dan ook beginnen.
De hoogst geëindigde afdelingen waren:

  • Paviljoen 7
  • Paviljoen 8
  • Technische dienst
  • Paviljoen 20 (maar zij kregen geen team compleet, maar Paviljoen 12 was zo sportief en rommelde in 2 dagen een team op de been, die erg goed partij wist te geven)

De sets werden erg goed gespeeld, en de teams gaven elkaar dan ook erg weinig de ruimte, zelfs als de bal buiten het veld kwam, zag men nog kans hem voor aanraking met de vloer te behoeden.
Paviljoen 8 werd dus winnaar en tevens bekerverdediger voor het volgende seizoen, sukses.
En als dan ook de andere afdelingen zich op tijd opgeven, wordt de strijd volgens seizoen nog groter.
Hieronder volgt dan de totale uitslag, in 3 groepen verdeeld, dus groep I, groep II en hieruit dan de finalegroep:

  • Groep I:
    • 3e plaats: Arbeidstherapie
    • 4e plaats: Zuiderpaviljoen-heren
    • 5e plaats: Hoofdgebouw
  • Groep II:
    • 3e plaats: Paviljoen 20
    • 4e plaats: Paviljoen 22
    • 5e plaats: Zuiderpaviljoen-dames
  • Finalegroep:
    • 1e plaats: Paviljoen 8
    • 2e plaats: Paviljoen 7
    • 3e plaats: Technische dienst
    • 4e plaatst: Paviljoen 12

De Sportraad

blz. 11 – Puzzelrubriek

PUZZELRUBRIEK

Voordeelpagina

blz. 12 – Vlieg es uit

blz. 13 – Filmvoorstellingen

blz. 14 – Triomf van de repro

De triomf van de Repro

Door Maarten ’t Hart

blz. 15 – Mutaties

MUTATIES

blz. 16 – Kerknieuws – Dag van de psychiatrie – Advertenties – Dankbetuiging

  • 2 april, 9.45 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor ‘Dennenoord’-gemeente, 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff.
  • 6 april, 15.30 uur: Eucharistieviering in het Vormingscentrum: Pastoor F. Sleegers
  • 9 april, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.
  • 16 april, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor slachtoffers van de ramp in India, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen.
  • 23 april, 9.045 uur: Ds. D.S. W.M. van Lynden, kollekte voor Uniekollekte (Christelijk onderwijs), 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 30 april, 9.045 uur: Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor Vluchtelingenhulp in Afrika, m.m.v. Sursum Korda uit Hoogkerk, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.

Dankbetuiging

Gaarne wil ik langs deze weg, de direktie van Dennenoord en personeel en hun familie, hartelijk bedanken voor de bloemen en cadeaus, die ik heb gekregen bij mijn 25-jarig jubileum.

M. Liemberg

ADVERTENTIES

De dag van de psychiatrie op Dennenoord

Zoals u begin februari op stencils en affiches had kunnen lezen, hebben we dinsdag 14 februari, de ‘dag van de psychiatrie’ op Dennenoord, op een passende wijze ‘gevierd’.
Tegen de verwachting in, waren er zo’n 60 man naar het Vormingscentrum getogen om deze avond mee te maken. Alle disciplines, die op Dennenoord wonen of werken, waren vertegenwoordigd. We hadden graag gezien, dat met name de groep patiënten en verpleegkundigen beter vertegenwoordigd zou zijn.
Eerlijk gezegd, hadden we van het verpleegkundig personeel iets meer verwacht.
Hoewel een aantal mensen alleen voor de film ‘Family Life’ gekomen waren, bleven er na de film, ruim 45 personen over om in twee groepen te discussiëren over het thema ‘De rechten van de patiënt’. Vooral in de kleine groep van plm. 15 personen heeft het onderwerp ‘de rechtspositie van de individuele patiënt’ tot een zinnige discussie geleid. In de grote groep ging het wat stroever en zijn de onderwerpen als zodanig niet helemaal uit de verf gekomen.

Volgens sommigen is er te oppervlakkig gepraat over de rechtspositie van de patiënt.
De ontmoetingsraad op Dennenoord is ook ter discussie geweest. Het werd toch wel als een gemis gezien, dat er zo weinig leden van de raad aanwezig waren. Tegelijk willen we dan nog melden dat, in tegenstelling tot datgene Ds. Polman zich in het kerkblaadje afvraagt, er wel degelijk kontakt is geweest met de ontmoetingsraad over deze avond (en de behandelde onderwerpen).
Omdat tegen 23.00 uur de zaal leeg begon te lopen, werd er een einde aan de avond gemaakt.
Uit verschillende reacties was op te maken, dat men de avond wel als zinnig had ervaren. Het mag positief genoemd worden, dat er een aantal mensen zich bij de werkgroep opgegeven hebben, om in aansluiting op deze avond een vervolg te organiseren.
Het is op deze avond ons inziens gebleken, dat er wel behoefte bestaat aan dergelijke discussie-informatieavonden. En wij zijn van mening, dat hierdoor de bewustwording van de eigen beroepsverantwoordelijkheid wordt bevorderd. Want daar mag best nog wel wat aan gesleuteld worden.
Hopelijk kunnen we de volgende keer op een nog grotere opkomst rekenen. Als er nog mensen zijn, die mee willen doen, dan kunnen zij zich opgeven bij Paul Manni in het Vormingscentrum Reakties op deze avond of suggesties, zien wij graag tegemoet (hetzelfde adres).
Tot slot bedanken we diegenen, die bereid waren zitting te nemen in het forum te nemen.

Namens de werkgroep
‘Dag van de Psychiatrie’
W.d.L.

Dankbetuiging

Gaarne wil ik langs deze weg, de direktie van Dennenoord en allen, die mijn afscheidsdag, door hun aanwezigheid, cadeaus en bloemen, tot een bijzondere, prettige dag hebben gemaakt, heel hartelijk dank zeggen.
Ik zal het als een fijne herinnering blijven bewaren.

G. Huizinga

Hartelijk dank

Aan allen, die hebben meegewerkt aan de prachtige dag en de vele cadeaus, die ik mocht ontvangen op mijn 25-jarig jubileum.

A. Boonstra
Bremweg 2A
Zuidlaren

Goedendag

Bewust van man’s vrijheden en bewust van zijn doen en laten, werd de tijd rijp geacht. Rijp, te doen wat nu en later zo niet kan. Weg van het bosrijke oord, oftewel Dennenoord, en weg van de weinige vierkante meters, dat Nederland telt.
Het verre lokt sterk en daaraan toegegeven, taait hij af. Het feit is er, en er rest alleen nog de groet aan allen die hij kent, en de velen die hij van hen mocht. Ook dank is niet misplaatst. Dus een ieder die zich aangesproken voelt; bij deze. Misschien ooit (waarschijnlijker nooit) ziet hij menigeen terug.
Wohla(?), hij die zich tot dit schrijven genoopt voelde GROET!

Grey Duck

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.