Header - Personeelskrant DNO

1980-04 – Personeelskrant Dennenoord – 8e Jrg. No. April

blz. 2 – Zeldzame Amaryllis – Bibliotheek

ZELDZAME AMARYLLIS

Op de bezigheidstherapie van de Enk-C mannen, kreeg men van de bloemisterij ook een amaryllis bol. Zo als je mag verwachten, bloeide deze dan ook na een poosje en stond te pronken met vier bloemen op de steel. Na de eerste bloei werd er weer een knop zichtbaar en deze gaf vijf bloemen te zien. Een ieder dacht: nu is het afgelopen met de bloei en nu zullen de bladeren wel komen, maar de bol had nog een bloemknop bij zich en deze vertoonde tot ieders verbazing zes bloemen zoals U op de foto kunt zien, maar er zijn nog twee kleine knopjes die nog niet uit zijn en moeilijk waarneembaar. Een derde bloei van deze bol is al een zeldzaamheid en dat er dan ook nog een is met zeven bloemen, mag echt wel tot een unicum gerekend worden. We vonden dit echt wel de moeite waard om U via de personeelskrant te laten zien met bijgaande foto.

blz. 3 – De ‘Boomklever’

Het is donderdag 20 maart. Vandaag is het zover. De ‘Boomklever’ zal officieel worden geopend door dhr. Haalboom. Om 11.30 uur zijn de genodigden binnen en het moment is daar.
Dhr. Haalboom vraagt ieders aandacht. In een korte, maar krachtige toespraak, vertelde hij hoe de verbouw van de voormalige slagerij is verlopen. Hij en zijn collega dhr. Pol, zijn dan ook erg blij met dit resultaat. Hij sprak vooral zijn waardering uit over de wijze waarop iedereen die bij de verbouw betrokken is geweest, heeft gewerkt. Met name de inzet en enthousiasme die er was. Tot slot van zijn toespraak, bracht hij een toost uit en verklaarde de ‘Boomklever’ voor geopend.

Hierna had ik de gelegenheid om even met hem en zijn collega te praten. Ongeveer een jaar geleden zijn spontaan de plannen ontstaan, om de vroegere slagerij tot een ruimte te verbouwen voor ‘de buitenploeg’. Zij had nl. nog geen vast onderkomen.
De wijze waarop hier gewerkt is, daarover waren de beiden zeer tevreden. Er was een zeer goede samenwerking.
Dhr. Haalboom had in zijn toespraakje ook enkele gebeurtenissen uit zijn loopbaan verteld. Hij werkt al 23 jaar als arbeidstherapeut op Dennenoord.
Zo vertelde hij ondermeer het volgende.
Toen de buitenploeg nog geen vast onderkomen had, pauzeerde men bij goed weer buiten en als het weer wat minder goed was, kroop men liever in de kelder van een afdeling, waarbij zij soms tussen de steenkool zaten (dit is inmiddels wel wat jaartjes geleden).
Bij de thee werd dan ook een kistje met witbrood bezorgd. Het brood was belegd met boter en roggebrood en 1 keer per week was het brood belegd met kaas.
De laatste jaren zat men in verschillende therapieruimtes. Een ‘zwervend’ bestaan dus, zodat men nu erg blij is met een eigen vast de ‘Boomklever’ ziet er aantrekkelijk uit. Op de openingsdag werd er ’s middags nog open huis gehouden. Maar wie toen niet in de gelegenheid was, is nu nog van harte welkom.
We wensen de ‘buitenploeg’ vanaf deze plaats van harte geluk met hun nieuwe onderkomen.

blz. 4 & 5 – Direktiebrief

AAN DE MEDEWERKERS


DIREKTIEBRIEF

In de eerste brief heb ik gesproken over de op zichzelf onprettige situatie, dat we tijdelijk nog te maken hebben met allerlei onduidelijkheden binnen de oragnisatie. Dit wordt veroorzaakt doordat het nu eenmaal veel tijd vergt om hetgeen voor ogen staat om te gaan doen, goed uit te denken en voor te bereiden en vervolgens in ruimere kring in de organisatie te bespreken en vervolgens uit te voeren.
In die brief heb ik gewezen op de noodzaak, vooral ook in deze periode dat nog allerlei onduidelijkheden bestaan, te trachten door zo goed mogelijk onderling samenspel aanwezige problemen op te lossen, ook wanneer daarvoor duidelijke uitgangspunten nog ontbreken.
In deze brief wil ik aan het voorgaande nog een aantal punten van algemene betekenis toevoegen.

Hoe gaan we met elkaar om?

Het algemene doel van onze organisatie en ons funktioneren dat ons voor ogen dient te staan, is het optimaliseren van de patiëntenzorg, dat wil dus zeggen, het trachten te berwerkstelligen dat in alle opzichten het welzijn van de patiënten zo goed mogelijk wordt behartigd. Om dat te bereiken zal de organisatie goed moeten funktioneren. Daarbij is het noodzakelijk dat ieder van ons weet wat zijn/haar plaats in de organisatie is, met de daarbij behorende taken en verantwoordelijkheden. Ook behoort daarbij dat we elkaars taken kennen en dat we voortdurend trachten de eigen taken zo goed mogelijk uit te voeren en de verantwoordelijkheden die daarbij behoren te dragen en voorts de verantwoordelijkheden van anderen te kennen en te respekteren. Dit betekent dat men elkaar, zeker in de periode dat er nog veel onduidelijkheden zijn, onderling zal moeten vertrouwen en ook zal moeten accepteren dat ook door anderen fouten worden gemaakt.
Problemen die er onvermijdelijk af en toe altijd zullen zijn, zal men niet uit de weg dienen te gaan, maar deze zullen met elkaar opgelost dienen te worden. Ik bedoel daarmee het oplossen van problemen in goed onderling op elkaar gericht overleg van diegenen, die bij het probleem betrokken zijn. Ik bedoel daarmee nadrukkelijk niet een werkwijze waarin iemand of een groep personen die z’n zin niet krijgt, probeert door anderen voor zijn karretje te spannen via een omweg toch zijn mening door te drijven, hoe verleidelijk dat misschien af en toe ook moge zijn.
De Direktie streeft er naar op zo’n kort mogelijke termijn een zo groot mogelijke duidelijkheid in de organisatie te bewerkstelligen. Het rapport handelend over de blok- en afdelingsstruktuur, dat onlangs in ruime kring in de organisatie is verspreid en ter diskussie gesteld, poogt daartoe een belangrijke bijdrage te zijn. De Direktie hoopt binnen enkele maanden, mede op grond van hetgeen uit de diskussie naar voren zal komen, tot definitieve uitspraken te komen over de blok- en afdelingsstruktuur en na verkregen advies van de Ondernemingsraad tot de uitvoering ervan te kunnen overgaan.
Daarnaast is het Z.B.B.T., zoals in de eerste brief in het kort reeds is aagegeven, bezig om te komen tot een goede definiëring van de funkties die wij op Dennenoord uitoefenen. Daarmee wordt voortgeborduurd op hetgeen al in een veel eerder stadium op gang was gebracht, o.a. door de aktiviteiten van de werkgroep ad-hoc II, waaruit de eerste versie van het zogenaamde basismasterplan voortbloeide en ook voortbouwend op het eerste rapport van het Z.B.B.T. ad-interim, uitgebracht vorig jaar augustus.

Waar hebben we ons aan te houden?
Alvorens nu nader in te gaan op de aktiviteiten van het Z.B.B.T., die moeten leiden tot allerlei konkrete afspraken, wil ik in zijn algemeenheid op deze plaats opmerken dat het essentieel is, dat wanneer bepaalde afspraken zijn of worden gemaakt, ieder zich daaraan houdt en daar naar handelt. Dit geldt net zo lang totdat er op grond van een op juiste wijze gevoerd overleg eventueel nieuwe afspraken worden gemaakt.
Het maken van nieuwe afspraken is overigens zeker geen aangelegenheid van leidinggevenden alleen. Integendeel, er zal steeds ruimte moeten zijn voor het in gesprek brengen van nieuwe ideeën en gedachten, die uit het veld naar voren komen, veelal op grond van de dagelijkse praktijk-ervaring. Alvorens over dat soort zaken echter beleidsbeslissingen worden genomen en in de praktijk ten uitvoering worden gebracht, zal wel eerst volledige overeenstemming dienen te bestaan bij de direkt betrokkenen en goed moeten worden geformuleerd wat voor ogen staat. De direkt betrokkenen zullen bijvoorbeeld in een bepaalde situatie kunnen zijn, alle leden van een behandelteam. Voorts zal de instemming voor het nemen van beleidsbeslissingen moeten worden verkregen van diegenen die daarvoor een algemene verantwoordelijkheid dragen. Afhankelijk van de reikwijdte van bepaalde beleidsvoorstellen, zal dat bijvoorbeeld de blokleiding (wanneer die zal zijn ingesteld), resp. in andere gevallen de Direktie kunnen zijn.
Nogmaals, tot zo lang zullen slechts de eerder gemaakte afspraken en vastgestelde richtlijnen van kracht zzijn en zal ieder daar naar dienen te handelen.

Het Z.B.B.T.
Het wezenlijke uitgangspunt van het Z.B.B.T. is dat het een adviesorgaan is van de Direktie. Het is het ziekenhuisbehandelbeleidsteam. Het zal dus adviserend bezig zijn ten aanzien van allerlei vraagstukken, die met het behandelbeleid te maken hebben.
Het Z.B.B.T. zal enerzijds adviesopdrachten van de Direktie krijgen, maar anderzijds ook zelf met initiatieven kunnen komen om bepaalde vraagstukken in behandeling te nemen. Wel zal daarbij steeds afstemming met de Direktie plaatsvinden over datgene dat daadwerkelijk door het Z.B.B.T. in behandeling wordt genomen en vooral ook over de prioriteiten die daarbij worden gesteld.

Samenstelling
Het Z.B.B.T. is zodanig samengesteld dat hetgene dat leeft in het veld geacht wordt ook in het team op enigerlei wijze zo goed mogelijk naar voren zal komen. Daarmede wordt beoogd dat de adviezen een breed draagvlak hebben, weerklank zullen vinden in de organisatie en derhalve ook goed uitvoerbaar zullen zijn.
De leden van het Z.B.B.T. zitten er in onder persoonlijke verantwoordelijkheid. Zij zijn dus als zodanig geen vertegenwoordiger van een bepaalde groep en zullen als zodanig dan ook geen ruggespraak houden met welke achterban dan ook. Dat neemt niet weg dat het van groot belang is, dat de leden van het team kontakten onderhouden met het veld om zich voortdurend te oriënteren wat daar leeft.
De leden van het team worden benoemd voor de duur van telkens 2 jaar. Herbenoeming is mogelijk. Het oogmerk van deze regeling is, dat het team niet automatisch steeds dezelfde samenstelling zal behouden, maar dat de Direktie periodiek de samenstelling van het team opnieuw in overweging dient te nemen.
Naast het zo juist gestelde, dat de leden van het team zich in z’n algemeenheid zo goed mogelijk op de hoogte zullen moeten houden van hetgeen er zo in het veld leeft, zal het teams als zodanig direkt voortvloeiend uit haat aktiviteiten nauwe kontakten onderhouden met het veld. Heel vaak, zoals nu ook bij het definiëren van de funkties, zal dit intensief kontakt met de afdelingen betekenen. Ook op grond hiervan zal moeten worden bereikt dat de adviezen een zo hoog mogelijk realiteitsgehalte en een zo groot mogelijk draagvlak verkrijgen.
Het Z.B.B.T. is dus een adviesorgaan en heeft derhalve geen uitvoerende, noch een toezichthoudende taak.
Voor wat betreft de uitgebrachte adviezen, is de Direktie in principe vrij naar eigen goeddunken daarmee te handelen. In de praktijk zullen de Direktie en het Z.B.B.T. echter zodanig kontakt met elkaar onderhouden over de zaken, die aan de orde zijn, dat in zijn algemeenheid steeds overeenstemming zal bestaan over de richting, waarin gegaan moet worden en tevens om daarbij op koers te blijven. Feitelijk zal dat er tevens toe leiden, dat normaal gesproken de Direktie in grote lijn de adviezen van het Z.B.B.T. zal overnemen.
Voor bepaalde zaken zal het Z.B.B.T. sub-kommissies kunnen samenstellen, waarbij niet-Z.B.B.T.-leden kunnen worden betrokken. Een voorbeeld waarbij dat zeker wenselijk zal zijn, betreft de huisvesting van patiënten. Met name komt hierbij de vraag naar voren hoe we na het gereed komen van de nieuwbouwprojekten de huisvesting het beste kunnen regelen. Dit houdt ook de vraag in, welke gebouwen we blijven gebruiken en welke we zullen verlaten.

Welke taak?
In het voorgaande is genoemd dat het Z.B.B.T. noch een uitvoerende, noch een toezichthoudende funktie heeft.
Het Z.B.B.T. voert dus niet zelf de door haar uitgebrachte aviezen uit. Na de besluitvorming door de Direcktie, zal de uitvoering plaatsvinden ‘in de lijn’ (in de gedachte nieuwe organisatiestruktuur Direktie, blok, afdeling), waarbij de uitvoeringskommissie voor het hele pakket maatregelen op korte termijn uit te voeren ter Direktie ondersteuning van de Direktie een belangrijke koördinerende taak vervult.
Het Z.B.B.T. is ook geen toezichthoudend orgaan, hetgeen dus onder andere betekent dat het team geen taak heeft om te bewaken of de uiteindelijke vastgelegde uitgangspunten bijvoorbeeld voor wat betreft de definiëring van de funkies ook inderdaad worden nagevolgd. Ook dit is een taak die ‘in de lijn’ ligt.
Op 2 april is het definitieve Z.B.B.T. geïnstalleerd, daarin hebben zitting de heren:

  • S. de Jong;
  • J. Mars;
  • M.G. Muller;
  • G.S. Steegstra;
  • P. Swam;
  • H.P. Veldhuis;
  • J.B. de Vries;
  • J. Winkler Prins

Steegstra fungeert als voorzitter en De Jong als sekretaris. Voorafgaand aan de installatie van het nieuwe Z.B.B.T. is het Z.B.B.T. ad-interim gedechargeerd, waarbij nog even is teruggeblikt over hetgeen door dit team is verricht. Van Direktiezijde is daarbij belicht dat het een goed initiatief is geweest vorig jaar juni, het Z.B.B.T. a.i. in te stellen en voorts dat naar de mening van de Direktie, het team een belangrijke en goede bijdrage voor de ontwikkeling van Dennenoord heeft geleverd.
Zoals in de eerste Direktiebrief reeds globaal is vermeld, zal het Z.B.B.T. thans eerst in het bijzonder de aandacht richten op het definiëren – het vaststellen en omschrijven – van de funkties die we op Dennenoord uit zullen oefenen. Ten aanzien hiervan zijn door het Z.B.B.T. a.i. enkele deelrapporten uitgebracht.
Dat betrof het eerste rapport, uitgebracht door het Z.B.B.T. a.i. over de op korte termijn te nemen maatregelen. Inmiddels zijn ook uitgebracht een rapport over de opvang, plaatsing en overplaatsing van patiënten, een rapport over de therapeutische gemeenschappen en een rapport over de funktie Beschermd wonen.
Deze rapporten zullen binnenkort ook in ruimere kring met diegenen die daar in het bijzonder mee te maken hebben, worden besproken. Tevens is door het Z.B.B.T. a.i. globaal geadviseerd over de oligofrenen.
Met deze rapporten is een aantal funkties reeds globaal gedefinieerd.
Het voornemen is vòòr de zomervakantie eveneens een globale definiëring tot stand te brengen voor de volgende funkties:

  • woonvoorbereiding
  • de verzorgingsfunktie voor wat betreft de bejaarde geestelijk gestoorden, resp. een deel van de chronische patiënten
  • de funkties uit te oefenen in het Noorder-Sanatorium, zowel aan de oost- als aan de westzijde
  • de opnamefunktie en de plaats daarbij van het Zuiderpaviljoen

Wanneer dat voltooid is, zijn in principe alle funkties die we voorlopig onderkennen, globaal gedefinieerd. Op grond van deze globale beschrijven, zullen aansluitend op hetgeen eind vorig jaar heeft plaatsgevonden, reeds nadere uitvoeringsmaatregelen genomen kunnen worden. Overleg van de uitvoeringskommissie met diverse afdelingen die daarbij betrokken zijn, vindt daartoe plaats. In sommige gevallen zal daarbij de bestemming van de gebouwen een punt van overleg uitmaken.
Na de vakantie zal een nadere uitwerking van de funkties dienen te volgen, waarbij de volgende punten in het bijzonder de aandacht zullen moeten krijgen:

  • preciese omschrijving van de funkties
  • de kwantitatieve omvang van de funkties
  • de personeelsformatie
  • de huisvesting

De behandeling van allerlei andere vraagstukken, die ook in het Z.B.B.T. de aandacht zouden moeten krijgen, moet voorlopig worden opgeschort. Dat betreft o.a. de op zichzelf ook belangrijke vraagstukken, zoals dagbehandeling en intramurale psychotherapie.
In de volgende brieven hoop ik U wat meer te vertellen over de uitvoeringskommissie en de algemene staf en de voortgang inzake de vervulling van de Direktievakatures.

Met vriendelijke groeten,
F. Sonneveld

Gevraagd: voor de SPORTDAG WOLFHEZE
op zaterdag 31 mei
2 DAMES EN 2 HEREN
voor het sportonderdeel 1 km. fietsen (op een trimfiets),
met daarin een aantal hindernissen.
Opgave z.s.m. in het Personeels Centrum

blz. 6 – Reisverslag

blz. 7 – Circusfilm

blz. 8 & 9 – Leerlingenraad

Notulen van de leerlingraadsvergadering gehouden op 8 april 1980 in het Personeels Centrum

  • Aanwezig:
    • Jan;
    • Jaap;
    • Helmy;
    • Albert;
    • Lies;
    • Henk;
    • Helene
  • Met kennisgeving afwezig:
    • Jelle;
    • Jappie;
    • Ruud;
    • Bart;
    • Andries (deze kwam later in de vergadering)
  • Zonder kennisgeving afwezig:
    • Suzan;
    • Yvonne;
    • Gerrit;
    • Sabine
  • De gespreksleider heet iedereen hartelijk welkom, met name Albert de Jonge en dhr. Nieuwland.
  • Mondelinge mededelingen:
    • De notulen van de afgelopen maand van de dering, stonden niet in de personeelskrant, omdat zij te laat aan de redaktie van de personeelskrant waren afgegeven. Onze excuses daarvoor.
    • Jelle de Haan is ziek, en daarom kan niet het concept worden behandeld van de leerlingencommissie (L.L.K.) en de klasse oudsten (K.L.O.).
    • Er wordt een voorstel gedaan om een extra vergadering in te plannen.
  • Er waren geen op- of aanmerkingen op de notulen die ieder lid was toegestuurd.
    • Tineke Wierda heeft met de redaktie van de personeelskrant gesproken over het feit, dat we vinden dat onze krant in de personeelskrant slecht wordt verzorgd en overkomt. Het waordt aan één stuk gedrukt met verkeerde opschriften en geen vette letters er tussen. Het geheel ziet er niet uit om te lezen, wat wij zeer spijtig vinden. De redaktie van de personeelskrant zal deze mededeling meenemen naar de drukkerij.
    • Er kwam vorige maand een brief binnen van ‘Wolfheze’ met de vraag, hoe in ons ziekenhuis de procedure verloopt rond de huidige eindexamenregeling van de B-opleiding. Deze brief zal beantwoord worden door dhr. Nieuwland. Dit is voortgevloeid uit het feit, dat dhr. Nieuwland een brief over dit examen heeft gestuurd aan de verpleegkundige commissie, met bepaalde eisen, omtrent waar de verpleegkundige aan moet voldoen, die aan het eindgesprek deelneemt.
    • Het idee om een cabaretgroep hier te laten optreden met een diskussie-avond eraan vast, kan helaas niet verwezenlijkt worden. Deze groep is niet geschikt om voor een groot publiek op te treden. Het wordt te duur om dit voor een kleinere groep te doen.
  • Ingekomen post:
    • Er is een brief binnengekomen van R. van de Steen. In deze brief is geantwoord op de vraag aan wi wij ons moeten wenden voor overleg nu Zr. Risseeuw die plaats niet meer vervult. Voortaan zullen wij ons wenden naar de heer G. Westrik. Alleen vindt de leerlingenraad het jammer, dat niet gereageerd is op de vraag hoe deze Direktie de rol van de leerlingenraad ziet. Dit omdat de leerlingenraad soms niet wordt ingelicht over bepaalde feiten en zaken (o.a. afbouw van de ziekenverzorging), die wel degelijk de leerlingen aangaat.
    • Er zijn 2 Klijsma’s binnengekomen, die je kunt vinden in het Personeelscentrum. Als hoofdonderwerp heeft Klijsma deze maand onder andere je privé in een personeelsflat.
    • Er zijn verslagen van de O.R. vergaderingen en de overlegvergaderingen binnengekomen.
  • Uitgaande post:
    • Geen.
  • Sekretariaat:
    • Nu Tineke Wierda haar lidmaatschap heeft opgezegd aan de leerlingenraad, vult Helene haar taak in als redaktielid van de personeelskrant.
  • Overleggroep:
    • Jelle is ziek, dus we moeten even een maand wachten met berichten. Dhr. Nieuwland zal de informatie van de opleiding later in de vergadering geven. Omdat Jelle ons ook spoedig zal verlaten, omdat hij gediplomeerd is geworden, is er een vacature vrijgekomen in de contact- en overleggroep. Henk Heling en Suzan Jorna vervullen deze rol al, en als nieuw lid meldt zich Jan Noordman. In de vergadering is dhr. Nieuwland uitgenodigd om een paar vragen van ons te verduidelijken en informatie te geven over de opleiding. Wat betreft het aantal docenten kan dhr. Nieuwland ons zeggen, dat we hoogst waarschijnlijk per 1 augustus een docent krijgen voor het vak psychiatrische verpleegkunde. Ondanks het feit, dat een paar psychiaters zijn vertrokken, zijn er dankzij een brief aan dhr. Sonneveld, genoeg psychiaters die bereid zijn de lessen psychiatrie te geven.
    • De opleiding krijgt deze maand de inspektie op bezoek, die een kijkje komt nemen in het opleidingsgebeuren.
    • Het evaluatie-uur in de cursusweek, is verzet van het zevende uur naar het vijfde of zesde uur vrijdagsmiddags. Dit is gedaan om er toch een zinvol evaluatie-uur van te maken, omdat het wel degelijk met de lessen en het opleidingsgebeuren te maken heeft. Aangezien het evaluatie-uur vaak werd afgerateld, omdat iedereen naar huis wil, is dit uur dus verplaatst. In dit uur zal ook bepaalde informatie van b.v. de opleiding worden ingebracht. Dit houdt wel in, dat het informatie-uur op de maandagmorgen komt te vervallen (behalve in de eerste cursus van een nieuw cursusjaar), omdat 1 uur meestal te lang was voor de informatie. Bij dit evaluatie-uur / informatie-uur is de heer Nieuwland aanwezig.
    • Wanneer de laatste les van een bepaald vak in de cursus wordt gegeven, is het de bedoeling om samen met de docent te evalueren.
    • Op de vraag van ons wat nu de funktie is van bepaalde paviljoenen, met het oog op de overplaatsingen van de leerlingen, antwoordde de heer …., dat dat wanneer de blokstuctuur er door is, de opleiding meer duidelijkheid heeft over de paviljoenen ten goede voor de overplaatsingen.
    • Het klasseboek, dat waarschijnlijk wordt aangeschaft, wordt eerst besproken in de opleiding.
    • De afbouw van de ziekenverzorging is nog in fasen van bespreking. Als de ziekenverzorging wordt afgebouwd, heeft dit geen personele consequenties. Wel problemen als, wanneer er iemand zakt, wat dan? De leerlingenraad betreurt dat dit rapport niet aan de raad is toegezonden.
    • Dhr. Westrik zal bij het eindgesprek in augustus ook bij een groep optreden als gespreksleider. Dit i.v.m. afwezigheid van een psychiatrisch verpleegkundig docent.
    • Mevr. Nieuwland (hoofdinspectrice volksgezondheid, afdeling opleidingen) komt in augustus met de S III-groep praten over beroepsverantwoordelijkheid.
    • De opvang van de vooropleiding en A-groep is zowel in de praktijk, als de opleiding goed verlopen.
    • Dhr. Nieuwland moet door tijdgebrek eerder weg van de vergadering. Enkele vragen zijn blijven liggen. Deze vragen zal de contactgroep met hem bespreken.
  • Groepsvertegenwoordigers:
    • M III-groep bestaat op dit moment uit meer dan 28 personen en 28 personen is de wettelijke norm voor een cursusgroep. Het is wel de bedoeling dat deze groep nog opgesplitst wordt, al is dit praktisch zeer moeilijk. Als de groep niet wordt opgesplitst, zal de leerlingenraad een brief aan de Direktie en Ondernemingsraad sturen.
    • Andere cursusgroepen draaien over het algemeen goed. Al is hier en daar geen motivatie meer te bespeuren om zich in te zetten voor de cursus of om altijd op cursus aanwezig te zijn. Dit is zeer te betreuren.
  • Warme maaltijden:
    • Er was een vraag onder de leden of er warme maaltijden verstrekt kunnen worden voor de nachtdienst. Dit is mogelijk. Je kunt een lijst halen bij het hoofd van je afdeling en daar een maaltijd bestellen voor ’s nachts. Dit kan in de confectomaat warm gemaakt worden.
  • Sluiting van de leerlingenraadsvergadering:
    • De volgende maand is de vergadering op dinsdag 6 mei.
  • Enquête voor leerlingen met een A-diploma:
    • Er is onder de A-verpleegkundigen, die in de opleiding tot B-verpleegkundige zitten, een enquête gehouden. Dit naar aanleiding van onvrede, die er heerst over het feit, dat zij geplaatst zijn op zieken- en geriatrische-paviljoenen. Er zijn 35 enquête-formulieren gestuurd naar de desbetreffende leerlingen, en er zijn 18 formulieren bij de leerlingenraad teruggekomen. Hieronder vind je de samenvatting met de reakties die binnenkwamen:
      • De meeste mensen waren vanuit de A, de B ingegaan om hun gezichtsveld te verbreden en ook ervaring op te doen in de psychiatrie, zodat men misschien later nog een voortgezette opleiding kon volgen, waarin men A en B nodig had.
      • Wat betreft de vraag of de opleiding aan de verwachtingen voldoet. De theorie meestal wel maar de praktijk niet. Men had meer acute psychiatrie verwacht en minder chroniciteit, geriatrie en zwakzinnigheid. Door één persoon werd de theorie rommelig gevonden en een ander vond de opleiding goed.
      • Verwachtingen, die men van tevoren van de opleiding had, klopten niet altijd, wat men bij de sollicatie te horen kreeg. Men had b.v. minder geriatrie/- chroniciteit en helemaal geen zwakzinnigheid verwacht, en er was nooit verteld, dat het zo verzorgingsgericht was, meer overleg met andere helpers (arts b.v.) verwacht, weinig gepraat over verwachtingen.
      • Men vond het over het algemeen wel zinvol om in het tweede jaar van de B-opleiding te komen wat betreft de theorie, maar men vond de praktijk wel kort.
      • Op de vraag of de theorie-eisen voldoen aan het aangebodene in de praktijk, antwoordde men, dat men 7 maanden wel kort vond. Een voorstel was om de stageperioden op zwakzinnigen-paviljoens te halveren.
      • Andere opmerkingen:
        • De keuzemogelijkheden voor het behalen van handtekeningen is onvoldoende.
        • De opleiding zou beter georganiseerd moeten worden.

Als conclusie van de enquête kan gesteld worden, dat

      • men de theorie en praktijk niet met elkaar in overeenstemming acht;
      • de overplaatsingsprocedure slecht vindt
      • en de stageplaatsen o.h.a. niet prettig ervaart

Wel kan door ons worden opgemerkt, dat er tegenwoordig bij de sollicitatie wel informatie wordt gegeven over de plaatsingsprocedure op Dennenoord.

blz. 9 – GehoORd en gezien

gehoORd en gezien

In de laatste gehouden O.R.-vergadering werd bekend gemaakt, dat door het aanvaarden van een functie elders, O.R.-lid v.d. Veen (V.G.W.N.) zijn O.R.-functie had neergelegd.
Inmiddels is bekend geworden dat ook Wietse Hamstra (N.C.B.O.) de O.R. gaat verlaten. Hamstra, van wie insiders wisten, dat het al lang zijn wens was, om nog een ‘wat anders’ te gaan doen, is per 1 mei benoemd als groepsleider in een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongens in Hoenderloo.
Aangezien er in beide kiesgroepen nog een reserve zit, behoeft er (voor zover nu bekend) voor de vervulling van deze beide vacatures geen verkiezing te worden gehouden, maar dat neemt niet weg, dat een wisseling van 4 (van de 13) O.R.-leden in (nagenoeg) de eerste helft van de zittingsperiode niet niks is. Als deze tendens zich voortzet is het wel zeer de vraag, of verlenging van de zittingsperiode van twee naar drie jaar wel wenselijk is. Immers, de kans dat men de rit niet kan- of wil uitzitten, is dan nog groter, met alle gevolgen van dien.
Afgezien daarvan staat het (ook) O.R.-leden uiteraard volkomen vrij, te vertrekken wanneer zij dat willen.
Daarom, ex-O.R.-leden, bedankt voor jullie inzet en veel succes in de nieuwe baan.

Wietse Hamstra

Beste lezers,

Per 1 april ben ik met ontslag gegaan als leerling-verpleegkundige omdat het somatische gedeelte van de opleiding mij te zwaar viel.
Ik ga weer als Z-verpleegkundige in ‘Hendrik van Boeyenoord’ in Assen werken, om daar een andere opleiding te volgen.
Allen, die tijdens de verkiezing van de O.R. op mij hebben gestemd, bedank ik voor het in mij gestelde vertrouwen.
Het was beslist geen ‘makkie’. Veel moest ik als leerling nog leren en heel wat van mijn vrije tijd heb ik erin gestoken, om zo goed mogelijk voorbereid op de vergaderingen te komen.
Vooral in het begin hoorde ik nogal eens in Keulen donderen, maar met veel inspanning werd de mist steeds meer helder voor mij.
Ik hoop dat de overige O.R.-leden, nog veel goeds mogen verzetten.
Gegroet!!!

Anne van der Veen

P.S. INSPRAAK ZONDER IN-ZICHT
IS
UITSPRAAK ZONDER UIT-ZICHT

blz. 10, 11 & 12 – Sociale uitkijkpost – Welkom op Dennenoord

blz. 12 & 13 – Examens

HARTELIJK WELKOM

Per 1 april jl. is in dienst getreden bij de afdeling Sociale Zaken, dhr. R. Spekschate.
Na zijn introduktie- en inwerkperiode, zal dhr. Spekschate primair belast worden met het personeelswerk (w.o. werving, selektie, personeelsbegeleiding, e.d.) ten behoeve van de economische sektor, de sektoren aktievere therapie en de para-medische diensten.
Dhr. Spekschate, die hiervoor werkzaam was in een soortgelijke funktie in het psychiatrisch ziekenhuis Wolfheze, heeft zijn werkkamer in het Hoofdgebouw (afdeling Sociale Zaken) en is bereikbaar op toestel 369.
Tevens zijn per 1 april j.l. in dienst getreden, de dames Dieuwke Melchers en Anneke Pranger-van Delden. Beide dames hebben voor 50% de werkzaamheden van mevr. Janny Messchendorp overgenomen. Mej. Melchers zal hoofdzakelijk werkzaam zijn voor de drie verpleegk. koörd. hoofden. Dit betreft werkzaamheden als notulering verpleegkundige kommissie en administratieve begeleiding van de werving en selektie van gediplomeerd verpleegkundig personeel. Onder verantwoordelijkheid van mevr. Pranger vallen werkzaamheden voor de afdeling Opleidingen, zoals administratieve begeleiding overgangs- en eindexamens, werving en selektie leerling verpleegkundigen en ziekenverzorgenden.
Mevr. Pranger is in principe ’s morgens bereikbaar en mej. Melchers ’s middags. Hun kamer is in het Hoofdgebouw (toestel 407).

EXAMENS

Examen Ziekenverzorging

Dames en Heren eindexamen-kandidaten,

Alvorens u de belofte af te nemen, wil ik van deze gelegenheid gebruik maken u iets mee te geven. Het zijn wat gedachten van mij, naar ik meen geen logisch verhaal. Wel hoop ik dat deze gedachten u aan zullen spreken.
Eén van de belangrijkste technieken van een psychiatrisch verpleegkundige, is het hanteren van zijn persoon in de relatie met de patiënt, om zodoende het gedrag van de ander te beïnvloeden. Ik geef toe, dat wij in onze opleiding, hoe goed ook bedoeld, nauwelijks geleerd hebben hoe we relaties moeten opbouwen. Bij relaties horen emoties, hoe kunnen wij onze emoties en die van de ander hanteren. Ook dat moeten we nog leren.
Met elkaar zult U als team, waarin ook u zult worden opgenomen, een sfeer moeten scheppen, waarin ieder individu als mens tot zijn recht mag komen.
We spreken zo vaak over een therapeutisch milieu in het ziekenhuis, weet u dan dat u zelf het instrument bent waarmee u aan dit therapeutisch milieu, aan deze gemeenschap kunt werken?
Wat gaat er om in die gemeenschap, helpen mensen elkaar daarin? Leren wij mensen dat zij elkaar kunnen helpen met hun emoties? We zouden het haast verleerd hebben menselijke warmte te gebruiken. Een mens is een instrument voor een ander, voor relatie is een ander nodig. Een uniek relatiepatroon kan ontstaan als wij elkaar helpen een bedreigde situatie door te komen.
Een ervaring waar beide partijen rijker van worden. Een mens die in zijn geestelijke funkties bedreigd wordt, brengt weer een andere situatie met zich mee.
Vooral in psychiatrische ziekenhuizen zal het therapeutische milieu een werkplaats moeten zijn waar bewoners en werkers aan relaties werken.
Een relatie waarin de ene mens de ander kan beïnvloeden, is niet willekeurig. Zij moet een zekere diepgang, een waarde voor de ander hebben. Hij moet ervaren dat die ander hem begrijpt, hem werkelijk wil helpen. Alleen als we weten dat de ander voor ons openstaat, ons respekteert, met ons mee kan leven, stellen wij ons voor hem open. Wij hebben het gevoel dat wij de ander goed kennen. Dit kennen is niet een weet hebben van de ander zijn leven. Het is de wijze waarop de ander zich aan ons openbaart, die ons aanspreekt, de band legt en verdiept. De relatie die ik hier aanduid, kent ieder uit zijn eigen leven. Ieder ervaart de ‘volheid’ van deze relaties.
Een leven zonder deze relaties is een verschrikkelijk leven. Wanneer u als verpleegkundige er niet in slaagt, zo’n relatie op te bouwen, dan heeft een behandeling van de patiënt sterk in waarde ingeboet. De kans op verbetering of herstel is verminderd. Dagelijks kan men bijna horen: we staan voor een muur en we zien het niet meer zitten. Dit draagt het gevaar in zich dat men buiten de patiënt gaat staan. Men kan dan de situatie niet meer overzien.
Men raakt in conflict of gaat er gemakshalve aan voorbij.
Een groot aantal verpleegkundigen slaagt er bijna altijd in, goede relaties te leggen. Zij zijn gezien, zowel bij patiënten als bij kollega’s. Van hen gaat iets uit. Het is niet zozeer de kennis die ze meebrengen, want die verschilt niet zozeer van de anderen, maar hun persoon. En u, pas gediplomeerde, u kunt nu gaan groeien, verder groeien in uw mens zijn en in de relatie met de anderen kunnen realiseren. Om dit te realiseren moeten we blijven werken aan en met mensen.
Laten we elkaar leren kennen, laten we geen verstoppertje spelen met mensen. Is het niet een uitdaging om heel bewust te gaan werken aan de relatie van mens tot mens?
Ik wens u veel sukses met het werk waar U nu aan zult beginnen.

Dank U

We zijn hiermee aan het eind gekomen van deze bijeenkomst. Graag wil ik nu ik de gelegenheid nog heb een woord van dank richten aan de leden van de gesprekscommissies, te weten de dames:

  • Damoiseaux;
  • v.d. Galiën;
  • Botter

de heren:

  • Muller;
  • Smid

Dank aan de gecommiteerden, de heren:

  • Hoekstra;
  • Sprakel

dank voor de wijze van meedoen in deze eindgesprekken.
Een woord van dank is ook op zijn plaats aan de afdelingsleiding en de praktijkbegeleiding. U hebt weer reuze meegewerkt aan het tot stand komen van de praktijkbeoordeling in verslagen.

  • Mevr. van Hoorn;
  • Mevr. Schoon

voor de administratieve zorgen.
Dank ook aan de heer v.d. Ploeg voor Uw aanwezigheid, dat betekent voor ons meer dan U kunt vermoeden. Dank aan de vele docenten, die ik verder niet bij name kan noemen, omdat ik gemakkelijk één zou kunnen vergeten. Mocht ik nu toch iemand vergeten zijn te bedanken, vraag ik hiervoor mijn excuses.
Tot slot een uitzondering Janke Damoiseaux, jij heel veel dank voor jouw hulp, jouw inbreng, jouw zorg. Graag wil ik jou, mede namens mijn kollega’s, je iets aanbieden.
Rest mij U, de geslaagden, te feliciteren en namens de Directie U op het welslagen U een aperitief aan te bieden.

Onderstaande kandidaten zijn geslaagd voor het eindexamen Ziekenverpleging-B:

OVERGANGSEXAMEN

Dames en heren eindexamen-kandidaten en nu tweedejaars,

Graag wil ik u vanaf deze plaats heel hartelijk feliciteren met het behaalde resultaat.
U, die ik in de achter ons liggende weken twee maal iets over de relaties heb gezegd, wil ik dit onderwerp nu wat afronden. De opleiding zal er mede voor moeten zorgen dat de motivatie om verzorgende te worden, gedurende de opleiding gehandhaafd blijft. Maar laten we wel goed beseffen, dat de motivatie wel moet verminderen als de leerling verzorgende voor opgaven gesteld wordt, waarvoor hij niet is opgeleid.
In de opleiding zal de leerling bijgebracht moeten worden, dat men zich leert aanpassen aan veranderde omstandigheden. In het bijzonder geldt dat bij het leggen van relaties, want er zijn geen twee patiënten bij wie de relatie zich identiek zal ontwikkelen. De basiskennis dient zodanig te zijn, dat adekwaat gereageerd kan worden op een veranderde omgeving. Een goede relatie met de patiënt eist goede relaties met de medewerkers op de afdeling. Voor ieder geldt dat men behoefte heeft aan zekerheid en ruggesteun. Men moet in moeilijke zaken kunnen rekenen op de steun van anderen. Dat kan alleen als de relatie met de achterban goed is.

In de relatie verzorgende/patiënt, waarin aandacht voor elkaar en een wederzijds vertrouwen in elkaars mogelijkheden een basis vormt, ontstaat een zekere éénwording ten aanzien van het gevoelsleven. Dit heeft tot gevolg dat facetten als respekt, waardering, openheid tot een menswaardige grondhouding kunnen leiden.
Het wil niet zeggen dat er sprake zal zijn van een stilstand in groei. Juist het voortdurend in beweging blijven, het zoeken en aftasten naar elkaars waarden, maakt het mogelijk de liefde als een kernelement in de relatie met de patiënt te blijven waarderen.
Dit houdt eveneens in, dat de liefde voor de ene patiënt ook mogelijkheden voor de ander schept.
Tot slot, onze relatie met de ander hangt in belangrijke mate af van de vrijheid, die we de ander geven, om zichzelf te zijn.
Op deze manier voldoen we mijns inziens het beste aan onze opdracht in het leven, namelijk, de aarde leefbaar te maken voor de ander.
Mag dit dan een leidraad zijn voor jullie als tweedejaars en jullie zojuist gediplomeerden bij uw verzorgend handelen.

Dames en Heren,

Hiermee zijn wij aan het einde gekomen van deze bijeenkomst.
Mede namens de eindexamen-kandidaten en nu tweedejaars, mag ik ieder heel hartelijk bedanken, voor het geven van lessen en voor de wijze waarop wij dit jaar met elkaar samenwerkten.
Uit naam van de gecommitteerde, Dr. Schaling, mag ik U hartelijk gelukwensen met dit resultaat. Dr. Schaling is hier niet aanwezig, moest vroegtijdig weer naar Almelo.

Dames en Heren,

Namens de Direktie nodig ik U uit, om samen met de geslaagden een aperitief te gebruiken, hier in deze zaal.

Dank U!

Onderstaande kandidaten zijn geslaagd voor de overgangsexamens Ziekenverzorgenden van 1 naar 2:

TRIMMERS en/of racers

Geef je op in de Schakel
Dinsdag en donderdag trimmen

Vertrek om 18.30 uur
bij de Schakel

W. Hamstra

blz. 13 – Voor Enk-C

HALLO FANS VAN DE ENK-C

Dankzij jullie enthousiaste medeleven, hebben wij donderdag j.l. gewonnen met 2-1 van de schoonmaakdienst.
Maar helaas hebben wij niet de finale gehaald.
Doch, we hadden geen verdriet.
Want in grote getale kwamen jullie!!!
(niet)
Met vlaggen, wimpels, toeters, bellen, hadden we ons voorgesteld.
Maar nee, veel supporters niet geteld.

  • Lies Saman;
  • Jan Noordman;
  • Herman Meinders;
  • Marietje Hepping;
  • Yvonne Wagenaar
  • en onze coach/trainer: Andries Otter

blz. 14 – Belastingavond – Verrassende show – Kortingscommissie

BELASTINGAVOND 20 MAART 1980

VERRASSENDE LAAT-‘NS-ZIEN-WAT-JE-KUNT-SHOW

Een afgeladen Schouwburgzaal op donderdag 20 maart in het Vormingscentrum.
Marion Wardenaar kondigt aan: ‘Kinderen van plm. 10 jaar zullen de Show verzorgen, niet om prijzen, maar enkel om met elkaar eens zo goed mogelijk te laten zien wat ze kunnen.
Doek open: Zigeuners – kleur en fleur – spontaniteit – groot applaus – doek sluit.
Dan komt voor het doek een meisje van 10 jaar. Jenneke speelt piano als beroepsartieste – maakt reference en verdwijnt met bloemetjes van oma – zaal ontroerd – wat goed!
Een Show is nooit zonder clown – en zo ook hier. De school uit Schuilingsoord bracht dansen, zowel nationaal als internationaal.
Solo- gitariste – enz. – enz.
De Show bleef boeiend tot het einde door de grote variatie.
Het slotstuk de one-man show – een André van Duin-achtig-mannetje – die de zaal om zijn hele act liet lachen – een wonderkind.
Dan nog éénmaal een ieder op het toneel – zwaaien tegen vader – moeder – opa – oma – oom – tante.
Heerlijk spontaan – geen gemaaktheid.
Een succes!!! – Jammer ’t is over, maar voor herhaling vatbaar.

KORTINGSCOMMISSIE

Vanaf heden is het ook mogelijk, op vertoon van het hierbij afgebeeld kaartje, plus uw S.O.P. pasje, bij de firma Smallenbroek te kopen.
Adres wijziging vloerbedekking:
Tapijthuis ’t Noorden
Gorenburgweg 15
Groningen

De kortingscommissie

blz. 15 – Mutaties – Jubileum S. Zoodsma

JUBILEUM DHR. S. ZOODSMA

Het vieren van een ambtsjubileum noodt tot omzien. Zo ook in het geval van de heer Zoodsma. De aanstaande 2de mei, hoopt hij het feit te gedenken, dat hij 25 jaar geleden de Dennenoord-gelederen kwam versterken. Met de daarvoor, door hem, behaalde diploma’s op zak, werd hij toendertijd aangesteld als tuinknecht.
Tijdens de jaren die volgden, bleek de heer Zoodsma mede op grond van zijn kennis en liefde voor het vak, zich te kunnen en willen bekwamen tot meester over de terreinen en plantsoenen in Dennenoord. Als hoofd van de gelijknamige dienst, geeft hij nu al weer enige jaren leiding aan een groot aantal zaken, die zich meestal groeiend, dan wel bloeiend, in, of boven de grond afspelen. Dat hij daarbij nadrukkelijk mede de belangen van de aan de zorg van het ziekenhuis toevertrouwde patiënten in het oog houdt, moge blijken uit het feit, dat de werkzaamheden voor een groot gedeelte door henzelf mee worden uitgevoerd.
Als gewaardeerd lid van de plaatselijke en de centrale Ondernemingsraad, geeft de heer Zoodsma blijk, zich ook op andere terreinen wèl te kunnen bewegen.
Persoonlijk waarderen wij zijn gave te kunnen luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, ten behoeve van het hierna willen uitdragen van een bezonnen eigen oordeel.
Daarnaast geeft hij – gelukkig – regelmatig blijk van het hebben van eigen, oorspronkelijke gedachten over bijvoorbeeld milieubeheer (grond, water, lucht, groenvoorzieningen, afvalproblematiek, etc.), infrastrukturele aangelegenheden (verkeer, wegen, parkeerplaatsen, etc.), dierverzorging (fauna, hertenkamp, etc.) , en zo meer.
Meneer Zoodsma, wat wij u toewensen, is dat u nog vele jaren in goede gezondheid, Dennenoord kunt en wilt blijven dienen, tot genoegen van met name uzelf, uw echtgenote, uw kinderen en tenslotte ook nog van ons.

Dat de aanstaande 2de mei een in alle opzichten, zonnige dag moge worden!!!

J.W. Flach

S. Zoodsma

blz. 16 – Kerkdiensten – Eucharistieviering – Sportdag Assen – Orgelconcert – Dankwoorden – Modeshow – Programma S.O.P. – Advertenties

KERKDIENSTEN IN ONTMOETINGSKERK

  • 1 mei, 15.30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in het Vormingscentrum
  • 4 mei, 9.45 uur: Ds. W.M. van Lynden, kollekte voor Nes Ammim; 19.00 uur: Ds. W.M. van Lynden
  • 11 mei, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Wilde Ganzen; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 15 mei, 9.45 uur: Hemelvaartsdag, Ds. B. Oosterhoff
  • 18 mei, 9.45 uur: Hemelvaartsdag, Ds. B. Oosterhoff, kollekte voor Project Onverwacht; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff
  • 25 mei, 9.45 uur: Eerste Pinksterdag, Ds. B. Oosterhoff en Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor de Zending; 19.00 uur: Ds. B. Oosterhoff en Ds. J.W. Vlaanderen

SPORTDAG ASSEN

Gehouden in het Psychiatrisch Centrum ‘Licht en Kracht’.
Om niet in de war te geraken, er zijn nl. 2 sportdagen in mei.
Van de 4 Noordelijke Psychiatrische Ziekenhuizen op 17 mei in Assen en van de 6 Psychiatrische Ziekenhuizen van de Vereniging, op 31 mei in Wolfheze.
Nu gevraagd voor de sportdag in Assen op 17 mei a.s.:

  • 2 dames voor sjoelen
  • 4 spelers (sters) voor kegelen
  • 2 personen voor schieten
  • 4 personen voor het eindspel (vierkamp)
  • en supporters

Opgeven voor 26 april 1980 in de Schakel

De Sportraad

ORGELCONCERT IN DE ONTMOETINGSKERK

G.J. Tiggelaar (secr.),
Zuidlaren

Langs deze weg wil de sportraad, de heer Wieze Hamstra, hartelijk bedanken voor het vele werk dat hij de afgelopen jaren heeft verzet.
Hij deed dit werk met veel enthousiasme en dat zullen wij de komende tijd, wel als een gemmis voelen.
Wij wensen je veel sterkte met je nieuwe werk in Hoenderloo!

Namens de Sportraad:
Veel succes!!!

Wij willen bij deze Direktie en personeel, hartelijk bedanken voor alle attenties die wij mochten ontvangen op 29 februari 1980 en mijn afscheid tot een onvergetelijke dag hebben gemaakt!

Familie S. Harkema

We willen iedereen bedanken die bij de opening van de ‘Boomklever’ geweest zijn.
Speciaal paviljoen 9 en 15 voor de bloemen en de planten.
Iedereen, die niet op 27 maart aanwezig kon zijn, is nog van harte welkom ’s morgens tussen 10.00 uur en 10.30 uur en ’s middags tussen 15.00 uur en 15.30 uur.

Dhr. Haalboom
Dhr. Pots

MODESHOW

Maandag 17 maart j.l., was er in de hal van het Vormingscentrum een grote Modeshow.
Maar liefst 15 mannequins showden voor ons uit verschillende zaken van Zuidlaren plm. 100 stuks kleding met bijpassende accessoires. Dit alles onder muzikale begeleiding van de heer Leurs. De hal zat stampvol.
Zo’n 300 mensen vonden (sommige met moeite), een plaatsje in de hal. De inzet van de mannequins, de muziek van de heer Leurs, maar vooral de aanwezigheid van zoveel publiek, zorgden ervoor dat het een heel gezellige middag werd.
Wellicht zullen we een dergelijk programma in de toekomst nog eens herhalen.

PROGRAMMA VOOR MEI

  • Woensdag 30 april:
    • ’s middags spelen
    • ’s avonds accordeonist in de Soos
  • Donderdag 1 mei:
    • volksdansen voor bejaarden in de hal v/h Vormingscentrum
  • Maandag 5 mei:
    • Boerenbruiloft
  • Donderdag 8 mei:
    • Slotavond van de klubs
  • Donderdag 15 mei:
    • dauwtrappen
  • Donderdag 22 mei:
    • toneel ‘De Supermarkt is troef’ door de toneelvereniging TOMI, in de Schouwburgzaal

ADVERTENTIES

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.