Header - Personeelskrant DNO

1981-08 – Personeelskrant Dennenoord – 9e Jrg. No. September

blz. 2 – Uit de bibliotheek

PUBLIKATIE

Per 8 juli j.l. is in dienst getreden de heer Henk Dijk. Henk Dijk zal als personeelsfunktionaris werkzaam zijn tenbehoeve van de ekonomische sektor en de sektor aktiverende therapieën.

C.A de Graaf
Stafdirekteur
Sociale Zaken

blz. 3 – Sociale uitkijkpost

AFSCHEID

Daar ik, als medewerker van de Technische dienst Dennenoord moest verlaten om medische redenen, wil ik langs deze weg alle bekenden groeten en nog bedanken voor de prettige jaren die ik met velen van U op Dennenoord heb gehad. Tevens wil ik mede namens mijn vrouw de directie hartelijk bedanken voor alles wat U mij hebt aangeboden op mijn afscheidsdag.
Verder ook nog allen heel hartelijk bedankt voor de goede woorden en fijne cadeaus, mij aangeboden tijdens mijn afscheidsuurtje in de leszaal van de Brandweergarage.
Heel veel dank.

H.E. Doedens

blz. 4 & 5 – Terreinleiding

TERREINLEIDING

Na ongeveer plm. 1 jaar voorbereiding c.q. vergaderingen tussen adviesburo N. Vos b.v. te Haren, Centraal Bestuur, directie en technische dienst van ziekenhuis Dennenoord, kwam eindelijk het verlossende woord van het Ministerie van Volksgezondheid dat we in juni 1981 konden starten met een nieuw centrale verwarmings-terreinleidingsysteem.
De meesten van U zullen zich afvragen waarom er een nieuwe terreinleiding aangelegd moet worden, aangezien het bestaande systeem nog maar net in de grond zit. Ja, met deze gedachtengang ben ik volkomen met U eens, maar als je het van de technische kant gaat bekijken, kom je iets heel anders tegen.
Het huidige systeem is nu 11 jaar in bedrijf en we kunnen gerust vaststellen dat dit systeem op verschillende plaatsen aan vervanging toe is, omdat het aan oxydatie onderhevig is.
De vraag die dan direkt naar boven komt luidt: hoe is dit mogelijk!!!
Eén van de belangrijkste oorzaken is, de isolatie die om de stalen pijpen bij het inbedrijfstellen van de installatie zijn aangebracht, bleek in theorie van goede kwaliteit te zijn, maar in de praktijk bleek het niet aan de verwachtingen te voldoen.
Verder was de montage van de isolatie onzorgvuldig voorbereid, c.q. aangebracht, waardoor het grondwater gemakkelijk binnen kon dringen in de isolatie. Daar we met ons systeem vrij hoge temperaturen stoken, wordt het binnendringende grondwater verhit tussen de stalen pijp en de isolatie, waardoor de isolatie geheel tot verbranding overgaat.
Doordat dit proces zich steeds herhaald, is de weg vrijgekomen voor het grondwater om de stalen pijpen aan te gaan tasten.
We waren het er al gauw over eens, dat dit bestaande systeem op zeer korte termijn moest worden vervangen. Toen kwam eigenlijk het probleem om de hoek kijken. Er moest een keuze gemaakt worden wat voor een systeem het beste geschikt zou zijn voor ons ziekenhuis, vooral als je kunt kiezen uit 32 verschillende systemen die vandaag de dag op de markt worden aangeboden.
Toen is het, het adviesburo N. Vos b.v. te Haren goed gelukt om uit 32 verschillende systemen er een 5-tal uit te kiezen waarmee men verder is gaan werken om het bestekgereed te maken.
Met dit 5-tal systemen zijn alle voor- en nadelen op een rij gezet, en in gezamenlijk overleg tussen direktie, adviesburo N. Vos b.v. en technische dienst is de voorkeur uitgesproken om het LEBIT-systeem toe te gaan passen.

Wat is nu eigenlijk LEBIT?
LEBIT is een waterdicht isolatiemateriaal dat gebruikt wordt door terreinleidingen. Het is een speciaal mengsel van bitumen en fijne korrels kurkdeeltjes, wat indien het verwarmd wordt, langzaam vloeibaar wordt. Door de warmte van de pijpleidingen wordt het LEBIT rond de pijp iets zachter en er ontstaat een zachte plastische zone, die tevens dienst als glijlaag.
De bitumen zorgen voor de waterdichtheid en elasticiteit. De kurkdeeltjes geven het materiaal de gewenste stevigheid en zorgen tevens voor de isolatie.
LEBIT is een thermoplast en wordt om de pijpleidingen gegoten bij een temperatuur van plm. 200 C°, in een ‘verloren’ bekisting.
Na afkoeling ontstaat een elastische isolatiemassa om de leidingen die bestand is tegen temperaturen tot 180 C°. Deze plastische massa sluit leidingen volkomen af en voorkomt corrosie en het binnendringen van water. De pijpen met bijbehorende expansiebochten kunnen in het LEBIT blok uitzetten en krimpen, zonder dat de isolatie scheurt of barst.
Voor degenen die nog meer willen weten over de bovengenoemde terreinleiding volgen hieronder enkele technische gegevens:

  • plm. 4011 meter vlampijjp, variërend in de maten 219 t/m 57 m/m uitw., plm. 1300 meter sleuf. Totale gewicht 63000 kg. Plm. 340.000 liter bitumen (LEBIT).
  • plm. 360 st. electrische lasser, doorsnede 219 uitw.
  • plm. 640 st. electrische lasser, doorsnede 108 t/m 57 m/m uitw. Warmtegeleidingscoëfficiënt. gemiddeld 80C°. 0.078 w/m.k.
  • Alle elektrische lassen worden uitgevoerd door foto-lassers, de controle hierop wordt uitgevoerd door de Röntgen Technische dienst.

Volgens de planning moest het gehele karwei binnen 10 weken worden gerealiseerd en zoals het er nu naar uitziet geeft dit geen problemen.
Verder wil ik langs deze weg iedereen hartelijk bedanken, die aan dit grote karwei zijn medewerking hebben verleend.
Tenslotte hoop ik dat deze LEBIT-story U voldoende inzicht heeft gegeven, waarom, en hoe onze nieuwe terreinleiding tot stand is gekomen.

Met vriendelijke groeten,
Chef Werktuigbouw
A.E.C. Walstra

Hoofdleidingnet met diameter 219, 3 pijps-systeem + bekisting tracé naar Centraal ketelhuis

Primeur!!! De eerste 8500 liter LEBIT wordt gestort

Het eerste probleem komt om de hoek kijken!!! Diverse kruisingen voor riolering, gas, water, enz. E-kabels. Er moet een zinker gemaakt worden

Onder toeziend oog worden de expansiebochten met diameter 219 nauwkeurig op hun plaats gelegd

PROGRAMMA MAAND OKTOBER

C.V.Z. / P.Z.D.

Donderdag 8 oktober 1981:
Cabaretavond met het Martini Cabaret.
Aanvang 19.30 uur in de Schouwburgzaal van de Kimme.

blz. 6 – Wespen

WESPEN

1981 is een zomer met veel wespen, zo ook bij ons op Dennenoord.
Eind augustus kregen we een melding vanuit het Molenmeer, dat deze diertjes boven het plafond aan het nestelen waren. En wát voor een nest, bekijk de foto’s maar eens.

Wanneer U last heeft van wespen, zou u dit dan willen melden aan het Timmerbedrijf: toestel 431.
Het moet al raar zijn als we er geen oplossing voor hebben.
Begin niet zelf een nest te beschadigen, want gestoorde wespen zijn zeer agressief en moeilijk te bestrijden.

Kleyer
Chef Timmerbedrijf

blz. 7 – Wegens enorm succes

blz. 8 – Volleybalcompetitie – Nieuwsbrief

VOLLEYBALCOMPETITIE DENNENOORD 1981/82

Welke afdeling krijgt de wisselbeker in 1982? U kunt zich weer als afdeling opgeven voor de volleybalcompetitie, die in dit seizoen weer gehouden wordt in de sportzaal van de Kimme, met een kleine verandering in de aanvang van de wedstrijden.
Gespeeld wordt op donderdagavond van 17.00 uur tot 18.00 uur en van 18.00 uur tot 19.00 uur.
Vrijdagavond van 17.00 uur tot 18.00 uur.
Bestaat er voorkeur voor een speciale tijd of genoemde dag, (liever niet) dan dit gelijk even opgeven, met naam afdeling en contactpersoon.
Opgeven kunt u zich alleen bij:
Piet Miske, Tekenkamer Technische Dienst
tel.: 430
en wel voor 16 oktober 1981.

N.B. Een team bestaat alleen uit dames/heren van dezelfde afdeling die zich opgeeft.

De Sportraad

NIEUWSBRIEF

Toekomst psychogeriatrische verpleeghuisfunctie in de Enk B en C

Al enige tijd is duidelijk dat in de toekomst de psychogeriatrische verpleeghuisfunctie niet langer een onderdeel van een psychiatrisch ziekenhuis zal kunnen zijn. Dat betekent voor Dennenoord, dat de psychogeriatrische verpleeghuisfunctie, welke wordt uitgeoefend in de Enk B en C, op den duur van Dennenoord zal verdwijnen. De patiënten zullen dan naar een erkend verpleeghuis gaan. De Enk heeft op dit moment geen officiële erkenning en zal zo’n erkenning ook niet krijgen. De kans op het verkrijgen van een zogenaamde voorlopige erkenning, is uiterst gering. Bij dit alles dient opgemerkt te worden, dat de psychogeriatrische observatiefunctie wel binnen Dennenoord zal blijven bestaan. Het bovenstaande beleid is gebaseerd op een overheidsbeleid, wat verwoord is in de zgn. Richtlijnen ex artikel 3 Wet Ziekenhuisvoorzieningen, welke onlangs door de Tweede Kamer zijn aangenomen. In deze Richtlijnen staat, dat er geen geografische en organisatorische verwevenheid mag bestaan tussen een verpleeghuis en een psychiatrisch ziekenhuis.
In een onlangs gehouden vergadering van verenigingsbestuur, ziekenhuisbestuur en directie is het voornemen ontstaan om de mogelijkheden te onderzoeken tot de bouw van een nieuw verpleeghuis door de Vereniging, waartoe ook Dennenoord behoort. Uiteraard zal dit nieuw te bouwen verpleeghuis geografisch en organisatorisch geheel los dienen te staan van het psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord. In verband met dit voornemen heeft de directie in de afgelopen maanden overleg gevoerd met een aantal betrokken instanties, namelijk:

  • de Geneeskundige Inspectie voor de Geestelijke Volksgezondheid;
  • de Provinciale Raden voor de Volksgezondheid in Groningen en Drenthe;
  • de Provinciale Griffie te Groningen;
  • de V.Z.G.D.;
  • het centraal bureau van de Vereniging.

Met name de eerste drie genoemde instanties zijn van bijzonder belang, want deze instanties adviseren het Ministerie over eventuele nieuwbouwplannen.
Hoewel Dennenoord op Drents grondgebied ligt, zijn er ook Groningse instanties bij betrokken. Dat komt omdat meer dan 90% van de patiënten in de Enk uit de provincie Groningen komen. Meer dan de helft van deze patiënten komt uit de gemeenten Groningen en Hoogezand-Sappemeer. Minder dan 10% van de patiënten komt uit Drenthe en wel voornamelijk uit Zuidlaren.
De hierboven genoemde instanties beschouwen de Enk dan ook als een Gronings verpleeghuis en geven er de voorkeur aan een nieuw verpleeghuis in de provincie Groningen te bouwen en wel in de gemeente Hoogezand-Sappemeer.
Intussen heeft op 10 september j.l. het ziekenhuisbestuur de directie gevraagd het initiatief van de Vereniging in samenwerking met het centraal bureau van de Vereniging uit te werken door te streven naar de nieuwbouw van een verpleeghuis in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft op eigen initiatief contact opgenomen met de directie van Dennenoord en zich zeer geïnteresseerd getoond in het voornemen van de Vereniging.
Uiteraard zullen al deze plannen in de toekomst hun gevolgen hebben voor patiënten en personeel, verblijvend en werkzaam in de Enk B en C. Toch wil de directie hier duidelijk stellen, dat de uitoefening van de psychogeriatrische verpleeghuisfunctie in de Enk op middellange termijn niet zal worden beëindigd. Het is immers nog onzeker of er wanneer door het Ministerie goedkeuring zal worden verleend voor een nieuw te bouwen verpleeghuis. Na een eventuele goedkeuring zal de daadwerkelijke nieuwbouw nog verscheidene jaren in beslag nemen. Mogelijk zal eerst aan het einde van de jaren tachtig, de psychogeriatrische verpleeghuisfunctie van Dennenoord verdwijnen. Eventuele onrust bij patiënten en personeel, in verband met mogelijke opheffing van de Enk op korte of middellange termijn, is dan ook ongegrond. Het bovenstaande is meer gedetailleerd neergelegd in een nota, die door de directie is aangeboden aan de algemene staf, de Ondernemingsraad en de afdelingsteams van de Enk B en C. Desgewenst is deze nota verkrijgbaar bij het directiesecretariaat.

Met vriendelijke groeten,
namens de directie
Ir. J.C. Hoevenaar

blz. 9 – gehoORd en gezien – Werkgroep ‘Niet roken’ – Excursie – Soos 65+

gehoORd en gezien

Wist u dat er functies en posities op Dennenoord zijn, die zich niet laten combineren met het O.R. lidmaatschap? Ze zijn er kennelijk!
Het is triest deze conclusie te moeten trekken n.a.v. het besluit van één der gekozen leden zijn lidmaatschap van de O.R. te beëindigen.
Triest, omdat de tijd tussen verkiezing en uittreding zo kort is, omdat een aantal kiezers hun steun verloren ziet gaan. Het is moeilijk in te schatten, waar de kern van het probleem ligt. Zijn de consequenties, die het lidmaatschap van de O.R. met zich meebrengt, onderschat of is het een kwestie van prioriteiten stellen?
De uitkomst is in ieder geval gelijk, er ontstaat een vakature binnen een groep, die net op elkaar raakt ingespeeld, er moeten nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven en de interne taakverdeling komt op de helling.
De nieuwe kandidaat mist de eerste scholingsbijeenkomst en krijgt te maken met een forse achterstand. En dat zijn vervelende dingen voor de mensen. Kandidaat O.R.-leden, dienen te beseffen waar ze aan beginnen en zittende O.R.-leden dienen te beseffen waar ze aan begonnen zijn.

Of zou het zo zijn, dat er op Dennenoord functies en posities zijn, waarbij de functie-eisen zodanig gesteld worden, dat ze onverenigbaar met het O.R. lidmaatschap zijn? Dan krijgen we natuurlijk een heel9 novembe ander verhaal, maar dat vertel ik u dan de volgende keer misschien wel.

EKSKURSIE

Vrijdag 9 november 1981 zal door de personeelsvereniging S.O.P. een ekskursie naar de Eemscentrale in de Eemshaven worden georganiseerd.
Tijdens een rondleiding door de centrale, zal door een medewerker van de Eemscentrale tekst en uitleg worden gegeven. De ekskursie zal worden besloten met een gezellig diner. De gegadigden zullen zich snel moeten opgeven, daar er slechts plaats is voor 30 personen.
U kunt zich opgeven bij dhr. F. Stokebrook, Interieurverzorging, piepernummer 1191.
Het vertrek is om 09.00 uur vanaf personeelscentrum de Schakel.

SOOS 65+

We hopen 8 oktober a.s. weer bijeen te komen in het personeelscentrum.
Om half 3 begint onze start.
Bespreking: ‘Indeling van onze Soos-middagen’.

Namens u allen,
J. Haverdings

Onderstaande leerlingen zijn geslaagd voor het eindexamen Ziekenverzorgenden:

Onderstaande leerlingen zijn geslaagd voor het eind-examen Ziekenverpleging-B:

blz. 10 – Bingo-avond – Zeevissen

blz. 11 – Prijsvraag – Studiedagen – Kartrace – Dennenoord Cabaret

Trefcentrum de Kimme

PRIJSVRAAG

Anekdotes en Dennenoord
Dennenoord heeft al een geschiedenis van meer dan 85 jaar. Met nu ongeveer 1500 bewoners en personeel, een groot geheel, waar mensen voortdurend bij elkaar betrokken zijn.
In zo’n situatie ontstaan overal verhalen, waarvan er vele langer blijven hangen dan één koffiepauze of één wandelgang of één vergadering. Deze verhalen, anekdotes zijn vaak erg leuk om te vertellen, maar ook leuk om ze te horen of te lezen.
Ze gaan over mensen, die je kent of hebt gekend; ze geven iets weer van de sfeer, die er was of is. Verhalen over streken die werden uitgehaald, over 1 april grappen, over karakteristieke personen, over gebeurtenissen, over ….
Heel weinig van deze anekdotes worden en werden opgeschreven. Bijna elke lezer heeft, na enig nadenken, wel een paar voorradig.
Welnu, alles wat we vragen is:
zet er eens één of een paar van deze anekdotes op papier en stuur het op naar de personeelskrant (postvakje).
Een jury kiest uit deze verhalen de drie beste. Hiervoor zijn prijzen beschikbaar.
Daar gaat het niet alleen om!
Ongeveer in januari 1982 geven we een boekje uit met de beste anekdotes. En regelmatig kunnen ze ook in de personeelskrant verschijnen.
Doe mee dus ….

DENNENOORD CABARET

Voor de Nieuwjaarsfeesten in 1982 is een cabaretgroep opgericht. Deze Nieuwjaarsfeesten beginnen altijd met een schouwburgprogramma. De cabaretgroep wil een programma gaan verzorgen met een hoog Dennenoordgehalte. Ieder, die ideeën, bijdragen heeft voor deze groep, kan dit sturen aan: F. Diemers in trefcentrum de Kimme of René Spekschate in het Hoofdgebouw, afd. Sociale zaken.
We houden ons aanbevolen ….

KARTRACE

Plm. 3000 mensen konden op donderdagavond een spectaculaire kartrace aanschouwen op het terrein van Dennenoord.
Organisatorisch was het een heidens karwei, want niet alleen het parcours moest schoon zijn tot het laatste kleine steentje, ook een onnoemelijke partij strobalen moest aangerukt worden om een optimale veiligheid te garanderen.

Voor eventuele ongelukken was zelfs de mobiele kliniek aanwezig van dhr. Pranger, welke inderdaad voor de laatste race in actie moest komen, toen een coureur probeerde het kledingmagazijn binnen te dringen. Gelukkig vielen de verwondingen achteraf mee.
In de drukte van de organisatie zijn we geweldig bijgestaan door patiënten van de Boomklever.
Een eerste evenement, dat boven verwachting is geslaagd, mede door het hoge aantal bezoekers. Zowel de organisatie, als ook de coureurs waren dik tevreden en zijn reeds in onderhandeling voor een volgende afspraak.
We hopen dat dit evenement voor de toeschouwers zodanig is geweest, dat zij met plezier voor een tweede keer zullen komen kijken.

blz. 12 – Wedstrijd tafeltennis

blz. 13 & 14 – Sleutels – Wij trekken even een blik ….

AANGEZIEN ER REGELMATIG VRAGEN BINNENKOMEN OVER HET UITGEVEN VAN SLEUTELS, IS ER DE VOLGENDE REGEL OPGESTELD

  1. Bij indiensttreding, verstrekt de dienst Sociale zaken u een mono-(bedienings)sleutel of een hoofdsleutel (loper). Bij vertrek neemt de dienst de door haar afgegeven sleutels weer in.
  2. Verpleegkundigen die intern zijn, krijgen van de mentrix de sleutels voor de kamer en de kasten. Bij vertrek neemt de mentrix deze sleutels weer in.
  3. De sleutel van de garderobekast in het gebouw waar u werkt, wordt verstrekt door het dienstdoend hoofd. Deze neemt bij vertrek de sleutel weer in.
  4. Medicijnkastsleutels worden uitsluitend afgegeven na opdracht van de apotheker, de heer A. van Haeringen, tel. 207. (Dit in verband met de Wet op medicijnen).
  5. Verloren of zoekgeraakte sleutels van personeelsleden, worden vervangen indien een betalingsbewijs, afgegeven door de boekhouding, kan worden afgegeven aan personeel van het Timmerbedrijf.
    • Prijs: cilinder- en klaviersleutels f 4,50
    • Prijs mono- en hoofdsleutels f 20,-
  6. Zoekgeraakte of verloren sleutels van verpleegden, worden door het Timmerbedrijf vervangen nadat dienstdoend hoofd dit in het reparatieschrift heeft vermeld of in noodgevallen, telefonisch heeft doorgegeven (tst. 431).
  7. Verbogen, moeilijk gaande, etc. sleutels kunnen in het Timmerbedrijf worden geruild.
  8. Voor alle problemen rondom sloten en sleutels en vragen hierover, kunt u zich vervoegen bij het Timmerbedrijf (tel. 431), uitgezonderd inzake bureausleutels; deze ressorteren onder Interieurverzorging (tel. 435).

Zuidlaren, 28 augustus 1981

H. Kleyer
Chef Timmerbedrijf

WE TREKKEN EVEN EEN BLIK MET …. OPEN

Raar opschrift, vindt u ook niet? Maar de tekst zal ik u even uit de doeken doen.
Wanneer Dennenoord zich opgeeft voor een volleybaltoernooi, nou dan gaat er heel wat gebeuren. Hier volgt dan het verslag van een toernooi, dat op 5 september werd gehouden. Hoe gaan nu zulke blikken open?
Als volgt:
Al weken van tevoren wordt er druk overleg gepleegd tussen een S.O.P.-medewerk(st)er en enkele volleybal-fanatiekers van Dennenoord. Nadat een persoon heeft toegezegd er zorg voor te dragen dat er een team komt, gaat deze persoon, u kunt hem ook classificeren als informateur, aan het werk. Er worden soms per dag een -tigtal telefoontjes gepleegd. Na enkele dagen, soms weken, komt de persoon tot de ontdekking dat niemand beschikbaar is. Maar dan heeft hij al 15-20 telefoontjes gehad. Tot troost voor de persoon, is dat hij inmiddels 3 personen bereid heeft gevonden, die willen meedoen. Als je er goed inkomt, is het eigenlijk ook te gek om los te lopen. Als u nou weet, dat in oktober de volleybalcompetitie weer begint op Dennenoord er zich plm. 16 teams aanmelden, klein rekensommetje 16 x 6 spelers = 96 spelers (speelsters).
Maar we gaan weer verder met onze informateur op stap. Hij geeft na enkele dagen zijn informateurschap over aan de S.O.P. medewerk(st)er. Deze is het roerend met hem eens dat Dennenoord maar verstek moet laten gaan op dat volleybaltoernooi in Emmen.
Maar nu komt het mooiste nog, dus om u nog even in herinnering te roepen, we hadden beslist dat het niet door zou gaan.
Een twee dagen voor dat het toernooi begint, is men toch tot de conclusie gekomen het maar door te laten gaan. De zojuist naar huis gestuurde informateur wordt weer opgeroepen via zijn bekende piepnummer – de telefoon. De toen wel bereide spelers worden weer opgetrommeld en zo heeft Dennenoord weer een team.
Zaterdag 5 september kwamen we bijeen om plm. 8.30 uur in paviljoen Lagerhout (paviljoen 10), alwaar we met z’n allen zouden vertrekken. Ik moet u eerlijk bekennen van het herenteam van Dennenoord kende ik er twee. De anderen waren of op Dennenoord werkzaam en het mooiste van alles is, dat zelfs een familielid van één van de speelsters meedeed. De heren waren met vijf man, de andere, het zesde teamlid dus, liet verstek gaan omdat hij ’s morgens opgebeld had met de mededeling dat hij te moe was om te spelen.
Ook bij de dames was er een gastspeelster, dit was een zuster van één van de speelsters. Maar de dames hadden dus een compleet team.
En daar gingen we dan, samen met het gezin dat als gastspeler en gastspeelster meedeed. Zij kwamen helemaal uit Leeuwarden om ons uit de nood te verlossen. Zij hadden hun twee kinderen meegenomen.
Toen wij bijna van Dennenoord afwaren, kwam diegene die dit geregeld had tot de ontdekking dat zij niet wist waar het precies was, zij hadden het toernooiboekje thuis laten liggen. Dus wij hebben plm. 10 minuten gewacht, alvorens zij weer gearriveerd was met het toernooiboekje, waarin het adres stond. In die rustpauze kregen wij een dropje gepresenteerd om de stemming er wat in te houden. Bij ons in de auto was de animo eruit bij het zien van dit alles.
Maar enfin, wij togen naar Emmen. Wij, de heren, hadden enigszins gehoopt dat de dames niet tegelijk met ons zouden spelen, zodat één van de dames met ons kon meespelen. Maar nee hoor, we moesten steeds op hetzelfde moment spelen, dus daar viel weinig eer aan te behalen. Dus, wij als herenteam hadden de koppen bij elkaar gestoken en zo werd er een waterdichte strategie afgesproken. De heren, waar wij tegen moesten spelen, keken al even raar toen ze vijf man tegenover hen hadden. Ze dachten natuurlijk: die zullen we wel even inmaken. Maar het tegendeel gebeurde, we hebben gevochten als de bekende leeuwen. De eerste wedstrijd hebben we de Bleerinck ingepakt met 13-3 en 15-8.
De tweede wedstrijd ging tussen een sterker team, wat ook de toernooiwinnaar zou worden, maar wij hebben gelijk gespeeld, 11-9 voor hen in de eerste set, de tweede set hebben wij gewonnen met 5-11. Deze ploeg heette de Horst.
In de middag kon ook de balans voor de dames worden opgemaakt. Zij hadden 2 wedstrijden gewonnen en 1 verloren. ’s Middags noesten zij strijden om de derde of vierde plaats.
In de middag hebben we genoten van de één of andere krachtvoeding, die één van de dames meegenomen had. Het waren bolletjes met natuurvoeding (Tahin) van een groenten- en fruitspecialist uit Groningen. En door deze voeding werden dan ook de nodige resultaten geboekt.
De derde wedstrijd werd door de heren gewonnen tegen de Aleida Kramer-kliniek met de cijfers 16-10 en 13-9. Deze jongens werden ook even door ons afgedroogd.
Maar dan volgt de 4e wedstrijd, het gevreesde Tuntlerhuis met 2 snelle aanvallers. Wij waren een beetje bang, omdat wij nu onze zesde man wel konden gebruiken. Andere ploegen waren zo bereid om een speler aan ons te lenen, maar wij besloten unaniem met z’n vijven door te spelen.
De eerste set was het 9-8 voor ons, maar de gong die ging, en zij waren aan opslag, dus de wedstrijd is afgelopen, althans de 1e set. Door hevig protest van hun kant, want zij vonden dat het maar 9-9 moest worden. Maar onze kleinste speler liet zich de kaas niet van het brood eten. Hij kreeg gedaan dat het 9-8 voor ons bleef. De tweede set hebben wij dan ook verloren met 12-8. Onze aanvoerder (de kleine man) dus, dacht dat ze nu 1e geworden waren en daar gingen wij ook van uit.
De dames hadden inmiddels als de 3e prijs gewonnen. Dus wij bij de prijsuitreiking maar wachten en wachten. Maar wat er gebeurde, Dennenoord Heren was tweede. Hoe kan dit nu, zult u denken. Wel, de Horst waar wij gelijk tegen gespeeld hadden, hadden evenveel wedstrijdpunten als ons, nl. 12, maar hun setgemiddelde was drie punten hoger dan die van ons.
Dus:

  1. De Horst 4-12 punten, 72-49 +23;
  2. Dennenoord 4-12 punten, 72-52 + 20

Maar enfin, toch een goede prestatie met z’n vijven geleverd. De dames trouwens ook. Ik ben nog dank verschuldigd aan Liebeth en André uit Leeuwarden. Maar die dank brengt Janine wel over.
Dus bij een volgend toernooi, weet een ieder wat hij/zij moet doen.

Andries Otten
Dennenhof

blz. 15 – Examen ziekenverzorging

blz. 16 – Klaverjas- en sjoelwedstrijden

blz. 17 – Akkerhoven ….

AKKERHOVEN …. EEN REDELIJK ALTERNATIEF

Ons werd gevraagd, als mentoren van Akkerhoven, een artikeltje te schrijven voor de personeelskrant over Akkerhoven.
Allebei waren we ervan overtuigd, dat het een zinvolle zaak is om anderen nader kennis te laten maken met Akkerhoven in het algemeen en onze ervaringen in het bijzonder.
Gretig accepteerden we onze taak. We realiseerden ons amper wat voor denkwerk, zoekwerk, tijd en energie dat zou gaan kosten. Nu we bezig zijn, is de gretigheid toch wel wat verminderd en blijkt ons pas dat artikeltjes schrijven n iet zo simpel is en bijzonder veel tijd en aandacht vragen.
Toch hopen we, dat ondanks onze beperktheid in het schrijven van artikeltjes, u een duidelijker idee krijgt van Akkerhoven. In drie achtereenvolgende nummers van de personeelskrant, willen we het één en ander schrijven over Akkerhoven.
De meeste medewerkers van Dennenoord hebben wel al het één en ander gehoord over Akkerhoven, of hebben er gewerkt. Te denken valt b.v. aan medewerkers van de Technische- en Civiele dienst.
Voor diegenen die via dit schrijven voor de eerste keer hier over Akkerhoven lezen, willen we in het kort weergeven wat Akkerhoven is.

Woonwijk
Akkerhoven is een woonwijk voor langdurig opgenomen psychiatrische patiënten voor wie behandeling met diverse behandelingsvormen en verschillende programma’s niet meer hoeft.
De wijk is gelegen op het terrein van Dennenoord en aan de rand van het dorp Westlaren.
Er zijn 5 woningen, waar in totaal 30 mensen kunnen wonen. Elk huis heeft 6 eenpersoonskamers.
De mensen die in de huizen wonen of gaan wonen, verrichten hun werk op afdelingen van de arbeids- en bezigheidstherapie, of in de huizen zelfs als huisvrouw/man. Daar we spreken over wonen, houdt dat uiteraard ook in dat de bewoners zich hebben te houden aan bepaalde regels die wonen en werken met zich meebrengen.

Doel
Het is de bedoeling dat mensen zelfstandig functioneren, hetgeen inhoudt het huis schoonhouden, wassen, koken, geld halen, samen wonen, werken zonder dat er een directe begeleider allerlei dingen aangeeft of regelt. Mensen kunnen een zekere steun zoeken bij elkaar en elkaar helpen met het zoeken van oplossingen voor allerlei probleempjes.
Het is de bewoners huiselijke situaties bieden met alle ups en downs die wonen met zich meebrengt.

De eerste bewoners
Op 24 augustus, ’s morgens om 9.00 uur, arriveert de eerste groep bewoners. De meesten waren laaiend enthousiast over het huis en het interieur. Eén had wat moeite om de stap te zetten en de vertrouwde plaats achter zich te laten voor een geheel nieuwe plaats.
Zowel bij de bewoners, als bij ons leefden allerlei vragen wat we van elkaar konden verwachten.
Onze verwachtingen werden vaak overtroffen door de zorgvuldigheid waarmee onze gastvrouwen ieder voorzagen van wat hij/zij nodig had.
Vaak hielden we ook ons hart wel even vast, b.v. toen we een rondgang door het huis maakten en iemand die de kleren zou gaan wassen opmerkte: ‘Een leuk kastje zeg, wat is dat?’ Deze bewoners herkende de wasmachine niet als zodanig, waarbij wij dachten ‘hoe komt de was er weer uit?’
Later blijkt dat door enige instructie van een huishoudkundige, deze bewoner prima uit de voeten kan met de wasmachine.
De was drogen in huis, was zowel voor de bewoners als de mentoren, een probleem waar we niet uitkwamen.
We hebben een beroep op een huishoudkundige gedaan, die zowel de droogplaats als de methode – droogrekje – aangaf.
Sommige mensen vroegen ook: ‘Hoe gaat het lampje boven de wastafel aan?’
Toevallig bij een rondgang van één van de directieleden door de huizen ontdekten wij de schakelaar. Ook een stopcontact konden we niet bij de wasbak ontdekken. Een telefoongesprek met de electrotechnische afdeling, leverde al gauw de plaats op, waar het stopcontact was geplaatst.
U merkt, als bewoners en mentoren hebben we de mensen van Dennenoord nodig.
Daarover de volgende keer meer.

blz. 18 – Puzzlerubriek

blz. 19 & 20 – Mutaties – Kerkdiensten – Fotoclub – Te koop aangeboden

KERKDIENSTEN

Kerkdiensten in de Ontmoetingskerk

  • 1 oktober, 15:30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in de Kimme
  • 4 oktober, 09.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 11 oktober, 09.45 uur: Ds. W.M. v. Lynden, 19:00 uur: Ds. W.M. v. Lynden
  • 18 oktober, 0945 uur: Ds. B. Oosterhoff, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 25 oktober, 09.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman

PROGRAMMA FOTOCLUB, PERSONEEL DENNENOORD

  • 24 september: Dhr. E. de Rook uit Norg, eigen foto kollektie
  • 8 oktober: Inleveren ‘scheepvaart’
  • 22 oktober: Jan Hovinga, uitleg camera’s
  • 5 november: Inleveren ‘molens’
  • 19 november: Dhr. Johan v. Drunnen uit Haren, eigen foto/dia-serie
  • 3 december: Inleveren ‘Vrij onderwerp’
  • 17 december: ?
  • 14 januari: Dhr. W. Oosterbroek uit Groningen, bedrijfsfotograaf E.G.D.
  • 26 januari: Inleveren ‘architektuur’

TE KOOP AANGEBODEN

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.