Header - Personeelskrant DNO

1979-04 – Personeelskrant Dennenoord – 7e Jrg. No. April

blz. 2 – Redaktioneel – Beveiliging – Gedicht – Inhoud

REDAKTIONEEL

Welkom!
Na overleg met de redaktie van dit blad heeft de leerlingenraad besloten voortaan haar publicaties te plaatsen in de personeelskrant. ’t Eigen orgaan van de raad zal dus niet meer verschijnen. De raad zal met twee leerlingen in de redaktie van de personeelskrant vertegenwoordigd zijn. Eén naam is al bekend: J. Kuipers, die wij in de redaktie hartelijk welkom heten.

Beveiliging

Deze maand treft u bij uw salarisstrook en de personeelskrant tevens een exemplaar aan van het rapport ‘Brandbeveiliging Dennenoord’ en het ‘Rampenplan Dennenoord’, naar de resp. inhoud waarvan wij u hierbij gaarne verwijzen.
Behalve met werkzaamheden die aan bovengenoemde stukken ten grondslag liggen, heeft de beveiligingscommissie zich ook intensief bezig gehouden met het ontwerpen van een concept-brand-beveiligingsinstruktie ten behoeve van afdelings- en diensthoofden. Dat concept is door ons inmiddels eveneens in een definitieve instruktie omgezet en vervolgens aan belanghebbenden uitgereikt.

J.W. Flach

MOEDER VERJAART

ook deze winter weer te slim
loopt ze – vijfentachtig –
de kantjes van het voorjaar af
genietend
niet meer wachtend

uitsluitend in verleden tijd
praat ze tegen bomen
haar zorgjes laadt zij handig
op wie maar langs wil komen

Specht

blz. 3 & 4 – Het wonen van psych. patiënten

HET WONEN VAN PSYCHIATRISCHE PATIËNTEN

De huidige en de toekomstige situatie (Deel II)

  • 4. Het wonen op Dennenoord:
    • Op Dennenoord zijn het afgelopen jaar 2, elkaar opvolgende, adviesgroepen bezig geweest met het formuleren van het behandelbeleid van Dennenoord en vooral ook met de functies die Dennenoord zou moeten hebben. Anders gezegd: welke vormen van zorg dient Dennenoord te bieden. Eén van de functies die geformuleerd is, is de woonfunctie. Die woonfunctie omvat de vogende delen:
      1. het zelfstandig wonen
      2. het beschermd wonen
      3. de woonvoorbereiding
    • Ad. 1: Doel van het zelfstandig wonen is het bieden van een zelfstandige thuissituatie voor diegenen voor wie de maatschappij vooralsnog geen mogelijkheden biedt om daarin te voorzien. Daarbij werden een paar kanttekeningen gemaakt, die nog wel eens herhaald mogen worden:
      • zolang de maatschappij niet in staat is voor ex-verpleegden uit psychiatrische centra een zelfstandige leefsituatie (woonfunctie) te bieden met de daarmee samenhangende veiligheid, geborgenheid, zekerheid en de daaraan ontleende eigenwaarde en aanvaarding, dient het psychiatrisch centrum die functie waar te nemen. Dat betekent dat dit deel van de woonfunktie in principe afstootbaar is.
      • duidelijk niet bedoeld worden die groepen patiënten bij wie nog van enige b.v. socio-therapeutische behandeling sprake is. Dat van het bieden van een dergelijke woongelegenheid ook heilzame effecten kunnen uitgaan, mag worden gehoopt. Dat is echter niet het uitgangspunt. In deze woonfunktie gaat het dus niet om het behandelen van patiënten in een huis. Daarom ben ik zelf ook niet zo’n voorstander van de veelgehoorde term ‘socio-huisjes’! Afgezien van het merkwaardige verkleinwoord dat gebruikt wordt, zou het de indruk kunnen wekken, dat het om een apart soort behandeling gaat en dat is niet juist. Op de begeleiding die eventueel geboden m oet worden kom ik later terug.
    • Ad. 2: Doel van het beschermd wonen is het verschaffen van de mogelijkheid tot wonen aan personen die in staat zijn zich zonder dagelijkse begeleiding van deskundigen in een ‘group-home’ te handhaven, maar wel de steun van het groepsverband nodig hebben, en die uit hoofde van hun psychische gesteldheid toch een bijzondere vorm van zorg nodig hebben. Het beschermd wonen zal in deze visie gestalte dienen te krijgen op het terrein van Dennenoord, dit i.t.t. het zelfstandig wonen. De begeleiding zal intensiever zijn dan bij het zelfstandig wonen maar ook hier zal de toekomstige praktijk een belangrijke leermeester dienen te zijn.
    • Ad. 3: Als doelen van de woonvoorbereiding zijn genoemd:
      • a. samen leren ’technisch’ te huishouden (inkopen, schoonmaak, koken, kennis van lokale voorzieningen e.d., huishoudelijke kleine herstelwerkzaamheden e.d.).
      • b. samen leren als huisgenoten met elkaar om te gaan.
      • c. waar mogelijk stimuleren tot zelfwerkzaamheid.
    • De woonvoorbereiding hoeft niet noodzakelijkerwijs te leiden tot beschermd of zelfstandig wonen. Het kan ook, dat als resultaat hebben dat er ontslag plaats vindt. Een belangrijke kanttekening is ook, dat als er met woonvoorbereiding wordt begonnen er zekerheid dient te bestaan dat er binnen afzienbare tijd huizen komen.

In een paviljoen kun je verblijven, misschien aangenaam verblijven, maar je kunt er niet wonen

    • Het zal duidelijk zijn, dat er anders van voorbereiding geen sprake kan zijn. Dat brengt ons onmiddelijk op een vergelijking van het bovenstaande plan met de huidige situatie. Aan 2 belangrijke voorwaarden voor de woonfunctie is niet voldaan: (maar er zijn meer)
      1. er zijn geen huizen: wonen is in mijn visie onlosmakelijk aan een huis verbonden. In een paviljoen kun je verblijven, misschien wel aangenaam verblijven, maar je kunt er niet wonen.
      2. de patiëntenbevolking van de meeste paviljoens is tamelijk heterogeen. Daarmee bedoel ik, dat binnen 1 paviljoen sommige patiënten behandeld worden (en nogal eens op zeer uiteenlopende wijze), anderen worden verzorgd, of bejegend, of gestimuleerd tot zelfstandigheid etc. Met een dergelijkeheterogene bevolking wordt m.i. een samenhangend beleid zowel wat betreft het behandelen als wat betreft de personeelsorganisatie en inzet een moeizame zaak.
    • Wil de woonfunktie gestalte krijgen, dan zullen deze problemen opgelost moeten worden:
      1. er moeten huizen komen
      2. de patiënten die voor deze funktie in aanmerking komen moeten gegroepeerd worden.
  • 5. De taak en rol van de verpleegkundige in de woonfunktie:
    • Zoals de architectonische vormgeving van het psychiatrisch instituut het denken over psychiatrie / gekheid en de reaktie op de gekheid weerspiegelt, kan dat ook gezegd worden van de rol van de psychiatrische verpleegkundige. Was deze in het wat verre verleden vooral een rust- en ordebewaker, meer recentelijk ontwikkelde hij zich tot een variant op de somatisch verpleegkundige.
    • Op het ogenblik wordt door sommigen bij het formuleren van de psychiatrisch verpleegkundige rol, sterk de nadruk gelegd op de therapeutische en / of de resocialisatie-aspecten. In bovengenoemde woonfunktie is het strikt therapeutische aspect eigenlijk afwezig. Dat komt o.a. tot uitdrukking in het feit, dat de psychiater en psycholoog geen centrale maar hoogstens een consulterende taak hebben en dan nog met name bij de woonvoorbereiding.
    • Wat betreft het zelfstandig wonen, is gedacht aan kontaktpersonen die een grote mate van ‘common sense’ (je zou kunnen zeggen: gezond verstand en gevoel) hebben, zonder teveel professionele oogkleppen. Zij treden evenwel begeleidend op bij het samen blijven voeren van het huishouden en zijn in voorkomende gevallen een hulppost (en sociale E.H.B.O.) en hebben een adviesfunktie. De suggestie is daarbij gedaan dat bijv. vrijwilligers (uit plaatselijke vrijwilligers organisatie) dat zouden kunnen doen. De mentaliteit van de begeleider (een begeleider op afstand) is van meer belang dan de toevallige deskundigheid.
    • Wat betreft de woonvoorbereiding zegt de ad. hoc adviesgroep II over de begeleiding het volgende: ‘De commissie staat bij de woonvoorbereiding wel enige multidisciplinairiteit voor ogen. Een beperkt aantal deskundigen (B-verpleegkundige, vormingswerker / agogisch groepswerker en maatschappelijk werker) met oog voor het doel: leren met elkaar eigen zaken te behartigen, moet hier werkzaam zijn. Daarnaast zullen bij selektie van kandidaten de psychiater en psycholoog wel degelijk een taak hebben’. Ook hier moeten de boven al genoemde vrijwilligers al in een vroeg stadium ingeschakeld worden.
    • Samenvattend: de verpleegkundige, voor zover aanwezig, is stimulerend bezig, hij is bij deze woonfunctie niet een soort sociotherapeut, hij begeleidt zoveel mogelijk op afstand, en er is niet meer zozeer sprake van patiënten, het gaat om de bewoners of de toekomstige bewoners van een huis! Ik hoop, dat dit ogenschijnlijk zo weinig spectaculaire doel en voor de toekomstige bewoners (nu nog patiënten) en voor de werkers richtinggevend en motiverend zal zijn.

Zuidlaren, januari 1979
R. Oosterhof

 

 

blz. 4 & 5 – Lucas Lindeboomfonds – Salarismaatregelen

SOCIALE UITKIJKPOST

Lucas Lindeboomfonds

Salarismaatregelen per 1 januari 1979

Samenvatting interpretatie-uitspraken C.A.O.-ziekenhuiswezen

Een eigen steen

blz. 6 & 7 – Museumtechn. Werkzaamheden – Seksualiteit

AFDELING VOOR MUSEUMTECHNISCHE WERKZAAMHEDEN

In het vorige schrijven hebben we U iets verteld over de manier van ontstaan van de afdeling.
Hieronder volgende de hoofdstukjes:

  • 2. Wat is het voor een afdeling:

Zoals U waarschijnlijk wel weet hebben we binnen ‘Dennenoord’ een scala aan therapieën. Vorig jaar kwam hier weer een nieuwe telg bij – zo dachten velen – want alras werd de kreet ‘Museumtherapie’ gehoord. Om e.e.a. duidelijk te maken wil ik graag verwijzen naar – (en enkele dingen citeren uit-) de ‘Nota Arbeids- en Bezigheidstherapie’ die in september 1977 van de hand van Dhr. Dr. J. Winkler Prins verschenen is. In deze nota worden de achtergronden en de knelpunten van de huidige Arbeids- en Bezigheidstherapie uitgediept en de schrijver komt tevens tot een toekomstig beeld van deze beide therapieën. (Het gaat voor dit hoofdstukje te ver over deze materie uit te wijden, maar het zou misschien zinnig zijn deze bovengenoemde nota nog eens ter hand te nemen). Dhr. Winkler Prins komt tot de volgende uitgangspunten: Binnen de Arbeids- en Bezigheidstherapie zou men kunnen spreken van:

      • a) een begeleidende funktie.
      • b) een therapeutische funktie.

De werkzaamheden met een begeleidende funktie kunnen worden onderverdeeld naar twee deeldoelstelllingen (nl. niet- of wel ‘patiënt-gericht).

      • 1. Werkgroepen.
      • 2. Aktiviteitenbegeleiding.

De werkzaamheden met een therapeutische funktie zijn te onderscheiden in:

      • 3. Trainingsarbeid.
      • 4. Aktiviteiten-opvang-therapie.
      • 5. Aktiviteitentherapie.

De afdeling Museumtechnische Werkzaamheden valt onder punt 1, de ‘werkgroepen’. Bij zo’n werkproject staat primair de bejegening (t.o.v. de ‘patiënt’) die past in een goede omgang met iedere werknemer. In deze normale (of als U wilt, ‘gestimuleerde’) arbeidssituatie kan men niet ook nog nog eens behandelgericht gaan werken. Het projekt is dus alleen gericht op werkbegeleiding. Bovendien kan men (veelal) pas tot de uitvoering van een werkelijk zinvol werkprojekt komen – waarbij het arbeidsprodukt ook zelf appelleert – wanneer de werknemers op elkaar en de leiding op de werknemers kunnen rekenen zonder al te veel onderbrekingen en zonder sfeer van vrijblijvendheid. De garantie van kontinuïteit is een eerste vereiste. Vandaar dat de werknemers (nadat ze gesolliciteerd hebben uiteraard) worden aangenomen op een arbeidsovereenkomst met een proeftijd van twee maanden. Gedurende deze proeftijd kunnen de betrokken werknemer of de leiding deze overeenkomst ten allen tijde verbreken. Is deze proefperiode voor beide partijden naar tevredenheid verlopen, dan kan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd opgemaakt worden. Tevens worden op deze arbeidsovereenkomsten de arbeidstijden vermeld. Dit is het wel ongeveer wat betreft de aard van de afdeling.

  • 3. Welke werkzaamheden verricht men er:

Zoals uit de naam van de afdeling blijkt, zijn dit museumtechnische werkzaamheden. Hieronder kunnen we b.v. maquettebouw, restaureren van archeologische vondsten (zoals aardewerken potten) en het maken van replica’s van archeologische vondsten etc. verstaan. Dit laatste onderdeel, het maken van replica’s, is het werk waar we ons in eerste instantie op toegelegd hebben. We hebben hiervoor een set over de evolutie van de mens geleend van het Geologisch Instituut in Utrecht. Deze set is bij uitstek geschikt voor het onderwijs op middelbaar-, hoger- en universitair niveau. Zij bevat dan ook o.a.:

    • de schedel + onderkaak van de Neanderthaler, een primitieve mens (met een toch gecompliceerde cultuur) die vooral veel voorkwam in Europa en 35.000 jaar geleden van het toneel verdwenen is.
    • schedel + onderkaak van de Australopithecus Robustus. Een ‘oermens’ die in Zuid-Afrika gevonden is (huidige datering 2,6 miljoen jaar).
    • schedel Kind van Taung, een Australopithecus Africanus (= zuidelijke aap van Afrika) kind. Deze benaming werd gegeven omdat men eerst dacht, een lid van een zeer oud apenras opgegraven te hebben. Dit kinderschedeltje werd in 1924 bij de plaats Taung in Zuid-Afrika gevonden door Raymond A. Dart en volgens de jongste berekeningen is het 1 miljoen jaar oud. In totaal bestaat de set uit 15 delen.

Hoe wordt nu een replica gemaakt van een bestaand stuk of een zeer goede gipsen kopie (wat we hierna het origineel zullen noemen). Het origineel wordt, na een lossingsmiddel hierop aangebracht te hebben, voor een gedeelte in de klei gezet. Dit moet uiterst precies gebeuren, want deze eerste stap bepaalt al de kwaliteit van de gietnaad en dus van het hele produkt.

Na op het origineel siliconenrubber te hebben aangebracht, de mal gedraaid -, klei weggehaald -, andere helft siliconenrubber aangebracht te hebben, kan de mal gelost worden en is bedrijfsklaar (zie foto 2 – mal met replica van de Australopithecus Robustus onderkaak).

Deze handelingen zijn in een minuutje beschreven, maar drie weken lang werken aan één en dezelfde mal, is geen uitzondering. Hierna wordt de benodigde hoeveelheid polyesterhars aangemaakt (met vulstoffen zoals talk, zand, etc.) en pigmenten voor de goede grondkleur. Met deze gietstof kan de mal ingesmeerd en volgegoten worden (foto 3).

Is de gietstof voldoende, gegeleerd, dan worden de beide maldelen ‘geklapt’ (foto 4).

Is de replica goed gelukt, dan kan de gietnaad weggeslepen worden (met een tandtechniker slijpmachientje). Hierna gaat het produkt naar de schildersafdeling (foto 5).

De verf waarmee men hier werkt is in elke goede speelgoedhandel te koop. Ze worden nl. gebruikt voor de vliegtuig modelbouw e.d. Hoewel er verder weinig over het schilderen te zeggen valt, is het zeer moeilijk. De kwaliteit van het eindprodukt hangt helemaal af van de schilder. Bijna goed bestaat niet. Een produkt is pas goed, als het niet meer van het origineel te onderscheiden is (voor de leek tenminste, de schilder(es) zelf zal het eigen werk altijd herkennen). Als U wel eens een vuurstenen vuitsbijlen hebt gezien, zuklt U zich kunnen voorstellen hoe razend moeilijk het is om de ‘diepteglans’ (met transparante laksoorten) er zo in te schilderen, dat het ‘echt’ is. Schilderen is een kwestie van doen en soms na maanden lang schilderen eindelijk kunnen zeggen: ‘Eureka, ik heb het’.

Naar we hopen hebben we U met dit schrijven over de afdeling voor Museumtechnische werkzaamheden een dienst bewezen. Mocht U toch nog met grote vraagtekens zitten, dan kunt U ons altijd een keer bellen (tel. 345).

Willy Warnar
Ieme Boomsma

SEKSUALITEIT

blz. 8 – De tuin na de winter – Van olie en koffie – Algemene voorschriften

DE TUIN NA DE WINTER

VAN OLIE EN KOFFIE

ALGEMENE VOORSCHRIFTEN VAN ARBEIDSINSPECTIE

blz. 9 – Vraagt u maar! – Kortingsboek

HOE FUNKTIONEERT DE BEDRIJFSBRANDWEER OP DIT ZIEKENHUIS?

BRAND!!!

Brandveiligheid is niet alleen een zaak voor de direktie en de brandweer, doch elk personeelslid draagt voor deze materie een stukje verantwoordelijkheid.
Ondanks alle mogelijke preventieve maatregelen kan er toch brand uitbreken. De handelingen, welke U dan moet verrichten hangen nauw samen met de aard van de brand.
Hierbij is het van het allergrootste belang dat U beheerst en kalm blijft en niet in paniek raakt.
Om dit te voorkomen is het belangrijk, dat U zich vertrouwd maakt met de bediening van de aanwezige blustoestellen en alarmering van de bedrijfsbrandweer.
In verband hiermede is het misschien nuttig iets te vertellen over de organisatie en oproep van de bedrijfsbrandweer. Bij de bedrijfsbrandweer zijn ingedeeld 23 personeelsleden uit diverse sectoren.
Bijna alle personen ingedeeld bij de brandweer, hebben hiervoor een aantal cursussen gevolgd, welke dan werden afgesloten met een examen, waarna – indien het gewenste aantal punten werd behaald – men een rijksdiploma ontving.
Zoals bij velen van U bekend, is inmiddels een aantal gebouwen of afdelingen voorzien van een automatische brandmeldinstallatie.
Indien in een bepaald vertrek een brandje ontstaat, waardoor een beperkte hoeveelheid rook wordt ontwikkeld, reageert de melder, welke tegen het plafond is geplaatst. Gelijk wordt een signaal doorgegeven aan de telefonist en op een tableau kan hij zien uit welk gebouw een automatisch signaal wordt gegeven.
Bij een automatische melding worden voorlopig eerst 4 personen opgeroepen. Genoemde 4 personen moeten permanent bereikbaar blijven. Elke week wordt gewisseld, doch om de 4 à 5 weken hebben alle personen ingedeeld bij de bedrijfsbrandweer één week bereikbaarheidsdienst.
Moet er door bijzondere omstandigheden snel hulp worden ingeroepen, mag U tevens een beroep doen op genoemde 4 personen. Door genoemde regeling zijn we verzekerd, dat altijd op zijn minst 4 personen van de brandweer aanwezig zijn. Blijkt echter dat er werkelijk een brand is uitgebroken, worden hierna zo spoedig mogelijk de overige opgeroepen.
Bij een persoonlijke brandmelding (zie hiervoor de aangebrachte rode bordjes) worden direkt alle personen ingedeeld bij de brandweer, opgeroepen.

Commandant bedrijfsbrandweer

De volgende vragen kwamen bij ons binnen:

  1. Hoe is de stand van zaken t.a.v. de reorganisatieplannen van Dennenoord?
  2. Hoe ziet de nieuwe direktiestruktuur eruit?
  3. Wat zijn de gevolgen van het dalen van het patiëntenbestand?

Gaarne nodigen wij hierbij de direktie uit om in het mei-nummer het één en ander uit de doeken te doen.

De redaktie

VAN ONZE ‘KORTINGSHOEK’ IN DE SCHAKEL

blz. 10 & 11 – Grote verkoping

blz. 12 & 13 – Leerlingenraad

NOTULEN VAN DE LEERLINGENRAADSVERGADERING GEHOUDEN OP 22 MAART 1979

Aanwezig:

  • Bart Buist;
  • Peter Niesing;
  • Izaac Bos;
  • Jelle de Haan;
  • Cees van der Houten;
  • Gertie Prins;
  • Jaap te Velde;
  • Jappie Kuipers;
  • Sjoerd Venema;
  • Douwe Bodeüs;
  • Marjan Bouwmeester;
  • Hélène van Ooijen;
  • Johan Duzink.

Afwezig met kennisgeving:

  • Albert Haijema;
  • Hanneke Hovinga;
  • Anneke Haringsma;
  • Suzan Jorna;
  • Tineke Wierda.

 

  • De gespreksleider opent de vergadering. Er wordt medegedeeld dat de agenda voor deze vergadering wordt gewijzigd. Het agendapunt ‘bestuursverkiezing’ vervalt. De redenen hiervoor zijn dat weinig mensen de vergaderingen bezoeken, de afwezigheid van het oude bestuur, en er zijn te weinig kandidaten voor het nieuwe bestuur. De oorzaken zitten in het feit dat de verantwoordelijkheid over veel zaken bij enkele personen lagen. Dus dat er geen goede taakverdeling was. Dus dat sommige leden zich niet betrokken bij de raad voelden. Daarom is het wenselijk de leerlingenraad te reorganiseren en een ander bestuursvorm te kiezen. Cees van der Houten heeft een nieuw model voor het bestuur ontwikkelt. Het ziet er als volgt uit:
    • Geen nieuw bestuur omdat: elk lid moet evenveel doen als een ander lid (taakverdeling); het staat dan vast dat de totale leerlingenraad verantwoording draagt; de leerlingenraad is geen hiërarchie; de organisatie is nu minder kwetsbaar omdat het een groep is.
    • Taakverdeling:
      • Gespreksleider: functie: leid de vergadering; gaat vooraf in overleg met het secretariaat; stelt de agenda op; na iedere vergadering een ander lid; tijdens de vergadering het bewaken van de agenda, d.w.z. iedereen moet zich aan de agenda houden; iedereen moet zich aan de tijd houden; een agenda is pas afgehandeld als de gespreksleider een korte weergave heeft gegeven van wat er al gezegd is / en of wat er uitgekomen is, dus wat zijn de afspraken / de bedoelingen. De gespreksleider is niet verantwoordelijk voor de leerlingenraad en de vergadering, want met ons allen zijn we daar voor verantwoordelijk.
      • Redaktie / Secretariaat: functie: interne briefwisselingen; notuleren; vergaderen met het personeelsblad; copie leerlingenraad; opmaak van de agenda.
      • Radio afdeling: functie: zij verzorgen de radio uitzendingen; zij hebben vaste contacten met vormingswerkers.
      • Ondernemingsraad afdeling: functie: adviserende taken; zij hebben geen stemrecht.
      • Ledenwerving afdeling: functie: geeft informatielessen aan de nieuwe cursus groepen; beheer informatiestand in het opleidingscentrum; werft nieuwe leden in samenwerking met de groepsvertegenwoordigers; draagt zorg over de vacaturelijst van de afdelingen der leerlingenraad.
      • Afdeling werkgroep bijstelling begroting en reglement: functie: zij moeten deze herstructurering inpassen in een nieuw leerlingenreglement; het afronden van de begroting; zij zijn penningmeester; als de begroting en het reglement rond is, dan gaan zij contacten leggen met de ontmoetingsraad.

Dit alles moet leiden tot een optimale democratie en besluitvorming.

    • Doelstelling: advisering naar de opleiding toe in theorie en praktijk!!!! Er wordt dan gewerkt met een vaste agenda. Deze ziet er als volgt uit:
      1. Opening.
      2. Notulen afgelopen vergadering.
      3. Mondelinge mededelingen gespreksleider en ingekomen stukken.
      4. Rondvraag.
      5. Afdeling secretariaat en redaktie.
      6. Afdeling radio.
      7. Afdeling ondernemingsraad.
      8. Afdeling ledenwerving / public relation.
      9. Afdeling overleg / contactgroep directie en de opleiding.
      10. Afdeling bijstelling reglement / begroting / kas.

Aan de lezer,

Na enkele weken van vergaderen waarin alle voor- en nadelen werden afgewogen, heeft de leerlingenraad besloten te gaan samenwerken met de personeelskrant.
Hier dan de eerste keer. Een primeur dus.
De tweede primeur is dat deze krant het nieuwe functioneren van de leerlingenraad wordt uiteen gezet.
Dan vinden jullie twee notulen van twee vergaderingen, namelijk die van 22 maart en van 3 april. De vergadering van 22 maart was een openbare vergadering.
De nieuwe leerlingenraadsvergaderingen gaan nu plaatsvinden op de eerste dinsdag van de maand. De data hiervan vind je verder in onze krant.
Veel leesplezier in deze krant in een nieuwe vorm.

De Redaktie

  • Sluiting.
    • Op de volgende vergadering 3 april kunnen aanvullingen gedaan worden. Cees van der Houten zit deze vergadering dan voor.
  • Mondelinge mededelingen.
    • Harry Holtrust is nu gediplomeerd. Hij bedankt voor zijn plaats in de leerlingenraad. Harry heeft een positieve bijdrage geleverd voor de leerlingenraad en namens ons allemaal wordt hij hartelijk bedankt.

Sluiting vergadering.

NOTULEN VAN DE LEERLINGENRAADSVERGADERING GEHOUDEN OP 3 APRIL 1979

Aanwezig:

  • Tineke Wierda;
  • Jaap te Velde;
  • Jelle de Haan;
  • Marjan Bouwmeester;
  • Bart Buist;
  • Johan Duzink;
  • Peter Niesing;
  • Suzan Jorna;
  • Hélène van Ooijen;
  • Jappie Kuipers;
  • Albert Haijema;
  • Sjoerd Venema;
  • Andries Otten.

Met kennisgeving afwezig:

  • Izaac Bos;
  • Gertie Prins;
  • Aane van de Veen;
  • Douwe Bodeüs;
  • Pier Hiemstra;
  • Jan Veenstra;
  • Josien Karstens.

 

  • Ingekomen stukken:
    • Van de direktie is een reaktie gekomen op de conceptbegroting. Er worden enige wijzigingen voorgesteld. De desbetreffende afdeling neemt hiervoor contact op met de direktie, via Zuster Risseeuw.
  • Mondelingen mededelingen:
    • Hanneke Hovinga heeft zich teruggetrokken vanwege het behalen van het diploma. Hanneke, hartelijk gefeliciteerd met je diploma en hartelijk dank voor je inzet.
    • Een aantal nieuwe leden zijn in de leerlingenraad gekomen, n.l. Sjoerd Venema, Bart Buist en Andries Otten. Hartelijk welkom.
    • In principe wordt er elke eerste dinsdag van de maand door de leerlingenraad vergaderd.
    • In de notulen van de vergadering van 22 maart (welke ook in deze krant is afgedrukt) is bekend gemaakt dat het wenselijk is om de leerlingenraad te reorganiseren en een andere bestuursvorm te kiezen. In deze vergadering is dit verder uitgewerkt. Aan de hand van de werkzaamheden van de leerlingenraad zijn een aantal afdelingen gecreëerd, waarover deze werkzaamheden zijn verdeeld. Elke afdeling wordt ‘bemand’ door een aantal leden, die de volledige verantwoording dragen voor deze afdeling. Op de maandelijkse vergaderingen (zonodig ook vaker) wordt tussen de afdelingen informatie uitgewisseld en de eventuele beslissingen genomen. Hieronder volgt een schema van de afdelingen met de namen van de leden die deze afdeling beheren.
      • Redaktie / Secretariaat:
        • Hélène van Ooijen (N.S. vr. toestel 276);
        • Jaap te Velde (Enk C toestel 391);
        • Jappie Kuipers (Paviljoen 6 toestel 261);
        • Tineke Wierda (Enk B toestel 381).
          • functie: interne briefwisselingen; notuleren; vergaderen met het personeelsblad; copie leerlingenraad; opmaak van de agenda.
      • Radio afdeling:
        • Hélène van Ooijen (N.S. vr. toestel 276);
        • Jelle de Haan (Enk B toestel 382);
        • Bart Buist (Enk C toestel 391).
          • functie: zij verzorgen de radio uitzendingen; zij hebben vaste contacten met vormingswerkers.
      • Ondernemingsraad afdeling:
        • Gertie Prins (Enk C toestel 391);
        • Douwe Bodeüs (Zuider therapie toestel 242);
        • Anne van de Veen (Z.P. m. toestel 297);
        • Pier Hiemstra (Enk B toestel 382).
          • functie: adviserende taken; zij hebben geen stemrecht.
      • Ledenwerving afdeling:
        • Izaac Bos (N.S. m. toestel 275);
        • Peter Nniesing (Paviljoen 7 toestel 272);
        • Marjan Bouwmeester (Enk B toestel 282);
        • Andries Otten (Vooropleiding toestel 411).
          • functie: geeft informatielessen aan de nieuwe cursus groepen; beheer informatiestand in het opleidingscentrum; werft nieuwe leden in samenwerking met de groepsvertegenwoordigers; draagt zorg over de vacaturelijst van de afdelingen der leerlingenraad.
      • Afdeling werkgroep bijstelling begroting en reglement:
        • Albert Haijema (Enk C toestel 391);
        • Suzan Jorna (Paviljoen 8 toestel 281);
        • Johan Duzink (Paviljoen 3 toestel 231);
        • Sjoerd Venema (Vooropleiding toestel 411).
          • functie: zij moeten deze herstructurering inpassen in een nieuw leerlingenreglement; het afronden van de begroting; zij zijn penningmeester; als de begroting en het reglement rond is, dan gaan zij contacten leggen met de ontmoetingsraad; zij hebben contacten met Zuster Risseeuw en dhr. Nieuwland.
      • Subafdeling: openstelling en bewaking van reglement en begroting:
        • Door deze nieuwe bestuursvorm ontbreekt de voorzitter. Daarom zal elke vergadering geleid worden door een gespreksleider (ster) voor elke vergadering een ander. Deze gespreksleider (ster) is niet verantwoordelijk voor de leerlingenraad, want door deze nieuwe organisatie zijn we dat met zijn allen. De functieomschrijving van de gespreksleider (ster) vind je in de notulen van de vergadering van 22 maart.

De volgende vergadering is gesteld op dinsdag 1 mei a.s. De gespreksleider is dan Jaap te Velde. De agenda van 1 mei ziet er als volgt uit:

  1. Opening.
  2. Notulen en de krant.
  3. Mondelinge mededelingen en ingekomen stukken.
  4. Afdeling secretariaat en redaktie.
  5. Afdeling radio.
  6. Afdeling ondernemingsraad.
  7. Afdeling ledenwerving / public relation.
  8. Afdeling overleg / contactgroep directie en de opleiding.
  9. Afdeling bijstelling reglement en begroting.
  10. Verslag groepsvertegenwoordiging (cursusgroep).
  11. Rondvraag.
  12. Sluiting.

Hier volgen de data van de vergaderingen voor het gehele jaar:

  • dinsdag 1 mei
  • dinsdag 5 juni
  • dinsdag 3 juli
  • dinsdag 7 augustus
  • dinsdag 4 september
  • dinsdag 2 oktober
  • dinsdag 6 november
  • dinsdag 4 december

blz. 13 – Toneel: vier één-akters

blz. 14 & 15 – Radio-telefoonspel


RADIO TELEFOON SPEL

Op donderdag 10 mei a.s. organiseert de S.O.P. een geheel nieuwe activiteit, nl. een radio-telefoonspel.
Wat houdt dit nu in?

  • elke afdeling kan een team vormen, dat uit minimaal 5 personen bestaat.
  • het team moet zich op deze avond in een ruimte bevinden waar zowel een huisradio als een telefoon aanwezig is.
  • in de studio van het Vormingscentrum wordt dan een programma uitgezonden waarin een quiz is verwerkt.
  • elk team krijgt een 5-tal vragen te beantwoorden uit de volgende categorieën:
    1. Geschiedenis, politiek, krant (Nieuwsblad van het Noorden) van 23 april t/m 5 mei
    2. Sport & spel
    3. Dennenoord
    4. Spreekwoorden en gezegden
    5. Muziek, film, musical
  • de vragen worden zo gesteld dat iedereen het antwoord moet kunnen geven, het team wat het antwoord dan inderdaad moet geven, wordt door de presentator van het spel opgebeld.
  • bij het beantwoorden van de vragen mag men zoveel naslagwerk gebruiken als men wil, maar hier moet elk team zelf voor zorgen.
  • omdat het team zich ergens op de afdeling bevindt, wordt een koffiepakket uitgereikt, zodat men niet op een droogje hoeft te zitten.
  • ook kan per team een tweetal verzoekplaten worden aangevraagd, er zal getracht worden deze platen in het programma te verwerken.

Wie kunnen meedoen aan het spel.
In principe iedereen die geen dienst heeft.
Het hoeft niet persé een verpleegafdeling te zijn, elke afdeling kan meedoen als men maar een ruimte heeft waar een radio en een telefoon is.
Het team moet echter wel duidelijk herkenbaar zijn, omdat er een wisselbeker wordt uitgereikt en deze het volgend jaar verdedigd moet worden door een team van dezelfde afdeling; bijvoorbeeld paviljoen X wint de beker en volgend jaar kunnen er op Paviljoen X wel heel andere mensen werken die dan deze beker verdedigen.

Wat moet u nu doen?
Zoek op de afdeling een aantal mensen die ook graag mee willen doen aan dit spel. Kies uit deze vijf mensen één captain. Kies 2 verzoekplaten. Het inschrijfforrmulier wordt naar elke afdeling gestuurd en deze moet voor 2 mei a.s. ingeleverd worden bij de S.O.P. (via interne post of in het postvakje op de postkamer).
De captain krijgt dan z.s.m. bericht over wat dan verder moet gebeuren.
Aan het eind van de avond vindt de prijsuitreiking plaats in ‘De Schakel’, waar iedereen ook een consumptie aangeboden krijgt.
De S.O.P. hoopt hiermee weer een jaarlijks terugkerende activiteit te creëren waar veel mensen aan mee kunnen doen en wat erg leuk en gezellig kan zijn, vooral gezien de ervaringen in een ander ziekenhuis waar het al 18 jaar wordt gedaan met 20 teams en waar het een daverend succes is.

Daarom: doe mee, laat je hersenen eens op een plezierige manier werken en zorg dat jou afdeling de beker in de wacht sleept!!!

EINDDAG VOLLEYBALCOMPETITIE

Zaterdag 24 maart wat het dan zover, dat de 2 hoogst geëindigde teams uit de 3 poules moesten uitmaken wie zich volleybalkampioen 1978-1979, van Dennenoord mag noemen.
Om half 9 ’s morgens begon het spektakel, wel ontzettend vroeg hoor!!! Maar dit was dan een goede reden, om op zaterdag vroeg op te staan, wat echter niet mee viel, maar toch ….
In de kelder van het Vormingscentrum, waren zitjes gemaakt waar men koffie en fris kon drinken, er stond een flipperautomaat en in de hal kon men tafeltennissen (hiervan werd druk gebruik gemaakt). Al met al wel een gezellig en sportief sfeertje, waar het goed vertoeven was.
Tussen de middag kon men broodjes en soep eten, om weer wat op krachten te komen.
Maar boven in de sportzaal ging de strijd gewoon door, ja, dat leest U goed, want gestreden werd er, en hoe!
Aan het eind van alle gespeelde wedstrijden bleek, dat het Hoofdgebouw over de meeste ‘voor’ punten beschikte en dus winnaar werd van deze competitie.
Voor de organisatie van het geheel komt alle eer toe aan de Sportraad, die deze dag tot in de ‘puntjes’ verzorgde.

Petra

ZEEVISSEN

Op vrijdag 15 juni willen wij (bij voldoende deelname) voor de liefhebbers onder het personeel, een zeevisdag organiseren. We gaan met een boot vanuit Den Helder de Noordzee op. Vertrek boot: 8.00 uur v.m.
Het wordt nog bekeken, hoe we het vervoer gaan regelen, doch hoogst waarschijnlijk met particuliere wagens.
Wat de kosten betreft: (en dan baseren we het po een groep van plm. 24 personen) boot per persoon: f 27,50, reductie S.O.P. f 10,- is f 17,50.
Vervoer particuliere auto’s: per wagen plm. f 50,- reductie S.O.P. f 25,- per wagen is f 25,- door inzittenden met de chauffeur af te rekenen.
Hengel: deze mag u meenemen, maar U kunt hem ook op de boot huren à plm. f 7,50 per dag.
‘Natje en droogje’ zelf voor zorgen.
Resterende afspraken hoort U nog na opgave en betaling van f 17,50 per persoon in de Schakel.
Opgave tot 8 juni.
Verdere inlichtingen bij H. Kleyer, toestel 431.

Namens de S.O.P.
H. Kleyer

blz. 16 – Eindelijk – Link

EINDELIJK …. LINK

Op donderdag 22 maart werd als Schakelactiviteit (S.O.P.) de groep ‘LINK’ voor een optreden gekontrakteerd.
In het begin leek het erop dat de publieke belangstelling niet zo groot zou worden.
Toen LINK echter zijn (zeer goede) nummers over het personeelscentrum liet klinken, stroomde het vrij snel voller.
Hieruit vloeide voort dat de sfeer steeds beter begon te worden en er menig dansje werd gewaagd.
Dit was mede te danken aan de swingende grotendeels eigen nummers van LINK.
De veel gehoorde reakties waren positief.
Volgens ons een duidelijke reden om het uitnodigen van popgroepen tot een regelmatig terugkerende S.O.P.-aktiviteit te laten worden.

Personeel paviljoen 12

Er is vast wel wat voor u bij op 19 mei

AGENDA S.O.P.-AKTIVITEITEN

  • 12mei: Eindbal dansclub.
  • 12 mei: Dag van de verpleging.
  • 19 mei: Verkoopdag in de Schakel.
  • 26 mei: Sportdag vereniging.
  • Juni:
    • Bus-dagtocht
    • Wadlopen
    • Film
    • Zeevissen
  • Augustus:
    • Fietspuzzeltocht
    • Wadlopen
  • September:
    • Dropping
    • Klaverjassen
    • Film
    • Bejaardendag
  • November:
    • Klaverjassen
    • Ruilbeurs
    • ‘Schakelactiviteiten’
  • December:
    • Kindermiddag
    • Film
    • Algemeen: Toernooien Nrd. Ziekenhuizen

blz. 17 – Puzzle – Sjoelavond

WEINIG BELANGSTELLING VOOR SJOELAVOND

Dinsdag 10 april werd er weer een sjoelavond georganiseerd door het S.O.P. waarbij leuke prijzen waren te winnen. Jammer voor de organisatoren dat er niet meer belangstelling voor was. Er waren namelijk maar 18 deelnemers(sters). Toch werd er met veel plezier gesjoeld. Er werden 2 rondes gespeeld, waarvan je in elke ronde 3 sjoelbakken moest bespelen.
De winnaars waren:

  1. Mevr. Mons 617 punten
  2. Mevr. Meerman 600 punten
  3. Mevr. Miedema 580 punten

Verder waren er zoveel prijzen dat iedere deelnemer(ster) met een prijs naar huis ging. Bedankt S.O.P. voor deze gezellige avond.
Het is voor herhaling vatbaar, maar dan hopen we op meer deelname.

De vrolijke brikjes

GESLAAGD

  • Brandweer 1ste klasse:
    • D. Glas
    • H.E.W. Haaring
    • A.J.F. Willigers
  • Persluchtmaskerdrager
    • H.E.W. Haaring
    • A.J.F. Willigers
    • H. v.d. Velde

Gefeliciteerd

blz. 18 – Mutaties

MUTATIES

blz. 19 – Eindbal

blz. 20 – Kerkdiensten – Advertenties – Sportdag Bloemendaal

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 6 mei, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Youth for Christ, 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen.
  • 10 mei, 15.30 uur: Eucharistieviering in het Vormingscentrum, pastoor F. Sleegers.
  • 13 mei 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, kollekte voor Ho Shuk Wun, 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden.
  • 20 mei, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Dennenoordgemeente, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman.
  • 24 mei, 9.45 uur (Hemelvaartsdag): Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor de Bijbelkioskvereniging, 19:00 uur: Ds. B. Oosterhoff.

ADVERTENTIES


SPORTDAG BLOEMENDAAL (LOOSDUINEN)

Zoals eerder gemeld is op 26 mei a.s. de sportdag van onze vereniging te Bloemendaal.
Aangezien bij het ter perse gaan van de krant, het officiële programma nog niet in ons bezit was, doen we dat onderdeel dan wel uit het hoofd.
Het ligt in de bedoeling om, om plm. 06.05 uur te vertrekken vanaf ‘de Schakel’ met een bus naar Assen, nu is de kans groot dat niet alle mensen in de bus kunnen, zodat iedereen die bereid is met eigen vervoer naar Assen te gaan, gevraagd wordt zich ook bij de Schakel te melden, zodat er misschien meer mensen met hun kunnen meerijden.
In Assen stappen we in de trein die ons naar Den Haag zal brengen, en als ik goed geïnformeerd ben, zit de restauratiewagen vlakbij het voor ons gereserveerde gedeelte, wat betekend dat je niet hoeft te verdrogen (consumptie voor eigen kosten).
In Den Haag (goed bij elkaar blijven hoor!) staat een bus die ons naar Bloemendaal brengt, waar dan de volgende sportieve evenementen zullen plaats vinden, waar wij ook hopen aan mee te doen:

  • a) Voetbal (ploeg geselecteerd uit het Dennenoord team).
  • b) Volleybal (dames en heren) ploegen geselecteerd uit het donderdagavondgebeuren.
  • c) Dammen, min. 1 – max. 5 personen deelname. Opgave in de Schakel.
  • d) Schaken, min. 1 – max. 5 personen deelname. Opgave in de Schakel.
  • e) Klaverjassen, ploeg geselecteerd uit het dinsdagavondteam.
  • f) Biljarten, deelname 1 persoon, opgave in de Schakel.
  • g) Tafeltennis, deelname: 1 heer + 1 dame (komend uit het toernooi op 27 april).
  • h) Badminton (ploegen al bekend).
  • i) Sjoelen, deelname 2 personen, opgave in de Schakel.
  • j) Zeskamp, deelnemers opgeven in de Schakel, selectie volgt later.

De opening is om 9.45 uur en om 10.00 uur beginnen de wedstrijden, die zullen duren tot plm. 18.00 uur.
Om 18.45 uur gaan we eten (gratis), tijdens dit eten zal de prijsuitreiking plaats vinden.
Wij worden hierna teruggebracht naar het station en hopen dan om plm. 23.00 uur in Assen aan te komen, waar we weer met de bus of met de auto naar huis gaan.
Supporters die mee willen, moeten zich in de Schakel opgeven, dit is tot uiterlijk 19 mei mogelijk.
De sporters krijgen via hun teamleider of via de Sportraad verdere informatie.
Maar vragen staat vrij op toestel 470 (P. Miske) of toestel 433 (W. Hamstra) en in de Schakel.

De Sportraad

GEVRAAGD

Dammers, schakers, biljarters, zeskampers voor de Sportdag op 26 mei in ‘Bloemendaal’, Loosduinen.

DANK

Daar ik per 1 mei 1979 ‘Dennenoord’ verlaat, wil ik iedereen danken voor de prettige samenwerking.

Fokke Rekker
A.T. Molenmeer

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.